"Kegyetlen évek jönnek" - A rendszerváltó politológia tündöklése és bukása

  • Böcskei Balázs-Sebõk Miklós
  • 2008. április 17.

Publicisztika

"Volt egyszer egy Magyarország - ki tudja, mikor lesz újra." (Lengyel László) "Gennyes daganat fakadt ki" az anyaföld testén, majd a "gennybe könny" vegyül, míg végül a "marhák" "legyilkolják egymást". Nem, ez nem a Bárányok harapnak szinopszisa vagy az Állatfarm slasher verziója: csak Lengyel Lászlót - és itt mi is engednénk az általa kedvelt költőiségnek - engedték ki az elmúlt hónapokban a karámból. A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója napról napra mélyebbre süllyed a politikai gyilokpornó szemantikai mocsarában, amivel önmagában nem is lenne baj. Ennél nagyobb gond, hogy a nagyot mondásokra mindig fogékony média manapság nem tud betelni vele, és tőle várja a "szakértő" útmutatást a politika úgymond rohanó világában.

"Volt egyszer egy Magyarország - ki tudja, mikor lesz újra."

(Lengyel László)

"Gennyes daganat fakadt ki" az anyaföld testén, majd a "gennybe könny" vegyül, míg végül a "marhák" "legyilkolják egymást". Nem, ez nem a Bárányok harapnak szinopszisa vagy az Állatfarm slasher verziója: csak Lengyel Lászlót - és itt mi is engednénk az általa kedvelt költőiségnek - engedték ki az elmúlt hónapokban a karámból. A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója napról napra mélyebbre süllyed a politikai gyilokpornó szemantikai mocsarában, amivel önmagában nem is lenne baj. Ennél nagyobb gond, hogy a nagyot mondásokra mindig fogékony média manapság nem tud betelni vele, és tőle várja a "szakértő" útmutatást a politika úgymond rohanó világában. A "színes" stílus azonban egy monokróm világszemléletet takar, mely teljesen alkalmatlan arra, hogy pozitív politikai forgatókönyveket lehessen rá alapozni. És ezen nem változtat az sem, hogy Lengyel ismét elemében lehet: joggal állapítja meg, hogy politikai válság van. Ez a helyzet nyilván nem kedvez a fenntarthatósági okokból elkerülhetetlen reformoknak. De a sajtó "pénzügyi csődről" szóló jelentéseit árnyalhatja, hogy a forint december óta nem látott magasságokban jár, míg a külföldi befektetőket leginkább érdeklő két adat, a költségvetési és a fizetésimérleg-hiány is stabilan csökken. Persze a billenés nagysága mindig szubjektív érzés, de talán nem kell véresre markolnunk a repülőülés karfáját: a gazdasági összeomlás és a nemzethalál valószínűleg még várat magára picit.

*

Lengyel aktuális megnyilvánulásai csak szimptómái egy általános tendenciának: a "rendszerváltó politológia" szellemi kiüresedésének. Ezen az sem változtat, hogy a "politikai hontalanság" ma ismét divatos: a "jelentőségteljesség illata lebeg" a Lehet más a politika rendezvényeken, és egyetemista tömegek csődülnek, hogy meghallgathassák a "kurucos virtus" és "labancos fejbólintás" kemény társadalomtudományi fogalmaival operáló megmondóembereket. A közpolitikai folyamatokkal vagy a statisztikai adatokból kirajzolódó társadalmi-gazdasági valósággal köszönő viszonyban nem lévő elemzések elsődleges vonzerejét apokaliptikus, illetve nemzetkarakterológiai jellegük adja. Persze rutinos színészekkel állunk szemben, akik tudják, hogy a nagyot mondás mindig látványosabb, mint a tényeken alapuló higgadt értékelés, és amúgy is csak az aznap esti közönség számít. De korántsem csak, sőt elsősorban nem a forma a meghatározó. Jelenjen meg állatmesék vagy Kádár-kori anekdoták képében, a rendszerváltó politológia lényege egy félreértelmezett kritikai értelmiségi attitűd, amely látszólag ugyan konstruktív, de valójában irreális: a kormányzás gyakorlati problémái iránt teljesen érzéketlen. Ennyiben pedig vegyülnek benne a népszerűtlen politikusokkal szemben mindig népszerű dafke bírálat negatív és a "mindenki szeret mindenkit" valószerűtlen jövőképének pozitív elemei. Ez utóbbiak közül is kiemelkedik a - persze kívánatos, de reménytelen - nemzeti kiegyezés és a "politikai" fogalmának elmélyült nem értéséből fakadó "szakértői" kormányzás mítosza. Ahhoz, hogy megérthessük az így meghatározott rendszerváltó politológia egyidejű sikerességének és kiüresedésének okait, pontosítanunk kell a "válság" fogalmát, és vissza kell mennünk a krízist középpontjába építő politológia kiindulópontjához, a rendszerváltáshoz.

