Chris Rea népe, bontsd ki zászlód... Antifasizmus és baloldali nyilvánosság

  • Böcskei Balázs
  • 2010. február 25.

Publicisztika

"A fasizmus elleni harc a bolsevizmus elleni küzdelemmel kezdődik." (Otto Rühle) Nyáron volt az első fordulója annak az ellentüntetésnek, amelynek második körét február 13-án tartották a hazai autonóm baloldaliak, illetve néhány - velük szemben tényleg - komolyan vehető civil szervezet. Egy ismerősömnek, aki rendszeresen látogatja a szélsőjobboldali eseményeket és ellentüntetéseket, feltettem a kérdést, hogyan foglalná össze látogatásának tapasztalatait. Válasza a következő volt: "Míg a fasiszták átlagéletkora valahol a 30 környékén van, addig a balosok ingyen utaznak már a metrón. De ennek ellenére a néhány huszonéves balos zenei ízlése még mindig jobbat igényel, mint a fűrészelős nemzeti rock. Elfekszel a fűben, és hallgatod a zenét." Ennek tudatában mentem el az említett nyári rendezvényre, a Városháza térre. Gondoltam, felcsendül a YouTube-ról is ismert antifasiszta videók egy-egy kísérője, ömlik a ska, a punk meg a világzene, alig férek majd a bőrömbe. Ehhez képest Chris Rea Road to Hell című slágere fogadott, majd idővel Republicra váltott a balos dj. Átvert az ismerős, vagy tényleg ennyit értenének az "ellenállók" a kortárs jelenből? Kik azok az antifasiszták, és miért nincsenek ezrével ezeken az eseményeken, holott millióan élnek ebben az országban?

"A fasizmus elleni harc a bolsevizmus elleni küzdelemmel kezdődik."

(Otto Rühle)

Nyáron volt az első fordulója annak az ellentüntetésnek, amelynek második körét február 13-án tartották a hazai autonóm baloldaliak, illetve néhány - velük szemben tényleg - komolyan vehető civil szervezet. Egy ismerősömnek, aki rendszeresen látogatja a szélsőjobboldali eseményeket és ellentüntetéseket, feltettem a kérdést, hogyan foglalná össze látogatásának tapasztalatait. Válasza a következő volt: "Míg a fasiszták átlagéletkora valahol a 30 környékén van, addig a balosok ingyen utaznak már a metrón. De ennek ellenére a néhány huszonéves balos zenei ízlése még mindig jobbat igényel, mint a fűrészelős nemzeti rock. Elfekszel a fűben, és hallgatod a zenét." Ennek tudatában mentem el az említett nyári rendezvényre, a Városháza térre. Gondoltam, felcsendül a YouTube-ról is ismert antifasiszta videók egy-egy kísérője, ömlik a ska, a punk meg a világzene, alig férek majd a bőrömbe. Ehhez képest Chris Rea Road to Hell című slágere fogadott, majd idővel Republicra váltott a balos dj. Átvert az ismerős, vagy tényleg ennyit értenének az "ellenállók" a kortárs jelenből? Kik azok az antifasiszták, és miért nincsenek ezrével ezeken az eseményeken, holott millióan élnek ebben az országban?

Február elején ismét megpróbálkoztak a civil baloldali antifasiszták azzal, ami a Demokratikus Charta óta nem sikerült nekik: sokasággal, büszkeséggel, bátorsággal és nyilvánvaló politikai üzenettel tölteni meg a budapesti társadalmi tér bizonyos pontját. Nem jött be. Napjainkra minden zavar nélkül és jóhiszeműség ellenére megállapítható: a rendszerváltás utáni antifasizmus története a halmozódó és egymásra rakódó kudarcok históriája. Ez így tovább nem folytatható már, új szereplőkre, s nem utolsósorban kortárs narratívára van ahhoz szükség, hogy a nyelvpolitikai küzdelembe érdemben vissza tudjon szállni. Előre borítékolható, hogy milyen nehéz lesz, hiszen az antifasizmus ügyével párhuzamosan omlott össze a magyar baloldali nyilvánosság is. Érdemben megszűnt, szellemi felhajtóereje csekély. Vannak napilapok, 50 év alattiak által nem olvasott folyóiratok, de immáron évtizedek óta nincs (kritikai) könyvkiadás, a hálózatépítés pedig általában lekövethetetlen pénzköltésben és szocialista "teleházak" létrejöttében merül ki. Mindezekért pedig a legcsekélyebb mértékben okolható a Magyar Gárda kifigurázásra bőven alkalmat adó "vidékgyarmatosítása", Morvai Krisztina fodrásza vagy azok a piaci szereplők, akik folyamatosan lépnek ki a baloldali nyilvánosság szponzori hálójából. Holott az antifasizmus ügye méltányolandó és támogatandó, de csak akkor, ha nem unalmas és avítt, továbbá nem a múlt ködében szurkál posztkádári lándzsákkal.

