A Betört Ablakok Országa

  • Z. Karvalics László
  • 2007. november 1.

Publicisztika

Egy szeg miatt a patkó elveszett, A patkó miatt a ló elveszett, A ló miatt a csata elveszett, A csata miatt az ország elveszett, Verd be jól azt a patkószeget! A patkószeg a szociológusoknál a törött üvegtábla. Azt mondják, egy városrész leromlása úgy indul el, hogy egy bezúzott ablakot nem javítanak meg. Ez az a pont, ahonnan még volna kiút: a megjavított ablak arról üzen, hogy itt emberek élnek, akik figyelnek a környezetükre, és a közösségben van annyi erő, hogy megőrizze élhetőnek a saját mikrovilágát.

Egy szeg miatt a patkó elveszett,

A patkó miatt a ló elveszett,

A ló miatt a csata elveszett,

A csata miatt az ország elveszett,

Verd be jól azt a patkószeget!

A patkószeg a szociológusoknál a törött üvegtábla. Azt mondják, egy városrész leromlása úgy indul el, hogy egy bezúzott ablakot nem javítanak meg. Ez az a pont, ahonnan még volna kiút: a megjavított ablak arról üzen, hogy itt emberek élnek, akik figyelnek a környezetükre, és a közösségben van annyi erő, hogy megőrizze élhetőnek a saját mikrovilágát.

Ha a javítás elmarad, az azt jelenti, hogy nincsen gazda, és nincs más olyan erő sem, ami a gyorsuló pusztulást megakadályozhatná. Aki teheti, másutt keres otthont, aki maradni kényszerül, annak egyre több törött ablakkal kell szembesülnie. Egy ponton túl elillan a remény, hogy a folyamat megfordítható: ami egykor volt, végérvényesen a múlté, és a helyén, mint egy fertőzésgócban, kialakul a társadalom peremére szorultak lehangoló romvilága, a szlöm.

De mi van akkor, amikor nem egy városrész, hanem egy egész város indul romlásnak? És megtörténhet-e ugyanez egy országgal?

*

Ismerősünk fiát, Arnoldot nagyon megviselte szülei válása és a költözés. A talajt vesztett kiskamaszból iskolaréme lett, egyik oktatási intézményből a másikba vándorolt, mert sehol sem találta a helyét, és mindenütt az tűnt a legegyszerűbbnek, ha megszabadulnak tőle. Egy idő után kezelhetetlenné vált, drogozni kezdett, már beszélgetni is alig lehetett vele, mert szinte nem maradt olyan dolog, ami érdekelte volna a világból.

Az utolsó előtti pillanatban, ki tudja már, hogyan, a szülők rábukkantak egy kicsi, családias iskolára, Budapest egyik külső kerületében, ami pontosan az effajta reménytelennek tűnő, táblára és falra firkáló, szivacsra vizelő, verekedő, tanulni nem hajlandó, a kilátástalanság felé tántorgó gyerekekre "szakosodott". (A Külvárosi Tankör Középiskoláról van szó - a szerk.) Tíz tanár és mintegy negyven diák. A pedagógiai munka középpontjában az önértékelésüket, önbecsülésüket és vágyaikat vesztett tinédzserekben rejlő értékek felszínre hozása áll. Az egyedi, személyre szabott oktatási program. Ebből nő ki a kölcsönös figyelem és a kölcsönös elfogadás: diák a tanárt is, diák a diákot is. Egy idő után csoportban is jólesik (újra) feladatokat végrehajtani; megjelenik a kooperáció, felébred az érdeklődés, és jönnek a korábban elmaradt sikerélmények is. Hát mégis érek valamit. Hát mégis képes vagyok erre-arra. Menynyi mindent látok magam körül, ami érdekes, és mennyi mindent, amiért és amit érdemes.

Arnold ma kiegyensúlyozott, céltudatos főiskolás egy rangos vidéki felsőoktatási intézményben. Egykori iskolája ugyanakkor közel áll a teljes ellehetetlenüléshez. Az állami támogatás egyre vékonyabban csörgedezik, az intézményt már régóta magánadományok és intézményi szponzorok billentgetik át a fenntarthatósági határon. A pályázati világ bizonytalan, sokszor a megnyert pénzek folyósítása is csúszik, gyakorta kong üresen a kassza.

Az állampolgár széttárja a kezét, és nem érti. De a társadalomkutató is csak kérdezni tud.

Meddig lehet így intézményt fenntartani?

Meddig lehet így perspektívát, létbiztonságot és az értelmes munka ígéretét kínálni a pedagógusoknak?

Meddig viszi, hajtja előre az elkötelezettség minden nehézségen át ezt az összeszokott tanári csapatot? Mikor fogy el az erejük és a hitük?

Meddig képes életben maradni a remény, hogy van egy hely, ahol az oktatási rendszerből kivetett gyerekekből mégiscsak faragható teljes értékű diák és ember?

