Antal Dániel

Az ünnepség elmarad

A Brexit és az északír kérdés

  • Antal Dániel
  • 2019. április 7.

Publicisztika

Közeleg az Egyesült Királyság kilépésének március 29-i határideje (amelyet egyébként saját maguk tűztek ki két éve) – ám egyelőre nincs jele annak, hogy a brit parlament képes volna ratifikálni a rendezett távozásról kötött brit–EU-egyezményt. Theresa May kormányfő és az Európai Unió tavaly november 14-én nyilvánosságra hozott, 600 oldalas megállapodása a londoni parlamentben megalázó vereséget szenvedett. A megállapodás egy, a külvilág számára nehezen érthető részleten, az Ír Köztárság és Észak-Írország közötti határ körüli garanciák kérdésén bukott el a westminsteri törvényhozásban. De hogyan lett a Brexit az északír kérdés túsza?

Azt, hogy a dolog nem fog simán menni, már a cirkusz elején, pusztán logikai alapon sejteni lehetett. Ha az Egyesült Királyság kilép az Európai Unióból, akkor az Egyesült Királysághoz tartozó Észak-Írországnak is ki kell lépnie: vagy az Európai Unióból, vagy az Egyesült Királyságból. Ha lesz határ (vám- és egyéb határ) az EU és az Egyesült Királyság között, akkor annak szárazföldi része Észak-Írország és az Ír Köztársaság között fog futni.

A dolgok igazán akkor fordultak rosszra, amikor May a Brexit-népszavazás után – téves taktikai számításból – előre hozott választást írt ki. Ezen a Konzervatív Párt csak az északír Democratic Unionist Party (DUP) segítségével tudta megőrizni a parlamenti többségét. A DUP az északír tartomány helyi pártja, azon belül is a protestáns többségé, s a protestáns politikai közösségen belül is a szélsőséges, brit nacionalista, a katolikus kisebbséggel szemben kérlelhetetlenül ellenséges magatartást viszi. (Észak-Írország 1,8 millió lakójának kevesebb mint kétharmada brit tudatú protestáns, több mint egyharmada ír tudatú katolikus – a szerk.)

A DUP mind belpolitikailag, mind a tárgyalásokon sebezhetővé tette a brit kormányt. (Ha rosszindulatúak akarunk lenni, akkor az EU talált egy olyan sebezhető pontot, amelyre tapintva a brit kormányra tudta kényszeríteni az akaratát.) A megbukott kilépési egyezmény ugyanis Észak-Írország ügyében az egyetlen lehetséges, elvben a DUP számára is elfogadható megoldást rögzítette. Azt tudniillik, hogy Nagy-Britannia addig nem lép ki a vámunióból és az egységes európai gazdasági térből, amíg az északír határ kérdését nem rendezik. Ha ugyanis az északír határ nem lenne (vám)határ, az északír belépési pontokon át az egész Európai Unióba korlátlanul érkezhetnének az el nem vámolt áruk, és persze az EU-ba lépésre nem jogosult személyek is. A másik megoldás az lett volna, ha az Egyesült Királyság és az EU közötti vámhatár Észak-Írország és Nagy-Britannia között húzódik az Ír-tengeren: ekkor nem lett volna szükség az ír–északír határra. Ez viszont a DUP számára elfogadhatatlan volt – a protestánsok pártja az ír egyesüléshez vezető szimbolikus és nem szimbolikus lépést látta volna ebben a megoldásban. Nem ok nélkül.

 

Vissza a múltba

Az észak-írországi alacsony intenzitású, több évtizedes polgárháborút lezáró békeszerződést Nagy-Britannia, Írország és az Európai Unió írták alá, s a határ két oldalán külön népszavazás erősítette meg. Az 1998-as Belfasti (avagy Nagypénteki) Egyezmény olyan helyi parlamenti és kormányzati struktúrát hozott létre, amely kizárja, hogy a katolikus (ír tudatú) és protestáns (brit tudatú) közösség a másik felett uralkodni tudjon, s lényegében megszüntette az addig súlyos rendőri és katonai jelenléttel őrzött határt is Észak-Írország (vagyis az Egyesült Királyság) és az Ír Köztársaság között.

Az egyezmény a békét ugyan elhozta, de az igazi megbékélést nem. A katolikus–protestáns ellentéten felülemelkedni próbáló, nem felekezeti vagy identitásalapú helyi pártok az elmúlt húsz évben sem tudtak megerősödni. A katolikus közösség vezető pártja végérvényesen a Sinn Féin lett, míg a protestáns szavazatok nagy többségét rendre a DUP nyeri el. A Sinn Féin köztudomásúan az Ír Köztársasági Hadsereg (IRA) politikai szárnya volt, míg a DUP-t ugyancsak számos alkalommal hoztak hírbe lojalista, vagyis a brit/protestáns uralomért gyilkolni is képes gerillaszervezetekkel. A DUP és a Sinn Féin 1998 után csak egészen rövid időszakokra tudták beüzemelni a helyi autonómia intézményeit: mind a törvényhozás, mind a kormányzat működtetése rendkívüli konszenzuskényszert igényel. A tartományt jó ideje Londonból igazgatják – éppúgy, ahogy a polgárháború idején.

