A technikai jelleg

Publicisztika

A magyar kormány, illetve a kormányfő, miközben piszokmód kapar a lába, egyre mélyebbre ássa magát a médiatörvény ügyében: minél kellemetlenebb helyzetbe kerül, annál nagyobb hazugságokkal próbálja kivágni magát. Mely hazugságok - minthogy az unió személyében magánál erősebb ellenfélre talált - előbb-utóbb önfejére fognak visszahullani. (A legképtelenebb állításuk eddig az volt, hogy a szocpárt szervezi a médiatörvény külföldi áztatását: mintha az képes lenne bármit megszervezni, ami akár távolról is az ellenállásra emlékeztet!)

A magyar kormány, illetve a kormányfő, miközben piszokmód kapar a lába, egyre mélyebbre ássa magát a médiatörvény ügyében: minél kellemetlenebb helyzetbe kerül, annál nagyobb hazugságokkal próbálja kivágni magát. Mely hazugságok - minthogy az unió személyében magánál erősebb ellenfélre talált - előbb-utóbb önfejére fognak visszahullani. (A legképtelenebb állításuk eddig az volt, hogy a szocpárt szervezi a médiatörvény külföldi áztatását: mintha az képes lenne bármit megszervezni, ami akár távolról is az ellenállásra emlékeztet!)

A legújabb (ön)ámítás szerint Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnök asszonyának és médiaügyi biztosának a levele bagatell, "technikai" jellegű kifogásokat tartalmaz, amelyeket a magyar kormány két héten belül megválaszol, oktató-felvilágosító jelleggel, és akkor pontot is lehet e kínos (az unióra nézve kínos!) malentendu végére tenni. (A levelet jellemző módon nem a kormány, hanem először a Népszabadság hozta nyilvánosságra: a kormány nem merte, azt hitte talán, ezt is megúszhatja.)

Már az sem igaz, hogy a három kifogás megfogalmazásával véget is érne a vegzálás, a Kroes-levél inkább csak az első a szériában: srácok, még nem néztük át tüzetesen a dolgot, de ez meg ez biztosan nem kóser benne. ("Amint minden egyes átültetési intézkedést elemeztünk, lehetséges, hogy további megjegyzésekkel jelentkezünk.") Nem kóser az, hogy más országokban bejegyzett médiavállalkozásokra is kiterjedne a Médiahatóság jogköre; nem kóser a kiegyensúlyozottság követelményének túlságosan kiterjesztő alkalmazása; és nem kóser az internetes tartalomszolgáltatókat sújtó szigorú, akár a nyilvántartásból való törlést, azaz a betiltást is lehetővé tévő regisztrációs kötelezettség. Ezek mind ütköznek a vonatkozó uniós irányelvvel (amelyhez a témába vágó nemzeti törvényeknek, ha tetszik, ha nem, alkalmazkodniuk kell).

Ha a kormány mást nem tesz, csak ezen kifogásoknak megfelelően átalakítja a médiatörvényt, az már valamennyi, nem is szűk menekülő utat biztosít a magánkézben lévő médiavállalkozásoknak. Az internetes sajtó - a szerkesztett és nem szerkesztett blogok, a portálok - megúsznák: ha a regisztrációs kötelezettséget nem is, de a betiltás veszélyét mindenképpen; a kiegyensúlyozottság követelményének finomításával a szerkesztésbe való hatósági belepofázás lehetősége csappanna meg; és végső soron a kiadóvállalatok átjegyeztethetnék magukat valamely valóban demokratikus tagállamba, mondjuk Párkányba, és a Médiahatóság csak az öklét rázhatná feléjük. (Pedig hogy igyekezett a médiatörvény megelőzni az effajta ravaszkodást!)

És ez még nem minden. A biztos levele nemcsak a médiaügyekben irányadó audiovizuális uniós irányelvekhez mérten talált fogást a cuccon, de célzott arra is, hogy a törvény sértheti a véleményalkotás meg a szólás- és tájékoztatási szabadság jogát: azaz olyan alapjogokat, amelyeket a Magyar Köztársaság az uniós alapszerződés aláírásával vállalt magára nézve kötelezőnek. Emiatt az alapjogok érvényesüléséért felelős biztosnak, Viviane Redingnek is lehet pár szava e szörnyű tákolmányról.

Az unió tehát nem meszelte el Orbán törvényét, nem mondta azt, mert nem is mondhatta, amit annyian hallani szeretnénk: hogy a pokolba az egésszel. De a kimiskárolása felé biztató lépéseket tett. S vajon mit szűr le mindebből Orbán Viktor? Bár ő és számos beosztottja többször leszögezték, hogy a bizottság kívánalmai szerint módosítják majd a törvényt, vita és visszabeszélés nélkül, erre nem vennénk mérget. Megtehetik, hogy nem tesznek semmit. Az uniónak ekkor arányos jogi eszköze a válaszra nemigen lenne - az alapszerződés 7. cikkelye az alapjogok bizonyított megsértése esetén, hosszas tökölődés után ugyan lehetővé teszi a sértegető tagállam súlyos lepofozását, például az európai tanácsi szavazati jogának a megvonását, de ez, amíg nincs Magyarországon katonai diktatúra, aligha valószínű. Orbán tehát akár el is engedheti a bizottság felszólításait a füle mellett - egy hazugsággal több vagy kevesebb, sag schon. És neki odakint már úgyis mindegy. Az elmúlt nyolc hónap féktelensége nemzetközi reputációját összeomlasztotta, és alaposan megtizedelte a barátait is: a sok ilyen-olyan konzervatív párti Spitzbube most ugyan próbál jó képet vágni eddigi kis lieblingje viselt dolgaihoz, ám mihelyst elfordulnak, alig is próbálják leplezni undorukat.

De még ha marad is a médiatörvény - a megsértői tudni fogják, hogy a jog mellettük áll. És hogy az az állam, amely büntetni fogja őket azért, mert élnek alapvető jogaikkal, nemcsak a szólás szabadságának és a szabad véleménynyilvánításnak, de az Európai Uniónak is az ellensége.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.