Sz. Bíró Zoltán

A nagyok asztalánál

A Fidesz és a Déli áramlat

Publicisztika

"Egyoldalú gázellátási helyzete miatt Magyarország érdekelt úgy a különböző gázszállító útvonalak kiépítésében, mint a több forrásban. Így támogatja mind a Nabucco, mind a Déli áramlat tranzitvezetékek megépítését és összekapcsolását a hazai elosztórendszerekkel" - válaszolta a napokban a Népszabadság kérdésére az ügyben illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

 

Pontos és korrekt álláspont, hisz Európában nincs még egy olyan ország, aminek a gázellátása oly sérülékeny, mint Magyarországé. A magyar gazdaság elsődleges energiafelhasználása több mint 40 százalékban földgázalapú, s az ország földgáz-szükségletének 80-85 százalékát kénytelen külső piacokon - csaknem kizárólag Oroszországból - beszerezni. E kiszolgáltatott helyzetet tovább rontja, hogy ez a gáz lényegében egyetlen vezetéken, az Ukrajnán áthaladó és Csehország felé tartó Testvériség szállítórendszer egy leágazó szálán át érkezik.

Ilyen körülmények között a felelős magyar kormánynak kötelessége keresni azokat a megoldásokat, melyek csökkentik az ellátás bizonytalanságait. A Déli áramlat a terv 2007-es meghirdetésekor éppúgy ilyen lehetőség volt, mint az Európai Unió által támogatott Nabucco-projekt.

Cseppfolyós állapot

Az utóbbi kétségtelenül több előnnyel csábított, mert nemcsak új szállítási útvonalat ígért, de új - az oroszországitól független - beszerzési forrásokat is. Csakhogy sem akkor, sem azóta nem látszanak a Nabucco vezeték tartós és megbízható feltöltésének forrásai. Pedig az iráni és a Kaszpi-tenger környéki tartalékok bőségesen elegendők lennének akár több ilyen méretű vezeték ellátásához. Csakhogy Irán nukleáris programja miatt kiesett a lehetséges feltöltő államok közül, s a helyére lépő posztszovjet államok - Azerbajdzsán, Türkmenisztán és Kazahsztán - politikai önállósága felettébb bizonytalannak tűnik. Vajon ezek az országok készek és képesek-e Moszkva akaratával szemben az európai piacokra juttatni földgázukat?

E kétségek jól látszottak már 2007-ben, a Nabucco kontra Déli áramlat vita hazai fellobbanásakor is, s az elmúlt évek fejleményei csak igazolták őket. Mindez akkoriban a Fideszt a legkevésbé sem izgatta. Az ellenzéki párt a Nabucco körüli bizonytalanságokról nem vett tudomást, s azt hirdette, hogy csatlakozásunk a Déli áramlathoz energetikai rabláncra fűzné hazánkat. Azaz a legkevésbé sem volt tekintettel az ország kényes gázellátási helyzetére, és egy olyan projekt egyoldalú támogatását forszírozta és kérte számon a kormányon, amelynek a megvalósulási esélyei rendkívül alacsonyak voltak.

Hogy mennyire alacsonyak, azt jól mutatja a Türkmenisztánból kiinduló, Kínába tartó ún. transzeurázsiai gázvezeték gyors megépülése is. A több mint kétezer kilométeres, négy országon áthaladó és a Nabucco eredetileg tervezett kapacitásával megegyező teljesítményű vezetéket 2008. augusztus végén kezdték fektetni, és 2009. december közepén már üzembe is állították. Másfél év sem kellett tehát, hogy a gázvezeték Türkmenisztánból - Üzbegisztán és Kazahsztán érintésével - Nyugat-Kínába érjen. Azért, mert az építkezés nem ütközött politikai akadályokba, vagyis nem keresztezte Moszkva érdekeit (már csak azért sem, mert Peking a türkmén gázt az európai átlagárnál jóval olcsóbban veszi). A Nabuccóval viszont - a végtelen politikai egyeztetéseken és konferenciákon túl - nem történt semmi. Hiába állította 2009 júliusában Németh Zsolt, a Fidesz akkori külügyi kabinetvezetője a Nabucco építéséről Ankarában aláírt kormányközi egyezményről, hogy az Magyarország számára "energiapolitikai rendszerváltást" hozott, ha ezt a tények nem támasztják alá. A Nabuccóból azóta sem épült egyetlen méter sem. Ráadásul még a "nagy Nabucco" is legfeljebb évi 2,5 milliárd köbméter gázt juttatna Magyarországnak, miközben fogyasztásunk már ma is 13-14 milliárd köbméter. Az évi 7-8 milliárd köbméteres teljesítményű "kis Nabuccóból" - melynek építésére talán van esély - Magyarország még egymilliárd köbméternyi gázt sem remélhetne.