Az alábbiakban eltekintenék attól a vitától, amelyet romkocsmákban, Facebook-üzenőfalakon és a Gödört körbeölelő fűben folytat a fiatalság, miszerint az "antifasizmus" mint kifejezés anakronisztikus-e, vagy sem. Nyilván a kérdéskör jóval bonyolultabb, hiszen a jobboldali radikalizmus, neonácizmus, pre/új/posztfasizmus, szélsőjobboldal kifejezések egyrészt ugyanarra a szubkultúrára utalnak, másrészt egymástól néha teljesen eltérő vonásokat hordoznak. Mindenesetre a radikális jobboldal több mint egy politikai választás vagy szubkultúra: egy olyan posztmodern, a posztnemzeti állapotra, illetve az identitáskonstruálás szükségességére reagáló identitásprojekt, amely - Kiss Viktor politológus szavaival élve - a politikai utópiát a politikán kívüli világba exportálja, legfőbb magánüggyé téve azt. Ezt egyelőre alig értette meg a baloldali nyilvánosság.

Hiszen akik ma a Jobbikra szavaznak, azoknak egy része egyáltalán nem szimpatizál a történelmi fasizmussal, nem tagadja a holokausztot. Egy átlag Jobbik-szavazó nem fasiszta, nem náci - a kifejezések vegytiszta értelmében -, hanem inkább dühös, antikommunista és elitellenes. Elege van abból, hogy az évek óta ugyanazt szajkózó balliberális értelmiségiek akarják vele elhitetni, hogy az árpádsávos zászló egyenlő a Szálasi-kultusszal. Egy átlag Jobbik-szavazó számára az árpádsáv 2006 őszét szimbolizálja, politikai ébredését, az ő rendszerváltását. Nem gyűlöl, hanem szorong, nem félelmet kelt, hanem fél, és nem figyel már azokra, akik húsz éve ugyanazzal a mantrával ismételgetik az ő fasizmusát, nácizmusát. Ami azt illeti, ez utóbbi igaz a fiatal, nagyvárosi liberális és progresszív baloldalra is, amelynek tagjait a legritkább esetben látjuk antifasiszta demonstrációkon. Miért?

*

A tanácskommunista Otto Rühle fenti idézeténél talán jobban le sem írható, miért nincs antifasiszta szubkultúra Magyarországon. A még pontosabb magyarázat érdekében azonban az alábbiakban Slavoj Zizek szlovén filozófust idézem, megvilágítva, miért ugyanazon (petíció)értelmiségiek, illetve a tagságot illetően jelentős átfedéssel rendelkező baloldali szervezetek beszélik az anakronisztikus antifasizmus nyelvét. A posztmarxista guru így fogalmaz a London Review of Books-ban 2005 márciusában (magyarul Fordulat, 2008/2.) megjelent esszéjében: "Hogyan lehetséges, hogy a kortárs nyugati marxizmus, amely legfontosabb céljainak mindig is éppen a marxi emancipációs projekt bukásának magyarázatát tartotta, sohasem látott hozzá komolyan a 'létező szocializmus' rémálmának elemzéséhez? Az, hogy a baloldali elméletek ennyire aránytalanul a fasizmusra koncentrálnak, vajon nem jelenti-e egyben annak elismerését, hogy a valódi traumával nem sikerült szembenézni?" A helyszűke miatt eltekintek attól, hogy felsoroljam azokat a "radikális" baloldali szervezeteket, amelyek menetrendszerűen szerveznek antifasiszta demonstrációkat. Arra sincs mód, hogy ideengedjem azt az idézethalmazt, amelyben az előbbi szervezetek egyes képviselői a Kádár-rendszerről vallanak. Látványos és gyomorforgató példák pedig bőven akadnak: mit keresett demokrata, szociáldemokrata, kommunista politikusok sora egy Ságvári-megemlékezésen Hollós Ervin mellett? Mit keres a "csillagharcos", a vörös csillag megtisztításáért harcoló Vajnai Attila pártjának egy tagszervezeti honlapján egy 1956-ot ellenforradalomként interpretáló, csőcselékről értekező írás? Mit keres a Magyar Egyesült Baloldal honlapján a Dialektika linkje, amely "folyóirat" a legrosszabb pártállami Szovjetunió-képpel dolgozik? Mit keresnek antifasiszta baloldaliak vendégként a Marx Károly Társaság rendezvényein, amely az előbbi "lap" kiadója? A (poszt)kádári baloldal megbocsáthatatlan bűne, hogy nem egyformán antitotalitárius, hogy relativizálja a Kádár-rendszer politikai bűneit.

