Felcsuti Péter

A gyerek neve

A gazdaságpolitika "kockázatosságáról"

Publicisztika

Amikor a 2010-es választásokon gyõztes párt meghirdette gazdaságpolitikáját, amit "nem hagyományosként", a "tankönyvitõl" (amely szerinte elavult és használhatatlan) eltérõként jellemzett, szakemberek körében általános volt a megrökönyödés.

A magukat inkább a baloldalhoz soroló közgazdászok számára nemigen voltak kételyek: ez a gazdaságpolitika szembemegy a közgazdasági elmélet és a gyakorlati gazdaságpolitika alapvetõ igazságaival és eszköztárával, ezért igen nagy valószínûséggel kudarcra van ítélve. Bírálatuk ebben az értelemben fogalmazódott meg.

Az új kormányzattal rokonszenvezõ szakemberek többsége valószínûleg valami nagyon hasonlót gondolhatott, ám reménykedésbõl vagy szolidaritásból, ki tudja, e gazdaságpolitika jellemzésére egy elfogadónak szánt, de mégiscsak nagyon furcsa jelzõt talált ki: "kockázatosnak" nevezte. Ez a jelzõ aztán a kormányzati kommunikáció irányítóinak is megtetszett; talán úgy gondolták, hogy egyszerre lehet vele érzékeltetni a kormány kurucos virtusát és - mert persze ez is benne van a pakliban - a kudarc lehetõségét is. Így aztán hónapokon keresztül sûrûn találkozhattunk ezzel a kifejezéssel.

Jobban belegondolva nem is kicsit csodálkozom, hogy a szakma szó nélkül hagyta e jelzõ alkalmazását. A "kockázatos gazdaságpolitika" ugyanis fogalmi képtelenség.

Vegyük elõször a "kockázat" tudományos definícióját. Eszerint "kockázatról akkor beszélhetünk, ha a jövõbeli események mérhetõ valószínûséggel következnek be. Ez csupán idealizált, sematikus esetekre igaz, például a kocka- vagy pénzfeldobásra, amelyek szabályai bizonyossággal ismertek." (Béjácz Iván) Magától értetõdik, hogy a gazdaságpolitika, illetve a gazdaságpolitika által generált események annyira komplexek és a köztük lévõ kapcsolatok annyira sokrétûek, hogy bekövetkezésük valószínûsége nem modellezhetõ a "kockázat" szigorú tudományos definíciója szerint, de még a megengedõbb kategóriák alapján sem. Tegyük hozzá: a gazdaságpolitika kommunikációja kísérletet sem tett arra, hogy megmagyarázza, miben is áll a gazdaságpolitika kockázatossága, ti. mi a kitûzött célok elérésének valószínûsége, illetve mire lehet számítani, ha a dolgok netán nem az elképzelt módon alakulnak.

A kockázat tudományos definíciója tehát biztosan nem alkalmazható, így marad a szó pongyola, hétköznapi használata. Ez viszont minden számszerûsítés nélkül valami olyasmit jelenthet, hogy ha szerencsénk van, jól mennek a dolgok, de van esély - talán nem is kicsi -, hogy baj is lehet belõle.

De van-e joga a kormánynak tudatosan olyan gazdaságpolitikát folytatni, ami ennyire bizonytalan alapokon áll, és ami valamekkora - mekkora? - eséllyel meghatározhatatlan mértékû veszélyeket, veszteségeket hordoz a lakosság számára? Szerintem nincs - de hogy világos legyen, mire gondolok, említek két példát.

Vegyük elõször a jegybank devizatartalékait. Milyen befektetési stratégiát válasszon a jegybank e pénzeszközök befektetésére? A közmegegyezés szerint konzervatívat: nyilván jó lenne, ha a jegybank nagy hozamot érne el pénzpiaci manõvereivel (spekulációival), hiszen a siker, a nyereség az egész ország javát szolgálná. Ám a magasabb hozam magasabb kockázatot jelent (ami egyébként sokkal jobban, bár korántsem tökéletesen modellezhetõ): ami, ha bekövetkezik, az egész országot szegényíti el. Ilyen kockázatot pedig (és ez tényleg kockázat) a jegybank nem vállalhat. Képzeljük el a közvélemény reakcióját, ha vállalna, és elvesztené a tartalékok egy részét! (A politika reakciójáról nem is beszélve.)

Második példánk legyen az állami vagyon kezelése. Milyen irányelveket adjunk a vagyonkezelõ számára? Vajon a nagy kockázat, nagy haszon stratégiát válassza, amiben jócskán benne van a vagyonvesztés lehetõsége is? Aligha. Ha így járna el, nyilván a felelõsségre vonást sem kerülhetné el, ha a vagyonvesztés bekövetkezik.

Hogyan lehet akkor, hogy éppen a gazdaságpolitika esetében hunyunk szemet a "kockázatosság" felett, jóllehet a vesztenivalónk sokkal nagyobb, mint akár a jegybanki spekuláció, akár a kockázatos vagyonkezelés esetében?

Pedig az "eredmények" magukért beszélnek: másfél év elteltével, 1500 milliárd forintnyi vagyon elköltése meg a bankok és más multinacionális szolgáltatók megadóztatása után az ország teljesítménye lényegében nulla vagy rosszabb: nincs növekedés, nincs beruházás, nincs fogyasztás, emelkedik az infláció, gyengül a forint, a devizaadósság kérdése továbbra is megoldatlan, az ország újra csõdközeli helyzetben van, és növekednek a társadalmi feszültségek.

Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy a gazdaságpolitika nem tudomány - de az elvárható, hogy a lehetõ legnagyobb mértékben támaszkodjon a tudományra. Nem építhet soha senki által nem tesztelt, nem hitelesített feltevésekre. A gazdaságpolitika legyen óvatos, hiszen a tét rettenetesen nagy - az ország jóléte. Talán elõfordulhatnak olyan helyzetek, amikor valamilyen mértékû kockázatot vállal, ami mögött fedezetként az ország vagyona áll. Ha ilyesmi történik, jogos - minimális - elvárás a transzparencia. Mit kockáztat a kormány, miért van rá szükség, mit vár tõle, és mi a lehetséges ár, amit kudarc esetén mindannyiunknak fizetnünk kell? A független intézmények - Költségvetési Tanács - jelenléte éppen ezt a célt szolgálná.

A kormány 2010 óta folytatott gazdaságpolitikája nem elégíti ki ezeket a követelményeket, nem tekinthetõ értelmes és transzparens kockázatvállalásnak. Ez bizony hazardírozás a javából. Legalább nevezzük nevén a gyermeket!

A szerzõ bankszakember. Gazdaság és lélektan c. blogját lásd a magyarnarancs.hu-n!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.