A szavak értelme - Hány év egy kormányzati ciklus?

  • Unger Anna
  • 2009. június 25.

Publicisztika

A március-áprilisi kormányváltás megmutatta, hogy az Alkotmány mégoly egyértelmű paragrafusai ellenére is számos egyéni értelmezés jelenhet meg, és válhat akár reflektálatlanul népszerűvé a nyilvánosságban. A kormányváltással egy időben jelent meg a közéletben az a vélekedés, hogy a szocialista pártnak azért érdeke egy őszi-téli előre hozott választás, mert így megrövidíthetnék a Fidesz kormányzását - mert esetleg csak három és fél évig, vagy akár még kevesebb ideig kormányozna a várhatóan győztes párt. E feltételezés alapja az az alkotmányos előírás, mely az országgyűlési választásokat az előző választást követő negyedik év április-május hónapjára datálja. Hogy ezt a jobboldal esetleg sérelmesnek tartja, az a Heti Válaszban nemrégiben megjelent Orbán Viktor-interjúból is kiderül. A pártelnök ugyanis e felvetésre a következőképpen reagált: "Kizártnak tartom, hogy győztes választás után ne négy évig kormányozzunk. Valóban van belső feszültség az alkotmányos rendszerben - ezt fel kell oldani, ha másként nem, az Alkotmánybíróság segítségével."

A március-áprilisi kormányváltás megmutatta, hogy az Alkotmány mégoly egyértelmű paragrafusai ellenére is számos egyéni értelmezés jelenhet meg, és válhat akár reflektálatlanul népszerűvé a nyilvánosságban. A kormányváltással egy időben jelent meg a közéletben az a vélekedés, hogy a szocialista pártnak azért érdeke egy őszi-téli előre hozott választás, mert így megrövidíthetnék a Fidesz kormányzását - mert esetleg csak három és fél évig, vagy akár még kevesebb ideig kormányozna a várhatóan győztes párt. E feltételezés alapja az az alkotmányos előírás, mely az országgyűlési választásokat az előző választást követő negyedik év április-május hónapjára datálja. Hogy ezt a jobboldal esetleg sérelmesnek tartja, az a Heti Válaszban nemrégiben megjelent Orbán Viktor-interjúból is kiderül. A pártelnök ugyanis e felvetésre a következőképpen reagált: "Kizártnak tartom, hogy győztes választás után ne négy évig kormányozzunk. Valóban van belső feszültség az alkotmányos rendszerben - ezt fel kell oldani, ha másként nem, az Alkotmánybíróság segítségével."

*

Nem világos, milyen belső feszültségre utalt Orbán - az Alkotmány ugyanis mind a kormány, mind a parlament hivatali idejét egyértelműen fogalmazza meg. Ugyanakkor e sorok szerzője az elmúlt hetekben több alkalommal is szembesült azzal, hogy még a közjogban jártas emberek körében is elterjedt az a vélekedés, miszerint az Országgyűlés hivatali ideje négy év. Ezért talán nem érdektelen megnézni, "mennyi az annyi" valójában - még mielőtt a nem létező alkotmányos feszültségből olyan újabb közjogi vita kerekedne, melyben az Alkotmány előírásai teljesen érdektelenné, súlytalanná válnak.

Az Alkotmány ugyanis nem biztosítja a parlament négyéves hivatali idejét - vagyis az a feszültség, melyre Orbán hivatkozott, egyszerűen nem létezik. Tény, hogy volt ilyen passzus: 1989 és 1997 között a 20. § 1. bekezdése kimondta, hogy "az Országgyűlést négyévnyi időtartamra választják". Ezt azonban 1997 októberében a parlament módosította, és ekkor került bele a ma is hatályos, az általános választásokra vonatkozó fent említett szabályozás (minden negyedik év április-május hónapja). Ez az alkotmánymódosítás megszüntette a parlament négyéves hivatali idejét - másképpen mondva a parlament fix terminusa helyett a választás fix időpontját rögzítette. Az új szabályból eredő esetleges idővesztéssel maga az alkotmányozó is tisztában volt, hiszen a törvényjavaslat indoklása erre külön is kitért. A változtatást a jogalkotó azzal indokolta, hogy az akkori alkotmányos rendelkezések "a választások időpontjának egyértelmű és ésszerű meghatározására nem képesek". Hiszen ha pontosan négy év a parlamenti ciklus, akkor a választások időpontja egyre inkább kitolódik - az 1998-as választást például már június 29.-szeptember 29. között kellett volna megtartani, a politikai uborkaszezon és a nyaralások közepette. A 2002-es és 2006-os választásokra pedig az eredeti szabályozás szerint valamikor ősszel, a költségvetés vitájának és elfogadásának időszakában, gyakorlatilag ahelyett került volna sor.

