Szira Judit

A kezdet fiai

Obama oktatáspolitikája

  • Szira Judit
  • 2009. január 29.

Publicisztika

A tavalyi amerikai választási kampányból tudjuk: az ottani választókat szerfölött érdekli a közszolgáltatások és különösen az oktatás átalakításának ügye. (Aztán persze a gazdasági válság háttérbe szorította a nagy ellátórendszerek kérdését.) Annál is izgalmasabb volt ezt itthonról végigkísérni, mivel Magyarországon, miközben két választás között az ellenzék folyamatosan kritizálja az kormány oktatáspolitikáját, a kampányokban egyik nagy párt sem áll elő komolyan vehető megoldásokkal.

Bár a magyar oktatási rendszer jóval decentralizáltabb az amerikainál, a helyhatósági kampányok sem törődnek az oktatásügy legfontosabb szakmai és szociális kérdéseivel. Mintha az itthoni mostoha helyzetért csupán a kevés pénz, a szűkös költségvetés lenne okolható, nem pedig a tisztességesen végiggondolt és megvalósított koncepció hiánya.

Amerikában megosztott ugyan a szabályozás az államok és a szövetségi kormány között, mégis egyre többen az utóbbitól, a központi kormányzattól várnak aktívabb és hatékonyabb megoldásokat. Ám a szövetségi feladatok körének növelése bonyolult kérdés, hiszen az alkotmány nem szabályozza az oktatást, sőt, meg sem említi.

A központi beavatkozás kereteit már Kennedy és Lyndon Johnson elnök is tágította. Johnson elnöksége alatt foglalták törvénybe a diszkrimináció és a szegregáció tilalmát, és jelentősen felemelték a központi támogatások összegét. 2000-ben mindkét jelölt a szövetségi támogatások növelését ígérte, de Bush elsősorban az államokat és az iskolakörzeteket támogatta volna, míg a demokrata Al Gore nagyobb szövetségi befolyást ígért. Bush No Child Left Behind névre keresztelt, 2002-ben meghozott oktatási törvénye leszögezte, hogy a szövetségi kormányzat semmi szín alatt nem avatkozhat be az oktatás tartalmába vagy a követelményrendszerbe, ugyanakkor megemelte a költségvetési támogatások összegét.

A Bush-törvény tovább erősítette az amúgy is decentralizált rendszert, a helyi iskolakörzetek önállóságát: kulcseleme mind a diákok, mind a tanárok teljesítményének értékelése és elszámoltathatósága volt. A gyerekek minden évben tesztet írnak matematikából és szövegértésből - és a folyamatosan gyengén teljesítő iskolák elveszíthetik a szövetségi támogatást, míg a jó eredményeket elérők jelentős központi támogatásban részesülnek. A gyengén muzsikálók a harmadik évben mentorokat alkalmazhatnak, hogy így segítsék a gyerekeket, ám erre csupán a teljes támogatási összeg 5 százaléka használható. Egyes magyar iskolák teljesítményére gondolva is érdemes megjegyezni, hogy Amerikában a nem hatékonyan működő intézményeket öt év után becsukják, vagy teljesen újjászervezik. Magyarországon viszont a tantermi munka ellenőrzése nem bevett gyakorlat, így aztán sem az iskolafenntartók, sem a kormányzat nem sokat tud arról, hogy mi folyik a tantermekben, hogyan tanítanak a tanárok.

 

Obama a kampányában azt ígérte, hogy megtartja elődje oktatási törvényének bizonyos elemeit, a magas követelményrendszert, az elszámoltathatóságot - de több támogatást tervez nyújtani a szegény, nagyvárosi iskoláknak, elsősorban a tanári kar kompetenciáinak fejlesztésével.

Programja ugyanakkor máshova helyezi a hangsúlyt. Inkább a kora gyermekkori készségfejlesztést támogatja - ez szerinte jóval hatékonyabb, mint a kiegészítő osztályok vagy a felsőbb évfolyamos tanulók mentorálása. Az új elnök úgy véli, a sikeres iskolai szereplés megalapozását a lehető legkorábban kell elkezdeni. A cél a prevenció: a szegény és tanulatlan családból érkező gyerekek iskolai kudarcainak megakadályozása, a szegénység generációkon átívelő átörökítésének megtörése. A kora gyermekkori fejlesztésekre 18 milliárd dollárt ígért: ennyit fordítana elegendő férőhely megteremtésére, színvonalas pedagógusok felvételére és a teljesítményük arányában történő bérezésükre. (Részben hasonló célokat fogalmaz meg az Új Magyarország Fejlesztési Tervben szereplő Biztos Kezdet Program is. A 1,5 milliárd forintos pályázat a leghátrányosabb helyzetű régiókban szán támogatást arra, hogy a tanköteles korra a gyerekek "velük született képességeik optimumát érjék el minden fejlődési területen: mozgás, értelem, érzelem, nyelv és kommunikáció, észlelés".)

Obama emelni akarja az úgynevezett szerződéses iskolákra fordított közpénzek összegét is, de szigorúan megkövetelné tőlük a minőséget. (Amerikában bárki alapíthat iskolát, de tevékenységét ellenőrzik, a charter schoolban a hangsúly a diákok felelősségérzetén, az oktatással kapcsolatos közös döntéshozatalon, valamint az egyéni foglalkozáson van.) Az elnök elképzelései szerint ez a minőség nem kiváló bizonyítványokat, hanem a mérhető hozzáadott értéket jelenti.