*

A korabeli és aktuális politikai publicisztikai irodalomból az 1980-as évek vége mint válságos időszak bontakozik ki. A társadalom minden egyes szférájára kiterjedő krízisretorikának minden jogosultsága és alapja megvolt. Ugyanakkor a rendszerváltás hajnalán szárba szökkent válságdiskurzus a gazdasági vagy társadalmi folyamatoktól függetlenül szinte semmit nem vesztett erejéből az elmúlt majd húsz évben. Az új, demokratikus Magyarországnak nem volt olyan jelentős - akár pozitív - politikai vagy gazdasági történése, amelynél a "hajh, de bűneink miatt" mentalitás képviselői ne látták volna megalapozottnak: válság volt, válság van, válság lesz. A megoldási recept sem változott: csak a lírai én által kiszemelt politikusok lemondásával, a "társadalmi párbeszéd" újrakezdésével és a megegyezés garantálásával léphetünk előbbre. Ezzel szemben e válságdiskurzus egyfajta önbeteljesítő jóslatként éppen az azt művelő értelmiséget hozta csapdahelyzetbe, hiszen egyrészt rabja lett saját szerepének, másrészt miután szemeit elhomályosította az összeomlás víziója, a továbbiakban már nem tudta az eseményeket a politika logikája szerint értelmezni.

Bár 2008-at írunk, manapság is, akárcsak a rendszerváltás miliőjében, többen túlzott elvárásokkal fordulnak a politika felé. Csaba László írta a rendszerváltásról, hogy "naiv és túlzó várakozások fogalmazódtak meg, és mind a társadalom, mind az elemzők többsége a reálisnál nagyobb mértékű fordulattal, az életkörülmények általános javulásával számolt, figyelmen kívül hagyták a társadalom és a gazdaság hosszú távú folyamatait elkerülhetetlenül és mindenhol jellemző pályafüggőséget. Utóbbi azt jelenti, hogy holnapi mozgásterünket jórészt épp mai cselekvésünk határozza meg." (Kiemelés a szerzőtől.) Nincs ez másként ma sem: a politika jelentős mértékben a korábban kialakult törésvonalak, személyi viszonyok, gazdaságpolitikai mozgástér vagy választási matematikai szempontok szerint halad előre egy korlátozottan szabad pályán. Egy ilyen helyzetben, ha le is írhatók előre egyes forgatókönyvek, a terv és a megvalósítás között szükségszerű az eltérés, miközben egyik pillanatról a másikra radikális váltásra sincs (nagyon) lehetőség. A cselekvőnek (a politikusnak) a meghatározottságok és az alternatívák sokaságával kell szembenéznie, miközben a szemlélő (az elemző) megteheti, hogy csak az "optimális" úttól való eltérést, a bizonytalanságot, a "válságot" látja meg.

