A haza bölcse

Publicisztika

Az idei ünnep legszebb momentuma az volt, amikor a királyi televízió a könyvtárszobájában kereste fel Nemeskürty Istvánt, hogy hogyan is volt az, amikor a Ludovika padjait koptatta, s kiverte a díszlépést? Jött a riporter az ünnepekre belőtt, ájtatosra halkított hangján (amit az elmúlt harminc év összes ünnepein használt), és faggatta a hadastyánt, hogy milyen volt, jó volt akkoriban?

Az idei ünnep legszebb momentuma az volt, amikor a királyi televízió a könyvtárszobájában kereste fel Nemeskürty Istvánt, hogy hogyan is volt az, amikor a Ludovika padjait koptatta, s kiverte a díszlépést? Jött a riporter az ünnepekre belőtt, ájtatosra halkított hangján (amit az elmúlt harminc év összes ünnepein használt), és faggatta a hadastyánt, hogy milyen volt, jó volt akkoriban?

A veterán, ennek az egész árvalányhajas, kacagányos vircsaftnak, ami ma itt ünneplés néven folyik, a legfőbb szellemi atyja megindultan tett vallomást, hogy bizony jó volt a Ludovikán, s történészi kutakodásai szerint magával Mária Ludovikával is minden nagyon rendben volt. Jól is nézett ki, s nagyon bírta, ha fess huszártisztek mászkálnak körülötte - s csippentett a szemével. Vágják, mit mondott? Hogy elég jó nő volt ez a Ludovika? És imádott (Habsburg-)házon kívül pasizni? Miért nem nevezte mindjárt rüfkének is?

Látszólag piszlicsáré ügy ez az egész, egy embernek nem volt gyerekszobája, nota bene a fene kitűnő Ludovikán sem verték belé rendesen, hogyan kell egy nőről - pláne nyilvánosság előtt - beszélni. És akkor mi van? Szűk keresztmetszetnek látszik ez ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le belőle. Első látásra, talán.

De ne felejtsük, Nemeskürty már Havas Henrik előtt is e nemzet "tanár ura" volt. Már az első Orbán-kormány nemzeti és hagyománybéli ügyekben orákulumként kezelt megmondóembere, hogy mást ne mondjunk, 1998-tól a millenniumi ünnepségek kormánybiztosi rangú szervezője és főfőnöke. Avítt, ásatag, rég elpállott gesztusok fő propagátora, a koronaúsztató. S ebbe a képbe már nehézség nélkül illeszthető az előbbi, finoman szólva is patriarchális világlátás. Aminek következményeként például a 20-án felavatott katonatisztek talpig kardban szerencsétlenkedtek a Hősök terén, és "ősi magyar szokás szerint" tették magukat már pályájuk kezdetén nevetségessé; mint statiszták egy vidéki Monty Python-műsorban. Ha ő találta ki, ő volt, ha nem, akkor egy hű utánzója, követője vezette elő ezt a Horthy-korszakra hajazó szájalást, fenn az ernyő, nincsen kas tempót, ezt a köztéri cirkuszolást az állam ünnepén (aminek epizódjait lapunk beltestében még felidézzük). Természetesen kormányzati szintű jóváhagyás kíséretében.

Ám, hogy mindez csak annyit jelent-e a jövőre nézvést, hogy eztán (úgy négy esztendeig) évente kétszer-háromszor sohasem volt dicsőségekről keltett hazug híreszteléseken nosztalgiázva töltenek el állami vezetőink valaha mindenkinek fontos ünnepeket, s meg sem áll a körmenet, arról nem vagyunk teljesen meggyőződve. Mert az a kormány, amelyik elvi, eszmei alapvetéseinek lefektetését, ünnepeinek üzenetét egy olyan egzisztenciára bízza, aki mindössze annyira emlékszik fordulatokban gazdag tudósi életéből, hogy a Ludovikán megtanították neki, hogy a kardot bal oldalra kell felkötni, de azt már nem tudja felidézni, hogyan szólalunk meg egy nőről, nos, az a kormány aligha áll szilárd alapokon. Ilyenformán nem is várható túl sok tőle.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.