Chris Rea népe, bontsd ki zászlód... Antifasizmus és baloldali nyilvánosság

  • Böcskei Balázs
  • 2010. február 25.

Publicisztika

"A fasizmus elleni harc a bolsevizmus elleni küzdelemmel kezdődik." (Otto Rühle) Nyáron volt az első fordulója annak az ellentüntetésnek, amelynek második körét február 13-án tartották a hazai autonóm baloldaliak, illetve néhány - velük szemben tényleg - komolyan vehető civil szervezet. Egy ismerősömnek, aki rendszeresen látogatja a szélsőjobboldali eseményeket és ellentüntetéseket, feltettem a kérdést, hogyan foglalná össze látogatásának tapasztalatait. Válasza a következő volt: "Míg a fasiszták átlagéletkora valahol a 30 környékén van, addig a balosok ingyen utaznak már a metrón. De ennek ellenére a néhány huszonéves balos zenei ízlése még mindig jobbat igényel, mint a fűrészelős nemzeti rock. Elfekszel a fűben, és hallgatod a zenét." Ennek tudatában mentem el az említett nyári rendezvényre, a Városháza térre. Gondoltam, felcsendül a YouTube-ról is ismert antifasiszta videók egy-egy kísérője, ömlik a ska, a punk meg a világzene, alig férek majd a bőrömbe. Ehhez képest Chris Rea Road to Hell című slágere fogadott, majd idővel Republicra váltott a balos dj. Átvert az ismerős, vagy tényleg ennyit értenének az "ellenállók" a kortárs jelenből? Kik azok az antifasiszták, és miért nincsenek ezrével ezeken az eseményeken, holott millióan élnek ebben az országban?

"A fasizmus elleni harc a bolsevizmus elleni küzdelemmel kezdődik."

(Otto Rühle)

Nyáron volt az első fordulója annak az ellentüntetésnek, amelynek második körét február 13-án tartották a hazai autonóm baloldaliak, illetve néhány - velük szemben tényleg - komolyan vehető civil szervezet. Egy ismerősömnek, aki rendszeresen látogatja a szélsőjobboldali eseményeket és ellentüntetéseket, feltettem a kérdést, hogyan foglalná össze látogatásának tapasztalatait. Válasza a következő volt: "Míg a fasiszták átlagéletkora valahol a 30 környékén van, addig a balosok ingyen utaznak már a metrón. De ennek ellenére a néhány huszonéves balos zenei ízlése még mindig jobbat igényel, mint a fűrészelős nemzeti rock. Elfekszel a fűben, és hallgatod a zenét." Ennek tudatában mentem el az említett nyári rendezvényre, a Városháza térre. Gondoltam, felcsendül a YouTube-ról is ismert antifasiszta videók egy-egy kísérője, ömlik a ska, a punk meg a világzene, alig férek majd a bőrömbe. Ehhez képest Chris Rea Road to Hell című slágere fogadott, majd idővel Republicra váltott a balos dj. Átvert az ismerős, vagy tényleg ennyit értenének az "ellenállók" a kortárs jelenből? Kik azok az antifasiszták, és miért nincsenek ezrével ezeken az eseményeken, holott millióan élnek ebben az országban?

Február elején ismét megpróbálkoztak a civil baloldali antifasiszták azzal, ami a Demokratikus Charta óta nem sikerült nekik: sokasággal, büszkeséggel, bátorsággal és nyilvánvaló politikai üzenettel tölteni meg a budapesti társadalmi tér bizonyos pontját. Nem jött be. Napjainkra minden zavar nélkül és jóhiszeműség ellenére megállapítható: a rendszerváltás utáni antifasizmus története a halmozódó és egymásra rakódó kudarcok históriája. Ez így tovább nem folytatható már, új szereplőkre, s nem utolsósorban kortárs narratívára van ahhoz szükség, hogy a nyelvpolitikai küzdelembe érdemben vissza tudjon szállni. Előre borítékolható, hogy milyen nehéz lesz, hiszen az antifasizmus ügyével párhuzamosan omlott össze a magyar baloldali nyilvánosság is. Érdemben megszűnt, szellemi felhajtóereje csekély. Vannak napilapok, 50 év alattiak által nem olvasott folyóiratok, de immáron évtizedek óta nincs (kritikai) könyvkiadás, a hálózatépítés pedig általában lekövethetetlen pénzköltésben és szocialista "teleházak" létrejöttében merül ki. Mindezekért pedig a legcsekélyebb mértékben okolható a Magyar Gárda kifigurázásra bőven alkalmat adó "vidékgyarmatosítása", Morvai Krisztina fodrásza vagy azok a piaci szereplők, akik folyamatosan lépnek ki a baloldali nyilvánosság szponzori hálójából. Holott az antifasizmus ügye méltányolandó és támogatandó, de csak akkor, ha nem unalmas és avítt, továbbá nem a múlt ködében szurkál posztkádári lándzsákkal.

