A világ korrupt

A Tocsik-ügy lezárásáról

Publicisztika

Nem mondhatni, hogy a Tocsik-ügyként (a Narancsban annak idején Szokai-Tocsik-ügyként) emlegetett büntetőeljárás bírósági lezárása nagy visszhangot keltett. Az ítélet másnapján még címlapos sztoriról két nap múlva már alig volt olvasható valami. Pedig évekig izgatta a nyilvánosságot, az ügy 1996-os kirobbanása élesztette föl az addig tetszhalott ellenzéket. A Tocsik-jelenség mindenekelőtt a pártpolitikai vonatkozások miatt érdekelte a médiát, holott ennél sokkal többről volt - és van mindmáig - szó.

A Legfelsőbb Bíróság (LB) múlt kedden - többévi huzavona után - jogerősen döntött: Tocsik Mártát az első fokon még megálló vádpontok többsége alól felmentette, maradt a háromrendbeli magánokirat-hamisítás, amiért 400 ezer forint pénzbüntetést kapott. A másodrendű vádlott Liszkai Pétert (az ÁPV volt vezető jogtanácsosát) felmentették, Szokai Imre (az ÁPV volt igazgatótanácsi elnöke) négy és fél éves börtönbüntetését másfél év, két évre felfüggesztett szabadságvesztésre mérsékelték; ennyire ítélték Lascsik Attilát, a vagyonkezelő akkori vezérigazgatóját is. És ami még érdekes lehet: a két párt- (párt közeli) ember felmentő ítéletét a másodfokon eljáró LB helybenhagyta (Boldvai László egykori MSZP-pénztárnokról, jelenleg is aktív honatyáról, valamint Budai Györgyről van szó, akinek az "SZDSZ közeli vállalkozó" az állandó jelzője).

Kézenfekvő volna most elverni a port a magyar igazságszolgáltatáson, annál is inkább, mert a látszat ellene szól: volt egy elsőfokú ítélet 1999-ben (Tocsikot és az ÁPV-vezetőket felmentették, a pártembereket elkaszálták), amit az LB megsemmisített, és új eljárásra kötelezte a Fővárosi Bíróságot; így hát lett még egy elsőfokú ítélet, 2002 márciusában, néhány héttel az országgyűlési választások előtt (a pártembereket fölmentették, Tocsikékat elkaszálták, mégpedig alaposan), és ezt követte a keddi, az előzmények ismeretében igen enyhének mondható jogerős végzés.

Mi folyik a bíróságokon? - tehetnénk föl a kérdést, a fentiek ismeretében nem is alaptalanul. Ám a válaszadáskor ugyanúgy felhozhatnánk mentő körülményeket (például a gazdasági ügyek jogszabályi környezete annyit változott 1990 óta, hogy a következetességet már csak emiatt is nehéz számon kérni a bíróságokon), mint az esetleges feháborodásunkat igazoló néhány korábbi vitatott ítéletet. Utóbbiaknál mindig fölmerült: a bíróságokkal szemben nyilvánvalóan léteznek elvárások, és nem kizárható, hogy léteznek ezen (politikai, társadalmi) elvárásoknak megfelelni akaró bírák is.

Nem tudjuk, hogy a társadalom "igazságérzete" mit várt hét év múltán (az ügyet hajdanán "menedzselő" Deutsch Tamás szerint mindenesetre az ítélet sérti ezt az igazságérzetet), de valószínű, hogy a minden vádlottra valamit kirovó döntés közelebb állt volna az össznépi elvárásokhoz. Ám ezúttal nemcsak, és nem elsősorban egy politikaikorrupció-gyanús ügyben járt el az igazságszolgáltatás, hanem a Magyar Köztársaságban tizenkét éve regnáló politikusi garnitúra szennyesével próbált valamit kezdeni. A politika ugyanis a saját átgondolatlan ötleteinek, sumákolásainak, jóhiszemű és bűnös mulasztásainak a következményeit igyekezett áthárítani a bíróságokra a Tocsik-ügy formájában, mondván: hát akkor próbáljatok valamit csinálni tik ezzel a nagy rakás szarral.