Az adótörvények módosításával és a hitelkeretek emelésével könnyítené a rászorultak bekerülését a felsőoktatásba. A koncepció legfontosabb eleme azonban a színvonal emelése jobb tanárokkal és hatékonyabb értékeléssel minden oktatási intézményben.

 

Az új oktatási miniszter személye sokat elárul arról, miképp tervezi Obama a program megvalósítását. Az egykori kosárlabdázó, Arne Duncan eddig a chicagói iskolakerület vezetőjeként dolgozott. Ez a poszt nálunk leginkább a megyei oktatási ügyosztályok vezetőjéhez hasonlítható, bár annál jóval nagyobb hatalommal és presztízzsel bír, mivel komoly szerepe van az iskolák ellenőrzésében. Amikor Duncant 2001-ben Amerika harmadik legnagyobb iskolakörzetének vezetőjévé nevezték ki, ifjú kora - 36 éves volt - dacára merész döntésekre szánta el magát. Becsukta a gyengén teljesítő iskolákat. Küzdött a tanárok teljesítményhez kötött bérezéséért, a szerződéses iskolákért, az egyes pszichológusok által megfogalmazott egyenlőtlen fejlődési ütem figyelembevételével a koedukált iskolai rendszer átalakításáért. Szokatlan elképzelései nemcsak a pedagógus-szakszervezetek, de gyakran a szülők ellenállását is kiváltották. Kezdeményezte, hogy alapítsanak külön középiskolát a meleg diákoknak Pride Campus néven. Lecsapott az iskolakerülőkre: városházi alkalmazottakat küldött a notóriusan lógó diákok lakására, és ingyenjegyeket ajánlott nekik népszerű sporteseményekre, ha bejárnak az iskolába. A 2004. évi tanévtől nyilatkozatot íratott alá az iskolakerülőkkel: "Tanulás nélkül nem fogok jó állást találni, csak rosszat, alacsony fizetéssel, ha egyáltalán valamilyet." Vagy: "Egész életemben állami segélyeken tengődök majd, ha nem tanulok." Míg 2000-ben az első tanítási napon csak a diákok 76 százaléka jelent meg, 2003-ra már 89 százalékuk.

Amikor 2004-ben a szövetségi oktatási kormányzat megpróbálta csökkenteni a chicagóiak költségvetését, Duncan perrel fenyegetőzött. A Bush-kormányzat szerint az iskolák a kormányzati források csak csekély százalékát voltak jogosultak mentorokra költeni: Duncan szerint ez a legrászorultabb diákok fejlődésének lehetőségét szűkítette volna. (Amerikában is azok a gyerekek szorulnak külön mentorra, akiknek nem jók a tanulmányi eredményei.) A kormányzat végül meghátrált, és folytatódhatott Chicagóban a program.

Legutóbb tavaly márciusban tűzött össze a republikánusokkal. A jogszabályok szerint a nem angol anyanyelvű diákoknak ugyanazt a tesztet kell kitölteniük, mint a többségnek, és a felsőbb osztályba lépésüknél nem vehető figyelembe nyilvánvalóan hátrányos helyzetük. Duncan ezt az esélyegyenlőség súlyos megsértéseként értékelte. Chicagóban ebben a tanévben húsz iskolában indította el azt a motiváló programot, melyben a jó tanulók ösztöndíjat kaphatnak. A kitűnő szintet elérő diák évi 4000 dollárt kaphat, a pénz magánadományokból érkezik.

Nagy változásokat jósolnak Duncan legutóbbi nyilatkozatai is: "Mostani oktatási struktúránk morális csődben van. A legtöbb diákunk nem gazdag családból származik, és azt próbálom elérni, hogy egyenlő pályán egyenlő esélyeket biztosítsunk nekik. (...) Hiszen évtizedeken keresztül a középosztály gyerekeinek voltak kiemelt lehetőségeik" - mondta a Chicago Tribune-nak az idei tanévnyitáskor.

Mindezek miatt sokan úgy gondolják, hogy Obama minisztere az oktatást emberi jogi ügyként kezeli. A konzervatív oktatáspolitikusok hagyományos megközelítésével szemben ez a felfogás azt vallja, hogy a jó színvonalú oktatáshoz való hozzáférés joga alapvető jog, amely egyúttal minden más emberi jog érvényesülésének is alapvető feltétele. A szociálisan, gazdaságilag hátrányos helyzetben lévő családok gyerekei számára a jó oktatás teremt lehetőséget a szegénységből való kitörésre, és esélyt arra, hogy teljes értékű és aktív tagjai legyenek közösségüknek és a társadalomnak. A szegény, rossz helyzetből induló gyerekek magas színvonalú oktatása hosszú távon pénzügyileg is jó befektetés, hiszen a szakképzett adófizető polgárok visszatérítik a közösség támogatását.

A mindenki számára elérhető magas színvonalú oktatás - a gazdasági és pénzügyi előnyök mellett - sokkal fontosabb célt is szolgál. Arra ad módot, hogy az állam minden polgára aktívan, felkészülten, tudatosan vehessen részt a közösség életében. Obama hivatalba lépése utáni egyik első beszédében a nyilvánosság fontosságáról szólva azt hangsúlyozta, hogy a technika lehetőségeit kihasználva az államnak arra kell törekednie, hogy minden polgárának tudását, ismereteit felhasználja a közös problémák megoldásához. Csak a tanult polgárok közössége segíthet a kormánynak, és csak megfelelő ismeretek birtokában ellenőrizhető a hatalom.

A szerző oktatáskutató, a Roma Education Fund munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.