Az indoklás ugyanakkor kitért arra is, amit most Orbán sérelmez: vagyis a négy évnél rövidebb terminusra, pontosan részletezve a most vélelmezett előre hozott választás esetét. "Az Országgyűlés feloszlása vagy feloszlatása esetén is csak annyiban törik meg ez az elv (a parlament tuti négy éve - U. A.), hogy az előre hozott választáson megválasztott Országgyűlés megbízatása nem pontosan négy évig tart, hanem - áprilisi időpont esetén - három év négy hónap és négy év három hónap közötti ideig."

Az a mindenkori alkotmányozón múlik, hogy a két lehetséges megoldás közül melyiket választja: a törvényhozás számára ad meg fix terminust, vagy pedig a választások időpontját rögzíti. Nálunk külön-külön mindkettőre volt példa, de a kettő vegyítése lehetetlen megoldás. A mi példánknál maradva: vagy 48 hónapot adok egy törvényhozásnak, és akkor a választási eljárás időigényességétől függően, de választásról választásra kitolódik a soron következő választás időpontja, s ezzel együtt az új parlament megalakulásának ideje is. Ha viszont a választás időpontját rögzítem, akkor bizony előfordulhat, hogy egy előre hozott választás miatt felborul a rend, és nem lesz négy teljes éve, vagy néhány hónappal akár több is lesz ennél az előre hozott választások után megalakuló új parlamentnek.

*

Az 1997-es alkotmánymódosítást megelőző parlamenti vitában a Fidesz még nem kifogásolta ezt a változást, sőt szerintük elég lett volna csak az áprilist megjelölni. Kifejezetten támogatták ezt az alkotmánymódosítást, és azóta egyszer sem emeltek kifogást ellene sem a parlamentben, sem az Alkotmánybíróságnál (AB). Az, hogy az Alkotmánybíróság az Orbán által most érzékelt feszültséget "feloldja", aligha várható. Az Alkotmányban ugyanis, mint említettük, egész egyszerűen nincs benne a fix négyéves terminus, és ezt az AB sem írhatja bele. Nagy valószínűséggel egy esetleges beadvány tárgyalásakor a testület is a két szabályozási lehetőség közti különbséget ismertetné - de az, hogy a most hatályos szabály helyett a régi, már eltörölt előírást tekintse mérvadónak, teljesen kizártnak tekinthető.

Épp ezért érthetetlen, hogy mi értelme van az Alkotmány ilyetén szétcincálásának; miért jó, ha az egyébként világos és egyértelmű előírásait is megkérdőjelezzük, vitatjuk, és a pontos magyar kifejezéseket is átértelmezzük. A rosszindulatú megközelítés szerint az ilyen és ehhez hasonló félreértelmezések (lásd még: "felhatalmazás nélküli kormány", "illegitim kormányzás", "népszavazással kormánybuktatás") mögött az a sanda szándék állhat, hogy a mostani alaptörvényt az ilyen értelmezési vitákkal teljesen hiteltelenné, alkalmazhatatlanná tegyék. Ily módon nagyban megkönnyíthető, hogy egy, a bírálóknak tetsző alkotmányos rendszert alakítsanak ki, hiszen napnál világosabb, hogy a régi semmire se volt jó. Magam azonban nem élnék ilyen rosszindulatú megközelítéssel: ez ugyanis senkinek, még egy jelenleg nagy társadalmi támogatottsággal rendelkező politikusnak sem lehet érdeke. S nemcsak azért, mert az elmúlt 19 évben számos alkalommal már esküt tett erre az Alkotmányra. Hanem azért is, mert senkinek sem érdeke, hogy megrendítse azt a talapzatot, amelyen egyébként ő maga is áll. Egy politikus persze azt mond, amit akar - ám a közjogi intézményrendszer ilyen megkérdőjelezése, akár oda nem figyelésből, akár direkt félreértelmezésekből ered, államférfihoz méltatlan felelőtlenség.

A szerző a Progresszív Intézet kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.