OFF Biennále - Mélyi József

A legendás első Off-Biennále

Publicisztika

Legendás lesz a most kezdődő Off-Biennále, ez nem is kétséges.

Egyrészt, ha áttekintjük az elmúlt évszázad nagyszabású kortárs képzőművészeti eseményeinek történetét Párizstól New Yorkig és Varsótól Sydney-ig, kitűnik, hogy a látogatószámtól és a pillanatnyi kritikai elismertségtől függetlenül a mindenkori progresszív kezdeményezések hosszabb-rövidebb idő múltán általában a kánon részévé váltak. A legjobb példa talán az ötévente megrendezett kasseli Documenta, amelyről a rendezvény idején majdnem minden alkalommal fanyalgó írások jelentek meg („az előző mindenképpen jobb volt”), hogy idővel csaknem mindegyik megkapja a „legendás” jelzőt. Persze nem is olyan biztos, hogy az első Off-Biennále valóban megmaradhat majd „elsőnek”. Hiszen ehhez minimum az kell, hogy legyen belőle második, s ez egyelőre sok tényezőtől függ – elképzelhető olyan szerencsétlen forgatókönyv, amely szerint két év múlva már lehetetlen lesz Budapesten független biennálét szervezni, és lehetséges akár olyan boldogabb szcenárió is, amelyben a mostani alternatív szerveződés okafogyottá válik.

Az Off-Biennále mostani megrendezésének oka a környezetében rejlik: a kétezres évekre megszilárdulni látszó és az állam által is támogatott kortárs képzőművészeti intézményrendszer 2010 óta összeomlott. A Műcsarnok a Magyar Művészeti Akadémia tulajdonába került, az Ernst Múzeumból fotóközpont lett, a művészetet korábban támogató cégek vagy a különadókat nyögik, vagy kifizetődőbbnek találják a látványsportokat. Budapest, amely már-már rákerült a nemzetközi kortárs képzőművészeti élet térképére (lásd 2012-es Documenta), legalábbis a Ludwig Múzeum igazgatóváltása óta, azaz két éve fehér foltnak számít. Két év pedig ezen a területen is nagy idő, ha a kapcsolati hálókat nem gondozzuk, akkor a külföldi kurátorok rendszeres látogatásaiból legfeljebb az under­groundnak kijáró rendszertelen katasztrófaturizmus marad. Az, hogy az Off-Biennále ilyen környezetben, ilyen formában képes létrejönni, nemzetközi szemszögből is valóságos csoda. Így nem tűnik túlzottnak az esemény egyik legfontosabb célja: a nemzetközi kapcsolatok felfrissítése, annak felmutatása, hogy errefelé is van még élet, s itt is létezhetnek a kortárs világról lényegi mondanivalóval rendelkező művészek, kiállítás-csinálók.

A rendezvénysorozat tekinthető úgy, mintha a magyar művészeti világ megmutatná: minden lehet olyan, mint régen volt, nem szakadt meg a folytonosság, csak éppen közben állami támogatás és intézmények nélkül maradtunk. De lehet minderre úgy is nézni, mint valamilyen szép jövőképre: ilyen lehetne ideális környezetben a pezsgő művészeti élet. Egyelőre mindkét nézet illúziónak tűnik, a rendezvénysorozat – amely bármely európai városban megállná a helyét – sem a közelmúlthoz nem tud már kötődni, sem a jövőt nem látja még. Inkább látszik a jelen kihívásaira adott válasznak, amely egyszerre jelent a szcéna tudásából és képességeiből építkező reális körképet, és a szereplők jelenlegi erejét és lehetőségeit éppen csak meg nem haladó gigantikus vállalást.

A lehetőségek határát az Off-Biennále szándékosan húzta szűkre: az esemény minél nagyobb távolságot próbál tartani az állammal szemben. A támogatók magánadományozók és a magyar államtól független szervezetek, a helyszínek pedig az eseménysorozat önmeghatározása szerint szintén nem lehetnek állami fenntartásúak. Érdekes módon másfajta határvonalak aligha húzódnak a projektek körül: az Off-Biennále nem valami ellenében jött létre, inkább csupán zárójelbe teszi az elmúlt években átformálódott intézményrendszert; elmegy mellette. Viszont fontos célkitűzése, hogy közelebb juttassa a kortárs művészetet a szélesebb közönséghez, ezt pedagógiai programokkal és a közterek felhasználásával egyaránt próbálja elérni.

Az Off-Biennále egyik nagy kérdése a fenntarthatóság lesz. Hiszen az intézményi háttér nélkül, független szemlélettel, kevés támogatással (sok esetben ingyen) létrehozott projektek hosszabb távon a szervezők számára egzisztenciális kérdéseket vetnek fel, vagy éppen az „emberi erőforrások” kimerülésével járnak. A biennále ezért tekinthető inkább egyszeri megmutatkozásnak, első kezdeményezésnek, amely megpróbálja nagy lélegzethez juttatni a magyar kortárs képzőművészet világát. Hosszabb életben tartásához azonban szilárdabb alternatív intézményi struktúra kiépítése szükséges, amelyhez egyelőre csupán a mostani szereplők (köztük e sorok reménykedő szerzője) nyitottsága áll rendelkezésre. Az Off-Biennále most nagyon magasra teszi önmaga előtt a lécet – de ez a legkevesebb, ami egy leendő legendás rendezvénytől elvárható.

A szerző az Off-Biennále önkéntes segítője.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.