Az alábbiakban eltekintenék attól a vitától, amelyet romkocsmákban, Facebook-üzenőfalakon és a Gödört körbeölelő fűben folytat a fiatalság, miszerint az "antifasizmus" mint kifejezés anakronisztikus-e, vagy sem. Nyilván a kérdéskör jóval bonyolultabb, hiszen a jobboldali radikalizmus, neonácizmus, pre/új/posztfasizmus, szélsőjobboldal kifejezések egyrészt ugyanarra a szubkultúrára utalnak, másrészt egymástól néha teljesen eltérő vonásokat hordoznak. Mindenesetre a radikális jobboldal több mint egy politikai választás vagy szubkultúra: egy olyan posztmodern, a posztnemzeti állapotra, illetve az identitáskonstruálás szükségességére reagáló identitásprojekt, amely - Kiss Viktor politológus szavaival élve - a politikai utópiát a politikán kívüli világba exportálja, legfőbb magánüggyé téve azt. Ezt egyelőre alig értette meg a baloldali nyilvánosság.

Hiszen akik ma a Jobbikra szavaznak, azoknak egy része egyáltalán nem szimpatizál a történelmi fasizmussal, nem tagadja a holokausztot. Egy átlag Jobbik-szavazó nem fasiszta, nem náci - a kifejezések vegytiszta értelmében -, hanem inkább dühös, antikommunista és elitellenes. Elege van abból, hogy az évek óta ugyanazt szajkózó balliberális értelmiségiek akarják vele elhitetni, hogy az árpádsávos zászló egyenlő a Szálasi-kultusszal. Egy átlag Jobbik-szavazó számára az árpádsáv 2006 őszét szimbolizálja, politikai ébredését, az ő rendszerváltását. Nem gyűlöl, hanem szorong, nem félelmet kelt, hanem fél, és nem figyel már azokra, akik húsz éve ugyanazzal a mantrával ismételgetik az ő fasizmusát, nácizmusát. Ami azt illeti, ez utóbbi igaz a fiatal, nagyvárosi liberális és progresszív baloldalra is, amelynek tagjait a legritkább esetben látjuk antifasiszta demonstrációkon. Miért?

*

A tanácskommunista Otto Rühle fenti idézeténél talán jobban le sem írható, miért nincs antifasiszta szubkultúra Magyarországon. A még pontosabb magyarázat érdekében azonban az alábbiakban Slavoj Zizek szlovén filozófust idézem, megvilágítva, miért ugyanazon (petíció)értelmiségiek, illetve a tagságot illetően jelentős átfedéssel rendelkező baloldali szervezetek beszélik az anakronisztikus antifasizmus nyelvét. A posztmarxista guru így fogalmaz a London Review of Books-ban 2005 márciusában (magyarul Fordulat, 2008/2.) megjelent esszéjében: "Hogyan lehetséges, hogy a kortárs nyugati marxizmus, amely legfontosabb céljainak mindig is éppen a marxi emancipációs projekt bukásának magyarázatát tartotta, sohasem látott hozzá komolyan a 'létező szocializmus' rémálmának elemzéséhez? Az, hogy a baloldali elméletek ennyire aránytalanul a fasizmusra koncentrálnak, vajon nem jelenti-e egyben annak elismerését, hogy a valódi traumával nem sikerült szembenézni?" A helyszűke miatt eltekintek attól, hogy felsoroljam azokat a "radikális" baloldali szervezeteket, amelyek menetrendszerűen szerveznek antifasiszta demonstrációkat. Arra sincs mód, hogy ideengedjem azt az idézethalmazt, amelyben az előbbi szervezetek egyes képviselői a Kádár-rendszerről vallanak. Látványos és gyomorforgató példák pedig bőven akadnak: mit keresett demokrata, szociáldemokrata, kommunista politikusok sora egy Ságvári-megemlékezésen Hollós Ervin mellett? Mit keres a "csillagharcos", a vörös csillag megtisztításáért harcoló Vajnai Attila pártjának egy tagszervezeti honlapján egy 1956-ot ellenforradalomként interpretáló, csőcselékről értekező írás? Mit keres a Magyar Egyesült Baloldal honlapján a Dialektika linkje, amely "folyóirat" a legrosszabb pártállami Szovjetunió-képpel dolgozik? Mit keresnek antifasiszta baloldaliak vendégként a Marx Károly Társaság rendezvényein, amely az előbbi "lap" kiadója? A (poszt)kádári baloldal megbocsáthatatlan bűne, hogy nem egyformán antitotalitárius, hogy relativizálja a Kádár-rendszer politikai bűneit.

