Scheiring Gábor

A kiszolgáltatottság politikája ellen

  • Scheiring Gábor
  • 2012. március 17.

Publicisztika

A munkahelyteremtést maga Orbán Viktor tűzte ki kormánya fő céljául: egymillió új munkahelyet ígért. Ehhez jól azonosítható munkaerő-politikát választott, amellyel szemben az LMP a héten aláírásgyűjtésbe kezdett - írásomban emellett fogok érvelni.

A kormány munkaerő-politikája nemcsak az új munka törvénykönyvében öltött testet, de áthatja az egész gazdaság- és társadalompolitikát, sőt magát az új Alkotmányt is (erről korábban: Scheiring Gábor: A jövő befejeződött, Magyar Narancs, 2011. április 14.).

Az Orbán-rezsim abból indul ki, hogy a krónikusan alacsony foglalkoztatottságért elsősorban a munkaerő-kínálat sajátosságai okolhatók. Azaz túl védett, túl drága és túlképzett a munkaerő, melynek kínálatát tovább rontja a túl bőkezű szociális rendszer. E kínálat tehát a védettség csökkentésével, a szociális ellátások leépítésével javítható - így vonzóbbá válunk a globális tőke előtt. Az alkotmányos szinten megcsáklyázott szociális jogok, a hajléktalanok és szegények kriminalizálása, az egykulcsos adó, a helytállás a lefelé tartó társaságiadó-versenyben, a köz- és felsőoktatás leépítése és a kiszolgáltatottságot növelő új munka törvénykönyve mind ezt tükrözik.

Csakhogy a magyar munkaerő túlzott védettségéről és a "koraszülött jóléti állam" által indukált "lustaságáról" szóló lózungok nemzetközi összehasonlításban egyszerű hazugságnak bizonyulnak. A bérmeghatározás rugalmasságának tekintetében Kínát is megelőzzük, a világ "élbolyában" vagyunk, a Világgazdasági Fórum 2009-2010-es versenyképességi rangsora szerint a 36. helyen. A munkanélküli-ellátás folyósításának korábbi 270 napos időtartama Szlovákiát leszámítva nem hosszabb a regionális versenytársakénál; Csehországban 11 hónapig, Lengyelországban akár egy évig is járhat, ráadásul a három hónap a szlovákiai fél évet is jócskán alulmúlja. A szabadságolási és túlóraszabályok nemzetközi viszonylatban átlagosnak tekinthetők, nem lógunk ki még a kelet-európai mezőnyből sem. Az alulszabályozott foglalkoztatási jogviszonyt intézményesítő munkaerő-kölcsönzés pedig már most is aránytalanul nagy szerepet játszik a munka világában.

Élénkzöld

A ledolgozott munkaórák tekintetében sem állunk rosszul. Az egy dolgozóra jutó, ténylegesen ledolgozott évi munkaórák száma szerint szinte Magyarországon dolgoznak a legtöbbet az egész OECD-ben. Nem igaz tehát, hogy a magyarok lusták lennének - aki képes munkához jutni, annyit dolgozik, amennyit csak bír. Az állítás, miszerint "vissza kell terelni a rokkantnyugdíjasokat a munka világába", szintén üres szólam a hogyanra vonatkozó elképezések teljes hiányában. A kormányzati munkaerő-politika születésekor, 2010 decemberében 11 740 betöltetlen álláshely jutott 591 278 regisztrált munkanélkülire, tehát 100 munkanélkülire jutott nem egészen két munkahely. Nem a munkakedvvel van gond, hanem az álláshelyek számával.

A kormány munkaerő-politikájával Kínát akar csinálni hazánkból. Úgy véli, hogy olcsó, gyengébb minőségű árukra specializálódva alacsony bérű és kiszolgáltatott munkaerővel tudunk kilábalni a válságból. A valóság ezzel szemben az, hogy a magas hozzáadott értékkel termelő - és nekünk minden távon kulcsfontosságú - vállalatok versenyképessége szempontjából pont nem a rugalmas (vagyis könnyen kirúgható) munkaerő, hanem a képzettség és megbízhatóság a legfontosabb.

