OFF Biennále - Mélyi József

A legendás első Off-Biennále

Publicisztika

Legendás lesz a most kezdődő Off-Biennále, ez nem is kétséges.

Egyrészt, ha áttekintjük az elmúlt évszázad nagyszabású kortárs képzőművészeti eseményeinek történetét Párizstól New Yorkig és Varsótól Sydney-ig, kitűnik, hogy a látogatószámtól és a pillanatnyi kritikai elismertségtől függetlenül a mindenkori progresszív kezdeményezések hosszabb-rövidebb idő múltán általában a kánon részévé váltak. A legjobb példa talán az ötévente megrendezett kasseli Documenta, amelyről a rendezvény idején majdnem minden alkalommal fanyalgó írások jelentek meg („az előző mindenképpen jobb volt”), hogy idővel csaknem mindegyik megkapja a „legendás” jelzőt. Persze nem is olyan biztos, hogy az első Off-Biennále valóban megmaradhat majd „elsőnek”. Hiszen ehhez minimum az kell, hogy legyen belőle második, s ez egyelőre sok tényezőtől függ – elképzelhető olyan szerencsétlen forgatókönyv, amely szerint két év múlva már lehetetlen lesz Budapesten független biennálét szervezni, és lehetséges akár olyan boldogabb szcenárió is, amelyben a mostani alternatív szerveződés okafogyottá válik.

Az Off-Biennále mostani megrendezésének oka a környezetében rejlik: a kétezres évekre megszilárdulni látszó és az állam által is támogatott kortárs képzőművészeti intézményrendszer 2010 óta összeomlott. A Műcsarnok a Magyar Művészeti Akadémia tulajdonába került, az Ernst Múzeumból fotóközpont lett, a művészetet korábban támogató cégek vagy a különadókat nyögik, vagy kifizetődőbbnek találják a látványsportokat. Budapest, amely már-már rákerült a nemzetközi kortárs képzőművészeti élet térképére (lásd 2012-es Documenta), legalábbis a Ludwig Múzeum igazgatóváltása óta, azaz két éve fehér foltnak számít. Két év pedig ezen a területen is nagy idő, ha a kapcsolati hálókat nem gondozzuk, akkor a külföldi kurátorok rendszeres látogatásaiból legfeljebb az under­groundnak kijáró rendszertelen katasztrófaturizmus marad. Az, hogy az Off-Biennále ilyen környezetben, ilyen formában képes létrejönni, nemzetközi szemszögből is valóságos csoda. Így nem tűnik túlzottnak az esemény egyik legfontosabb célja: a nemzetközi kapcsolatok felfrissítése, annak felmutatása, hogy errefelé is van még élet, s itt is létezhetnek a kortárs világról lényegi mondanivalóval rendelkező művészek, kiállítás-csinálók.

A rendezvénysorozat tekinthető úgy, mintha a magyar művészeti világ megmutatná: minden lehet olyan, mint régen volt, nem szakadt meg a folytonosság, csak éppen közben állami támogatás és intézmények nélkül maradtunk. De lehet minderre úgy is nézni, mint valamilyen szép jövőképre: ilyen lehetne ideális környezetben a pezsgő művészeti élet. Egyelőre mindkét nézet illúziónak tűnik, a rendezvénysorozat – amely bármely európai városban megállná a helyét – sem a közelmúlthoz nem tud már kötődni, sem a jövőt nem látja még. Inkább látszik a jelen kihívásaira adott válasznak, amely egyszerre jelent a szcéna tudásából és képességeiből építkező reális körképet, és a szereplők jelenlegi erejét és lehetőségeit éppen csak meg nem haladó gigantikus vállalást.

A lehetőségek határát az Off-Biennále szándékosan húzta szűkre: az esemény minél nagyobb távolságot próbál tartani az állammal szemben. A támogatók magánadományozók és a magyar államtól független szervezetek, a helyszínek pedig az eseménysorozat önmeghatározása szerint szintén nem lehetnek állami fenntartásúak. Érdekes módon másfajta határvonalak aligha húzódnak a projektek körül: az Off-Biennále nem valami ellenében jött létre, inkább csupán zárójelbe teszi az elmúlt években átformálódott intézményrendszert; elmegy mellette. Viszont fontos célkitűzése, hogy közelebb juttassa a kortárs művészetet a szélesebb közönséghez, ezt pedagógiai programokkal és a közterek felhasználásával egyaránt próbálja elérni.

Az Off-Biennále egyik nagy kérdése a fenntarthatóság lesz. Hiszen az intézményi háttér nélkül, független szemlélettel, kevés támogatással (sok esetben ingyen) létrehozott projektek hosszabb távon a szervezők számára egzisztenciális kérdéseket vetnek fel, vagy éppen az „emberi erőforrások” kimerülésével járnak. A biennále ezért tekinthető inkább egyszeri megmutatkozásnak, első kezdeményezésnek, amely megpróbálja nagy lélegzethez juttatni a magyar kortárs képzőművészet világát. Hosszabb életben tartásához azonban szilárdabb alternatív intézményi struktúra kiépítése szükséges, amelyhez egyelőre csupán a mostani szereplők (köztük e sorok reménykedő szerzője) nyitottsága áll rendelkezésre. Az Off-Biennále most nagyon magasra teszi önmaga előtt a lécet – de ez a legkevesebb, ami egy leendő legendás rendezvénytől elvárható.

A szerző az Off-Biennále önkéntes segítője.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.