A szavak értelme - Hány év egy kormányzati ciklus?

  • Unger Anna
  • 2009. június 25.

Publicisztika

A március-áprilisi kormányváltás megmutatta, hogy az Alkotmány mégoly egyértelmű paragrafusai ellenére is számos egyéni értelmezés jelenhet meg, és válhat akár reflektálatlanul népszerűvé a nyilvánosságban. A kormányváltással egy időben jelent meg a közéletben az a vélekedés, hogy a szocialista pártnak azért érdeke egy őszi-téli előre hozott választás, mert így megrövidíthetnék a Fidesz kormányzását - mert esetleg csak három és fél évig, vagy akár még kevesebb ideig kormányozna a várhatóan győztes párt. E feltételezés alapja az az alkotmányos előírás, mely az országgyűlési választásokat az előző választást követő negyedik év április-május hónapjára datálja. Hogy ezt a jobboldal esetleg sérelmesnek tartja, az a Heti Válaszban nemrégiben megjelent Orbán Viktor-interjúból is kiderül. A pártelnök ugyanis e felvetésre a következőképpen reagált: "Kizártnak tartom, hogy győztes választás után ne négy évig kormányozzunk. Valóban van belső feszültség az alkotmányos rendszerben - ezt fel kell oldani, ha másként nem, az Alkotmánybíróság segítségével."

A március-áprilisi kormányváltás megmutatta, hogy az Alkotmány mégoly egyértelmű paragrafusai ellenére is számos egyéni értelmezés jelenhet meg, és válhat akár reflektálatlanul népszerűvé a nyilvánosságban. A kormányváltással egy időben jelent meg a közéletben az a vélekedés, hogy a szocialista pártnak azért érdeke egy őszi-téli előre hozott választás, mert így megrövidíthetnék a Fidesz kormányzását - mert esetleg csak három és fél évig, vagy akár még kevesebb ideig kormányozna a várhatóan győztes párt. E feltételezés alapja az az alkotmányos előírás, mely az országgyűlési választásokat az előző választást követő negyedik év április-május hónapjára datálja. Hogy ezt a jobboldal esetleg sérelmesnek tartja, az a Heti Válaszban nemrégiben megjelent Orbán Viktor-interjúból is kiderül. A pártelnök ugyanis e felvetésre a következőképpen reagált: "Kizártnak tartom, hogy győztes választás után ne négy évig kormányozzunk. Valóban van belső feszültség az alkotmányos rendszerben - ezt fel kell oldani, ha másként nem, az Alkotmánybíróság segítségével."

*

Nem világos, milyen belső feszültségre utalt Orbán - az Alkotmány ugyanis mind a kormány, mind a parlament hivatali idejét egyértelműen fogalmazza meg. Ugyanakkor e sorok szerzője az elmúlt hetekben több alkalommal is szembesült azzal, hogy még a közjogban jártas emberek körében is elterjedt az a vélekedés, miszerint az Országgyűlés hivatali ideje négy év. Ezért talán nem érdektelen megnézni, "mennyi az annyi" valójában - még mielőtt a nem létező alkotmányos feszültségből olyan újabb közjogi vita kerekedne, melyben az Alkotmány előírásai teljesen érdektelenné, súlytalanná válnak.

Az Alkotmány ugyanis nem biztosítja a parlament négyéves hivatali idejét - vagyis az a feszültség, melyre Orbán hivatkozott, egyszerűen nem létezik. Tény, hogy volt ilyen passzus: 1989 és 1997 között a 20. § 1. bekezdése kimondta, hogy "az Országgyűlést négyévnyi időtartamra választják". Ezt azonban 1997 októberében a parlament módosította, és ekkor került bele a ma is hatályos, az általános választásokra vonatkozó fent említett szabályozás (minden negyedik év április-május hónapja). Ez az alkotmánymódosítás megszüntette a parlament négyéves hivatali idejét - másképpen mondva a parlament fix terminusa helyett a választás fix időpontját rögzítette. Az új szabályból eredő esetleges idővesztéssel maga az alkotmányozó is tisztában volt, hiszen a törvényjavaslat indoklása erre külön is kitért. A változtatást a jogalkotó azzal indokolta, hogy az akkori alkotmányos rendelkezések "a választások időpontjának egyértelmű és ésszerű meghatározására nem képesek". Hiszen ha pontosan négy év a parlamenti ciklus, akkor a választások időpontja egyre inkább kitolódik - az 1998-as választást például már június 29.-szeptember 29. között kellett volna megtartani, a politikai uborkaszezon és a nyaralások közepette. A 2002-es és 2006-os választásokra pedig az eredeti szabályozás szerint valamikor ősszel, a költségvetés vitájának és elfogadásának időszakában, gyakorlatilag ahelyett került volna sor.

