Balek vagy bûnözõ?

  • 2004. november 4.

Publicisztika

Hogy éppen egy büntetõper adjon alkalmat egy ország nyilvánosságának, urambocsá', egész társadalmának a saját közelmúltjával való szembenézésre, a számvetésre egy-egy kor uralkodó eszméivel, politikai erkölcseivel, a közösség ügyei intézésének bevett és szokásos rendjével, arra számos példát ismer a történelem.

A miénk is: a sor a tiszaeszlári vérvádpertõl a frankhamisítók perén át a népbírósági eljárásokon és a sortûzpereken át egészen a Tocsik-ügyig ível. És ha egy országban értelmes törvények vannak érvényben, valamint a jogalkalmazó nem politikai megrendelésre oszt igazságot, s a tetejében még a független nyilvánosság is szakszerûen teszi a dolgát, e jogviták a maguk természetes drámaiságukkal, fordulataikkal, megrázó vallomásaikkal népnevelõi feladatot látnak el. Nemcsak azt tudja meg a nép, hogy mi történt, hanem azt is látja, hogy mit szabad és mit nem; és szerencsés esetben még valamiféle közmegegyezés is kialakul e kérdésekben.

A Fõvárosi Bíróság dr. Diós Erzsébet vezette tanácsa október 19-én ismertette a vádiratot Princz Gábor és hat társának ügyében. A vád: különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hûtlen kezelés. (A irat tartalmáról s a bank gazdálkodásáról elõzõ számunkban részletesen is beszámoltunk.) Bár nem könnyû történelmi összehasonlításokat tenni, a vádiratban szereplõ 36,1 milliárd forintos perérték - mondjuk reálértéken számolva - kuriózumnak tûnik a magyar igazságszolgáltatás történetében: ennyi pénznek még ebben a sokat szenvedett, viharos történelmû országban is csak kivételes alkalmakkor szokott lába kelni. S minthogy a Postabank története szinte egyidõs a rendszerváltáséval, a per alkalmat nyújthat arra, hogy elgondolkodjunk: mi lett itt rosszul csinálva 1989 után; mi az a teher, amit már nem a "szocializmus" meg a "kommunisták" raktak a megszületõ magyar demokrácia vállára, hanem az új rend maga.

Hisz a Postabank tiszta lappal indult 1988-ban; nem terhelték a bukásra ítélt szocialista nagyvállalatoknak adott rossz, politikai hitelek (mint a korszak többi bankját). Arra találták ki, hogy a lakossági piacon versenytársa legyen az OTP-nek; késõbb aztán elsõ embere elõszeretettel hangoztatta, hogy ez maradt az igazi, hovatovább az egyetlen "magyar tulajdonú bank", amely szükség esetén a rút és idegen kapitalizmust a "nemzeti" szemponttal bírja megszépíteni kissé. Princz lett volna pedig, önmitológiája szerint, a "magyar nagytõkés" archetípusa.

Ám az extravagáns elnök-vezérigazgató a szórt tulajdonosi struktúrát s a politikai manõverezési (mint késõbb kiderült: szerény) képességeit nem csupán e nemes célokra használta ki. A lakosság karitatív abajgatása mellett (ami leginkább a magas betéti kamatokban öltött testet) Princz mûvészeket, médiavállalkozásokat, sportolókat, pártokat, politikusokat, neki tetszõ vállalkozásokat pénzelt, tulajdonolt vagy hitelezett szerfölött kedvezõ kondíciókkal (köztük ezt a lapot is - és hálát adunk a sorsnak, hogy ez a korszak 1998-ban végérvényesen lezárult). Végül már nem pénzintézetet mûködtetett, vagy csak látszatra azt; a Postabankot leginkább a költségvetés egy aprócska alrendszereként képzelhetjük el, amely fölött egyetlen ember diszponált. (Hiszen a bank törvényszerû veszteségeit mindig az adófizetõk utófinanszírozták.) Kénye-kedve szerint. Talán ez a hatalom vakította el annyira Princzet, hogy az 1998-as választási kampányban sub rosa a nagykoalíciót forszírozza - elhitte, hogy ha õ osztja a zsét, akkor õ osztja a lapokat is. Hogy ezt így lehet. Hogy ilyen Magyarország. Ilyen kézbõl etethetõ.