*

A Közgazdasági Szemle 1987-ben hosszú huzavona után és számos hozzászólás kíséretében közölte a Fordulat és reform című, a gazdasági irányváltás szükségességét szorgalmazó tanulmányt. Megjelenését többen is szimbolikusnak tartják, közgazdászok gyakran fordulópontként hivatkozzák a rendszerváltás mint szemléletváltás történetében. A reform-közgazdaságtan e meghatározó dokumentumát (amely okkal a válság koncepciójából indul ki) Antal László, Bokros Lajos, Csillag István, Lengyel László és Matolcsy György jegyezte. Az akkori szerzők közül többen ma is operálnak a gazdasági-társadalmi végítélet képével (hasonló megközelítést alkalmaznak persze a korszak pártvonalon csúcsra tört vezető közgazdászai is, így elsősorban Békesi László). Nem csak Lengyel László tartott tehát ki a permanens válságdiskurzus akkor lefektetett alapjai mellett. De e jelenség vizsgálatában Lengyel különös figyelmet érdemel, mivel e megközelítést egy univerzális értelmezési módszerré változtatta, és a válságlogikát a paradigma rangjára emelte, mely minden időben és politikai helyzetben "érvényes" lehet.

Lengyel László a rendszerváltás hajnalán óvatosan, némi reménnyel telve így fogalmaz: "Hátha a politikusok és politikai csoportok egymást kényszerűen ölelő Laokoón családja kibontakozik a válság kígyójának szorításából." A figyelmes olvasónak feltűnhet, hogy a 2000-es évek közepére visszatérő "reformdiktatúra" kifejezés már ekkor fogalmi készletének szerves része: "Hátha kiderül, hogy a társadalomtól független reformdiktatúra nem hoz reformot, csak diktatúrát." A 2006-os évértékelő tanulmányában kormányzati reformdiktatúráról beszél, amely "nem valamiféle reformkorszakot nyitott meg, hanem társadalmilag és politikailag is légüres térbe került". Nem előzmény nélküli tehát, hogy Lengyel a politikai osztály ellenében a társadalomhoz fordul, s ha nem ellenreformot vizionál, akkor a reformokról szóló megállapodás hiányáról beszél (vö. reformdiktatúra). Minden egyéb esetben pedig kiindulópont és következmény a válság.

"Mikor romlott el az 1990-es év?" - teszi fel a kérdést a rendszerváltó évtized elején; később 1992 az "elrontott lehetőségek" éve, "1993-ban a világ eltékozolt egy évet", a liberális tömegdemokráciák véglegesen válságba kerültek, de nemcsak Magyarország, hanem a Clinton-adminisztráció és az EU is ("Maastricht halott"). 2001-ben "két, szellemileg, erkölcsileg, sőt fizikailag halálosan fáradt ellenfél püföli egymást a szorítóban (...) szellemi és erkölcsi tartalékainkat fölhasználja", majd a naptár pörög, és 2005 mi más lenne, mint az "emberarcú kapitalizmus" válságának esztendeje, a 2006-os pedig a "rendszerváltás utáni korszak legrosszabb éve".

A válságdiskurzus ezek alapján az az átfogó, nagy narratíva, mely nemcsak a belpolitikai események, hanem az országot érintő nagy léptékű történelmi változások esetén is "működőképesnek" bizonyul. Lengyel az 1994-es évértékelő írásának a jellemző Hajnal vagy alkonyat alcímet adta (de lehetett volna Szorongás és remény is, mint 2004-ben). Ha felmerül is a hajnal pozitív metaforája, az optimizmus és realitás mellett soha nem maradhat el a leendő válságszituációra való utalás sem. Az EU-csatlakozás következménye így lesz az, hogy Magyarországgal holnaputántól jelentős gondja lesz Brüsszelnek. Brüsszel fog tervezni - helyettünk is, "ha nekünk, magyaroknak nem jut eszünkbe semmi. Az utóbbi években ez gyakran előfordult." És ne higgyük, hogy a Bokros-csomag esetleg már a fény lett volna az alagút végén: bár elismeri, hogy az idő igazolta a kiigazítást, továbbra is "Bokros Lajos-féle politikai sokkról", a "kiegyezés csődjéről" és "későn megkezdett stabilizációról" beszél. Akkor is rossz, ha jó; sőt, a politika nem csinálhat "jót", vagy legalábbis a rendszerváltás óta sohase sikerült neki. Találják ki, hogy mikori az idézet: "a politikai pártok és erők lejáratódnak, negatív egyensúlyra jutnak. Órájuk folyamatosan késik a társadalom órájához képest. (...) A politikai személyiségek kölcsönösen kilövik egymást." 1997, de mindegy is.

