Amikor mocskos szavak jönnek - Az Alkotmánybíróság és a gyűlöletbeszéd korlátozhatósága

  • Halmai Gábor
  • 2008. július 10.

Publicisztika

A rendszerváltás óta soha nem volt ennyi rasszista és homofób gyűlölet a hazai közéletben. És az ügyészségek, bíróságok sohasem tűntek ennyire tétlennek és/vagy tehetetlennek. A törvényhozó a büntető- és a polgári jogi szabályozás szigorításával igyekezett segíteni a helyzeten. De - amint az Alkotmánybíróság (AB) múlt heti döntéseiből kiderült - egyik kísérlet sem állta ki az alkotmányosság próbáját. Az AB eddigi gyakorlatának és a módosítások valóban komoly technikai hibáinak ismeretében ez nem is volt meglepő. Ami viszont újdonság, hogy néhány alkotmánybírói véleményben már megjelentek a gyűlöletbeszéd korlátozhatatlanságával kapcsolatos kételyek.

Az Alkotmánybíróság és a gyűlöletbeszéd korlátozhatósága

A rendszerváltás óta soha nem volt ennyi rasszista és homofób gyűlölet a hazai közéletben. És az ügyészségek, bíróságok sohasem tűntek ennyire tétlennek és/vagy tehetetlennek. A törvényhozó a büntető- és a polgári jogi szabályozás szigorításával igyekezett segíteni a helyzeten. De - amint az Alkotmánybíróság (AB) múlt heti döntéseiből kiderült - egyik kísérlet sem állta ki az alkotmányosság próbáját. Az AB eddigi gyakorlatának és a módosítások valóban komoly technikai hibáinak ismeretében ez nem is volt meglepő. Ami viszont újdonság, hogy néhány alkotmánybírói véleményben már megjelentek a gyűlöletbeszéd korlátozhatatlanságával kapcsolatos kételyek.

Mind a büntető-, mind pedig a polgári jogi korlátozást tartalmazó törvényt az a köztársasági elnök utalta a testület elé, aki még az Alkotmánybíróság elnökeként előadó bírája volt a büntetőjogi szabályozást először alkotmányellenesnek mondó, 1992-es döntésnek, amelyet a mostani határozatig még két hasonló követett. Az első határozatban Sólyom László szorgalmazta ugyan a durva büntetőjogi helyett az enyhébb, polgári jogi eszközök használatát, de mostani indítványában világossá tette, hogy nem azt a megoldást képzelte el, amit az Országgyűlés a polgári törvénykönyv módosításával megvalósított.

Büntetőjogi korlátok

Az alkotmánybírák először a büntető törvénykönyv közösség elleni izgatásról szóló passzusának alkotmányossági vizsgálata során találkoztak a gyűlöletbeszéd korlátozhatóságának alkotmányos problémájával. A Btk. az izgatásnak két, egymástól jól elkülöníthető tényállását szabályozta. A súlyosabb alakzat lényege a magyar nemzet vagy valamely nemzetiség, valamely nép, felekezet, faj, továbbá a lakosság egyes csoportjai elleni gyűlöletre uszítás volt, míg a gyalázkodásnak nevezett enyhébb változatot az követte el, aki a magyar nemzetet, valamely nemzetiséget, népet, felekezetet vagy fajt sértő vagy lealacsonyító kifejezést használt, vagy más ilyen cselekményt követett el. A 30/1992. (V. 29.) AB-határozatban a bíróság alkotmányosnak ítélte a gyűlöletre uszítás tényállását, ugyanakkor alkotmányellenesnek nyilvánította és megsemmisítette a gyalázkodást. Az ítélet indokolása abból indul ki, hogy a véleményt annak érték- és igazságtartalmára tekintet nélkül illeti védelem, vagyis a kivételes korlátozás csakis a beszéd lehetséges következményein alapulhat. Márpedig az alkotmánybírák szerint a gyalázkodás törvényi tényállása nem kívánta meg még a cselekmény köznyugalom megzavarására való alkalmasságát sem, vagyis ebben az esetben valójában a vélemény értéktartalma alapján minősített a törvényhozó. Időközben a rendes bíróságok gyakorlata az alkotmánybírósági mércénél lényegesen többet, a köznyugalom tényleges megzavarását, az erőszak valóságos bekövetkeztét követelte meg a gyűlöletre uszítás miatti elmarasztaláshoz. Amikor 1996-ban Szabó Albertet, illetve 2003-ban ifj. Hegedűs Lórántot felmentették az izgatás vádja alól, a jogalkotó ismét a törvény szigorításával reagált. Ezeket a próbálkozásokat azonban, amelyek a gyalázkodás újabb változatainak visszacsempészésére irányultak, 1999-ben, illetve 2004-ben az Alkotmánybíróság ismét elutasította.

