A monomániás

  • .
  • 2009. október 22.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. október 15. Kedves Mancs, tisztelt Kiss Noémi! A magyar publikummal szemben sem engem, sem a könyvtárat (Országos Idegennyelvű Könyvtár), melyben dolgozom, nem ért váratlanul Herta Müller irodalmi Nobel-díja.
Katalógusainkban (könyv-, műfordítás- és nemzetiségi cikk katalógusunkban) 24 címszó található Herta Müller neve alatt. Érdeklődésünk és figyelmünk korántsem eseti vagy rapszodikus a díjazott szerző iránt: állományunkban megtalálható a bukaresti Kriterionnál 1982-ben megjelent Niederungen című műve és a legújabb, Atemschaukel az irodalmi Nobel-díj kihirdetésével szinte egy időben került polcainkra. Egyetértek a kitűnő esszé szerzőjével, Kiss Noémivel, hogy Herta Müller méltatlanul hiányzik a magyar irodalmi köztudatból: a magyarul olvasók alig ismerhetik/olvashatják, annak ellenére, hogy a világ, mely műveit meghatározza, hozzánk időben és térben is közel áll. Ám a szerző anyanyelvén olvasók Magyarországon is hozzáférhettek műveihez. Honlapunkon (www.oik.hu) a Nobel-bizottság döntésének közzététele után hamarosan megjelent egy ismertető Herta Müller életéről és műveiről, valamint a nálunk fellelhető könyveinek listájáról.

Virág Bognár Ágota,

az Országos Idegennyelvű Könyvtár tájékoztató könyvtárosa, tanácsosa

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.