Diplomáciai vadászszezonok – A külügy keletiesítése

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. július 22.

Publicisztika

A 2014-es parlamenti választások után jó okkal lehetett azzal számolni, hogy a diplomáciai struktúrában nem lesznek komolyabb változások: ugyanaz a párt maradt hatalmon, amely az előző négy esztendőben vezette az országot, ezért ésszerűnek tűnt, hogy nincs értelme megbolygatni azt a külügyi gárdát, amely számtalanszor bizonyította lojalitását. Ehhez képest tömeges leépítés történt, elbocsátások és áthelyezések - hogy miért, arra egyelőre nincsenek válaszaink. Ami tény: Martonyi embereivel legalább oly kurtán-furcsán bántak el, mint azokkal a külügyesekkel, akiket még 2010-ben az előző kormányok hagytak örökül Orbán Viktornak.

2010: az első hullám

2010-ben addig példátlan módon szórtak ki hivatásos diplomatákat az apparátusból. Egy uniós diplomáciai szolgálatokat nyújtó brüsszeli szervezet vezetője megdöbbenve vallotta be: el sem képzelte volna, hogy "micsoda mészárlást vittek Orbánék véghez" a magyar diplomáciai karban, ha nem szembesül "a kétségbeesett, állástalan egykori magyar diplomaták tömeges jelentkezésével".

A tisztogatás a kormányváltás után megindult, majd - az új munkajogi törvény lehetőségeivel élve - 2012-ben folytatódott. A nyugdíjba kényszerült nagykövetek száma 11 volt. Indoklás nélkül 20 nagykövetet bocsátottak el; azzal az indokkal, hogy a '89 előtti hírszerzéssel, illetve elhárítással - Martonyihoz hasonlóan - kapcsolatban álltak, 7 nagykövettől váltak meg. 2010-2011-ben indoklás nélkül 36 nem vezető külügyes kormánytisztviselőt küldtek el; az Orbán-kormány hatalomra kerülését követő egy éven belül a 112 misszióvezetői posztból százra új ember került, közülük 30 a Fidesz holdudvarából, illetve érdekeltségi köreiből "ejtőernyőzött" e helyekre. Összehasonlításként: 2002-ben a szocialista-liberális hatalomátvételkor indok nélküli elbocsátásra nem került sor, és több berendelt (hazahívott) nagykövet vezetői vagy középvezetői megbízást kapott. A Fidesz-kormány által 2010 után berendelt nagykövetek szerencsés esetben megtarthatták munkaviszonyukat - pályakezdő diplomata munkakörben, legtöbbjük referensként dolgozhatott csak tovább.

2012-ben, miközben a gazdasági racionalizálás jelszavával újabb 100 alkalmazottól vált meg a Külügyminisztérium, csendben mégis felvett 300 főt, szigorúan a jobboldali pártszimpátiát vagy -kötődést tartva szem előtt. A folyamat csak azt követően "mérséklődött", amikor Martonyi miniszter egy sürgős ügyben szakvéleményt kért, és ezt a választ kapta az illetékes főosztálytól: "Nincs, aki érdemben megválaszolhatná miniszter úr kérdését, minthogy az adott területtel foglalkozó valamennyi szakdiplomatát épp most rúgtuk ki."

A Fidesz kormányra kerülését követő két évben a magyar diplomáciai munka teljesen elinflálódott. Ma már egyre kevésbé lehet hivatkozni a különleges "magyar szakértelemre" például a balkáni ügyekben vagy épp Moldáviával kapcsolatban; ez a tudás 2010-ig feltétlenül megvolt, s az unió gyakran igénybe is vette nemzetközi szinten. Ugyanez a helyzet a transzatlanti kapcsolatokban s azok egyik legfontosabb dimenziójában, a biztonságpolitikában: ha a nyugat-balkáni térség kockázatai vagy épp - aktuálisan - az ukrán helyzet kerül terítékre a NATO-ban, magyar véleményre ma már senki nem kíváncsi. A magyar külügyi szolgálat ugyanis szakértők híján nem tud releváns válaszokat adni.

A 2014-esek

Az idei választások utáni újabb átrendeződés viszont arról szól, hogy már nem is a nem fideszeseket iktatják ki a diplomáciai pályáról, hanem mindenekelőtt Martonyi embereit. Az elmúlt négy évben úgymond elég volt a jobboldali lojalitás és/vagy a fideszes párttagsági könyv, ma már ez kevés: az kap stabil vezetői pozíciót, akinek nincsen kifogása a diplomácián kívüli eszközök alkalmazásával szemben.

