Az MTA átalakítása és a brit tudósok bűne

  • Biró Tamás
  • 2019. április 2.

Publicisztika

A tudomány globális tevékenység. Eredményt az ér el, aki a játékszabályok elfogadásával bekapcsolódik a közös munkába. Az egyéni teljesítmények mítosza, a kutatás logikájának félreértése téves tudománypolitikához vezethet.

„Én azt látom, hogy a világban a felfedező kutatásokat elsősorban kutatói kezdeményezésre finanszírozzák. Az úgy nem megy, hogy egy országban a kutatók parancsszóra létrehozzák a tudományos eredményt, aztán az alkalmazott kutatási eredményt, aztán az ipari innovációt. Az eredményeket a világ tudományának egésze hozza létre, a konkrét alkalmazás pedig a vállalatok feladata” – nyilatkozza Pálinkás József a március 28-i Magyar Narancsban.

Ebből a gondolatmenetből a „világ tudományának egésze” kifejezést emelném ki. A most zajló tudománypolitikai diskurzus egy negligált, talán nem is központi, mégis sok mindent meghatározó fejezete a tudományos kutatás természetéről szól.

Nem csak a laikus közönség, de gyakran a hallgatók és a kollégák sem értik azt, amit Pálinkás József itt megfogalmaz: a tudomány egyetlen globális tudományos tevékenység, és a tudományos teljesítményt az egyénnek a globális diskurzushoz való hozzájárulásával mérik.

Egy dühítő mondat

„Magyarul erről a témáról még nem publikáltak” – hangzik el megfellebbezhetetlen elismerésként egy-egy szakdolgozat vagy disszertáció bírálatában. Ez a mondat mindig felháborít. Igen, a külföldi szakirodalom magyarra történő fordítása vagy magyarul történő összefoglalása nagyon fontos a hazai oktatás és tudományosság szempontjából. Ez ugyanaz a kategória, mint az ismeretterjesztés, konferenciák szervezése, bírálatok írása, kutatási projektek adminisztrálása: a tudományos munka szerves részét képező, fontos melléktevékenységeink.

A Nagy Hadronütköztető - 80 állam 7000 kutatója férhet hozzá

A Nagy Hadronütköztető - 80 állam 7000 kutatója férhet hozzá

Fotó: Wikipédia

 

Egy szakdolgozat vagy disszertáció azonban a szűkebb értelemben vett tudományos tevékenységet hivatott dokumentálni, amelynek eredményeivel a globális diskurzushoz kell hozzájárulnunk. Az eredmények magyarul történő publikálása legfeljebb előmunkálat a nemzetközi publikációhoz.

És igaz ez az állítás az ún. nemzeti tudományokra is: a magyar irodalom, magyar nyelvészet, magyar történelem, magyar néprajz eredményei a külföldi kutatók érdeklődésére is számot tartanak, amennyiben a magyar kutatások módszertani újdonsággal vagy az összehasonlító kutatások számára értékes adatokkal szolgálnak. Mint ahogy a magyar „nemzeti” tudományok művelői is támaszkodnak más „nemzeti” tudományok eredményeire.

A "brit tudósok"

„Az eredményeket a világ tudományának egésze hozza létre” – mondja Pálinkás, és itt nem csupán a nemzeti tudomány bezárkózása, hanem az egyéni teljesítmény felmagasztalása ellen is szót kell emelnünk. Ezt nevezem a brit tudósok bűnének.

A Nemzetközi Űrállomás - 16 ország építette

A Nemzetközi Űrállomás - 16 ország építette

Fotó: Wikipédia

 

Nem létezik olyan, hogy „a brit tudósok bebizonyították”, de olyan sem, hogy „a szegedi kutatók kifejlesztették”. Globális teljesítményről van szó, apró elemek százainak láncolatáról, amelyhez a „brit tudósok” (vagy a szegedi kutatók) is hozzátettek egy apró elemet. Ez az apró elem egy n+1-ik publikációban vagy szabadalomban nyilvánul meg, és ha történetesen ez a hír jut el a napisajtó tudományrovatába, akkor úgy tűnik, mintha az egész a „brit kutatók” érdeme lenne.

Erre a hiedelemre ráerősítenek a tudományos felfedezésekről szóló híres legendák, a fürdőből kiugró Arkhimédésztől kezdve, Newton leeső almáján keresztül a furcsa zseni Einsteinig. A laikus közvélemény nem tud arról, hogy a gondolatok nem kipattannak a tudós fejéből, hanem hosszú munka során, globális kutatási „láncolatok” eredményeképp alakulnak ki. Így volt ez az itáliai Galilei, az angol Newton és a német Leibniz korában, így volt ez a skót James Maxwell, a holland Hendrik Lorentz és a német Albert Einstein esetében, és így zajlik ma is.

A dublini Trinity College könyvtára - összegyűjtött tudás

A dublini Trinity College könyvtára - összegyűjtött tudás

Fotó: Unsplash.com

 

Kutatópalánta hallgatóink vagy arról álmodoznak, hogy majd az ő fejükből is kipattan egy „zseniális ötlet”, vagy eleve kisebbségi érzéssel indulnak, mert az ő fejükből „úgysem fog” ilyen kipattanni. Meg kell velük értetnünk, hogy a tudomány – a kuhni normáltudomány – rejtvényfejtő tevékenység, és a keresztrejtvénybe mindenki beírhat néhány betűt. Mivel hatalmas rejtvényről van szó, mindenki megtalálhatja a maga részét, amelyen ő dolgozhat, és kár paranoiás módon attól tartani (a magyar tudományos élet egy másik jellegzetessége), hogy a többiek biztosan lenyúlják az én eredményeimet. Ugyanakkor azt is tudatosítani kell, hogy a közös rejtvényen kell dolgozni, a többiekkel kommunikálva és együttműködve.

A közös játékszabályok szerint. Mivel a rejtvényt és szabályait a kutatók ismerik, ők egyedül – a legjobb kutatók – illetékesek az ezzel kapcsolatos kérdésekben ítéleteket és döntéseket hozni. Nincsenek egyéni rejtvények, nincsenek egyéb szempontok szerint kitalált rejtvények. Nem lehet a többiek ellenében, a többiektől elzárkózva sem megfejteni a tudomány globális rejtvényét.

És arra sem lehet várni, hogy majd a többiek megfejtik azt. A Négyjegyű függvénytáblából ki tudom olvasni a mások által kimért gravitációs állandó sok tizedesjegyre pontos értékét. De a tudomány komplexebb ennél: ha nem művelem a tudományt, hiába olvasom ki a gravitációs állandó harmadik tizedesjegyét, nem fogom tudni azt mire használni.

A szerző nyelvész és hebraista.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”