Radnóti Zoltán

A holokauszt és a jövő: csontok hídja a Dunán

  • Radnóti Zoltán
  • 2019. február 23.

Publicisztika

A búvárlás a Duna fenekén, lassan nyolc évtizeddel a történtek után, nem old meg semmit, nem vigasztal meg senkit, és nem mutat előre, ahogy Kertész Imre mondta, a holokauszt „jövője” felé.

Eszem ágában sincs vitatni a magyar és az izraeli kormányzat, illetve a közöttük közvetítő Köves Slomó jó szándékát a Duna átfésülésének ügyében, hogy hátha akadnak még benne csontok, amelyeket valahogyan össze lehetne kötni a 74 éve a folyóba lőtt zsidókkal. De ez a közös emlékezésre szánt program – képtelenség. Sőt, káros. Mert azt hihetjük, hogy ezzel meg is oldjuk a közös emlékezés kérdését.

Képtelenség. Nem technikailag – ezt nem tudom megítélni. A modern eszközökkel előkerülhetnek maradványok, amelyeket valamilyen módon azonosítani lehet, és el lehet majd vitatkozni a kérdésen, hogy vajon a mártírhalált halt Salkaházi Sára katolikus csontjait vagy a mártírhalált halt Richter Gedeon zsidó csontjait találták meg. (Bár belegondolni is borzasztó ebbe a fajkutatásba.) És akkor nem beszélek a mint­egy 60 német katona testéről, akik véletlenül önmagukkal együtt robbantották fel a Margit hidat, és a több száz ott átsiető polgári lakossal együtt szálltak a hullámsírba.

false

 

Értem azt is, hogy mindennek célja visszaadni valamit a meggyilkoltak méltóságából, hogy legalább el legyenek temetve. Az ebben részt vevő ultraortodox zsidók próbálják a kutatást vallásjogi kötelességként beállítani, annak ellenére, hogy ez távolról sem ilyen egyértelmű – épp az ultraortodoxia vallási szigorúsága miatt. Ám a maradványok kikotrása, az azonosításukról, a temetésük helyéről szóló viták elkerülhetetlensége szükségszerűen rémes morbiditásokhoz vezetne.

Nem szolgálná a halottak méltóságát – bárhová is tartoztak.

Ezzel szemben mindannyian emlékszünk arra, hogy amikor a Margit híd felújításánál előkerültek a maradványok, közösen hajtottunk végre minden kegyeleti aktust. Közösen temettük el a zsidó és feltehetően nem zsidó magyarok csontjait, nyugodjanak békében. A szertartáson ott volt a zsidó vallási élet színe és java – természetesen Köves Slomó és az EMIH is –, a kormány képviselője, a társegyházak papjai, lelkészei. És ugyanígy, ha holnap bárki, bárhol talál csontokat, azokat is közösen kell eltemetni – a magyar zsidó közösség temetőjében.

Lehetnek vallásjogi problémák is az ötlettel, talán technikaiak is, ám nem ezek a legsúlyosabbak. Aki az egészet kitalálta, félreérti a gyász és a holokausztemlékezés természetét és célját. A holokausztra nem lehet előkotort lábszárcsontokkal emlékezni! A holokauszt áldozatai nagy részének teste elégett, hamvaik szétszóródtak a levegőben. Nem lehet „összegyűjteni” őket. Fizikailag nem észlelhetők többé. Belélegezte őket az egész európai civilizáció.

A méltó megemlékezés arról szól, hogy nem elég kimondani, hogy a magyar holokauszt áldozataitól nemcsak a jogaikat, a vagyonukat, végül az életüket vették el, hanem egyetlen otthonukat is ezen a földön: Magyarországot. Nem elég elmondani, hogy kilökték őket sárga csillaggal, tetovált számmal megbélyegzetten a hazából, amelyhez jelentős többségük tartozni vélt, amelyet szolgált, amely körülvette éltető közegként, mint a levegő.

Nem elég elszavalni a meggyilkolt költő sorait: „Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága”. Nem elég… Mert őket már nem tudjuk visszafogadni, csak az emléküket. Éppen ezért nem a Dunában van most keresnivalónk,

hanem a lelkünkben,

a közös és közössé teendő történeti emlékezetben. A meggyilkoltak otthona nem lehet már temető, sem itt, sem pedig Izraelben.

Radnóti Zoltán

Radnóti Zoltán

Fotó: Sióréti Gábor

 

Az ő otthonuk nem lehet már más, mint a befogadó magyar nemzeti emlékezet. Kornis Mihály híres látomásában, a Dunasiratóban ott úszunk mind, a magyar nemzet nagyjai és kicsinyei, belelőve a „zsidódunába”. Ezt kell együtt megértenünk – a csontbúvárlat, a csonthalászat már nem ad vissza senkit, nem old meg semmit.

Az egyik zsidó lap szerint az egész ötlet célja, hogy Köves Slomóék elvehessék a holokausztemlékezetet a Mazsihisztől, mert eddig, szerintük, az a miénk volt. Ez volt az egyik „témánk”. Ez óriási tévedés. Éppen ellenkezőleg, mi azt akarjuk, hogy a magyar holokauszt emlékezete mindenkié legyen, minden magyar közös gyásza. Ezért mondjuk lépten-nyomon, hogy az állami holokausztmúzeumot ne egy zsidó hitközség üzemeltesse.

Ha a magyar kormány eltökélt abban, hogy szeretne méltón és tiszteletteljesen megemlékezni a meggyilkoltakról, olyan emlékezetpolitikára törekszik, amelyet mindenki magáénak tud elfogadni, akkor annak van olcsóbb, egyszerűbb és az áldozatok emlékét hívebben őrző módja, mint ultraortodox zsidóknak a Duna medrét feltúrni, és az ott talált csontokat faj szerint (sic!) csoportosítani.

Az én tanácsom csak annyi, amennyit maga a kormány is minden létező fórumon elmond: védjék meg a honi zsidóságot.

Kérjék meg például Szakály Sándort, egy hivatalos kormányzati intézmény vezetőjét, hogy

ne mentegesse a numerus clausust,

és ne akarja az antiszemitizmus fogalmát, mint ígéri, úgy újradefiniálni, hogy abba Prohászka Ottokár nyílt és brutális antiszemitizmusa ne férjen bele. Ne minősítse a kamenyec-podolszkiji tömeggyilkosságot egyszerű „idegenrendészeti intézkedésnek” (ami nem tud mást jelenteni, mint hogy az urak csak lelkiismeretesen tették a dolgukat). A kormánypárti képviselők ne méltassanak fehérterrorista, különítményes tömeggyilkosokat, ahogyan Lezsák Sándor tette Héjjas Ivánnal alig negyedéve.

A sor még hosszan folytatható volna. Ettől védjenek meg bennünket! De nem is bennünket, hanem önmagukat, mindenkit. Az egész magyar társadalmat. Mindezt nem váltja ki a csontok búvárlása, ezt a hosszú évekig tartó utat nem lehet egy háromhetes kutatással letudni.

Ha a kormány tisztázná kirekesztett, meggyilkolt honfitársainkhoz fűződő viszonyát, ha nem a politikai igényeihez rendezné a történelmet, akkor sokkal egyszerűbb, ám sokkal fontosabb lépést tennénk a meggyilkoltak emlékének befogadásáért. Mert ez minden, amit 2019-ben tehetünk értük – és még inkább önmagunkért, a befogadó és boldog magyar nemzeti közösségért.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.