Maga az ügy

két történetet takar:

az önkormányzatokkal megegyezési-fizetési kényszerbe keveredett állam, valamint a pártpénzfelhajtók históriáját - és e két történet a rendszerváltás utáni Magyarországon jószerivel szükségszerűen fonódott össze.

Az első kiindulópontja az önkormányzatok autonómiájának nemes gondolata, illetve az, hogy az önállóságot elsősorban a minél nagyobb vagyon garantálhatja. Az MDF-SZDSZ-"paktum" részeként elfogadott kétharmados önkormányzati törvény (1990/LXV.) tisztességes és demokratikus törekvésében nem kételkedhetünk; ám az, hogy e szándék túlságosan papírízű vagy egyenesen földtől elrugaszkodott volt, már joggal fölvethető. A törvény rendkívül komoly kötelezettségeket ró a helyi hatalomra: "A települési önkormányzat feladata a helyi közszolgáltatások körében különösen: a településfejlesztés, a településrendezés, az épített és természeti környezet védelme, a lakásgazdálkodás, a vízrendezés és a csapadékvíz-elvezetés, a csatornázás, a köztemető fenntartása, a helyi közutak és közterületek fenntartása, helyi tömegközlekedés, a köztisztaság és településtisztaság biztosítása; gondoskodás a helyi tűzvédelemről, a közbiztonság helyi feladatairól; közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás megoldásában; az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásról, valamint a gyermek- és ifjúsági feladatokról való gondoskodás; a közösségi tér biztosítása; közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása; a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének a biztosítása; az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése" [8. § [(1)] és így tovább. Bármennyire is jogfolytonos volt az átmenet (egyszerűbben: nem volt forradalom), mégiscsak egy új állami struktúrát épített föl az ország: és ezt annak az államnak kellett finanszírozni, amelyik maga is csőd közeli helyzetben volt.

1990-ben nem gondolta végig senki sem (és ami a nagyobb baj, manapság sem), hogy milyen önkormányzatokat akarunk, hogy ezek autonómiája milyen mértékű legyen, s hogy a magyar állam teherbíró képessége mire elegendő; hogy miként alakuljon a volt állami, de 1990 után az önkormányzatokhoz került tulajdon státusa. Voltak elvek, de a törvény nem a realitásokkal számolt. E megállapítás még inkább áll az 1989/XIII. törvény 1990-es módosítására (LXXII. tv.), amely az alábbiakról rendelkezik: "Az átalakuló vállalat vagyonmérlegében szereplő belterületi föld értékének megfelelő üzletrész (részvény) a föld fekvése szerinti önkormányzatot illeti meg." [5. § (2)] Ennyi - és ez az egy mondat, pontosabban az, hogy e mondat lehetséges következményeivel nem számolt senki sem, indította el azt a folyamatot, aminek egy adott pontján föltűnt Tocsik Márta. (Az 1992/LIV. törvény részletekbe menően rendezte a problémát; csakhogy addigra már rengeteg jogszerű önkormányzati követelés volt.)

Az önkormányzatoknak a belterületi földek után járó vagyont ki kellett adni; és bár a két első kormány, amíg lehetett, húzta a dolgot (az állam szegénysége miatt hülye lett volna nem ezt tenni), egy pereskedő önkormányzatnak igazat adó legfelsőbb bírósági ítélet után - egy a jogállamiságot tiszteletben tartó kabinet számára - nem volt más út: fizetni kellett. Lehetőleg úgy, hogy az ország ne kerüljön csődbe; az állam tehát alkudozni kezdett az önkormányzatokkal, és megjelent Tocsik Márta.

(Hasonló átgondolatlanság jellemezte a társadalombiztosítási önkormányzatok vagyonhoz juttatását elrendelő, amúgy szintén mély demokratikus elkötelezettségről tanúskodó törvényt is, amiből az állam és annak adófizetői - Bokros Lajosnak köszönhetően - végül is nem jöttek ki végletesen rosszul.)

