Avanti, proletár!

Publicisztika

Hogy a Széll Kálmán Terv egy érdekes mellékirata miért "bürokráciacsökkentő programnak" próbálja eladni a munkavállalók bizonyos további náspángolását, arra magyarázat lehet, hogy ha az ember megszokja, egy kicsit mindig muszáj lesz hazudnia. Mert a leirat valóban tartalmaz akár helyes és támogatandó "bürokráciacsökkentő" elemeket is. Ám ezeken kívül másról is szól. Öt és fél napos, 48 vagy 60 órás munkahétről beszél. Kilátásba helyezi a munkaadó ama jogszabályi kötelezettségének eltörlését, amely szerint a munkaadónak a munkavállaló elbocsátását alaposan indokolnia kell; s ezáltal csökkentené a munkaügyi jogorvoslat lehetőségeit is. Eltörölné a munkáltató kötelezettségét a munkaidő nyilvántartására, de az éjszakai és a túlórapótlékok fizetésére is, így az immár nemcsak féllegálisan kötelezhetné fizetetlen túlmunkára alkalmazottait. Csökkentené a munkavállalói végkielégítéseket és a fizetett szabadságot is. Hogy mindez kurvára nem a "bürokráciát" csökkenti, hanem a dolgozó tömegek jogait nyírja meg alaposan, az nem is kérdés.

Hogy a Széll Kálmán Terv egy érdekes mellékirata miért "bürokráciacsökkentő programnak" próbálja eladni a munkavállalók bizonyos további náspángolását, arra magyarázat lehet, hogy ha az ember megszokja, egy kicsit mindig muszáj lesz hazudnia. Mert a leirat valóban tartalmaz akár helyes és támogatandó "bürokráciacsökkentő" elemeket is. Ám ezeken kívül másról is szól. Öt és fél napos, 48 vagy 60 órás munkahétről beszél. Kilátásba helyezi a munkaadó ama jogszabályi kötelezettségének eltörlését, amely szerint a munkaadónak a munkavállaló elbocsátását alaposan indokolnia kell; s ezáltal csökkentené a munkaügyi jogorvoslat lehetőségeit is. Eltörölné a munkáltató kötelezettségét a munkaidő nyilvántartására, de az éjszakai és a túlórapótlékok fizetésére is, így az immár nemcsak féllegálisan kötelezhetné fizetetlen túlmunkára alkalmazottait. Csökkentené a munkavállalói végkielégítéseket és a fizetett szabadságot is. Hogy mindez kurvára nem a "bürokráciát" csökkenti, hanem a dolgozó tömegek jogait nyírja meg alaposan, az nem is kérdés.

Ezen intézkedések relevanciája és hatása egyenként lesz majd mérlegelendő, az például jól látszik, hogy az eddigi szigorú munkásvédelmi szabályokat a kis- és középvállalkozások eddig sem tartották be - most a nagyok, a multik se fogják, mert ilyen szabályok nem lesznek. Egyenlő pályák, egyenlő esélyek! Hogy a "termelékenység" nőni fog, megjósolható: ugyanazért a pénzért az alkalmazotti népesség többet fog dolgozni. Esetleg kevesebbért. Hogy mindez a foglalkoztatás bővülésére hogyan hat majd, már kétségesebb: ja, a cégeknek jobban fog menni, és nőni fognak, miként és emiatt a gazdaság maga is, és új állások tömege pörög majd ki a munkaerőpiacra. Erre nem vennénk mérget - új munkahelyek akkor szeretnek keletkezni, ha képzett munkaerő várja őket, és ennek a kulcsa az oktatásban lenne: ilyen irányú törekvésekről pedig szó sincs, a kormány inkább a jámbor betanított munkások feltalálási helyeként tekint hazánkra. Sőt. A kormány business friendly elfogultsága akár vissza is üthet, nagy számban állíthat például elő dolgozó szegényeket, a working poor tömegeit, akik napi tíz óra bejelentett lejsztolás után sem tudnak nemhogy a fogyasztói társadalom legalsóbb grádicsaira felkapaszkodni, s ezzel hozzájárulni a fellendüléshez, de még a közüzemi számláikat sem bírják majd kifizetni.

Mindezen intézkedések azonban legalábbis nem védhetetlenek. Még akkor sem, ha a magyar munkaerő európai összehasonlításban már eddig is elég "rugalmas" volt. De amíg a kínai szociáldemokrácia ki nem vívja a napi nyolcórás munkaidő és a három hét fizetett szabadság jogát, és nekünk is az ottani kapitalizmussal kell versenyezni, addig nincs mit tenni. A termelékenység növelése a kor parancsa - tárhatja szét a kezét a kormány. És hátha pont ez hiányzik. Majd látjuk.

Ám azt sem gondoljuk, hogy e rendelkezéseket önmagukban kéne mérlegre tennünk. Amikor a kormány a tőke és a munka viszonyának szabályozójaként lép fel, jobb meggyőződése az előbbi pártjára állítja. Mert - miként valamely jobboldali liberális kormány - úgy véli, hogy ez a gazdagság növelésének legbiztosabb útja, s ebből a gazdagságból később részesülnek a mélyebben fekvő osztályok is. Jó.

Csakhogy ez a kormány nemcsak a tőkének ad most szabad kezet az alkalmazottakkal szemben: hanem maga is ringbe szállt. Ugyancsak az alsóbb keresetű, vagy kereset nélküli néposztályokkal szemben. Brutalitása és részvétlensége leginkább a munka világából kiszorultakat sújtja; de büntető keze most eléri a középrétegeket is. A munkanélküli-segély, a közmunkára szánt pénzek, a gyógyszerkassza újabb megvágása, az állami bérek befagyasztása, a közszolgáltatások reformjának elsunnyogása után a legújabb: eltörli az adójóváírást, ami az átlagos keresetű dolgozóknak, az alsó középosztálynak kedvezett, havi 15 ezer forint erejéig. Ezekből, meg az egykulcsos adóból - mely úgy 300-500 milliárdot hagy a leggazdagabbak zsebében a büdzsé rovására; miközben nincs az a hatékonysági szempont, amely igazolni bírná - kirajzolódik a kormánypárt ideális társadalomképe. A szigorú szociális és - részben, átfedőlegesen - etnikai kasztrendszer; a szép, gazdag és nemes élet új arisztokratái a napos oldalon, s a többiek, a sokaság, akik örülhetnek, ha egyik napról a másikra kihúzzák. Az új alaptörvény nemcsak megteremti ennek jogi feltételeit - a jóléti állam garanciáinak, a szociális jogoknak a leépítésével -, de örökre változtathatatlanná is tenné; s mérhetetlen igazságtalanságából adódó belső feszültségeit a vallássá tett nacionalizmussal fojtaná el. Mintha az Orbán-kormány minden eddigi intézkedése, a demokratikus intézmények módszeres lerontása, s az ellenállás, például a sztrájk kriminalizálása csak e fantazmagóriát szolgálta volna. De ettől még fantazmagória marad, melybe aligha gyömöszölhető bele a magyar társadalom: s nincs az a jog, és nincs az a gazdasági növekedés, amely tartósságát szavatolhatná.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”