A Btk. Bárándy Gergely szocialista képviselő által 2007-ben kezdeményezett legfrissebb gyalázkodási típusú tényállásának alkotmányosságában maga a kormány sem bízott, és abból csak az ülésterem szavazáskor szerencsés öszszetétele miatt lehetett egyáltalán törvény. Alkotmányjogi szempontból a többségi döntésnek a leköszönő Kukorelli István által megfogalmazott indokolása sok új érvvel nem szolgál. Nóvumot inkább a Kovács Péter és Lévay Miklós által írott párhuzamos, illetve a Kiss László jegyezte különvélemény jelent. Más-más indokolással, illetve radikalizmussal, de mindhárman azt vetik fel, hogy eljött volna az idő a több mint másfél évtizedes gyakorlat felülvizsgálatára. Kiss László egészen annak megállapításáig megy el, hogy a felülvizsgálat akár a törvény alkotmányosságának kimondását is eredményezhette volna. Kisshez hasonlóan Lévay is azzal érvel, hogy az első határozat meghozatala óta sok idő telt el, és a közbeszéd, a közállapotok, a társadalom toleranciaszintje nem az AB feltételezéseinek megfelelően alakultak. Emellett Lévay helyesen mutat rá, hogy az AB-nek a tartalomsemleges korlátozás elvét képviselő gyakorlata törést szenvedett akkor, amikor a testület 2000-ben alkotmányosnak ítélte a nemzeti jelképek megsértésének, illetve az önkényuralmi jelképek használatának nyilvánvalóan tartalmi alapú büntetőjogi szankcionálását. Kovács alkotmánybíró - miközben maga is hangsúlyozza a gyakorlatnak ezt a megbicsaklását - alapvetően azzal érvel, hogy még ha a magyar alkotmány értelmezésével nem is lehet eljutni a gyűlöletbeszéd korlátozásáig, több nemzetközi szerződés, elsőként is a faji megkülönböztetés valamennyi formájának kiküszöböléséről szóló 1965. évi ENSZ-egyezmény, mégis erre kötelezné Magyarországot. Kiss László pedig ezzel összefüggésben az Európai Unió már több mint öt éve tervezett, a rasszizmus és az idegengyűlölet elleni büntetőjogi fellépésről szóló kerethatározatára hívja fel a figyelmet, amelynek végrehajtására az elfogadást követően majd két év áll a tagállamok rendelkezésére.

Elfogadása esetén talán ez a kerethatározat kínálhat egyfajta kibúvót egy más összetételű Alkotmánybíróságnak, hogy immáron többségbe kerüljenek azok, akik az eddigi gyakorlat felülvizsgálata mellett foglalnak állást. Hasonlóan ahhoz, ahogy a Sólyom-bíróság 1993-ban végül is a nemzetközi jogi kötelezettségek alapján elfogadta az egy évvel korábban, a Zétényi-Takács-törvény alkotmányellenességének megállapításakor még mereven elutasított visszamenőleges igazságszolgáltatásnak egy bizonyos megoldását, a bírák, miközben fenntartják a magyar alkotmány értelmezésével kapcsolatos eddigi álláspontjukat, most is engedhetnének a nemzetközi jognak.

