Egy rakás szerencsétlenség

Publicisztika

A nagy múltú Ferencvárosi Torna Club (FTC, Fradi stb.) bajnoki labdarúgómeccsét a Diósgyőr ellen közvetítette a televízió. Kevés ehhez fogható dráma szerepelt a csatornák hétvégi kínálatában, beleértve a hírműsorokat is.

A nagy múltú Ferencvárosi Torna Club (FTC, Fradi stb.) bajnoki labdarúgómeccsét a Diósgyőr ellen közvetítette a televízió. Kevés ehhez fogható dráma szerepelt a csatornák hétvégi kínálatában, beleértve a hírműsorokat is.

Nem a pályán mutatott "küzdelem" volt drámai, látja azt mindenki, hogy a magyar foci ilyesmit évtizedek óta képtelen produkálni. Még csak nem is az volt az Üllői úton a dráma, hogy petárdadobálás miatt a bíró kénytelen volt félbeszakítani, majd lefújni a meccset, bár az sem túl nagy dicsőség, rég volt hasonló a nemzeti bajnokságban. De ha körülnézünk a nagyvilágban, nálunknál jobb helyeken is fordul elő ilyesmi - még azokban az országokban is, amelyek már (kizárólagosan a megfelelő rendszabályok szigorú és következetes alkalmazásával) túlverekedték magukat a futballhuliganizmus kritikus szakaszán. Az is előfordul, hogy egy-egy meccs után az utcán csapnak össze szurkolók a rendőrökkel, miként ez történt most Budapesten is. Az ilyesmi tagadhatatlanul gyalázatos, hisz mire föl kell az ártatlan polgároknak eltűrni a tömeges garázdaságot; de ok lehet a reményre, hogy például a fővárosi rendőrkapitány végre fegyelmi eljárást indított két illetékes vezető ellen, azért, mert hagyták kinn a Népligetnél randalírozni a "szurkolókat". Az is előremutató hírnek látszik, hogy a BRFK-n ismét felállt a Fradi-csoport, amely minden erejével az ilyen esetek megelőzésére, a bűnözők kiszűrésére koncentrál.

Ám az igazi drámáról még nem beszéltünk. Csak eddig el nem végzett rendőri és klubmunkáról, illetve bűnözőkről és áldozatokról. Egy világjárványról, ami a diktatúra megszűntével érkezett el hozzánk, és eddig - húsz évig - nem tudtuk gyógyítani. Pedig, mint az olasz, angol példák mutatják - leginkább a klubok és az igazságszolgáltatás együttműködésével -, lehet valamelyest megnyugtatóan kezelni és viszonylag szűk korlátok között tartani a problémát, mindközönségesen a barmokat.

De miért ne tételeznénk fel, hogy a magyar igazságszolgáltatás és a klubok számára ez a hétvégi disznóság volt az utolsó csepp a pohárban. Tessék, Draskovics Tibor is sajtótájékoztatót tartott, a főkapitány felelősöket keres - ezek a jó jelek. Hogy a Fradika tulajdonosa lehülyézi azt az újságírót, aki azt firtatná, hogy az egyesület milyen biztonsági intézkedéseket tesz, az mondjuk a rossz jel. De mi optimisták vagyunk.

Csak még a hétvégi drámáról nem beszéltünk. Arról, amit a tévében láttunk. Láttuk a botrány összes szereplőjének az arcát, hallottuk a cirkuszt közvetítő riporter suta szavait - nos, mind egy-egy rakás szerencsétlenség. Láttuk a csóri játékosokat, akik egyórányi harmatgyenge játék után kétségbeesetten iszkoltak saját drukkereik elől az öltözőbe - a diósgyőriek később halálfélelmükről beszéltek a sajtóban. Láttuk az összevissza, különösebb látható értelem nélkül futkosó rendezők arcán a teljes tanácstalanságot. Láttuk a megütközést a pár "rendes néző" arcára fagyva. És láttuk a barbárok pofáján is az iránytalan dühöt, az egész kilátástalan nyomorúságukat, ahogy ordították, hogy kurvaanyád. Láttuk magunkat is a tévé előtt. Láttunk mindenkit, s mindenki úgy nézett ki, mint aki már soha nem áll talpra. Láttuk a veszteseket.

Láttuk azokat, akiknek valami végérvényesen elveszett, ami valaha teljesen természetes módon az övék volt. S ha ezt óvatosan csak a futball okozta öröm hiányának nevezzük, szépítjük a valóságot. Ha azt mondjuk, bárki kivonja magát mindezek hatása alól, hamis illúziókat keltünk. Használhatunk nyugodtan nagyobb szavakat is, a hit, a remény és az akarat hiányát láttuk. Ezek pedig nem boltban kapható holmik, de még rendeletek útján sem bevezethetők. És senki ne higgye azt, hogy kilépve a focipályáról, lekapcsolva a tévét, visszatérnek. Olyan túl sok közük a focihoz nincs is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.