Ám csak a nagyon hülyék gondolhatják azt, hogy ez a vélelmezett, 36,1 milliárd forintos "vagyoni hátrány" csak úgy, egyetlen ember ügyeskedése révén megkeletkezhetett volna. A vállalatok mûködését a 90-es évek elejétõl szigorú törvények szabályozzák Magyarországon; a bankokét különösen. Az ügyészség most pontosan ezeknek a törvényeknek a tudatos megszegését akarja Princzre bizonyítani. Hogy sikerül-e, vagy sem, e pillanatban nem tudjuk. De úgy sejtjük, e gyanú nem bizonyítható anélkül, hogy az eljárás során a bíróság ne vizsgálná azt a politikai és intézményi környezetet is, amelyben a Postabank évekig zavartalanul szórhatta a más pénzét. A Postabank esztelen gazdálkodása szinte az elsõ pillanattól fogva nemhogy a szakemberek, de - a HVG-nek, a Figyelõnek s legelsõsorban két újságírónak, "szabó Attilának és Vajda Évának köszönhetõen - az újságolvasó átlagpolgár elõtt is világos kellett hogy legyen. Ám a nyomozás mégis csak azután indult el, hogy az Orbán-kormány Princzet kirakta a küszöb elé. Persze a bank ekkor már pénzügyi értelemben kezelhetetlen, Princz pedig politikailag vállalhatatlan volt, s a döntésnek aligha lehetett alternatívája. Ám - különösen a késõbb történtek fényében - nehéz szabadulni a gondolattól, hogy a hatalom megszerzése után Orbánéknak a Postabanknál jobb és kifizetõdõbb ötleteik is támadtak a - hogy is mondjuk csak? - önsegélyezésre, és a továbbiakban nem látták szükségét a Horn Gyulával fenntartott nagy HUF-koalíciónak. Princz most ezért mondhatja azt, hogy az egész eljárás politikai indíttatású: és ez az állítás majdnem igaz is. De politikai indíttatású volt az is, amikor hagyták zavartalanul "bankolni". Amikor következmények nélkül, rendszeresen hajthatta el az egyébként nem túl acélosan próbálkozó bankfelügyeletet. Amikor a '97. februári bankpánik után az ÁPV Rt. - a kormány döntésének megfelelõen - a megroggyanó bank alá betolta a Pénzintézeti Központ Bankot s vele tizenakárhány milliárd forintot, meg végrehajtott egy, a bank szempontjából szerfölött kedvezõ portfóliócserét. Amikor a Postabankot az 1998. áprilisi közgyûlés elõtt újabb 24 milliárd adóforinttal segítette ki a büdzsé. Amikor Princz e súlyos károk után mindig a helyén maradhatott, sõt, rendre meggátolta, hogy az állam befolyást szerezzen a pénzintézet irányításában.

Princz arra is elõszeretettel hivatkozik, hogy a Postabank kimaradt az 1992-93-as bankkonszolidációból. Épp csak azt felejti el hozzátenni, hogy ez épp az õ akarata szerint alakult így: hisz így õrizhette meg omnipotens pozícióját. De ez az állítás a perrel új értelmet is nyer: ha akkor a konszolidált bankok vezetõi megúszhatták a felelõsségre vonást a rendszerváltás után keletkezett hatalmas veszteségekért, ha a bankkonszolidációt sajátos amnesztiaként is felfoghatjuk, õ most mit keres a bíróság elõtt?

A per tétje tehát nem csak az, hogy elítélik-e Princzet vagy sem, hogy az Enron-per magyar változata végén börtönbe vonul-e az egykor nagy hatalmú elnök-vezérigazgató. Az igazán érdekes az, hogy mit tudunk meg a törvényeinkrõl, meg a jogszolgáltatás igazságosságáról és hatékonyságáról. Arról, hogy meddig terjed az állami vezetõk felelõssége az általuk hozott, akár százmilliárdosra rúgó rossz döntésekért. A törvény elõtti egyenlõségrõl. S hogy mit gondolunk majd minderrõl. Hogy mit tudunk meg errõl az országról. Saját magunkról.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”