A politikai gazdaságtan a jóléti állam számos alternatív megközelítését ismeri. A "kapitalizmusváltozatok" nevű irányzat szerint például a jóléti intézkedések kifejezetten kedvezhetnek a tőkeérdekeknek (is). Az LMP és az európai zöldpártok által képviselt zöldfordulat politikája épp erre épül. Eszerint a jóléti politika nem a piacok ellen, hanem a piacokért folyik. (Kérem, hogy az LMP-t "antikapitalizmussal" vádoló hayekiánusok és piaci fundamentalisták olvassák el ezt a mondatot még egyszer! Köszönöm.) A koordinált, "német típusú" kapitalizmusmodellben azért kiterjedt a jóléti állam, mert az exportiparágak sikeres működéséhez elengedhetetlen a jól képzett, szakosított munkaerő. Ahhoz, hogy ennek a fajta munkaerőnek megfelelő kínálata alakuljon ki, speciális jóléti garanciák szükségesek: kiterjedt szakképzési rendszer, magas fokú munkaerő-piaci védelem és biztosítási rendszer. Hiszen nem éri meg szakmunkásnak menni és kitanulni egy specifikus munkafolyamatot, ha nincs garantálva, hogy munkanélküliség esetén is meg tud élni az ember. A speciális képzettséggel rendelkező szakmunkás más munkakörben nemigen talál munkát, ha megszűnik a munkahelye. A munkaadóknak viszont szükségük van szakmunkásokra, ezért belemennek a kiterjedt állami társadalombiztosítási rendszerek finanszírozásába. Már csak azért is, mert ha nem az állam, hanem a vállalatok maguk nyújtanának biztosítási csomagokat a munkavállalóiknak, akkor egyes vállalatok elfogadhatatlan versenyelőnyhöz juthatnának, elszíva a legjobb munkaerőt.

Tény ugyanakkor, hogy a német modell alacsony foglalkoztatással és a nőket diszkrimináló foglalkoztatási szerkezettel járt együtt - a magas munkaerőköltségek és a kiterjedt munkaerő-piaci szabályozás gátolja az alacsony képzettségű munkaerőt igénylő szolgáltatói szektor kiépülését. Az alacsony foglalkoztatás a 2000-es évek elejére Európa beteg emberévé tette Németországot (ami persze legalább annyira magyarázható az egységesítés problémáival, mint a koordinált kapitalizmusmodell gyengeségeivel). Ám a német jóléti állam ekkor kezdődő reformja, úgy tűnik, behozta az árát. Németországnak a világgazdasági válság közepette egyszerre sikerült megőriznie exportiparágainak versenyképességét és növelnie a foglalkoztatottságot. A reformok kétségkívül a szociális juttatások megkurtítását is tartalmazták, ám inkább mennyiségi, mint minőségi változásokról volt szó. Az alapvető elemek megmaradtak, miként a távolság is az angolszász, liberális rendszerektől. A német példa arra figyelmeztet, hogy átalakításra szükség van, de a munkavállalók jóléti garanciáinak radikális leépítése a gazdasági racionalitásnak is ellentmond.

Egy 1997-1999 között végzett kutatás szerint (Simonyi Ágnes: Versenyképesség jóléti rendszer és közjavak révén, Szociológiai Szemle, 2000/1. szám) a magyar gazdaság versenyképes szektorait képviselő vállalatvezetők sem tartották az állami jóléti ellátások csökkentését a versenyképességet javító lépésnek. Éppen ellenkezőleg, számos területen szorgalmazták a közkiadások növelését, "például a szakképzésben, amely közvetlenül befolyásolja versenyképességüket, vagy olyan területeken, mint a lakásellátás, az egészségügyi vagy rekreációs szolgáltatások, amelyek a munkaerő magasabb szintű újratermelődését tudják biztosítani."

A kormány intézkedései közül a munkavállalói jogok lazítása, a tankötelezettség korhatárának csökkentése, a munkáltató munkaviszonyt érintő döntési jogainak bővítése a szabadságolással és a próbaidővel kapcsolatban azokat hozzák előnybe, akik a dolgozók kiszolgáltatottságából szeretnének minél nagyobb hasznot húzni. Ezek jellemzően alacsony képzettségű munkavállalókat foglalkoztató, alacsony hozzáadott értékkel dolgozó vállalatok, amelyek miután még jobban automatizálták termelésüket, továbbállnak, leginkább a Távol-Keletre. De még az ő idecsábításuknak is kíméletesebb módja lenne a munkát terhelő járulékok csökkentése, elsősorban a képzetlenek számára és a nagy munkanélküliséggel jellemezhető vidéki térségekben. A tartósan Magyarországon letelepedő külföldi vállalatoknak pedig nem könnyen kirúgható rabszolgákra, hanem képzett és jó egészségi állapotban lévő munkavállalókra van szükségük. A kormány csak az előbbivel akarja megkínálni őket.

Az Orbán-rezsim munkaerő-politikája nem új, többé-kevésbé ez a megközelítés jellemezte az összes eddigi kormányt, amit jól mutat a sokat bírált Út a munkába program vagy az, hogy az új munka törvénykönyvét még az előző kormány rendelte meg. Igaz, olyan messzire még senki nem merészkedett, mint Orbánék. E paradigmával szemben voltak kritikai hangok is, ám valódi alternatíváját alighanem az LMP kínálja először. Eszerint a munkaerő kínálatát differenciáltan kell javítani. Az alacsonyan képzettek és a tartósan munkanélküliek esetében célzott járulékcsökkentéssel; a minőségi munkaerő tekintetében pedig olyan oktatás- és iparpolitikával, mely révén feljebb léphetünk a hozzáadottérték-láncban.

