Narancs-ásatás

A minimálbércsapda

Publicisztika

Alábbi írásunk hét évvel ezelőtt született, a 2009-es minimálbér-emelésről. Közgazdász szerzőnk ma is írhatta volna.

"El kell távolítani egymástól a minimálbér és a segély összegét azért, hogy ne legyen kifizetődő a munka helyett szociális támogatásra számítani" - mondta Magyarország miniszterelnöke még a nyár elején. Sokféle fogás esik ezen a mondaton, de az egyik, eddig figyelmen kívül rekedt rejtett üzenete nem szociálpolitikai. Azt is sugallja a mondat, hogy a kormány jövőre a minimálbért is jócskán meg kívánja emelni. Teheti, mert egy hároméves minimálbér-megállapodás (2006-ban 62 500, 2007-ben 65 500, 2008-ban 69 000 forint) most jár le, a 2009-es összeg még alku tárgya. Tegyük fel, hogy arra készülnek, hogy az inflációt is meghaladó mértékben megemelik. Kinek is lesz ez jó? Jó lesz-e ez az országnak?

A minimálbér emelése jellegzetes baloldali ügynek tűnik: keressenek többet a szegények, fizessen nekik a kizsákmányoló kapitalista. Különben is, a minimálbéren bejelentettek nagy része biztos úgyis adócsaló, legalább fizetnek majd belőle adót és nyugdíjjárulékot. Ez a gondolatmenet meggyőző - mindenkinek, aki életében nem tanult közgazdaságtant. Aki tanult, annak az első félévben elmagyarázták, hogy a hatósági árplafon eredménye hiány lesz és feketepiac, a minimálbéré pedig feketemunka vagy munkanélküliség. A logika egyszerű: akinek a munkája kevesebb hasznot hajt a munkaadójának, mint a (megemelt) minimálbér, azt a munkaadó többet nem fogja (legálisan) alkalmazni. Persze ez nem a minisztériumi fogalmazót, a középiskolai tanárt, a bankfiókvezetőt, a rendszerfejlesztőt fogja érinteni, hanem a varrodában nyolc osztállyal dolgozó asszonyokat, segédmunkás férjeiket és a szakmunkásképzőben húsz éve megszűnt szakmára most kiképzett, funkcionális analfabéta gyerekeiket.

A világ közgazdászainak zöme úgy gondolja, hogy a minimálbér-emelés rossz a társadalom egészének. Nem véletlenül: az empirikus közgazdaságtani kutatások nagy része is arra jut: a minimálbér emelése növeli a munkanélküliséget. Persze a közgazdaságtan szereti időnként megkérdőjelezni saját állításait, már csak azért is, mert az elfogadott tételek cáfolása által könnyebb tudományos babérokat begyűjteni, mint századszori alátámasztásuk révén. És az is igaz, hogy ha nem a verseny, hanem a munkaadó erőfölénye, a munkaadók bérrel kapcsolatos összejátszása lenne a jellemző a rosszul fizetettek munkaerőpiacain, a minimálbér elvileg akár növelhetné is a társadalmi jólétet. Ráadásul a minimálbér-emelés negatív hatását messze nem minden tanulmány tudja statisztikailag kimutatni. Nem ördögtől való gondolni azt sem, hogy különböző országok különböző munkaerőpiacain a különböző szintű minimálbérek különböző mértékű emelésének akár különböző hatása is lehet.

Szóval mi lehet a hatás itt, Magyarországon? Nálunk legutóbb 2001-ben emelte meg a kormány látványosan a minimálbért. Az intézkedés remek lehetőséget adott a vizsgálódásra, és hatásait két magyar munkagazdász, Kertesi Gábor és Köllő János az ökonometria eszköztárát bevetve ki is számolta (mégpedig a Közgazgasági Szemle 2004. áprilisi számában). A 25 500 forintos minimálbért egyből 40, majd egy év múltán 50 000 forintra emelő Orbán-kormány és a közgazdaságtan nagyobb dicsőségére ki is derült, hogy "az emelés hatására 2000-2001-ben éves összehasonlításban legalább 3,5 százalékkal csökkent a foglalkoztatás az 5-20 fős kisvállalatok körében; a minimálbéren (túl)fizetett munkavállalók kétszer olyan valószínűséggel vesztették el az állásukat 2001 második-negyedik negyedévében - átlagosan hétéves folyamatos munkaviszonyt követően -, mint a náluk kicsit jobban fizetettek; és 2001-ben, majd 2002-ben is erőteljesen romlott az alacsony bérű segélyezett munkanélküliek elhelyezkedési esélye."

