Hegedűs Dániel

A Schulz-hatás

Mit jelent az SPD megerősödése Németországnak és Európának?

Publicisztika

2015 nyara óta sokan jövendölték Angela Merkel kormányának és politikai irányvonalának közeli végét. A menekültválság és vele összefüggésben az Alternatíva Németországért (AfD) dinamikus előretörése miatt az a benyomás alakult ki, hogy Németország a jobboldali populizmus európai előretörésének egyik első áldozata lesz a kontinens nyugati felén, nem pedig a nyugati demokráciák egyik utolsó védőbástyája. Kevesen tartottunk ki amellett, hogy az AfD megerősödése nem valós fenyegetés a német kormányzati erőviszonyokra, és legnagyobb eséllyel a 2017. szeptember 24-i Bundestag-választásokat követően is Merkel kezében marad az ország kormányrúdja.

Ám a „most vasárnapi”, hipotetikus választás nyertesét akár pénzfeldobással is tippelhetnénk, annyira kétesélyes lett a verseny. Ennek oka azonban nem Merkel vagy pártja számottevő népszerűségvesztése (a CDU a menekültválság kezdete óta stabilan 30-34 százalékon áll), de nem is a populista jobboldal erősödése. Hanem a baloldal, a szociáldemokrácia főnixszerű magára találása – s erre sem Németországban, sem Európában nem számított senki.

Mióta Sigmar Gabriel, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) elnöke január 24-én bejelentette, hogy lemond Martin Schulz javára a kancellárjelöltségről és a pártelnöki pozícióról, az SPD több mint tíz százalékot javult szinte minden közvélemény-kutatónál. Míg január közepén még 13 pontos hátrányt is mértek a CDU-val szemben (23 és 36 százalékkal), addig február végén már számos közvélemény-kutatónál az SPD vezetett 1-1,5 ponttal, de ahol nem, ott sem volt kettőnél jobban lemaradva. A két nagy párt most 30-32 százalékkal fej fej mellett áll, míg az AfD 8-10 százalékkal követi őket.

Mi lehet az SPD és Martin Schulz hirtelen sikerének a magyarázata? Mennyire stabil ez a helyzet, és milyen kihatása lehet mindennek az őszi kormányalakítási esélyekre?

 

Két nagykoalíció

Az első hónap kimagasló eredményei inkább tükrözték a Schulzcal szembeni várakozásokat, a megnyíló hiteles és reális alternatíva húzó hatását, semmint az új SPD-csúcsember programjának és politikai teljesítményének elismerését. A megelőlegezett bizalom könnyen elillanhat, ha a jelölt nem felel majd meg az elvárásoknak – ahogy a jó kampánykommunikáció és a gondosan kiválasztott politikai üzenetek révén növekedhet is. De mindettől függetlenül az SPD jól ismerte fel az európai baloldal és a populizmustól szorongatott nyugati demokrácia válságának okát. A baloldal kínálta gazdasági, szociális és társadalompolitikai alternatíva vélt vagy valós hiánya miatt egyre több választó lát egyre kisebb különbséget a bevett demokratikus pártok között, s elégedetlenségének kifejezésére rendszeren kívüli, populista protestpártokat támogat. A baloldal egyre kevésbé tudja megszólítani a társadalom leszakadó rétegeit, mert egyre kevésbé képes politikai megoldásokat kínálni helyzetük javítására. A szegénységtől sújtott vagy a lecsúszástól rettegő választók pedig feladják a politikai részvételt – rosszabb esetben a populista pártokban találják meg érdekeik új politikai képviselőit.

Schulz stratégiája ismét a társadalmi igazságosságot helyezi a középpontba. Tagadja, hogy a neoliberális reformoknak nincs alternatívájuk, s szociáldemokrata reneszánsz révén nyerné vissza a baloldal elvesztett tradicionális szavazóit. Az új SDP azokat szólítaná meg, akik a társadalmi perifériára szorulásuk – vagy annak érzete – miatt, nem pedig identitáspolitikai okokból váltak az AfD támogatóivá.

