Bűnszövetkezetben

Publicisztika

"Világosan be fogjuk mutatni, mi történt a Balkánon", vezette fel a minap a Radovan Karadzic ellen október 26-án kezdődő büntetőpert Serge Brammertz, a hágai Nemzetközi Törvényszék főügyésze. És valóban, az 1995-ös első változata óta többször is módosított vádirat ambiciózusabb aligha lehetne. Karadzicot, az 1992 és 1995 közti boszniai háború egyik főalakját, a Republika Srpska, a boszniai szerbek államának egykori elnökét és ezen paraállam hadseregének főparancsnokát (életművéről lásd korábbi cikkünket: A szó hatalma, 2008. augusztus 7.) az emberi bűnök legsúlyosabbikával, a népirtással vádolja (és mellé még egy rakás háborús és emberiesség elleni bűnnel). De nem csak, s még csak nem is elsősorban e fő vádpont fertelmessége, a szó súlyossága miatt játszik nagy tétekben az ügyészség - bár ezt sem szabad lebecsülnünk, hisz az a verdikt, ami Karadzicot a népirtás vádjában (is) bűnösnek mondaná ki, a boszniai háború százezernyi áldozatának és hozzátartozóiknak szolgáltatna igazságot, s valami megnyugvást. A legtöbbet, ami igazságból és megnyugvásból ezeknek az élő és holt embereknek még szolgáltatható.

"Világosan be fogjuk mutatni, mi történt a Balkánon", vezette fel a minap a Radovan Karadzic ellen október 26-án kezdődő büntetőpert Serge Brammertz, a hágai Nemzetközi Törvényszék főügyésze. És valóban, az 1995-ös első változata óta többször is módosított vádirat ambiciózusabb aligha lehetne. Karadzicot, az 1992 és 1995 közti boszniai háború egyik főalakját, a Republika Srpska, a boszniai szerbek államának egykori elnökét és ezen paraállam hadseregének főparancsnokát (életművéről lásd korábbi cikkünket: A szó hatalma, 2008. augusztus 7.) az emberi bűnök legsúlyosabbikával, a népirtással vádolja (és mellé még egy rakás háborús és emberiesség elleni bűnnel). De nem csak, s még csak nem is elsősorban e fő vádpont fertelmessége, a szó súlyossága miatt játszik nagy tétekben az ügyészség - bár ezt sem szabad lebecsülnünk, hisz az a verdikt, ami Karadzicot a népirtás vádjában (is) bűnösnek mondaná ki, a boszniai háború százezernyi áldozatának és hozzátartozóiknak szolgáltatna igazságot, s valami megnyugvást. A legtöbbet, ami igazságból és megnyugvásból ezeknek az élő és holt embereknek még szolgáltatható.

De az a konstrukció, amit az ügyészek felállítottak, s melynek Karadzic a főszereplője, az egész Republika Srpskát bélyegzi meg. A vádirat szerint ugyanis Karadzic bűnszövetkezetben (joint criminal enterprise) valósította meg a terhére rótt cselekményeket, s ebben a bűnszövetkezetben nemcsak Slobodan Milosevic, Szerbia és Jugoszlávia egykori elnöke, valamint a boszniai szerb állam legfelső vezetői voltak a társai, hanem a boszniai szerb állam szinte teljes politikai, katonai, rendőri, kormányzati és önkormányzati struktúrája, s azok a személyek is, akik e hivatalokat és posztokat betöltötték.

Jól tudjuk: ahhoz, hogy a népirtás vádja Karadzictyal szemben megálljon, az ügyészségnek bizonyítania kell nemcsak a népirtó cselekmények megtörténtét, de a bűnös szándékot is, azaz azt, hogy a vádlott tudatosan a bosnyák népcsoport legalább részbeni kiirtására törekedett. Bizonyítania kell azt, hogy a vádlott elkövette ezeket a cselekményeket, és hogy közben épp ezeket akarta elkövetni - s ez utóbbit aligha teheti másképp, mint a vádlott erről a szándékról árulkodó megnyilvánulásainak összegyűjtésével és prezentálásával. Hogy milyen tartalmú, hol s milyen körülmények közt elhangzott szavak és mondatok minősíthetők ilyennek, arról a törvényszék korábbi pereiből lehetnek fogalmaink: lehallgatott telefonbeszélgetések, melyeken egy-egy falu, város, vidék etnikai megtisztításának gyakorlati részleteiről esik szó, éppúgy játszanak, mint politikai kiáltványok, parlamenti beszédek, újságcikkek, politikai nagygyűlésen előadott nyilvános beszédek. Olyan szövegek, amelyekből kikerekedik a vádlott által vallott politikai meggyőződés: az az ideológia, ami tetteit vezérelte.

E két elem - a kiterjedt bűnszövetkezet fennállásának és Karadzic szándékainak - minden kétséget kizáró bizonyítása nagyszabású feladat, s a tiszta büntetőjog céljain messze túlmutató szándékokról árulkodik. Ha a vádhatóságnak pusztán a vádlott elítéltetése lenne a célja, kevesebbel is beérhették volna. Momcilo Krajisnik, a boszniai szerb köztársaság második embere, Karadzic első alárendeltje jogerősen húsz évet kapott; akárcsak a Szarajevó két és fél éven át tartó ágyúzásáért felelősnek talált Stanislav Galic tábornok, a Romanija hadtest parancsnoka. Azt, hogy az ő perükben már bizonyítást nyert emberiesség elleni és háborús bűnök mögött közvetlen felettesük, Karadzic állt, egy elsőéves joghallgató is hitelt érdemlően tudná levezetni a bírák előtt. És ha csak ennyi történne meg a perben, Karadzic akkor is rács mögött töltené élete hátralevő részét. (Ott fogja.)

De a tét sokkal nagyobb lett. És hogy vajon azért, mert csak ez a per tudná már visszahozni a törvényszék becsületét, és ez az utolsó esély arra, hogy a bosnyákokkal szemben elkövetett népirtás - melynek a tényét két ítélet is megállapította már: épp csak elkövetőt nem találtak hozzá - előlépjen a személytelenségből, mindegy is.

A Karadzic-per ügyészei azt akarják megmutatni, hogy mi történt a Balkánon 1992 és 1995 között. Azt, hogy Radovan Karadzicon és egykori maroknyi politikai szövetségesén keresztül hogyan járta át a Republika Srpska minden állami intézményét a faji kizárólagosság ideológiája, az etnikai és nemzeti indíttatású gyűlölködés. Hogy az ebben a gondolatban fogant, és ennek a gondolatnak a kivitelezésére született államszerűség hogyan követett el iszonyatos bűnöket.

A Republika Srpska raison d'tre-je a minden kelet-európai országban megtalálható és mindenütt többé-kevésbé egyforma, posztromantikus-nacionalista ideológia végletekig vitt helyi variációja. Ez a gondolat, Kelet-Európa eme pestise mindmáig mérgezi a Balti-tengertől az Adriáig elterülő tájhaza életét. Azét az országét is, amelyben mi élünk. Karadzic pere ezért vág a mi életünkbe is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.