Polgári jogi szankciók

Azt gondolom, még jobb esélyei vannak a gyűlöletbeszéd alkotmányos korlátozásának a polgári törvénykönyv most alkotmányellenesnek minősített módosítása esetében. Erre a kiegészítésre azért volt szükség, mert a rendes bíróságok gyakorlata - a Legfelsőbb Bíróság intenciói szerint - nem tette lehetővé, hogy azok, akik egy kisebbség tagjaiként személyiségi jogaikban sértve érezték magukat a gyűlölködő szavak által, keresetet indítsanak a sértő ellen, kivéve, ha nevük kifejezetten szerepelt a sértő szövegben. Ennek a rossz bírói gyakorlatnak a törvényhozási úton történő megváltoztatása motiválta 2007 júniusában Lomnici Zoltánt, a Legfelsőbb Bíróság, tisztéről nemrégiben leköszönt elnökét, hogy a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége vezetőivel közösen kidolgozott javaslatban kérje az Országgyűlés alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottságától a Ptk. személyiségi jogi fejezetének módosítását. A nyár folyamán azután a törvénykezdeményezési joggal rendelkező kormány nevében az igazságügyi és rendészeti miniszter készítette el "a személyiségi jogi sérelmek elleni hatékonyabb fellépés lehetőségének megteremtése" érdekében a törvényjavaslatot, amit az Országgyűlés 2007. október 29-i ülésén elfogadott.

A módosítás értelmében a jövőben új tényállási elemként a személyhez fűződő jogok sérelmét jelentette volna az "a sértő megnyilvánulás, amely faji hovatartozásra, nemzeti vagy etnikai kisebbséghez való tartozásra, vallási vagy világnézeti meggyőződésre, szexuális irányultságra, nemi identitásra vagy a személyiség más lényegi vonására irányul, és személyek e vonással rendelkező, a társadalmon belül kisebbségben lévő körére vonatkozik". A Legfelsőbb Bíróság állásfoglalása révén megkövesedett gyakorlat megváltoztatását célozta a törvény azon új rendelkezése, mely szerint a jogsértő nem hivatkozhat arra, hogy a sérelmezett magatartása nem közvetlenül és felismerhetően a felperes ellen irányult. További újdonsága volt a szabályozásnak, hogy az igényérvényesítésre a sértetten kívül az a közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú társadalmi szervezet vagy alapítvány is jogosult lett volna, amelynek célja az emberi és állampolgári jogok védelme, azzal a megkötéssel, hogy e jogvédő szervezetek csak a sértett közösség érdekében és az e célra létrehozott valamely közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú alapítvány javára perelhettek volna. Ugyanakkor az nem volt világos, vajon ilyen esetben a szervezetnek be kell-e szereznie a sértett közösség vagy annak tagjai beleegyezését jogaik védelméhez, márpedig ez az önálló döntés az igényérvényesítésről az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint része az emberi méltóság részét képező önrendelkezési jognak.