A Gerhard Schröder szociáldemokrata kancellár alatt 2002 után bevezetett ún. Hartz-reformok a német szociális ellátórendszer és munkaerőpiac versenyképessé tételét szolgálták. Ma már elmondható, hogy e reformokon alapult Németország 2005-öt követő gazdasági és foglalkoztatási sikertörténete. Ma – egymillió betöltetlen álláshely mellett – kétmillióval kevesebb a munkanélküli, mint 2005-ben. Ám a német gazdaság versenyképessége sok tekintetben a munkaerőköltségek mesterséges visszafogásán alapult, ráadásul az újonnan létrehozott állások nagy része az alacsony jövedelmi szegmensen belül, illetve atipikus foglalkoztatási formában jött létre. A német lakosság 40 százalékának reáljövedelme ma nem éri el az 1999-es szintet. Bár a Schröder-féle reformok Németországot Európa „beteg emberéből” újra a kontinens gazdasági motorjává tették, az SPD magas árat fizetett ezért. Formálisan a reformok miatti belső konfliktusra vezethető vissza az Oscar Lafontaine korábbi pártelnök által fémjelzett szárny kilépése – 2007-ben a posztkommunista kelet-német PDS-szel összeállva ők alapították meg a Balpártot, a Die Linkét. Ennél azonban sokkal fontosabb következmény lett a párt belső meghasonlása és az a társadalmi percepció, hogy az SPD nem a kisemberek pártja többé. Mindez 2005 óta, választásról választásra a párt történelmi mélyrepüléséhez vezetett.

Schulz programjának eddig megismert kevés eleme a Hartz-reformok részleges felülvizsgálata körül forog. Ezzel egyszerre törekszik a szkizma meghaladására, az SPD lelki és politikai egységének a helyreállítására, és a valós szociális, gazdasági és társadalmi alternatíva felmutatására. S bár sokszor éri a vád a CDU/CSU soraiból, programja nem populista. Eddig az idősen utcára került munkavállalók biztosítási (és nem szociális) alapú munkanélküli-segélyének hosszabb folyósítását és a határozott idejű foglalkoztatás lehetőségének szűkítését tűzte a zászlajára. Vagy­is a fő cél a nagyobb szociális biztonság azok számára, akik aktívak a munkaerőpiacon – vagy életük meghatározó szakaszában azok voltak –, s ezzel Schulz máris maga mögé tudta állítani a szakszervezeteket. Az üzenetei rezonálnak, s ez lemérhető azon is, hogy a menekültkérdés súlya egyre csökken a politikai versenyben. Míg 2015 végén még minden második, ma már csak minden harmadik német tekinti a menekültválságot fontos politikai problémának.

A program mellett fontos Schulz személyisége is. Az Európai Parlament volt elnökeként tér vissza a német politikába, s ez hatalmas előny. Úgy tud az ország vezetésére megkérdőjelezhetetlenül alkalmas csúcspolitikusként fellépni, hogy nem vett részt a nagykoalíciós idők politikai üzemében, nevéhez nem kötődnek sem belpolitikai botrányok, sem dicstelen kompromisszumok. A sors különös iróniája, hogy Schulz otthoni hitelessége részben abból fakad, hogy sosem kormányzott együtt a keresztény uniópártokkal – miközben az Európai Parlamentben kulcsszerepe volt az Európai Néppárt és a Szocialisták közötti „nagykoalíció” létrehozásában és fenntartásában.

De bármennyire erős benyomást kelt is, hiba lenne túlértékelni a Schulz-hatást. Valóban, a CDU/CSU és az SPD ma fej fej mellett áll – de az SPD egy hónapja intenzíven kampányol és mozgósít. Az uniópártok ezt még nem kezdték el, kommunikációjuk reaktív, passzív, még nem tudják, hogyan válaszoljanak Schulz megjelenésére. Ezt a személyét célzó gyakori kirohanások is mutatják. A kontraszt szembeötlő: az SPD kampánya szinte minden negatív kommunikációt nélkülöz, Schulz a kormányzásra készül, s ezért arról beszél, hogy mit tenne kancellárként. A CDU/CSU kampány ugyanakkor újra kinyithatja az ollót a két nagy párt között.

 

Vissza a normalitásba

Schulz fellépésének igazi győztese azonban a német baloldal mellett maga az európai demokrácia lehet. Az SPD kancellárjelöltje bebizonyította, hogy lehetséges újra „racionalizálni” a politikát, megtisztítani a populisták által használt, rendszerellenes és identitáspolitikai beszédtől és a „tényeken túli” vidékekről visszaterelni a megszokott küzdőtérre, ahol a társadalmi igazságosság és az elosztás kérdései körül forognak a viták. Lehetséges – ha az egymásra egyre jobban hasonlító main­stream pártok választási programjai újra alternatívái lesznek egymásnak, és újra több lesz köztük a populisták kedvenc elitellenes szövegeit aláásó konfliktus. Schulz reformjai valószínűleg nem kedveznének a német gazdaságnak, és főleg nem a foglalkoztatásnak. De széles választói rétegek szemében növelnék a teljes politikai rendszer legitimációját, és ezzel a német, de áttételesen az európai demokrácia stabilitását is.

