Bernard Guetta: Nem kérdés, hogy fel kell fegyverezni Ukrajnát

Publicisztika

A háborút nem úgy lehet megállítani, hogy cserbenhagyjuk az ukránokat, hanem úgy, ha a lehető leggyorsabban és legjobban felfegyverezzük őket - írja a francia európai parlamenti képviselő.

Az „eszkaláció” szót emlegeti mindenki, és már nem csak azt értik alatta, hogy Moszkvában folyton atomcsapásokról és a harmadik világháborúról beszélnek. Európában és az Egyesült Államokban azon aggódik a sajtó és a politikai körök nem elhanyagolható része, hogy Joe Biden és Vlagyimir Putyin párhuzamosan eszkalálják a helyzetet. Előbbi azzal, hogy még komolyabb katonai támogatást nyújt Ukrajnának, az utóbbi azzal, hogy hagyja, a környezete minduntalan a közelgő apokalipszisről beszéljen.

Pedig mi sem áll távolabb az igazságtól, mint egyenlőségjelet tenni az orosz és az amerikai elnök közé. Joe Biden egy megtámadott országot fegyverez fel, Vlagyimir Putyin pedig halált és pusztítást hoz rá. Az egyik védi a szabadságot, a másik el akarja tiporni. Az egyik a nemzetközi joggal összhangban cselekszik, míg a másik felháborítóan semmibe veszi azt. Alapvetőek a különbségek, de nagyobb gond is van, mint ez az erkölcsi zavar.

A kettős eszkaláció elképzelése valójában az orosz elnök érdekeit szolgálja. Washingtonban ez ahhoz vezet, hogy sokan tiltakoznak az Ukrajnának történő fegyverszállítások ellen, azzal a felkiáltással, az Egyesült Államoknak nem szabad hagynia, hogy belerángassák egy olyan háborúba, ami csak az Európai Uniót és az ukránokat érinti, akiknek egyébként saját maguknak kellene megvédeniük magukat Vlagyimir Putyinnal szemben.

Az orosz elnök nyilvánvalóan ezt szeretné, ezért próbál félelmet kelteni a harmadik világháború kísértetével. Európában pedig az az érdeke, hogy a háborút amerikai-orosz kötélhúzásként állítsák be, amelyben Európának kellene semlegesnek maradnia.

„Ne váljunk az Egyesült Államok segédcsapatává” – megy a zúgolódás, ami a háború előrehaladtával egyre hangosabb lesz, és amivel szembe kell állítani a tényeket. Az Európai Unió azonnal megértette, ha hagyják, hogy Vlagyimir Putyin elfoglalja Kijevet, akkor azután neki fog látni, hogy megvalósítsa a régi álmát: a cári birodalom visszaszerzését. Egész Európa stabilitása került veszélybe, ezért fegyverezték fel a huszonhetek az ukránokat, amilyen gyorsan csak tudták, miközben Joe Biden az Atlanti-óceán túloldalán ragaszkodott ahhoz, hogy az Egyesült Államok nem küld katonákat az ukrán harctérre. 

A második tévképzet, amit helyre kell tenni, az az, hogy nem az Egyesült Államok az egyetlen ország, amelyik növeli az Ukrajnának nyújtott támogatását. Az összes európai állam, Magyarország kivételével (Josep Borrell uniós külügyi főképviselő áprilisban világossá tette, hogy habár Magyarország nem enged át területén fegyverszállítmányokat közvetlenül Ukrajnába, de a saját részét befizeti az uniós fegyverellátmány beszerzésébe, tehát részt vesz Ukrajna fegyverellátásában – a szerk.)egyre komolyabb felszereléssel látja el Ukrajnát. Még az a Németország is, amelyik néhány nappal ezelőttig még nem volt hajlandó nehézfegyvereket szállítani Kijevnek, most már viszont tankokkal szereli fel.

Mindez nem azért történik, mert az európaiak és az amerikaiak úgy döntöttek, hogy Oroszország meggyengülését kihasználva háborút indítanak ellene, hanem azért, mert Vlagyimir Putyin egyre nagyobb veszélyt jelent. Első támadását, február 24-én Kijev ellen elvesztette. Most már kizárólag a Donbasz ellenőrzéséért küzd. Akkorára kezd dagadni a kudarca és megalázottsága, hogy fejvesztve keresi a megváltást.

Ezért kell feltétlenül segíteni Ukrajnának abban: olyan egyértelmű vereséget mérjen Putyinra, hogy ne legyen más választása, mint tartós kompromisszumot kötni.

Ezt nem lehet egyik napról a másikra elérni. Ennek a háborúnak még nincs vége, megállítani pedig nem úgy lehet, hogy cserbenhagyjuk az ukránokat, hanem úgy, ha a lehető leggyorsabban és legjobban felfegyverezzük őket.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.)

(Címlapképünkön: Tartalékos tisztek fegyverhasználati alapismeretekre oktatják a civil lakosokat Ungváron 2022. március 3-án.  Fotó: MTI/Nemes János)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.