Az önigazolás ördögi köre

  • .
  • 2009. október 22.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. október 15. Ezen a héten hazánkban járt Elliot Aronson, a híres szociálpszichológus, aki a tanításban alkalmazott mozaikmódszer elterjesztőjeként nyilatkozik a lapban.
Ezúton szeretném felhívni az olvasók figyelmét arra, hogy október 3-4-én, a "Zöld cseresznye - húszéves az alternatív pedagógiai mozgalom" című konferencián, amelyet a Millenárison rendeztünk közel 600 pedagógus részvételével, itt járt Spencer Kagan is, aki a Kooperatív tanulás c., Magyarországon rendkívül népszerű pedagógiai kézikönyv szerzője. Spencer Kagan szintén az együttműködés fontosságát hirdeti a pedagógiai munkában, és módszerközpontú szemléletét tükröző, egyedülálló könyvében több mint 200, a mozaikhoz hasonló kooperatív módszert mutat be. Könyve eddig 22 országban jelent meg, nálunk az Ökonet kiadó adta ki, több mint 8000 példány fogyott el belőle. A könyvhöz a Szabad Iskolákért Alapítvány munkatársai fejlesztették ki 2001-ben az első pedagógus-továbbképzést. Ezek a képzések azóta rendkívül népszerűek, csak az alapítvány az elmúlt két évben több mint száz tantestületnél tartott ilyen képzést. A tanítók és tanárok nagy része szívesen alkalmazza ezt a módszert, mert elősegíti a gyerekek aktív részvételét az órán, lehetőséget ad mindenkinek a bekapcsolódásra, segíti egymás elfogadását, s fejleszti az empátiát és az együttműködési készséget. Kagan magyarországi látogatása során elismerően szólt a hazai kooperatív gyakorlatról, két iskolában, a Lauder Javne zsidó közösségi iskolában és a pesthidegkúti Gyermekek Házában összesen három tanítási órát látogatott meg. Elégedetten látta, hogy a magyar adaptálók és az adaptáció nyomán, a hazai kooperatív tanulást alkalmazó pedagógusok fantasztikus munkája hatására itt Kelet-Európában is elkezdődött az együttműködésre és toleranciára nevelés az iskolák hétköznapjaiban. További információ a http://www.kooperativ.hu honlapon található.

Dr. Czike Bernadett

Szabad Iskolákért Alapítvány

szakmai vezető

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.