Lengyel írásaiból a permanens identitásválságba került, gazdaságilag ütemét vesztett, bezárkózó ország képe körvonalazódik, ganz egal, hol ütjük fel az életművet. A magyar politikusok nem demokraták, a politika az antidemokratikus érzelmekre és érzületekre játszik rá, ergo "a Magyar Köztársaság válságban van". Ennek egyik oka a "rendszerváltó elit kifáradása", "a fáradtság, a tehetetlenség és a szerepismétlés", azaz összefoglalva a "rendszerváltó elit tündöklése és bukása". Vagy éppen csendélet önarcképpel.

*

A rendszerváltó politológia válságparadigmára épülő politikai elemzéseinek "tudományos" megalapozottságát a "vak tyúk is talál szemet" módszertan adja. Ha húsz évig válságról beszélünk, előbb-utóbb elkerülhetetlenül lesz olyan pillanat, amikor beletrafálunk. De ez nem legitimálja visszamenőleg ezeket az írásokat, melyek így sokkal inkább az elemzői lelkiállapot, semmint az ország tükrét adják. A közírók jelentős része évek óta az "elfáradt köztársaság", "lassuló gazdaság", "kiégett politikai osztály", "jellegtelen víziók" toposzait forgatja, és egymás közt cserélgeti a szótárait. Lehet, hogy a politika nem volt fogékony a javaslataikra, ezért "kényszer", hogy amint a rendszerváltás hajnalán, úgy most is feladják "súgó" szerepüket, és a nyilvánossághoz fordulnak. Elfogadva jóhiszeműségüket és azt, hogy álláspontjuk szakmailag megalapozott, ez még mindig elmarad attól, amit az írásaikban oly becses "társadalom" elvárhatna a felelős értelmiségiektől. Hiányzik a realitásérzék és a valóban konstruktív hozzáállás: a politika logikájának és korlátainak megértése. A színpadon működő megoldások helyett a tárgyalóteremben működő megoldások felmutatása.

Nehéz lenne tagadni a közpolitikai döntéshozás demokratizálása és a "lakosság" problémáira érzékenyebb politika kialakításának szükségességét. De porhintés az a feltevés, hogy a társadalmi párbeszéd felbruttósítása a legjobb megoldás az ország strukturális problémáira. Hogy a "kiüresedett" parlamenti demokráciát a népfronttal vegyes Nemzeti Kerekasztal remake-jének kellene felváltania. Ezek bizonyos esetekben talán a reformkommunista szocializációból fakadó hiú ábrándok, de ettől még a demokratikus politika nem az "egyedüli helyes megoldás" szakértők általi finomhangolásáról szól. A demokrácia alapeleme ugyanis a társadalmi csoportok és az őket képviselő pártok közötti verseny, illetve az érték- és érdekkonfliktus. A konfliktus pedig nem feltétlenül válság, sőt lehet az értékek és érdekek feltárásának egészséges és nélkülözhetetlen folyamata is. Az így meghatározott demokratikus politikán túl csak a látszatvilág van, válságnak tetsző jelenségekkel. És kérdés, milyen eredményekkel jár, ha erre a látszatvilágra építjük a politikát és a politikai elemzést.

A válságretorika ma reneszánszát éli. Ez, számos korábbi időszakkal szemben, ma a politika vonatkozásában részben jogos, részben viszont, ahogyan korábban, úgy most is csak megerősíti és kiszolgálja a pesszimista korhangulatot. "Kihúnynak a csillagok / Jönnek a sötét évszakok." És aktuális írásai alapján akár szó szerint is folytathatná a költővel Lengyel László: "Kegyetlen évek jönnek / Hiába hullanak a könnyek".

De a dal mást is mond, és ezt már mi teszszük hozzá: "Nem vihet sehova az űrhajó / Nem lehetsz a földön Marslakó".

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.