Megszűnés? Megszüntetés?

Egyetlen betört ablakon keresztül is a reménytelenség hideg széllökései érkeznek.

Amikor ez az iskola megszűnik, az lesz a magyar oktatási rendszer "törött ablaka". Az utolsó, visszavonhatatlan lépés. Végérvényesen, minden másnál jobban jelezni fogja, hogy nem "előre", hanem "hátra" mennek a dolgok. Hogy közoktatásunk nem a világszínvonal, hanem a szlömösödés felé vesz irányt.

Amikor ez az iskola megszűnik, elszáll az esély is arra, hogy leírhatóvá és sokszorosíthatóvá váljanak a korábbi években kiküzdött legjobb gyakorlatok. Így kell ezt csinálni. Ha így nyúltok hozzá, tanártársak, az működni fog. Megszűnik az esélye annak, hogy már az iskolákban megkezdődhessen a "megelőzés", és a "végek" is képesek legyenek helyben, megfelelő arzenállal kezelni az effajta pedagógiai problémákat.

Amikor ez az ablak betörik, az megerősítés lesz az ipari korszak tantestületekbe szorult erőinek, hogy még nem járt le az idejük. Ordibálhatnak a gyerekekkel, mint a kápó a börtönudvaron. Következmények nélkül maradnak majd az iskolai megszégyenítés, megalázás, lélekgyilkolás mindennapos esetei. A saját felelősség vállalása helyett majd továbbra is mindenki a "szülőkre" és a "társadalomra" mutogat, és széttárja a kezét: mi mindent megtettünk.

Amikor ez az iskola megszűnik, minden illúzióval leszámolhatunk, hogy van Gazda, aki érez, gondolkodik, tervez, figyel és cselekszik. Ha most nem gondolkodott, figyelt és cselekedett, akkor máskor és máshol sem fog.

Akinek van módja, ereje és hatalma a beavatkozásra, annak nagyon oda kellene figyelnie. Lehet százmilliárdokat autópályára költeni, de ezt a kicsi iskolát, ezt meg kell tartani. A prioritásokat ne a pénzügyi tervezők diktálják - oldják meg úgy a saját feladatukat, hogy ez a kicsi iskola megmaradhasson. Ne csak a korszerű tananyagokra, tankönyvekre és informatikai környezetekre koncentráljunk, hanem a legfontosabbra is: az emberi minőségre - ha ez a kicsi iskola nem marad meg, akkor annak mi lesz az üzenete?

Egyszer már majdnem betört egy ablak: a Középiskolai Matematikai Lapok, amely a magyar matematikai kultúra egyik hőforrásaként több mint száz éve szolgálta a tehetséggondozást, néhány éve közel állt a megszűnéshez: mondanunk sem kell, nem a Gazda lépett közbe az utolsó pillanatban.

A társadalomkutatónak egy ponton túl elfogynak az eszközei, az érvei és a türelme. Mint a költő, hasztalan vonít. Hiszen azt látja, hogy vastőreikkel nagy egyetértésben vonulnak egymás mellett a Múlt árnyékkatonái, körös-körül.

A rendszerváltó politikai elit, amelynek egyetemleges felelőssége van abban, hogy a maga választotta mindennapi bozótharcban távlatot tévesztett, és harmadrangú költségvetési tétellé silányította a jövő legfontosabb területét, a közoktatási rendszert.

Azok a szülők, akik a saját nevelési deficitjük ellensúlyozását az iskola "szigorától" remélve zajosan elleneznek minden olyan lépést, amely humanizálja, elviselhetőbbé és szerethetővé igyekszik tenni az iskolát.

Azok a tanárok, akik megalázzák és megfélemlítik a diákjaikat, önértékelési zavarokat, szorongást, stresszt váltva ki náluk - hogy aztán saját pedagógiai ámokfutásukat önbeteljesítő jóslatként értékeljék, és az önbecsülés visszaszerzésére kétségbeesett módokat választó gyerekeket mint reménytelen korosztályt pocskondiázzák.

Minden újság és újságíró, amely és aki az iskolát mint témát a politikai lejáratás pincemocskába rántja. A rendpárti rasszistává züllött showman, aki a romák internet-használatát figurázza ki, és a testmagasság szerinti tornasort mint értéket védelmezi.

Azok a mihaszna civil szervezetek, amelyek a valódi kulcskérdések (a családon belüli erőszak vagy az iskolai szegregáció megszüntetése) helyett "lélekrontóvá" kinevezett rajzfilmek és más kortárs médiatartalmak betiltatását kezdeményező gondolatrest pótcselekvéssel vélnek eleget tenni küldetésüknek.

Mennyire jó volna mást is látni és hallani, mint e gyászsereg vonulását, nap mint nap. Mert az egyre bizonyosabb, hogy a szép szó már régóta nem elég.

A szerző történész, információstársadalom-kutató.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.