Bernard Guetta: Az egész világ érdeke, hogy Navalnij és Kara-Murza életben maradjon

Publicisztika

Nemcsak az oroszoknak lesz fontos, hogy olyan vezetőik legyenek, akik képesek megtestesíteni a Putyin utáni Oroszországot, hanem Európának,és az egész világnak is, hogy elkerülhessék az orosz káoszból szétterjedő polgárháborút és bizonytalanságot.

Egy nap mindannyiunknak szükségünk lesz rájuk. Amikor az Ukrajna elleni agresszió kudarcba fullad, és ezért a Kremlben égetővé válik az utódlás kérdése, a börtönben sínylődő Alekszej Navalnij és a múlt héten fegyházra ítélt Vlagyimir Kara-Murza olyan nélkülözhetetlenek lesznek Oroszország, Európa és a világ számára, mint Nelson Mandela volt saját hazájának, amikor véget ért az apartheid.

Nélkülözhetetlenek lesznek, mert már annyi embert gyilkoltak meg vagy tiportak el, akik megtestesíthették volna a Putyin utáni Oroszországot, hogy csak ők maradtak. Idővel mások is felbukkannak majd, persze, ismertek és ismeretlenek egyaránt. Legyenek akár száműzetésben vagy Oroszországban, sokan már most is bizonyítják a rátermettségüket, a volt moszkvai önkormányzati képviselő Ilja Jasinnal az élen, akit tavaly szintén az ukrajnai háború elleni kiállásáért börtönöztek be. Egyelőre azonban senki másnak nincs akkora tapasztalata és hírneve, mint amire Alekszej Navalnij és Vlagyimir Kara-Murza tettek szert azzal, hogy tizenöt éven át igyekeztek egy táborba terelni az ellenzéket, védték a törvényt és ítélték el a korrupciót.

Alekszej Navalnij orosz ellenzéki vezető és korrupcióellenes aktivista

 
Alekszej Navalnij
Fotó: MTI/EPA/Szergej Ilnyickij

Egy nap mindannyiunknak szükségünk lesz rájuk, mert az Oroszországi Föderációt rövid vagy középtávon széttöredezés és káosz fenyegeti, és az első repedéseknél olyan emberek kellenek majd, mint ők, hogy hallassák a józan ész hangját, és Oroszország stabilitásának megőrzésével Európa és a világ stabilitását is megőrizzék.

Mindannyiunknak szükségünk lesz rájuk, mert ha polgárháborúk tépnének szét egy olyan országot, amely a földkerekség második legnagyobb nukleáris fegyverkészletével rendelkezik, amelynek többezer kilométernyi közös határa van Kínával és az Európai Unióval, és ilyen közel van Iránhoz, Közép-Ázsiához és Törökországhoz, akkor ezek a háborúk gyorsan átterjednének a világ többi részére.

 
Vlagyimir Kara-Murza
Forrás: Wikipédia

Tehát nem csak azért kell megmenteni Alekszej Navalnijt és Vlagyimir Kara-Murzát, mert csodálatra méltóan bátrak és elszántak. Meg kell akadályozni, hogy a hiányos ellátás, a szisztematikus elszigetelés és a rossz bánásmód miatt meghaljanak a börtönben,

mert sem Oroszország, sem a világ nem nélkülözheti őket, és mert az erőszak, amellyel a Kremlben ülő despota rájuk támad, sokat elárul arról a félelméről, hogy az oroszok hátat fordítanak neki, és inkább visszatérnek a szabadság felé vezető útra.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.)

(Címlapképünkön: Alekszej Navalnij meghallgatásán a moszkvai bíróságon 2021. február 16-án. Fotó: MTI/EPA/Babuskinszkij kerületi bíróság)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.