A köztársasági elnök alkotmánybírósági indítványa a módosítást több szempontból támadta. Az egyik - jogosnak tűnő - kifogása szerint a valamely lényeges, a társadalomban kisebbségben lévő személyiségvonás túlságosan tág csoportképzési szempontnak tűnik. Hiszen például nem életszerűtlen, hogy egyes embereknek egy meghatározott futballklubhoz való vonzódása már-már személyiségvonássá válik - ám nem valószínű, hogy őket például más klubok szurkolóinak sértéseivel szemben speciális védelemben kellene részesíteni. Szintén alappal volt kifogásolható az AB eddigi gyakorlata alapján, hogy a törvény a sértettek akaratától függetlenül keresetindítási jogot adott volna az emberi és állampolgári jogokat védő szervezetek számára, sértve ezzel a perbeli önrendelkezés elvét. Ugyanakkor ebből a rossz eljárási megoldásból nem következik az államfői indítványnak az a téves állítása, miszerint a törvényi megoldás valójában a közösség becsületét, jó hírnevét védi, és a közösségbe tartozó egyéneknek egyetlen személyiségi joga sem sérül. A törvény ugyanis éppenséggel az egyének személyiségi jogainak sérelme esetére adta volna meg a keresetindítás lehetőségét részben a sértett egyéneknek, részben - helytelenül - a szervezeteknek. Maga az elnök is elismerte, hogy külföldi megoldások ismerik a közösségre irányuló sértések törvénnyel megállapított "átsugárzását" az egyénekre, például a holokauszt tagadása esetében. Márpedig ha azt a megoldást elfogadhatónak tartjuk alkotmányossági szempontból, miért ne lehetne ugyanígy előírni törvénnyel az "átsugárzás" más eseteit is? Nem tűnt meggyőzőnek az államfőnek az az ellenérve sem, miszerint nem vélelmezhető megdönthetetlenül, hogy a társadalmi kisebbségek érdekérvényesítő és önvédelmi képessége eleve gyengébb lenne az átlagnál, és ezért indokolt a pozitív megkülönböztetés. Azt gondolom, hogy általában igenis vélelmezhető a törvényi szabályozás által átfogott kisebbségek gyengébb érdekérvényesítő képessége, ugyanakkor a törvényi vélelem nem megdönthetetlen, hiszen ha adott ügyben ez az érdekérvényesítő képesség nem bizonyul gyengének, a bíróság nem fogja megállapítani a jogsértést.

Az alkotmánybírák határozatukban lényegében a köztársasági elnök minden aggályát osztva alkotmányellenesnek minősítették a törvényt. Ugyanakkor a döntés indokolásában a testület hangsúlyozza, hogy ezzel "nem a különböző közösségekhez tartozók védelmének szükségességét vonja kétségbe, csupán az arányosságával kapcsolatban megfogalmazott elnöki indítvány megalapozottságát állapította meg. A szabályozás ezen módja, a kivetített tulajdonságok sokasága, az 'átsugárzás' technikájának parttalan alkalmazása, valamint az egyén és a közösség között e tulajdonságon alapuló kapcsolat intenzitásának törvényi vélelme nem állja ki az AB eddigiekben alkalmazott alapjogi tesztjének próbáját." Vagyis az AB nem vonta kétségbe egy alkotmányos megoldás lehetőségét.

*

E sorok szerzője, aki az első, 1992-es izgatásos határozat meghozatalakor Sólyom alkotmánybíró tanácsadójaként maga is egyetértett a szólásszabadság már-már amerikai korlátlanságát tükröző döntéssel, ma már szintén úgy gondolja, hogy az alkotmányos elvek értelmezésekor tekintettel kell lenni a kialakult társadalmi helyzetre és a meggyökeresedett bírói gyakorlatra. Be kell vallanom, akkor, amikor e határozat tervezetén magam is munkálkodtam, nem hittem volna, hogy mára oda jut jogállami demokráciánk, hogy cigányoknak, zsidóknak, homoszexuálisoknak nemcsak el kell viselniük a gyűlölet legocsmányabb megnyilvánulásait, de okuk is van félni attól, hogy a gyűlöletbeszédet tettek követik, és nem csupán a jóérzésű többség, de a jog sem védi meg őket. Ma is meg vagyok győződve róla, hogy az Alkotmánybíróság sem akkor, sem azóta nem akart büntetlenséget biztosítani a társadalmi békét veszélyeztető gyűlölködőknek. De ha az undorító kirekesztő szavak kimondóit nemcsak a társadalmi többség határozott és hangos kiállása, de egyetlen bíróság sem ítéli el, akkor a törvényhozónak és az Alkotmánybíróságnak is van tennivalója annak érdekében, hogy alkotmányos demokráciánkban mindenki - tartozzon bármely kisebbséghez - egyenlő méltóságú személynek érezhesse magát.

A szerző jogász, egyetemi tanár.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.