Az indoklás ugyanakkor kitért arra is, amit most Orbán sérelmez: vagyis a négy évnél rövidebb terminusra, pontosan részletezve a most vélelmezett előre hozott választás esetét. "Az Országgyűlés feloszlása vagy feloszlatása esetén is csak annyiban törik meg ez az elv (a parlament tuti négy éve - U. A.), hogy az előre hozott választáson megválasztott Országgyűlés megbízatása nem pontosan négy évig tart, hanem - áprilisi időpont esetén - három év négy hónap és négy év három hónap közötti ideig."

Az a mindenkori alkotmányozón múlik, hogy a két lehetséges megoldás közül melyiket választja: a törvényhozás számára ad meg fix terminust, vagy pedig a választások időpontját rögzíti. Nálunk külön-külön mindkettőre volt példa, de a kettő vegyítése lehetetlen megoldás. A mi példánknál maradva: vagy 48 hónapot adok egy törvényhozásnak, és akkor a választási eljárás időigényességétől függően, de választásról választásra kitolódik a soron következő választás időpontja, s ezzel együtt az új parlament megalakulásának ideje is. Ha viszont a választás időpontját rögzítem, akkor bizony előfordulhat, hogy egy előre hozott választás miatt felborul a rend, és nem lesz négy teljes éve, vagy néhány hónappal akár több is lesz ennél az előre hozott választások után megalakuló új parlamentnek.

*

Az 1997-es alkotmánymódosítást megelőző parlamenti vitában a Fidesz még nem kifogásolta ezt a változást, sőt szerintük elég lett volna csak az áprilist megjelölni. Kifejezetten támogatták ezt az alkotmánymódosítást, és azóta egyszer sem emeltek kifogást ellene sem a parlamentben, sem az Alkotmánybíróságnál (AB). Az, hogy az Alkotmánybíróság az Orbán által most érzékelt feszültséget "feloldja", aligha várható. Az Alkotmányban ugyanis, mint említettük, egész egyszerűen nincs benne a fix négyéves terminus, és ezt az AB sem írhatja bele. Nagy valószínűséggel egy esetleges beadvány tárgyalásakor a testület is a két szabályozási lehetőség közti különbséget ismertetné - de az, hogy a most hatályos szabály helyett a régi, már eltörölt előírást tekintse mérvadónak, teljesen kizártnak tekinthető.

Épp ezért érthetetlen, hogy mi értelme van az Alkotmány ilyetén szétcincálásának; miért jó, ha az egyébként világos és egyértelmű előírásait is megkérdőjelezzük, vitatjuk, és a pontos magyar kifejezéseket is átértelmezzük. A rosszindulatú megközelítés szerint az ilyen és ehhez hasonló félreértelmezések (lásd még: "felhatalmazás nélküli kormány", "illegitim kormányzás", "népszavazással kormánybuktatás") mögött az a sanda szándék állhat, hogy a mostani alaptörvényt az ilyen értelmezési vitákkal teljesen hiteltelenné, alkalmazhatatlanná tegyék. Ily módon nagyban megkönnyíthető, hogy egy, a bírálóknak tetsző alkotmányos rendszert alakítsanak ki, hiszen napnál világosabb, hogy a régi semmire se volt jó. Magam azonban nem élnék ilyen rosszindulatú megközelítéssel: ez ugyanis senkinek, még egy jelenleg nagy társadalmi támogatottsággal rendelkező politikusnak sem lehet érdeke. S nemcsak azért, mert az elmúlt 19 évben számos alkalommal már esküt tett erre az Alkotmányra. Hanem azért is, mert senkinek sem érdeke, hogy megrendítse azt a talapzatot, amelyen egyébként ő maga is áll. Egy politikus persze azt mond, amit akar - ám a közjogi intézményrendszer ilyen megkérdőjelezése, akár oda nem figyelésből, akár direkt félreértelmezésekből ered, államférfihoz méltatlan felelőtlenség.

A szerző a Progresszív Intézet kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.