A rajongók érdekében

  • .
  • 2008. május 1.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. április 17. Tisztelt MaNcs! Bogár Zsolt nagyon érdekes témát választott a filmek "nem hivatalos" feliratozásáról szóló cikkével, a jelenséget körbejárta és korrekt módon tálalta.
Biztosan a helyzetemből adódik a hiányérzet: a frissen, moziból kamerázott játékfilmek kalózváltozataihoz készülő, a sokszor komoly illegális üzleti vállalkozásként működő internetes és abból kinövő off-line szerzői jogsértőket magyar felirattal (akár szándéka ellenére) támogató tevékenységet a cikk szemérmesen bagatellizálja, a tévésorozatok hosszú átfutásával, a rajongók türelmetlenségével és a magas fogyasztói árakkal magyarázza.

Minden iparágnak vannak szabályai. A filmipar azon igyekszik, hogy az átlagosnál magasabb rizikójú befektetéseihez megtalálja az új kereskedelmi szabályokat, szem előtt tartva a fogyasztók új típusú igényeit (egyidejű bemutatók, csökkenő DVD-árak stb.). Amíg viszont amúgy "délolasz" módon folyik a fekete filmcsere és -kereskedelem, nehezen alakulhat ki az új üzleti modell - marad az egymásra mutogatás.

Kálmán András,

Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közhasznú Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.