A királyt megölni nem kell félnetek jó lesz

  • 2002. április 4.

Publicisztika

Vajon mi lesz a sorsa annak a hetvenéves öregembernek, aki Rámalláhban, egy szobában ülve várja, hogy valamilyen véget érjen az izraeli akció? Falhoz állítani, mint ahogy azt testőreivel tették, nyilvánvalóan nem fogják, s talán az sem elképzelhető, hogy "véletlen" golyó találja (bár az izraeliek nem vetették el egyértelműen ezt a lehetőséget).

n Vajon mi lesz a sorsa annak a hetvenéves öregembernek, aki Rámalláhban, egy szobában ülve várja, hogy valamilyen véget érjen az izraeli akció? Falhoz állítani, mint ahogy azt testőreivel tették, nyilvánvalóan nem fogják, s talán az sem elképzelhető, hogy "véletlen" golyó találja (bár az izraeliek nem vetették el egyértelműen ezt a lehetőséget).

Ahhoz, hogy erre a kérdésre az izraeli politika értelmes választ tudjon adni, először avval kéne tisztában lennie, hogy vajon Jasszer Arafat még mindig a kezében tartja-e a szálakat, legalább annyira, hogy megálljt tudjon parancsolni az öngyilkos merénylőknek (akik közül nem egy az ő pártjának, a Fatah-nak az aktivistája), vagy Arafat immár politikai hulla, és Izrael feladata jószerivel csak az lehet, hogy eltakarítsa őt és szervezetének maradványait. Arafat azt állítja: megfékezné ő a terrort, de nem bírja, hiszen ahhoz legalább az udvarra ki kéne mennie; Saron pedig még arra sem hagy neki esélyt - például amikor nem engedte az arab csúcsra, Bejrútba elutazni -, hogy saját magát megcáfolhassa. Saron mintha arra játszana, hogy Arafat ellehetetlenítésével és a Palesztin Hatóság szétverésével ne legyen olyan palesztin vezető, aki tárgyalna vele - és ekkor átmenetileg visszatérhet kedvelt vesszőparipájához, miszerint a palesztin kérdés közönséges karhatalmi-katonai probléma. Azonban immáron bizonyos, hogy ez az ötödfél évszázada tartó provizórium fenntarthatatlan.

Hiszen Arafat után legvalószínűbben csak a káosz és az iszlám radikálisok következhetnek. Akiket egyértelmű felelősség terhel az öngyilkos merénylők kiválasztásáért és kiképzéséért. ´k azok, akik fegyvert és kiválasztottságtudatot adnak a kezükbe. A Hamász nem egyszerű terrorszervezet, hanem a hagyományos társadalmi kereteket áttörő társadalmi hálózat, amelynek egyszerre van vallási, katonai és szociális dimenziója. Titka abban áll, hogy a bölcsőtől a sírig gondoskodik tagjairól, akiktől cserébe teljes szellemi és fizikai odaadást vár. Az öngyilkos merénylő emléke biztos anyagi és erkölcsi alapot jelent a hátramaradottaknak. Azonban mégse higgyük, hogy csak ezért teszik, amit tesznek.

Ezek a kamaszkorból alig kikerült fiúk és lányok sajátos pszichológiai képletet jelentenek. Ennek egyik eleme a vallási fanatizmus és a bosszúvágy. Ugyanakkor sorsukban ott van a lassan negyedik évtizedébe forduló megszállás kilátástalansága is. ´k már az unokái annak a nemzedéknek, amely 1967 után izraeli uralom alá került. Az Intifáda viszonyai között nőttek fel. Nem nehéz kitalálni, hogy alapvető lelki sérüléseket szenvedtek. Amúgy "normális" mindennapjaik is a katonai megszállás és az izraeli társadalom perifériája között teltek volna. Izrael ugyanis egyáltalán nem kívánta és ma sem kívánja őket integrálni.

A palesztinokkal szembeni kemény fellépést indokoló izraeli érvelés számos elemét könnyen cáfolhatjuk. Egyet viszont nem. Ha most nem törik meg, akkor az öngyilkos terror bekerülhet a "normális" háborús arzenálba, s nem tudhatjuk, kik és milyen célok érdekében vetik be legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.