Diszfunkciók

Publicisztika

A 2005. őszi parlamenti ülésszak kezdete, a költségvetés beterjesztése, valamint nyolc-kilenc hónappal az országgyűlési választások előtt a magyar politika két középponti problémája a következő...

A 2005. őszi parlamenti ülésszak kezdete, a költségvetés beterjesztése, valamint nyolc-kilenc hónappal az országgyűlési választások előtt a magyar politika két középponti problémája a következő: abban az ügyészségi helyiségben, ahol Kulcsár Attila "videós" kihallgatása zajlott, légkondicionáló avagy szellőző működik-e, mégpedig funkcionálisan avagy "diszfunkcionálisan"; és Orbán Viktor hétvégi kijelentését a privatizáció esetleges felülvizsgálatáról a kormánypártok vagy Orbán hívei tudják-e jobban megmakkolni. A szereplők szeretik azt hajtogatni, hogy ezek mondvacsinált "ügyek", szándékos félreértelmezések, és a "hisztériakeltés" az ellenérdekeltek javát szolgálja. Mintha maguk is szégyellnék: pedig ők csinálják, a fene egye meg. Az ügyészség, e nagy tekintélyűnek tételezett állami hatóság - amelynek legfőbb vezetői maguk is mindenfélének nevezték már az elhíresült szerkezetet - újságíró-szafarikat szervez a mondott terembe, empirikus úton bizonyítva, hogy csakis a zörgő szellőztető-légkondira gondolhatott Kulcsár, amikor valaminek a rájuk szakadását vizionálta. (Ezek a jelenetek legalább annyira abszurdak, mint amikor annak idején Polt Péter egy állami intézményben a saját agancsai - "vadásztrófeái" - között tájékoztatta a közt arról, hogy egyik sem ennyi vagy annyi deka, hanem csak emennyi.) És miközben az állam vádhatósága a legnagyobb komolysággal, a törvényeket "maximálisan betartva" (fotózni tilos!) kalauzolja a sajtót kihallgatótermében, képtelen nyilvánosságra hozni az általa az évtized bűnügyének nevezett ügy vádiratát úgy, hogy a törvényt minimálisan betartsa. Az internetre kitett (majd fél óra múltán korrigált) dokumentumból a vádlottak valamennyi személyes adata megtudható volt, épp csak az nem, mikor vesztették el a szüzességüket. Márpedig "az ügyészség tekintélyének aláásása" (a hivatal kedvenc fordulata) az ilyen malőrökből eredeztethető, és nem a közvádlók munkájára vonatkozó nyilvános kérdésfeltevésekből. A Kulcsár-ügy vádiratát ismertető sajtótájékoztatón a fővárosi főügyész mindenesetre leteremtette a sajtót a kekeckedése miatt; holott a jelek szerint az infantilis demonstrációk mellett olykor nem ártana a saját porta előtt is sepregetni. (A vádiratot Nagyítás rovatunkban vizsgáljuk.)

Valami hasonló történt Orbán könnyű nyár végi szómenésével. A magyarság főmérnöke győzelme esetén privatizációt vizsgálna felül, de nemcsak a piszkosakat (ami a komcsi magánosítások evidens velejárója, nemdebár), hanem a szabályosakat is, ha azok ellentétesek a nemzet (=Fidesz=Orbán Viktor) érdekeivel. Orbán azt mondaná ekkor, hogy legyenek szívesek a vevők a vagyontárgyat visszaadni, és szerinte vissza is adnák, mert amit egy kormány mond, ha mégoly szelíden is, az nagyon meg van mondva. Ennek a kijelentésnek éppúgy nincs semmi értelme, mint mondjuk a nemzetről oly sűrűn öblögetett szövegeknek. A privatizáció revízióját emlegető kampányduma süketelés volt már 1994-ben is, amikor Horn Gyula harciaskodott, vagy 1998-ban, amikor Orbán először jött ezzel. (Emlékeznek még a lázálomszerű Horn-Orbán vitára, ahol mindkét kormányfőjelölt úgy köpte a Mátrai Erőmű adatait, mintha azzal feküdnének-kelnének?) Orbán kijelentéseiből azonban "ügy" lett: a miniszterelnök kármentést kért a minisztereitől, ugyan nyugtatnák meg a Nyugatot meg a Keletet, mert a hétvége óta nyilván befektetők ezrei merednek reményvesztetten maguk elé. De nem kevésbé dermesztő, ahogyan a jobboldal takarít a Főnök után. Jaj, hát nem érti a baloldal meg a média nagy része a viccet! Jaj, Orbán nem úgy gondolta, csak meg akart felelni a közönség elvárásainak! (Ez viszont, reméljük, tényleg csak vicc: mert mi van, ha a közönségnek kissé vadabb az elvárása?)

A rendszerváltással eme egyidős stupid igazolósdi Jeszenszky Géza külügyminiszterségével kezdődött; Antall József rokona volt ugyanis az első új demokráciánkban, akinek valamennyi nyilatkozatához értelmező szótárt kellett (volna) csatolni. De azok a mondatok, ha ostobán előadva is, olykor legalább a valóság valamely szeletére vonatkoztak. Ezek a mostaniak viszont az égvilágon semmire sem. A haladás szembetűnő.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.