OFF Biennále - Mélyi József

A legendás első Off-Biennále

Publicisztika

Legendás lesz a most kezdődő Off-Biennále, ez nem is kétséges.

Egyrészt, ha áttekintjük az elmúlt évszázad nagyszabású kortárs képzőművészeti eseményeinek történetét Párizstól New Yorkig és Varsótól Sydney-ig, kitűnik, hogy a látogatószámtól és a pillanatnyi kritikai elismertségtől függetlenül a mindenkori progresszív kezdeményezések hosszabb-rövidebb idő múltán általában a kánon részévé váltak. A legjobb példa talán az ötévente megrendezett kasseli Documenta, amelyről a rendezvény idején majdnem minden alkalommal fanyalgó írások jelentek meg („az előző mindenképpen jobb volt”), hogy idővel csaknem mindegyik megkapja a „legendás” jelzőt. Persze nem is olyan biztos, hogy az első Off-Biennále valóban megmaradhat majd „elsőnek”. Hiszen ehhez minimum az kell, hogy legyen belőle második, s ez egyelőre sok tényezőtől függ – elképzelhető olyan szerencsétlen forgatókönyv, amely szerint két év múlva már lehetetlen lesz Budapesten független biennálét szervezni, és lehetséges akár olyan boldogabb szcenárió is, amelyben a mostani alternatív szerveződés okafogyottá válik.

Az Off-Biennále mostani megrendezésének oka a környezetében rejlik: a kétezres évekre megszilárdulni látszó és az állam által is támogatott kortárs képzőművészeti intézményrendszer 2010 óta összeomlott. A Műcsarnok a Magyar Művészeti Akadémia tulajdonába került, az Ernst Múzeumból fotóközpont lett, a művészetet korábban támogató cégek vagy a különadókat nyögik, vagy kifizetődőbbnek találják a látványsportokat. Budapest, amely már-már rákerült a nemzetközi kortárs képzőművészeti élet térképére (lásd 2012-es Documenta), legalábbis a Ludwig Múzeum igazgatóváltása óta, azaz két éve fehér foltnak számít. Két év pedig ezen a területen is nagy idő, ha a kapcsolati hálókat nem gondozzuk, akkor a külföldi kurátorok rendszeres látogatásaiból legfeljebb az under­groundnak kijáró rendszertelen katasztrófaturizmus marad. Az, hogy az Off-Biennále ilyen környezetben, ilyen formában képes létrejönni, nemzetközi szemszögből is valóságos csoda. Így nem tűnik túlzottnak az esemény egyik legfontosabb célja: a nemzetközi kapcsolatok felfrissítése, annak felmutatása, hogy errefelé is van még élet, s itt is létezhetnek a kortárs világról lényegi mondanivalóval rendelkező művészek, kiállítás-csinálók.

A rendezvénysorozat tekinthető úgy, mintha a magyar művészeti világ megmutatná: minden lehet olyan, mint régen volt, nem szakadt meg a folytonosság, csak éppen közben állami támogatás és intézmények nélkül maradtunk. De lehet minderre úgy is nézni, mint valamilyen szép jövőképre: ilyen lehetne ideális környezetben a pezsgő művészeti élet. Egyelőre mindkét nézet illúziónak tűnik, a rendezvénysorozat – amely bármely európai városban megállná a helyét – sem a közelmúlthoz nem tud már kötődni, sem a jövőt nem látja még. Inkább látszik a jelen kihívásaira adott válasznak, amely egyszerre jelent a szcéna tudásából és képességeiből építkező reális körképet, és a szereplők jelenlegi erejét és lehetőségeit éppen csak meg nem haladó gigantikus vállalást.

A lehetőségek határát az Off-Biennále szándékosan húzta szűkre: az esemény minél nagyobb távolságot próbál tartani az állammal szemben. A támogatók magánadományozók és a magyar államtól független szervezetek, a helyszínek pedig az eseménysorozat önmeghatározása szerint szintén nem lehetnek állami fenntartásúak. Érdekes módon másfajta határvonalak aligha húzódnak a projektek körül: az Off-Biennále nem valami ellenében jött létre, inkább csupán zárójelbe teszi az elmúlt években átformálódott intézményrendszert; elmegy mellette. Viszont fontos célkitűzése, hogy közelebb juttassa a kortárs művészetet a szélesebb közönséghez, ezt pedagógiai programokkal és a közterek felhasználásával egyaránt próbálja elérni.

Az Off-Biennále egyik nagy kérdése a fenntarthatóság lesz. Hiszen az intézményi háttér nélkül, független szemlélettel, kevés támogatással (sok esetben ingyen) létrehozott projektek hosszabb távon a szervezők számára egzisztenciális kérdéseket vetnek fel, vagy éppen az „emberi erőforrások” kimerülésével járnak. A biennále ezért tekinthető inkább egyszeri megmutatkozásnak, első kezdeményezésnek, amely megpróbálja nagy lélegzethez juttatni a magyar kortárs képzőművészet világát. Hosszabb életben tartásához azonban szilárdabb alternatív intézményi struktúra kiépítése szükséges, amelyhez egyelőre csupán a mostani szereplők (köztük e sorok reménykedő szerzője) nyitottsága áll rendelkezésre. Az Off-Biennále most nagyon magasra teszi önmaga előtt a lécet – de ez a legkevesebb, ami egy leendő legendás rendezvénytől elvárható.

A szerző az Off-Biennále önkéntes segítője.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.