A haza bölcse

Publicisztika

Az idei ünnep legszebb momentuma az volt, amikor a királyi televízió a könyvtárszobájában kereste fel Nemeskürty Istvánt, hogy hogyan is volt az, amikor a Ludovika padjait koptatta, s kiverte a díszlépést? Jött a riporter az ünnepekre belőtt, ájtatosra halkított hangján (amit az elmúlt harminc év összes ünnepein használt), és faggatta a hadastyánt, hogy milyen volt, jó volt akkoriban?

Az idei ünnep legszebb momentuma az volt, amikor a királyi televízió a könyvtárszobájában kereste fel Nemeskürty Istvánt, hogy hogyan is volt az, amikor a Ludovika padjait koptatta, s kiverte a díszlépést? Jött a riporter az ünnepekre belőtt, ájtatosra halkított hangján (amit az elmúlt harminc év összes ünnepein használt), és faggatta a hadastyánt, hogy milyen volt, jó volt akkoriban?

A veterán, ennek az egész árvalányhajas, kacagányos vircsaftnak, ami ma itt ünneplés néven folyik, a legfőbb szellemi atyja megindultan tett vallomást, hogy bizony jó volt a Ludovikán, s történészi kutakodásai szerint magával Mária Ludovikával is minden nagyon rendben volt. Jól is nézett ki, s nagyon bírta, ha fess huszártisztek mászkálnak körülötte - s csippentett a szemével. Vágják, mit mondott? Hogy elég jó nő volt ez a Ludovika? És imádott (Habsburg-)házon kívül pasizni? Miért nem nevezte mindjárt rüfkének is?

Látszólag piszlicsáré ügy ez az egész, egy embernek nem volt gyerekszobája, nota bene a fene kitűnő Ludovikán sem verték belé rendesen, hogyan kell egy nőről - pláne nyilvánosság előtt - beszélni. És akkor mi van? Szűk keresztmetszetnek látszik ez ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le belőle. Első látásra, talán.

De ne felejtsük, Nemeskürty már Havas Henrik előtt is e nemzet "tanár ura" volt. Már az első Orbán-kormány nemzeti és hagyománybéli ügyekben orákulumként kezelt megmondóembere, hogy mást ne mondjunk, 1998-tól a millenniumi ünnepségek kormánybiztosi rangú szervezője és főfőnöke. Avítt, ásatag, rég elpállott gesztusok fő propagátora, a koronaúsztató. S ebbe a képbe már nehézség nélkül illeszthető az előbbi, finoman szólva is patriarchális világlátás. Aminek következményeként például a 20-án felavatott katonatisztek talpig kardban szerencsétlenkedtek a Hősök terén, és "ősi magyar szokás szerint" tették magukat már pályájuk kezdetén nevetségessé; mint statiszták egy vidéki Monty Python-műsorban. Ha ő találta ki, ő volt, ha nem, akkor egy hű utánzója, követője vezette elő ezt a Horthy-korszakra hajazó szájalást, fenn az ernyő, nincsen kas tempót, ezt a köztéri cirkuszolást az állam ünnepén (aminek epizódjait lapunk beltestében még felidézzük). Természetesen kormányzati szintű jóváhagyás kíséretében.

Ám, hogy mindez csak annyit jelent-e a jövőre nézvést, hogy eztán (úgy négy esztendeig) évente kétszer-háromszor sohasem volt dicsőségekről keltett hazug híreszteléseken nosztalgiázva töltenek el állami vezetőink valaha mindenkinek fontos ünnepeket, s meg sem áll a körmenet, arról nem vagyunk teljesen meggyőződve. Mert az a kormány, amelyik elvi, eszmei alapvetéseinek lefektetését, ünnepeinek üzenetét egy olyan egzisztenciára bízza, aki mindössze annyira emlékszik fordulatokban gazdag tudósi életéből, hogy a Ludovikán megtanították neki, hogy a kardot bal oldalra kell felkötni, de azt már nem tudja felidézni, hogyan szólalunk meg egy nőről, nos, az a kormány aligha áll szilárd alapokon. Ilyenformán nem is várható túl sok tőle.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.