A haza művésze

Publicisztika

Jól kezdődött a hét, jó volt magyarnak lenni, három hírt is kaptunk Káel Csaba alkotói műhelyéből.

Jól kezdődött a hét, jó volt magyarnak lenni, három hírt is kaptunk Káel Csaba alkotói műhelyéből.

Az első arról tudósít, hogy csak két biztos pont van a nagy Los Angeles-i Bánk bán-előadás projektjében. Na, ki az a nyakkendős öreg csóka ott, a Káel Csaba mellett? Csak nem Plácido Domingo? A munka forr, a következő évadra a Los Angeles-i Opera színpadán szenved, de szolgálja népe szent javát Káel, a bán.

A "népe szent javát", mit javát, javait, tessenek ezt eléggé szó szerint érteni. Annál is inkább, mert a másik hír az, hogy hála istennek, már az idén elindulhat a felvevőgép a Munkácsy-film forgatásán, ami minden idők legnagyobb költségvetésű magyar produkciója lesz. Angol nyelven forgatják, a nemzetközi köz- és világérdeklődés garantált, angolszász lesz a főszereplő - mondja el a szuperfilm producere, a Szinglik éjszakáját, a Made in Hungáriát, az SOS szerelmet és a 9 és fél randit is jegyző Dér Tamás. A rendezői székben: Káel Csaba. Nem a harmadik hír, ide tartozik még a másodikhoz, hogy jól állnak a maestró Toldi-filmjének a csillagai is - utoljára egy 100 milliós szándéknyilatkozatot fútt felé a szél az MMKA felől (jaj, csak baj ne érje az MMKA-t, míg a mester ezt is forgatni nem kezdi).

De a harmadik hír a legizgalmasabb: Káel Csaba lesz a vezetője a pécsi Kodály Központnak. De ez még semmi, mert a mondott műintézményt "összevonják" a Művészetek Palotájával és a Millenárissal, így ezeket is tudja ez a nagy művész irányítani. Az összevonást nyilván úgy képzelik, hogy a Millenárist és a Müpát (fejükön a hungarocell Szent Koronával) leúsztatják a Dunán Mohácsig, ott Káel Csaba sebtiben megrendezi a mohácsi vészt, amit nemzetközi érdeklődés mellett megnyerünk, aztán keréken elgurítani őket Pécsre már gyerekjáték.

Ha most önök azt hiszik, hogy mi Káel Csaba teherbírásában kételkedünk, tévednek. Ennél sokkal többről van szó: állam és kultúra viszonyáról. Arról, hogy eljött a művészlelkű ügyeskedők kora, amikor Orbán Viktor udvari művésze, a skandináv lottó reklámját pályája egyik fő művének tartó, szerény tehetségű operarendező megvalósíthatja hasonszintű álmait. Amikor végre a Salierik és Szabolcska Mihályok intézik egy ország kultúráját, nemesítik a miniszterelnök lelkit.

Mindeközben hihetetlen, de a magyar kultúra él, s a mérhetetlen szegénység dacára teszi a dolgát. Csak Orbán Viktor maradt egyedül. A régi fiúknak még jutott egy Kodály, egy Illyés, neki csak ez a Káel Csaba. Meg a hasonszőrűek, a ripacsok, a fűzfapoéták. A tehetségüket rég eldörgölőző hőzöngők. Csak az olcsón kikölcsönözhető művészek maradtak mellette, számolgatják kölcsönzési díjukat, s egyre magyarabb terveket állítanak a nemzetközi érdeklődés homlokterébe.

Így meg kell itt hülyülni.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.