Ám, míg a DUP eleve elutasította a Belfasti Egyezményt, és lassan kiszorította a békeszerződést létrehozó korábbi unionista pártokat a közéletből, a Sinn Féin nemcsak letette a fegyvert, de a határ mindkét oldalán meghatározó és békés párt lett. Bár a megalakulása óta bojkottálja a westminsteri közös parlamentet, és az Észak-Írországban elnyert londoni mandátumokat nem veszi át, az írországi választásokon 1998 óta egyre jobb eredményeket ér el – immár stabilan a három nagy párt közé tartozik, és folyamatosan dolgozza le a hátrányát a két hagyományos, nagy politikai erővel, a Fianna Fáillal és a Fine Gaellel szemben. Észak-Írországban pedig a Sinn Féin minden egyes választáson egy kicsivel több szavazatot kap, mert minden évben egy kicsivel több katolikus lesz nagykorú, mint protestáns.

A Nagypénteki Egyezmény nyitva hagyta a határok békés megváltoztatásának lehetőségét. Ezzel a Sinn Féin eddig soha nem élt, mert soha nem lett volna esélye nyerni, ugyanakkor a demográfiai folyamatok miatt eddig is biztosra vehette, hogy ez a helyzet húsz év múlva meg fog változni. Az idő az ír egyesülés zászlaja alatt politizáló Sinn Féinnek dolgozik. A határ megnyílása ugyanis nem csak lelkileg szabadította fel az északi katolikusokat: Írország az EU egyik leggyorsabban fejlődő tagországa, a múlt században kialakult, konzervatív-nacionalista képpel szemben EU-párti, dinamikus, fiatal ország, miniszterelnöke a félig indiai és vállaltan meleg Leo Varadkar.

A Sinn Féin óvatosan politizál, hiszen elérhető közelségbe került százéves történelmi célja. Az ír és a brit kormánytól hatástanulmányokat követel az esetleges egyesülésre, és alapos vitára bocsátanák a népszavazási kérdést is, nehogy a sikertelen skót függetlenségi népszavazás és a tragikomédiába forduló Brexit-referendum jusson róla a választók eszébe. Akár éveket is szánnának a népszavazás előkészítésére – elvégre a Sinn Féinnek rengeteg a vesztenivalója az Ír Köztársaságban, ahol a többség nem szeretné Észak-Írország fejlesztésének és az egymilliós protestáns kisebbségnek a gondját a nyakába venni. Szemben a hosszú távon vesztésre álló, békétlen DUP-vel, a Sinn Féin célja integratív: el kell nyernie a déli és az északi választók bizalmát, és ha szeretné az újraegyesítést egy emberöltővel előre hozni, akkor a mérsékelt északi protestáns szavazók bizalmára is szüksége lesz. Jelenleg Észak-Írországban a lakosság 29 százaléka támogatja az ír egyesülést (vagyis még a katolikus populáció egy része sem bolygatná a hosszú évtizedek után kiszenvedett békét), de a kilépés hatására ez 50-50 százalékra változna. Azaz a protestánsok egy része is az Ír Köztársaságra, az ír gazdaságra és az uniós útlevélre szavazna.

 

Cafatokra

A háromfelé szakadt, a DUP kegyelméből kormányon maradt brit Konzervatív Pártnak minderre nincs megoldása. Hiszen maguk a konzervatívok sem tudnak megegyezni a kilépés feltételeiben, nemhogy a DUP-t képesek lennének maguk mellé állítani. A rendezett Brexitet óhajtó konzervatívok képtelenek megszerezni a May-féle egyezséghez szükséges többséget a hard Brexitet támogató konzervatív képviselőkkel és a DUP-vel szemben. Ebben a helyzetben Maynek három lehetősége van: a saját jobbszárnyán és Észak-Írországban elvesztett szavazatokat a Brexit-párti Munkáspárttól pótolja; az utolsó pillanatban lefújja a kilépést; esetleg fejest ugrik a sötétbe, és minden megállapodás nélkül zárja le a határokat. Ez utóbbi olyan katasztrofális következményekkel járna, hogy a mérsékelt toryk a többi párttal meg fogják akadályozni. Ők alkut köthetnének a Munkáspárt egy részével, de mivel ez a Munkáspárt szakadásához vezetne, bajosan bír megtörténni. Ezért ugyanilyen valószínű a kilépés elhalasztása, amelynek a jogi feltételeit az Európai Unió Bírósága már decemberben tisztázta: ez egyoldalú jognyilatkozattal lehetséges, amennyiben annak nem célja a nyilatkozattal való visszaélés, és az EU alapszerződésében biztosított kétéves kilépési időszak rosszindulatú megváltoztatása.

May tavaly nagy kilépési ünnepségeket ígért március 29-re – de az már most látható, hogy akár mennek, akár maradnak, ünnepelni a britek nem fognak. A legkevesebb, ami elmondható, hogy a brit politikai rendszer nem volt képes megbirkózni a rendezett Brexit levezénylésének politikai feladatával. Jeremy Cor­byn, a pártelnöki széket párton kívüli előválasztókkal elnyerő, trockista-szocialista munkáspárti vezető egy százalékpontra közelítette meg szélsőbalos elődje, Michael Foot 1982-es népszerűtlenségi rekordját, s ez, ahogy akkor, úgy most is a Munkáspárt szakadását indította el. Eddig kilenc képviselő távozott a pártból, akikhez máris csatlakozott három EU-párti konzervatív politikusnő. Skóciában új lendületet kapott a függetlenségi tábor – de a Brexit nem csak Skócia (és Gibraltár) alkotmányos viszonyának újrarendezését teszi szükségessé az Egyesült Királyságon belül. A Belfasti Egyezmény újratárgyalása és egy ahhoz mérhető nagy kompromisszum nélkül vagy a Brexit marad el – vagy a kilépés a független és EU-tag Skócia megszületése mellett az Ír-sziget egyesüléséhez is hamarabb fog elvezetni, mint gondolnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.