A rajongók érdekében

  • .
  • 2008. május 1.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2008. április 17. Tisztelt MaNcs! Bogár Zsolt nagyon érdekes témát választott a filmek "nem hivatalos" feliratozásáról szóló cikkével, a jelenséget körbejárta és korrekt módon tálalta.
Biztosan a helyzetemből adódik a hiányérzet: a frissen, moziból kamerázott játékfilmek kalózváltozataihoz készülő, a sokszor komoly illegális üzleti vállalkozásként működő internetes és abból kinövő off-line szerzői jogsértőket magyar felirattal (akár szándéka ellenére) támogató tevékenységet a cikk szemérmesen bagatellizálja, a tévésorozatok hosszú átfutásával, a rajongók türelmetlenségével és a magas fogyasztói árakkal magyarázza.

Minden iparágnak vannak szabályai. A filmipar azon igyekszik, hogy az átlagosnál magasabb rizikójú befektetéseihez megtalálja az új kereskedelmi szabályokat, szem előtt tartva a fogyasztók új típusú igényeit (egyidejű bemutatók, csökkenő DVD-árak stb.). Amíg viszont amúgy "délolasz" módon folyik a fekete filmcsere és -kereskedelem, nehezen alakulhat ki az új üzleti modell - marad az egymásra mutogatás.

Kálmán András,

Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közhasznú Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.