Schulznak ma is kevesebb az esélye a kancellári posztra, mint Angela Merkelnek. A 2017 őszén összeülő új Bundestagban a felmérések szerint hat frakció kap majd helyet; ilyen sok párt sikeres választási szereplésére az 50-es évek óta nem lenne példa. De még mindig könnyen előállhat az a helyzet, hogy csak a nagykoalíció képes matematikai többséget produkálni. Elvileg mindkét nagy párt részéről elképzelhető a szövetség a zöldekkel és a liberálisokkal – ám arra minden híresztelés ellenére kicsi az esély, hogy az SPD a zöldekkel és a Die Linkével lépjen koalícióra. A Die Linke kül- és Európa-politikai szempontból ma sem kompatibilis a német kormánypozícióval, márpedig e területeken Németországra egyre nagyobb európai és globális teher hárul. Bár egy hónapja még elképzelhetetlen lett volna, könnyen lehet, hogy a kancellár személye körüli késhegyre menő küzdelem dönt majd a két nagy párt közötti versenyben, és a szerteágazó koalíciós tárgyalások és különböző többségek helyett az lesz a meghatározó, hogy ki kap megbízást a kormányalakításra. A parlamenti matematika könnyen vezethet újra nagykoalícióhoz Berlinben – ám nem zárható ki, hogy először a német választástörténetben ezt a nagykoalíciót egy szociáldemokrata kancellár vezeti majd.

Névjegy: Martin Schulz

1955-ben született Németország Észak-Rajna-Vesztfália tartományában, gyerekkorát a holland határhoz közeli Würselenben töltötte. Édesapja részéről szociáldemokrata, édesanyja részéről pedig katolikus-konzervatív családi tradícióban nőtt fel, alap- és középfokú tanulmányait egyházi iskolákban folytatta. Tanulmányait középfokú könyvkereskedői végzettséggel, érettségi nélkül zárta, testvérével közösen egy könyvesboltot üzemeltetett a kilencvenes évek elejéig Würselenben. A határközeli élet élménye meghatározónak bizonyult a későbbi EU-politikus Schulz számára, aki a német mellett öt nyelven, angolul, franciául, hollandul, olaszul és spanyolul beszél folyékonyan. Schulz fiatal korában profi focistaként játszott, illetve a hetvenes évek közepén alkoholproblémákkal küzdött. Személyes élettapasztalatai révén fellépése kifejezetten hiteles a leszakadó társadalmi rétegek megszólítása és a problémás fiatalok integrációja tekintetében, továbbá a fiatalkori munkanélküliséggel szembeni fellépés területén.

Martin Schulz 19 évesen lett a Németországi Szociáldemokrata Párt (SPD) tagja. Amikor 1987-ben a würseleni városvezetés élére választották, 31 évesen az NSZK legfiatalabb polgármestere volt. E pozíciót 1998-ig töltötte be. 1994-től 2017-ig az Európai Parlament tagja, 2004-től 2012-ig az európai szocialisták frakcióvezetője, 2012-től 2017-ig az EP elnöke. A 2014-es európai parlamenti választási kampányban a szocialisták jelöltje az Európai Bizottság elnöki posztjára, ám a párt alulmaradt a Jean-Claude Juncker vezette Európai Néppárt listájával szemben. Parlamenti elnökségének időszakát a szocialisták és a néppárt szoros együttműködése, EP-n belüli kvázi nagykoalíciója jellemezte. Schulz elkötelezett integrációpárti, aki az elmúlt évek során határozottan kiállt az eurózónán belüli fokozottabb tehermegosztás, az eurókötvények bevezetése és a bankunió mellett.

Miután esetleges harmadik EP-elnöki ciklusának támogatását az Európai Néppárt élesen elutasította, Martin Schulz 2016 novemberében bejelentette, hogy az SPD észak-rajna-vesztfáliai listáján kíván indulni a 2017. szeptemberi Bundestag-választásokon. 2017. január végén az SPD vezetése úgy döntött, hogy a párt kancellárjelöltjeként Schulz lesz Angela Merkel kihívója, továbbá az SPD márciusi kongresszusától a párt új szövetségi elnöke.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szerző politológus, külpolitikai elemző.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.