A teljes képhez azonban az is hozzátartozik, hogy nemcsak a Nabucco, de a Déli áramlat életképessége is erősen kétséges. Nem mintha Moszkva, ha elszánná magát, ne tudná megépíteni a vezetéket: lenne hozzá elég pénze, gáza és technológiája is. Az utóbbira az olasz energiaóriás, az ENI együttműködési készsége a biztosíték. És Moszkva egészen 2008 őszéig szilárdan akarta is az építést.

A gazdasági világválság azonban az imponáló orosz valutatartalékokat drámai ütemben kezdte apasztani. És Moszkvát nemcsak ez nyugtalaníthatta, hanem az európai gázpiac gazdasági válsággal párhuzamos beszűkülése is. Az unió válság előtti 500-520 milliárd köbméteres gázfogyasztása 2009-ben 44 milliárddal csökkent, ami felettébb érzékenyen érintette a gázexportőröket, különösen Oroszországot. Egyes orosz becslések ugyan makacsul állítják, hogy az EU gázimportigénye 2020-ra évi 100 milliárd köbméterrel emelkedik majd, ez azonban erősen kétséges. Az EU 2008 novemberében közreadott új energiapolitikai koncepciója azzal számol, hogy a fajlagos energiaigény csökkentésével, a megújuló energiafajták arányának növelésével az EU belső energiaforrásainak jobb kihasználásával 2020-ig sikerül szinten tartani vagy csak korlátozottan növelni az uniós országok mai gázimportigényét, ami a válság előtti évben, vagyis 2007-ben évi 290 milliárd köbméter volt. A mérsékelt növekedés kielégítéséhez pedig elég lesz a megépülő Északi áramlat évi 55 milliárd köbméteres kapacitása.

Márpedig ha az orosz kormánynak nincs világos és egyértelmű képe az európai gázpiac növekedéséről, aligha fogja sürgetni a drága beruházást. Ezért most nem is történik más, mint annak a képzetnek a hitelt érdemlő fenntartása, hogy Moszkva kész és képes a vezeték megépítésére, miközben ezt még maga sem döntötte el. És egyelőre inkább hajlik a nem megépítés felé.

A Fidesz gyakorta hangoztatta azt is, hogy a Déli áramlat segítené Oroszország európai energetikai expanzióját, és a földgázimportban növelné a kontinens kiszolgáltatottságát. Csakhogy ez az állítás már a válság előtt sem volt igaz. Moszkva részesedése az EU mai 27 tagállamának együttes gázimportjából 1980-ban még 80 százalékos volt; ez 1995-re 64, 2007-re 41 százalékra csökkent; 2008-ban pedig már a 40 százalékot sem érte el. A Gazprom nemrég közreadta jelentését a cég teljes európai gázpiaci részesedéséről: 2009-re ez is jelentősen csökkent, a teljes európai és török gázpiacot számításba véve a 2008-as 28,4 százalékról 26,3 százalékra. Eközben a nagy rivális, a norvég Statoil 17,5-ről 18,5-re, a katari Qatargas pedig 1,4-ről 3,5 százalékra növelte részesedését.

Moszkva lehetőségeit a cseppfolyósgáz-kínálat bővülése is korlátozza, miként az a "technológiai ugrás" is, minek révén a korábbinál hatékonyabban és olcsóbban sikerült felszínre hozni palagázt az Egyesült Államokban. Emiatt az eddig az amerikai gázpiacon forgó cseppfolyós gáz jelentős része átkerült Európába. Ha a gázkitermelés "nem tradicionális technológiája" meghonosodik Európában is, ahol számos országban van palagáz, a kontinens gázpiaca 10-15 éven belül alaposan átrendeződhet. Oroszországnak tehát nagyon kell kapaszkodnia ahhoz, hogy megőrizze pozícióit. Moszkva ebben a helyzetben csak egynek örülhet: ha nehezebb lenne félelmetes energiamumust faragni belőle.