Ehhez először is világos gazdasági jövőkép kell, meg stratégiai ágazatok. A magyar gazdaságba jól beágyazott, magas hozzáadott értékeket előállító exportágazatok. Életképes helyi vállalkozások. És kell hozzá a helyi piacokra termelő helyi gazdaság, mindenekelőtt az élelmiszeriparban, az energetikában és az építőiparban. Mindez befogadó, a készségek fejlesztésére koncentráló oktatáspolitikát, a vidék versenyképességét javító közszolgáltatásokat és a jövő ágazatait helyzetbe hozó szektorális gazdaságfejlesztő programokat követel. Ezt szorgalmazza az LMP zöldélénkítés programja.

McSimicska

Az Orbán-rezsim munkaerő-stratégiája ezer szállal kapcsolódik ahhoz a szimbolikus politikához, ami szembehelyezi a kormányt a globalizációval. Ennek része az a represszív társadalompolitikai fordulat, mely a leginkább kiszolgáltatott társadalmi csoportok vegzálásával elégítené ki az erősödő egzisztenciális félelemben élő középrétegek igényét a biztonságra. A 90-es évektől erősödő globális jelenség ez, ennek a hullámára ült rá a magyar jobboldal is, Orbán Viktortól Vona Gáborig. Sikerüket fokozta, hogy az újkapitalizmus, a rendszerváltás és a globalizáció veszteseihez a magyarországi baloldalnak (a Medgyessy-féle osztogatáson kívül) nem volt egy szava sem.

Az orbáni nemzeti antiglobalizmus valójában a demokrácia felszámolását jelenti. Megmarad a nemzetállam, az azt irányító politikai elit és gazdasági klientúrája, de a globalizáció kellemetlen következményei miatt hőzöngő tömegeket - a belső politikai versengés kiiktatásával, a nyilvánosság kontrollálásával, a szakszervezetek szétverésével, a civil szervezetek ellehetetlenítésével - elhallgattatják. A helyi gazdaság szereplői közül csak azok érvényesülhetnek, akik baráti viszonyt ápolnak a politikai elittel, amely adott esetben a globális tőkével szembeni minimális védelmet is garantálja. Simicska Lajos és társai nem feltétlenül kompatibilisek a McDonald'sszal, de megférnek mellette.

A hazai "baloldal" válasza minderre a nemzetállami keretek feladása volt, miközben megőrizte mind a tőke mobilitását, mind a demokráciadeficitet. Mivel nem kívánta a piacot társadalmi céloknak alárendelni, könnyű szívvel adta föl a szuverenitást és a demokráciát a globális kapitalizmusért. Sem a tőke szabad áramlásának következményeit nem tartotta aggályosnak, sem azt, hogy mindez korlátozza a nemzetállami szuverenitást. Ezt a modellt dicséri Mesterházy Attilától Tóta W.-n át Heller Ágnesig boldog-boldogtalan - pedig ebben a helyi gazdaság szereplőinek nemigen osztanak lapot, hisz nincs, ami megvédené őket a globális tőke erőfölényével szemben. Helyi gazdaság helyett viszont van McDonald's, aminek nem kell szembenéznie helyi konkurenciával.

A fokozódó kiszolgáltatottságból és keserűségből pedig szépen profitál a szélsőjobb. Azt, amit a demokraták nem mernek vagy nem akarnak elmondani, elmondják a hungaristák. Az újkapitalizmus, a rendszerváltás veszteseinek most csak a radikáljobb ad politikai hangot - és amíg ez így lesz, válságban marad a demokrácia. A szélsőjobb és a nacionalizmus problémájára a diszkurzív kirekesztés stratégiája nem megoldás - épp ellenkezőleg, csak erősíti azt a jelenséget, amit szeretne kordában tartani.

A népszavazás viszont világos jelzés arra, hogy van olyan politikai erő az országban, amely a demokrácia, a felvilágosodás és az emberi jogok talaján állva mondja el azt, amit eddig csak a nacionalista antiglobalisták mondtak: hogy a gazdasági kiszolgáltatottság fáj. Az Orbán-rezsim munkaerő-politikája a kiszolgáltatottságra épül, miközben mindent megtesz annak érdekében, hogy az új bizonytalanságokkal küzdő, leszakadó középosztályt magához láncolja. Éppen ezért csak rendszerszinten küzdhető le: be kell látnunk, hogy az elmúlt 20 évben a teljes politikai elit által vallott és Orbán által végletekig fokozott munkaerő-politika nem járható út. Csak az esélyteremtő baloldali gazdaság- és társadalompolitika révén lehetünk képesek megállítani azt, hogy a Fideszről leszakadó tömegek a szélsőjobb karjaiban landoljanak.

A szerző az LMP országgyűlési képviselője, a párt gazdasági kabinetjének vezetője.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.