A Magyar Narancs olvasói pedig, ha nem érintette őket közvetlenül az emelés, immár nem a korábban minimálbérért kubikolók adójából kapnak egy-két milliméter autópályát, hanem a segélyeikhez tehetnek hozzá egy-két fillért - a magunk adójából. Egy másik, az elméleti hátteret és a helyenként ellentmondásos nemzetközi tapasztalatokat is áttekintő tanulmány (Benedek Dóra et al.: Minimálbér-emelések Magyarországon 2001-2006, PM Kutatási Füzetek, 16. szám) lényegében ugyanerre a következtetésre jut.

De ha a minimálbér-emelés kiszúr a közvetlenül érintett szegényekkel és csődbe kerget vállalkozásokat, miért van az országok 90 százalékában egyáltalán minimálbér, és miért emeli azt szinte minden kormány (most épp a szomszédaink) lelkesen, évről évre?

Azért, mert a minimálbér-emelés nem közgazdaságtani kérdés, hanem politikai. Az ügyek azon családjába tartozik, ahol egy kormányintézkedés politikai befolyással nem bíró, tájékozatlan kevesekkel bán el, sokakban viszont jó érzést kelt. Ilyen, amikor egy bűnügyi bulvárhír kapcsán az elkövetők egész osztályára követeli a büntetési tétel megháromszorozását a politikus, vagy amikor a bevándorlókon kell példát statuálni. A politikai kalkulus ilyen esetekben nagyon más, mint a jóléti: szavazatok tízezreit lehet megszerezni, csak le kell értük hajolni, veszíteni meg nem veszít a politikus egyet sem. Legfeljebb az ország egésze: drága pénzen további évekig tartjuk bűnözők tucatjait feleslegesen börtönben, vagy épp megakadályozzuk, hogy hiányszakmákat bevándorlók töltsenek be.

false

Visszatérve a mi történetünkhöz: az állásukat elvesztő varrónők azt talán érzik, hogy nem kizárólag Schulze úrra, a cipőfelsőrész-varrodáját Bulgáriába (minimálbér átszámítva: 45000 forint) áttelepítő tőkésre, hanem a kormányra is dühösnek kellene lenniük, de azt biztosan nem tudják, hogy épp a minimálbér-emelés húzta ki a lábuk alól a szőnyeget. Azok, akik most munkanélküliek, és épp a minimálbér-emelés miatt nem találnak új munkahelyet, végképp nem jönnek erre rá. Sokakban viszont jó érzést kelt az intézkedés: ejnye, végre tett a szegényekért valamit a kormány vagy az emelést kiküzdő szakszervezet. Ráadásul kézzelfogható hasznot is láthat az egyszerű dolgozó: például ha szemfüles a munkaadója, és tövig kihasználja a cafeteria-rendszer előnyeit, több üdülési csekket (adómentesen adható felső határ: egyhavi minimálbér) kaphat jövőre.

A tanulság csak annyi, hogy sose higgyünk a politikusoknak, de akkor végképp ne, ha olyasmit kínálnak, amiről úgy tűnik, mindenkinek csak jó. Ha lenne olyan, már réges-rég megcselekedték volna. Ilyen ügyekben éljünk a gyanúperrel, és forduljunk a szakemberhez, aki legfeljebb akadémikus akar lenni, nem miniszterelnök vagy újraválasztott szakszervezeti vezér. Cipőt a cipőboltból: minimálbér-emelési hatáselemzést a munkagazdásztól! Azt ugyan ne nagyon várjuk választások előtt a kormánytól, hogy csökkentse a minimálbért, de azt, hogy ne olyasmivel halásszon szavazatot, amiről tudjuk, hogy rossz az ország egészének, leginkább épp az érintett szegényeknek, igenis követelhetjük tőle. Főleg akkor, ha elég sokan átlátunk rajta. És azt is elvárhatjuk, hogy az átlagdolgozó kedvezményeit (például az üdülési csekket) ne tegye a minimálbértől függővé: ne maga drótozza még erősebbre azt a politikai csapdát, amely négyévente rázárul. Meg persze miránk.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.