Ezúton szeretném felhívni az olvasók figyelmét arra, hogy október 3-4-én, a "Zöld cseresznye - húszéves az alternatív pedagógiai mozgalom" című konferencián, amelyet a Millenárison rendeztünk közel 600 pedagógus részvételével, itt járt Spencer Kagan is, aki a Kooperatív tanulás c., Magyarországon rendkívül népszerű pedagógiai kézikönyv szerzője. Spencer Kagan szintén az együttműködés fontosságát hirdeti a pedagógiai munkában, és módszerközpontú szemléletét tükröző, egyedülálló könyvében több mint 200, a mozaikhoz hasonló kooperatív módszert mutat be. Könyve eddig 22 országban jelent meg, nálunk az Ökonet kiadó adta ki, több mint 8000 példány fogyott el belőle. A könyvhöz a Szabad Iskolákért Alapítvány munkatársai fejlesztették ki 2001-ben az első pedagógus-továbbképzést. Ezek a képzések azóta rendkívül népszerűek, csak az alapítvány az elmúlt két évben több mint száz tantestületnél tartott ilyen képzést. A tanítók és tanárok nagy része szívesen alkalmazza ezt a módszert, mert elősegíti a gyerekek aktív részvételét az órán, lehetőséget ad mindenkinek a bekapcsolódásra, segíti egymás elfogadását, s fejleszti az empátiát és az együttműködési készséget. Kagan magyarországi látogatása során elismerően szólt a hazai kooperatív gyakorlatról, két iskolában, a Lauder Javne zsidó közösségi iskolában és a pesthidegkúti Gyermekek Házában összesen három tanítási órát látogatott meg. Elégedetten látta, hogy a magyar adaptálók és az adaptáció nyomán, a hazai kooperatív tanulást alkalmazó pedagógusok fantasztikus munkája hatására itt Kelet-Európában is elkezdődött az együttműködésre és toleranciára nevelés az iskolák hétköznapjaiban. További információ a
http://www.kooperativ.hu honlapon található.
Dr. Czike Bernadett
Szabad Iskolákért Alapítvány
szakmai vezető