Elsősorban persze az "atlantistáktól" kellett megszabadulni: nemcsak az újra elhidegülő magyar-amerikai kapcsolatok miatt, hanem azért is, mert Orbán ezzel is nyomatékosítani kívánta azt az újfajta orientációt, amelynek középpontjában a "keleti kapcsolatok" állnak.

Úgy tudni, Németh Zsolt volt államtitkár - aki mégiscsak a "kettes számú" fideszes párttagsági könyv birtokosának a hírében állt - elhárította, hogy washingtoni nagykövet legyen, elvégre atlantistaként nem akart egy olyan permanens konfliktus frontembere lenni, amely a transzatlantiság maradványait is felmorzsolja majd a következő négy évben. ' minden bizonnyal a parlament külügyi bizottságának elnöke lesz; való igaz, ez befolyásosabb és szabadabb pozíció, mint egy nagyköveti állás - még ha a Fideszben szabadságról beszélni meglehetősen kockázatos dolog is. Úgy tudni, szívesen lett volna az USA-ban nagykövet Szemerkényi Réka, Orbán egykori nemzetbiztonsági tanácsadója. A valaha oly elkötelezett antlantista ma már nagy vehemenciával védi az új, immáron nem Washingtonra koncentráló kurzust; így talán esélye is lehet rá, hogy a pozíció az övé legyen.

Jó vicc volt (Németh Zsolt és Martonyi János)

Jó vicc volt (Németh Zsolt és Martonyi János)

Fotó: Beliczay László / MTI

Orbán Anita nagyköveti státuszban eddig a külügyminiszter mellett koordinálta az energetikai stratégiát, illetve az energiabiztonsággal kapcsolatos külügyi munkát. 2010-es belépése e közegbe nem volt zökkenőmentes. Két évvel korábban jelent meg - egyébként kitűnő - könyve, a Hatalom, energia és az új orosz imperializmus (Power, Energy, and the New Russian Imperialism), amelyben hevesen kritizálta Vlagyimir Putyin birodalmi restaurációs terveit. Ha minden igaz, osztályvezetői megbízatást kap, s aligha lesz boldogabb az eljövendő négy éve, mint az előző négy lehetett, hiszen Oroszország terjeszkedő politikáját kell kiszolgálnia.

Atlantistának semmiképp sem számított - hiszen túl közel volt a miniszterelnökhöz ahhoz, hogy elkötelezettsége és elvei legyenek - Győri Enikő, akit akarata ellenére rendelt vissza a miniszterelnök 2010-ben az Európai Parlamentből, hogy Magyarország uniós politikájának vitelével bízza meg. A katasztrofális körülmények dacára Győri sikerrel irányította a magyar uniós elnökség munkálatait. Már csak ezért is meglepő, hogy mindenképpen mennie kell most a Külügyminisztériumból. Menedéket neki - és helyettesének, a Martonyi embereként számon tartott Prőhle Gergelynek - először a Miniszterelnökség adott, ahol kitaláltak volna nekik egy államtitkárságot. De aztán Győrit - minden bizonnyal a miniszterelnökhöz fűződő szoros kapcsolatai miatt - "megkínálták" a madridi nagyköveti poszttal. Prőhlét ezzel ismét a semmibe lökték, emlékeztetve őt, hogy a miniszterelnökségi államtitkárság létrehozása tulajdonképpen Győrinek és nem neki szólt volna. Prőhlét végül, baráti alapon, az Emmit vezető Balog Zoltán miniszter szánta meg, s kreált számára egy tökéletesen értelmetlen és funkciótlan helyettes államtitkárságot a kulturális tárcán belül.

A felsorolt személyek egzisztenciáját közvetlenül nem érintik az intézkedések - nem úgy, mint számos beosztott diplomatáét a hivatalvesztése vagy visszasorolása. A múlttal rendelkező karrierdiplomaták közül gyakorlatilag mindenki úgy érzi, hogy fölösleges abban a rendszerben, amely mára kialakult, s bármelyik pillanatban elveszítheti állását, mégpedig annak reménye anélkül, hogy találna képzettségének megfelelő más munkahelyet. A múlttal nem rendelkezők, vagyis azok, akiket a jobboldali politikai dagály sodort a minisztériumba 2010-ben, szintén képtelen helyzetbe kerülhetnek, hacsak nincs befolyásos politikai patrónusuk. Az új külügyi vezetés, Navracsis Tibor és Szijjártó Péter ugyanis mintegy 200 köztisztviselőt kíván áthozni az igazságügyi tárcától, illetve a korábbi Miniszterelnökségről - akiknek a létszámstop dacára is kell a hely.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.