Többek között az előbbiekhez hasonló gesztusok miatt nem látogatják az 1980 után születettek nagy számban ezeket a tüntetéseket. Antifasiszták, de antikommunisták is. A Jobbik-jelenség fiatalok körében jelentkező népszerűségéből épp azt kellett volna megérteni, hogy a rendszerváltás után született fiatalok - köztük a baloldaliak is - ugyanúgy felteszik a kérdést: ki és milyen szerepet töltött be az MSZMP-ben, ahogyan újbalos német "serdülők" az 60-as, 70-es években feltették apjuknak, nagyapjuknak az NSDAP-t illetően.

A másik ok, hogy a fiatal generációk inkább távollétükkel tiltakoznak, az az ad hoc jellegű antifasiszta "politika" megjelenése ezeken a tüntetéseken. Amikor Gyurcsány anno megjelent Gerhard Schröder társaságában a Hollán Ernő utcai tüntetésen, az érzékeny lelkű civilek azonnal fórumoknak ugrottak, tiltakozva, "milyen dolog ez már, Gyurcsány lenyúlja a rendezvényt". Holott a legutóbbi drezdai ellentüntetés alkalmával például a polgármester asszony tartott beszédet, s bár CDU-s, mégis kicsit bátrabban és tisztábban beszélt, mint a fideszes Balog Zoltán szokott.

Ennek ellenére a politikai baloldal antifasiszta mulasztásai vitathatatlanok, s ezen az sem segít, ha egy miniszterelnök-jelölt kampányidőszakban feszült figyelemmel hallgatja az antifasiszta szövegeket. Hiszen a baloldal évtizedek alatt sem hozta létre azokat a közösségi tereket, amelyek kritikai könyvkiadást, új szellemű, fiatal, a rendszerváltó nemzedéken túlmutató értelmiségi gárdát "foglalkoztató" szubkultúrát jelentenek. Amitől nem ad hoc jellegű, hanem sokkal inkább intézményes egy párt antifasizmusa.

Mindezeknek egy fontos üzenete van a jövőre nézve, amelyet a szervezők és a politikai baloldal rendre figyelmen kívül hagynak: a hagyományos antifasiszta politika kimúlt, s ezzel párhuzamosan a nyelve is. Többfrontos harc vette kezdetét, amely jóval összetettebb fogalomrendszert kíván, mint a hagyományos történelmi fasizmusok elleni küzdelem. Az ilyen-olyan módon fasiszta szubkultúrákkal együtt kell élni, s szerveződni kell ellenük. De most még úgy tűnik, erre semmilyen lehetőség nem mutatkozik.

A nyugati antifasiszta mozgalom éppen attól erős, hogy nem kizárólagosan értelmiségi mozgalom, rendelkezik kapcsolati hálóval a "munkások" szubkultúra nélküli világa felé. Ezt a csatornát itthon a posztkádári baloldal elzárja, egy hamis és vállalhatatlan Kádár-kor mint utópia revitalizálásával. Ennek a baloldali sajtó gyakran helyet is ad. A tágan vett politikai baloldal még nem tette fel magának a kérdést, hogy nem lenne-e érdemes inkább élményekkel vonni be a fiatalokat a politikájába, mintsem szervezetépítéssel. Ha az intellektualitás talaján állunk, ma egyetlen érvet nem találunk, amiért bárkit is arra biztatnánk, csatlakozzon a Societas mozgalmához vagy bármely baloldali szervezethez.

Hacsak nincs oda Chris Rea zenéjéért.

A szerző politológus, a DEMOS Magyarország kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.