Nem tudjuk egyelőre, mit tartalmaz az ítélet indoklása (az írott változatra még várni kell), az azonban az ügy ismeretében - lapunk annak idején kiemelten foglalkozott Tocsikékkal - kijelenthető: nem véletlen, hogy éppen Tocsik Márta jött. Hogy

a pártpénztárak feltöltésének a lehetősége

már ekkor felvetődött-e, vagy csak menet közben éreztek rá az arra hivatottak a nagy lehetőségre, arról fogalmunk sincs, de most nem is ez a lényeg. (A bíróság konkrét vád hiányában e vonallal nem foglalkozott. De a magunk részéről a két, párt közeli emberek tulajdonolta cégnek átutalt százmilliókat nehezen tudjuk Tocsik merő emberbaráti gesztusaként értelmezni.) Az a szituáció a fontos, aminek evidens velejárója Tocsik, Boldvai meg Simicska, Schlecht, Budai és a többpártrendszer anyagi hátterének megannyi névtelen megteremtője. És ez a helyzet a rendszerváltáskori Magyarország egyik legnagyobb és legnyilvánvalóbb hazugságának, a párttörvénynek a következménye.

A politika pontosan tudja, hogy nem lehet pártot életben tartani a törvény betűje szellemében; pontosan tudja, hogy a választásokon induló szervezetek a jelöltenként engedélyezett egymillió forint többszörösét szórják el a kampányra; és pontosan tudja, hogy ezzel mindenki más is tisztában van. A hatályos törvények arra szorítják a pártokat, hogy feketén (ha megengedőek vagyunk: szürkén) szerezzenek pénzt a működésre. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) időről időre felhívja a törvényhozók figyelmét a pártfinanszírozás szabályozásának a hiányosságaira; kevés tanulságosabb olvasmány van e tárgykörben, mint a kampánypénzek elköltését ellenőrző ÁSZ-jelentések. Az adatokat ezekhez a pártok szolgáltatják, és a számvevők nem nézhetnek a számok mögé, épp ezért az összegzéseket olyannyira nem érdeklik az "elszámolások", hogy az már föltűnő - ellenben oldalakon keresztül sorolja az ÁSZ azt, hogy miért képtelen érdemi kontrollra, és újra meg újra ajánlásokat tesz a változtatásra. Az eddigi 13 év alatt mások is próbálkoztak a pártfinanszírozás átláthatóbbá tételével; például az egyik elképzelés szerint a választások évében jelentősen emelni kellene a pártok állami költségvetését, és végre elfelejteni a már említett, egyszerre prűd és képmutató (vagy cinikus?) 1 milliós határt.

Hiába: a politika egy évtizede képtelen a saját működéséhez tiszta viszonyokat és szabályokat teremteni. (Vajh´ miért? Talán mert a zavarosban észrevétlenebbül vándorolhat a magánzsebek felé a suska egy része?) És most mindenki azt várta az igazságszolgáltatástól, hogy átvágja a gordiuszi csomót. Egy olyan szervezettől, amely ítéletet csak perrendtartásszerűen bizonyított tények alapján hozhat.

Az ügy egyetlen politikai áldozata, az 1996 őszén villámgyorsan menesztett

Suchman Tamás

privatizációért felelős miniszter a leváltásakor - amikor a közfelfogás szerint "tiszták" harcoltak "tolvajokkal" - azt mondta: a világ korrupt, nem az ÁPV Rt. E megjegyzést akkor sokan nevetségesnek tartották, mi például a költészettel is kacérkodó politikus lírai kitöréseként értékeltük. Hét év múltán és a körülményeket figyelembe véve kevés, a Tocsik-ügyről akkor elhangzott mondat állja meg manapság is úgy a helyét, mint ez. Legfeljebb azzal egészítenénk ki, hogy az ÁPV is e világnak a része.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.