Bűnszövetkezetben

Publicisztika

"Világosan be fogjuk mutatni, mi történt a Balkánon", vezette fel a minap a Radovan Karadzic ellen október 26-án kezdődő büntetőpert Serge Brammertz, a hágai Nemzetközi Törvényszék főügyésze. És valóban, az 1995-ös első változata óta többször is módosított vádirat ambiciózusabb aligha lehetne. Karadzicot, az 1992 és 1995 közti boszniai háború egyik főalakját, a Republika Srpska, a boszniai szerbek államának egykori elnökét és ezen paraállam hadseregének főparancsnokát (életművéről lásd korábbi cikkünket: A szó hatalma, 2008. augusztus 7.) az emberi bűnök legsúlyosabbikával, a népirtással vádolja (és mellé még egy rakás háborús és emberiesség elleni bűnnel). De nem csak, s még csak nem is elsősorban e fő vádpont fertelmessége, a szó súlyossága miatt játszik nagy tétekben az ügyészség - bár ezt sem szabad lebecsülnünk, hisz az a verdikt, ami Karadzicot a népirtás vádjában (is) bűnösnek mondaná ki, a boszniai háború százezernyi áldozatának és hozzátartozóiknak szolgáltatna igazságot, s valami megnyugvást. A legtöbbet, ami igazságból és megnyugvásból ezeknek az élő és holt embereknek még szolgáltatható.

"Világosan be fogjuk mutatni, mi történt a Balkánon", vezette fel a minap a Radovan Karadzic ellen október 26-án kezdődő büntetőpert Serge Brammertz, a hágai Nemzetközi Törvényszék főügyésze. És valóban, az 1995-ös első változata óta többször is módosított vádirat ambiciózusabb aligha lehetne. Karadzicot, az 1992 és 1995 közti boszniai háború egyik főalakját, a Republika Srpska, a boszniai szerbek államának egykori elnökét és ezen paraállam hadseregének főparancsnokát (életművéről lásd korábbi cikkünket: A szó hatalma, 2008. augusztus 7.) az emberi bűnök legsúlyosabbikával, a népirtással vádolja (és mellé még egy rakás háborús és emberiesség elleni bűnnel). De nem csak, s még csak nem is elsősorban e fő vádpont fertelmessége, a szó súlyossága miatt játszik nagy tétekben az ügyészség - bár ezt sem szabad lebecsülnünk, hisz az a verdikt, ami Karadzicot a népirtás vádjában (is) bűnösnek mondaná ki, a boszniai háború százezernyi áldozatának és hozzátartozóiknak szolgáltatna igazságot, s valami megnyugvást. A legtöbbet, ami igazságból és megnyugvásból ezeknek az élő és holt embereknek még szolgáltatható.

De az a konstrukció, amit az ügyészek felállítottak, s melynek Karadzic a főszereplője, az egész Republika Srpskát bélyegzi meg. A vádirat szerint ugyanis Karadzic bűnszövetkezetben (joint criminal enterprise) valósította meg a terhére rótt cselekményeket, s ebben a bűnszövetkezetben nemcsak Slobodan Milosevic, Szerbia és Jugoszlávia egykori elnöke, valamint a boszniai szerb állam legfelső vezetői voltak a társai, hanem a boszniai szerb állam szinte teljes politikai, katonai, rendőri, kormányzati és önkormányzati struktúrája, s azok a személyek is, akik e hivatalokat és posztokat betöltötték.

Jól tudjuk: ahhoz, hogy a népirtás vádja Karadzictyal szemben megálljon, az ügyészségnek bizonyítania kell nemcsak a népirtó cselekmények megtörténtét, de a bűnös szándékot is, azaz azt, hogy a vádlott tudatosan a bosnyák népcsoport legalább részbeni kiirtására törekedett. Bizonyítania kell azt, hogy a vádlott elkövette ezeket a cselekményeket, és hogy közben épp ezeket akarta elkövetni - s ez utóbbit aligha teheti másképp, mint a vádlott erről a szándékról árulkodó megnyilvánulásainak összegyűjtésével és prezentálásával. Hogy milyen tartalmú, hol s milyen körülmények közt elhangzott szavak és mondatok minősíthetők ilyennek, arról a törvényszék korábbi pereiből lehetnek fogalmaink: lehallgatott telefonbeszélgetések, melyeken egy-egy falu, város, vidék etnikai megtisztításának gyakorlati részleteiről esik szó, éppúgy játszanak, mint politikai kiáltványok, parlamenti beszédek, újságcikkek, politikai nagygyűlésen előadott nyilvános beszédek. Olyan szövegek, amelyekből kikerekedik a vádlott által vallott politikai meggyőződés: az az ideológia, ami tetteit vezérelte.

E két elem - a kiterjedt bűnszövetkezet fennállásának és Karadzic szándékainak - minden kétséget kizáró bizonyítása nagyszabású feladat, s a tiszta büntetőjog céljain messze túlmutató szándékokról árulkodik. Ha a vádhatóságnak pusztán a vádlott elítéltetése lenne a célja, kevesebbel is beérhették volna. Momcilo Krajisnik, a boszniai szerb köztársaság második embere, Karadzic első alárendeltje jogerősen húsz évet kapott; akárcsak a Szarajevó két és fél éven át tartó ágyúzásáért felelősnek talált Stanislav Galic tábornok, a Romanija hadtest parancsnoka. Azt, hogy az ő perükben már bizonyítást nyert emberiesség elleni és háborús bűnök mögött közvetlen felettesük, Karadzic állt, egy elsőéves joghallgató is hitelt érdemlően tudná levezetni a bírák előtt. És ha csak ennyi történne meg a perben, Karadzic akkor is rács mögött töltené élete hátralevő részét. (Ott fogja.)

De a tét sokkal nagyobb lett. És hogy vajon azért, mert csak ez a per tudná már visszahozni a törvényszék becsületét, és ez az utolsó esély arra, hogy a bosnyákokkal szemben elkövetett népirtás - melynek a tényét két ítélet is megállapította már: épp csak elkövetőt nem találtak hozzá - előlépjen a személytelenségből, mindegy is.

A Karadzic-per ügyészei azt akarják megmutatni, hogy mi történt a Balkánon 1992 és 1995 között. Azt, hogy Radovan Karadzicon és egykori maroknyi politikai szövetségesén keresztül hogyan járta át a Republika Srpska minden állami intézményét a faji kizárólagosság ideológiája, az etnikai és nemzeti indíttatású gyűlölködés. Hogy az ebben a gondolatban fogant, és ennek a gondolatnak a kivitelezésére született államszerűség hogyan követett el iszonyatos bűnöket.

A Republika Srpska raison d'tre-je a minden kelet-európai országban megtalálható és mindenütt többé-kevésbé egyforma, posztromantikus-nacionalista ideológia végletekig vitt helyi variációja. Ez a gondolat, Kelet-Európa eme pestise mindmáig mérgezi a Balti-tengertől az Adriáig elterülő tájhaza életét. Azét az országét is, amelyben mi élünk. Karadzic pere ezért vág a mi életünkbe is.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.