Többek között az előbbiekhez hasonló gesztusok miatt nem látogatják az 1980 után születettek nagy számban ezeket a tüntetéseket. Antifasiszták, de antikommunisták is. A Jobbik-jelenség fiatalok körében jelentkező népszerűségéből épp azt kellett volna megérteni, hogy a rendszerváltás után született fiatalok - köztük a baloldaliak is - ugyanúgy felteszik a kérdést: ki és milyen szerepet töltött be az MSZMP-ben, ahogyan újbalos német "serdülők" az 60-as, 70-es években feltették apjuknak, nagyapjuknak az NSDAP-t illetően.

A másik ok, hogy a fiatal generációk inkább távollétükkel tiltakoznak, az az ad hoc jellegű antifasiszta "politika" megjelenése ezeken a tüntetéseken. Amikor Gyurcsány anno megjelent Gerhard Schröder társaságában a Hollán Ernő utcai tüntetésen, az érzékeny lelkű civilek azonnal fórumoknak ugrottak, tiltakozva, "milyen dolog ez már, Gyurcsány lenyúlja a rendezvényt". Holott a legutóbbi drezdai ellentüntetés alkalmával például a polgármester asszony tartott beszédet, s bár CDU-s, mégis kicsit bátrabban és tisztábban beszélt, mint a fideszes Balog Zoltán szokott.

Ennek ellenére a politikai baloldal antifasiszta mulasztásai vitathatatlanok, s ezen az sem segít, ha egy miniszterelnök-jelölt kampányidőszakban feszült figyelemmel hallgatja az antifasiszta szövegeket. Hiszen a baloldal évtizedek alatt sem hozta létre azokat a közösségi tereket, amelyek kritikai könyvkiadást, új szellemű, fiatal, a rendszerváltó nemzedéken túlmutató értelmiségi gárdát "foglalkoztató" szubkultúrát jelentenek. Amitől nem ad hoc jellegű, hanem sokkal inkább intézményes egy párt antifasizmusa.

Mindezeknek egy fontos üzenete van a jövőre nézve, amelyet a szervezők és a politikai baloldal rendre figyelmen kívül hagynak: a hagyományos antifasiszta politika kimúlt, s ezzel párhuzamosan a nyelve is. Többfrontos harc vette kezdetét, amely jóval összetettebb fogalomrendszert kíván, mint a hagyományos történelmi fasizmusok elleni küzdelem. Az ilyen-olyan módon fasiszta szubkultúrákkal együtt kell élni, s szerveződni kell ellenük. De most még úgy tűnik, erre semmilyen lehetőség nem mutatkozik.

A nyugati antifasiszta mozgalom éppen attól erős, hogy nem kizárólagosan értelmiségi mozgalom, rendelkezik kapcsolati hálóval a "munkások" szubkultúra nélküli világa felé. Ezt a csatornát itthon a posztkádári baloldal elzárja, egy hamis és vállalhatatlan Kádár-kor mint utópia revitalizálásával. Ennek a baloldali sajtó gyakran helyet is ad. A tágan vett politikai baloldal még nem tette fel magának a kérdést, hogy nem lenne-e érdemes inkább élményekkel vonni be a fiatalokat a politikájába, mintsem szervezetépítéssel. Ha az intellektualitás talaján állunk, ma egyetlen érvet nem találunk, amiért bárkit is arra biztatnánk, csatlakozzon a Societas mozgalmához vagy bármely baloldali szervezethez.

Hacsak nincs oda Chris Rea zenéjéért.

A szerző politológus, a DEMOS Magyarország kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.