Bukó Nabucco

Korábban a Fidesz vezető politikusai és szakértői számos okot sorolva támadták a Déli áramlat tervét: veszélyezteti a közös európai energiapolitikát; gyengíti Magyarország energiabiztonságát; ellehetetleníti a Nabuccót, és végül: növeli az ország energiafüggőségét Moszkvától. Ám e kifogások abszurditása már 2007-ben is világos volt. A magyar kormány által is támogatott Déli áramlat már csak azért sem veszélyeztetné a közös európai energiapolitikát, mert Európa kulcsországai épp az itthoni vita fellángolásakor újították meg hosszú távú gázszerződéseiket Oroszországgal. A Déli áramlat a kezdettől orosz-olasz kezdeményezés volt, s ma már nemcsak a Gazpromot és az ENI-t tudhatja tulajdonosai közt, hanem a francia energiaóriást, a világ egyik legnagyobb villamosenergia-termelőjét, az EDF-et is. Az Északi áramlat sem csupán orosz-német projekt, hanem - a Gasunie és a GDF Suez tulajdonosi részvétele révén - holland és francia is. Azt is nehéz elképzelni, hogy Magyarország energiabiztonságát épp az a vezeték veszélyeztetné, ami egy makacs konfliktuszónát kerülne meg. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyilatkozata most azzal indokolja - helyesen, és a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok érveihez hasonlóan - a Déli áramlat támogatását, hogy e vezeték "az orosz gáz szállítását Ukrajna megkerülésével teszi". Ez pedig azért fontos előny, mert "az elmúlt évek tapasztalatai alapján a magyar földgázellátást külső tényezők: a tranzit- és forrásország (Ukrajna és Oroszország) vitái veszélyeztetik a legnagyobb mértékben". A minisztériumi közlemény azt is helyesen állapítja meg, hogy e viták rendezését még az EU legfelső vezetése sem tudja érdemben befolyásolni. Ehhez képest a tavalyi orosz-ukrán konfliktus idején a mostani kormánypárt épp a "tehetetlenkedés" miatt rótta meg elődjét. A Fidesz-közeli Budapest Analyses 2009. január 30-i keltezésű, az orosz-ukrán gázvitát áttekintő elemzése egyenesen úgy fogalmazott, hogy "az unió cselekvésének késedelmes volta részben annak is köszönhető, hogy a leginkább érdekelt felek, köztük a magyar kormány sem lépett fel elég erélyesen".

S igaz lenne az az ellenvetés, hogy épp a Déli áramlat lehetetleníti el a Nabuccót? A helyzet ennél sokkal rosszabb: a Nabucco ellehetetlenüléséhez ugyanis nem kell az orosz vezeték, ellehetetlenül(t) az a nélkül is. De csak részben megalapozott a negyedik vádpont is. Ma ugyanis minden arra vall, hogy a Déli áramlat csak akkor épül meg, ha Moszkva és Kijev nem tud megegyezni az ukrajnai útvonal kölcsönös garanciákkal alátámasztott konszolidálásáról. Ha ez nem sikerül - aminek kicsi az esélye -, úgy megkezdődik a tenger alatti vezeték fektetése, és az eddig Ukrajnán át Európába szállított gáz nagy része átterelődik a két elkerülő áramlatra, a Délire és az Északira. Már csak ezért is magyar érdek a Déli áramlatban való részvétel - több és súlyosabb problémával járna, ha kimaradnánk belőle.

*

A kormánypárt számára - miközben köreiben a vezeték említése nem is olyan rég még szitokszónak számított - egyszeriben vállalható projekt lett a Déli áramlat: s ennek csak örülhetünk. E fordulatban a kézenfekvő ok mellett - más dolog az ellenzéki pozíció és más a kormányzati felelősség - közrejátszhatott az is, hogy 2014-ben lejár a magyarországi orosz gázszállítások feltételeit megszabó szerződés. A Fidesznek sem lehet közömbös, hogy milyen feltételek mellett lehet majd megújítani. Ez nem lesz könnyű játszma, már csak azért sem, mert a magyarországi gáz-nagykereskedelem jórészt a német energiaóriás, az E.On kezében van. Meglátjuk, hogy mire mennek e helyzettel.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.