A királyt megölni nem kell félnetek jó lesz

  • 2002. április 4.

Publicisztika

Vajon mi lesz a sorsa annak a hetvenéves öregembernek, aki Rámalláhban, egy szobában ülve várja, hogy valamilyen véget érjen az izraeli akció? Falhoz állítani, mint ahogy azt testőreivel tették, nyilvánvalóan nem fogják, s talán az sem elképzelhető, hogy "véletlen" golyó találja (bár az izraeliek nem vetették el egyértelműen ezt a lehetőséget).

n Vajon mi lesz a sorsa annak a hetvenéves öregembernek, aki Rámalláhban, egy szobában ülve várja, hogy valamilyen véget érjen az izraeli akció? Falhoz állítani, mint ahogy azt testőreivel tették, nyilvánvalóan nem fogják, s talán az sem elképzelhető, hogy "véletlen" golyó találja (bár az izraeliek nem vetették el egyértelműen ezt a lehetőséget).

Ahhoz, hogy erre a kérdésre az izraeli politika értelmes választ tudjon adni, először avval kéne tisztában lennie, hogy vajon Jasszer Arafat még mindig a kezében tartja-e a szálakat, legalább annyira, hogy megálljt tudjon parancsolni az öngyilkos merénylőknek (akik közül nem egy az ő pártjának, a Fatah-nak az aktivistája), vagy Arafat immár politikai hulla, és Izrael feladata jószerivel csak az lehet, hogy eltakarítsa őt és szervezetének maradványait. Arafat azt állítja: megfékezné ő a terrort, de nem bírja, hiszen ahhoz legalább az udvarra ki kéne mennie; Saron pedig még arra sem hagy neki esélyt - például amikor nem engedte az arab csúcsra, Bejrútba elutazni -, hogy saját magát megcáfolhassa. Saron mintha arra játszana, hogy Arafat ellehetetlenítésével és a Palesztin Hatóság szétverésével ne legyen olyan palesztin vezető, aki tárgyalna vele - és ekkor átmenetileg visszatérhet kedvelt vesszőparipájához, miszerint a palesztin kérdés közönséges karhatalmi-katonai probléma. Azonban immáron bizonyos, hogy ez az ötödfél évszázada tartó provizórium fenntarthatatlan.

Hiszen Arafat után legvalószínűbben csak a káosz és az iszlám radikálisok következhetnek. Akiket egyértelmű felelősség terhel az öngyilkos merénylők kiválasztásáért és kiképzéséért. ´k azok, akik fegyvert és kiválasztottságtudatot adnak a kezükbe. A Hamász nem egyszerű terrorszervezet, hanem a hagyományos társadalmi kereteket áttörő társadalmi hálózat, amelynek egyszerre van vallási, katonai és szociális dimenziója. Titka abban áll, hogy a bölcsőtől a sírig gondoskodik tagjairól, akiktől cserébe teljes szellemi és fizikai odaadást vár. Az öngyilkos merénylő emléke biztos anyagi és erkölcsi alapot jelent a hátramaradottaknak. Azonban mégse higgyük, hogy csak ezért teszik, amit tesznek.

Ezek a kamaszkorból alig kikerült fiúk és lányok sajátos pszichológiai képletet jelentenek. Ennek egyik eleme a vallási fanatizmus és a bosszúvágy. Ugyanakkor sorsukban ott van a lassan negyedik évtizedébe forduló megszállás kilátástalansága is. ´k már az unokái annak a nemzedéknek, amely 1967 után izraeli uralom alá került. Az Intifáda viszonyai között nőttek fel. Nem nehéz kitalálni, hogy alapvető lelki sérüléseket szenvedtek. Amúgy "normális" mindennapjaik is a katonai megszállás és az izraeli társadalom perifériája között teltek volna. Izrael ugyanis egyáltalán nem kívánta és ma sem kívánja őket integrálni.

A palesztinokkal szembeni kemény fellépést indokoló izraeli érvelés számos elemét könnyen cáfolhatjuk. Egyet viszont nem. Ha most nem törik meg, akkor az öngyilkos terror bekerülhet a "normális" háborús arzenálba, s nem tudhatjuk, kik és milyen célok érdekében vetik be legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.