Egy rakás szerencsétlenség

Publicisztika

A nagy múltú Ferencvárosi Torna Club (FTC, Fradi stb.) bajnoki labdarúgómeccsét a Diósgyőr ellen közvetítette a televízió. Kevés ehhez fogható dráma szerepelt a csatornák hétvégi kínálatában, beleértve a hírműsorokat is.

A nagy múltú Ferencvárosi Torna Club (FTC, Fradi stb.) bajnoki labdarúgómeccsét a Diósgyőr ellen közvetítette a televízió. Kevés ehhez fogható dráma szerepelt a csatornák hétvégi kínálatában, beleértve a hírműsorokat is.

Nem a pályán mutatott "küzdelem" volt drámai, látja azt mindenki, hogy a magyar foci ilyesmit évtizedek óta képtelen produkálni. Még csak nem is az volt az Üllői úton a dráma, hogy petárdadobálás miatt a bíró kénytelen volt félbeszakítani, majd lefújni a meccset, bár az sem túl nagy dicsőség, rég volt hasonló a nemzeti bajnokságban. De ha körülnézünk a nagyvilágban, nálunknál jobb helyeken is fordul elő ilyesmi - még azokban az országokban is, amelyek már (kizárólagosan a megfelelő rendszabályok szigorú és következetes alkalmazásával) túlverekedték magukat a futballhuliganizmus kritikus szakaszán. Az is előfordul, hogy egy-egy meccs után az utcán csapnak össze szurkolók a rendőrökkel, miként ez történt most Budapesten is. Az ilyesmi tagadhatatlanul gyalázatos, hisz mire föl kell az ártatlan polgároknak eltűrni a tömeges garázdaságot; de ok lehet a reményre, hogy például a fővárosi rendőrkapitány végre fegyelmi eljárást indított két illetékes vezető ellen, azért, mert hagyták kinn a Népligetnél randalírozni a "szurkolókat". Az is előremutató hírnek látszik, hogy a BRFK-n ismét felállt a Fradi-csoport, amely minden erejével az ilyen esetek megelőzésére, a bűnözők kiszűrésére koncentrál.

Ám az igazi drámáról még nem beszéltünk. Csak eddig el nem végzett rendőri és klubmunkáról, illetve bűnözőkről és áldozatokról. Egy világjárványról, ami a diktatúra megszűntével érkezett el hozzánk, és eddig - húsz évig - nem tudtuk gyógyítani. Pedig, mint az olasz, angol példák mutatják - leginkább a klubok és az igazságszolgáltatás együttműködésével -, lehet valamelyest megnyugtatóan kezelni és viszonylag szűk korlátok között tartani a problémát, mindközönségesen a barmokat.

De miért ne tételeznénk fel, hogy a magyar igazságszolgáltatás és a klubok számára ez a hétvégi disznóság volt az utolsó csepp a pohárban. Tessék, Draskovics Tibor is sajtótájékoztatót tartott, a főkapitány felelősöket keres - ezek a jó jelek. Hogy a Fradika tulajdonosa lehülyézi azt az újságírót, aki azt firtatná, hogy az egyesület milyen biztonsági intézkedéseket tesz, az mondjuk a rossz jel. De mi optimisták vagyunk.

Csak még a hétvégi drámáról nem beszéltünk. Arról, amit a tévében láttunk. Láttuk a botrány összes szereplőjének az arcát, hallottuk a cirkuszt közvetítő riporter suta szavait - nos, mind egy-egy rakás szerencsétlenség. Láttuk a csóri játékosokat, akik egyórányi harmatgyenge játék után kétségbeesetten iszkoltak saját drukkereik elől az öltözőbe - a diósgyőriek később halálfélelmükről beszéltek a sajtóban. Láttuk az összevissza, különösebb látható értelem nélkül futkosó rendezők arcán a teljes tanácstalanságot. Láttuk a megütközést a pár "rendes néző" arcára fagyva. És láttuk a barbárok pofáján is az iránytalan dühöt, az egész kilátástalan nyomorúságukat, ahogy ordították, hogy kurvaanyád. Láttuk magunkat is a tévé előtt. Láttunk mindenkit, s mindenki úgy nézett ki, mint aki már soha nem áll talpra. Láttuk a veszteseket.

Láttuk azokat, akiknek valami végérvényesen elveszett, ami valaha teljesen természetes módon az övék volt. S ha ezt óvatosan csak a futball okozta öröm hiányának nevezzük, szépítjük a valóságot. Ha azt mondjuk, bárki kivonja magát mindezek hatása alól, hamis illúziókat keltünk. Használhatunk nyugodtan nagyobb szavakat is, a hit, a remény és az akarat hiányát láttuk. Ezek pedig nem boltban kapható holmik, de még rendeletek útján sem bevezethetők. És senki ne higgye azt, hogy kilépve a focipályáról, lekapcsolva a tévét, visszatérnek. Olyan túl sok közük a focihoz nincs is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.