Eljött a kokárda, a kordon, a síp, a tojásdobálás ünnepe

Publicisztika

Meghívót kaptunk egy jeles ünnepi eseményre: a miniszterelnök beszédének megzavarására. Publicisztika.

„Március 15-én, péntek délelőtt Orbán Viktor beszédet mond a Nemzeti Múzeumnál. Az elmúlt években különböző eldugott helyszínek után ismét visszatér a fővárosba a nemzeti ünnepre, ezt pedig ki kell használnunk: meg fogjuk zavarni a miniszterelnök beszédét. Ahhoz, hogy igazán hatásos legyen az akciónk, legalább 20 emberre van szükségünk! Csatlakozz hozzánk Te is az alábbi gombra kattintva” – olvasom a körlevelet.

A civil szervezetnek, amely küldte, minden megmozdulása szimpatikus volt számomra – eddig.

Nem a miniszterelnököt sajnálom, akinek meg lesz zavarva a beszéde, hanem azt, hogy egy civil – történetesen tanárokból álló – szervezet számára is természetes, hogy a nemzeti ünnepen adódó lehetőséget a látványos tiltakozásra ki kell használni.

Az utóbbi harminc évben újságíróként dokumentálhattam, hogyan alakították ilyenné a nemzeti ünneplés kultúráját utcai demonstrációk, pr-vezérelt politikai akciók, nonstop kokárdát viselő, felhevült arcú emberek.

A történet eleje nem tragédia, hanem burleszk.

Huszonhárom évesen Makón láttam először azt, hogy a jobboldal pártjai, amelyek ott ellenzékben voltak, saját, kis ünnepséget szerveztek az önkormányzat március tizenötödikei ünnepélye előtt. Cserkészek álltak sorfalat, beszédet hallottunk, olykor politikustól. Úgy volt, hogy aki mindkét rendezvényre kíváncsi, az elvileg sietve odaér a Kossuth térre, hogy az önkormányzatit is lássa – aztán megesett, hogy a jobboldali műsor elhúzódott. Választani kellett, és látszott, ki megy, ki marad ott végig. A makói szocialista polgármester, Buzás Péter nagyvonalú trollkodása volt – és talán ennek a helyi jobboldali szokásnak is szólt –, hogy egyszer a radikális jobboldali Makovecz Imrét, a Hagymaház tervezőjét kérte föl március 15-i ünnepi beszédre. Az építész az akkori MSZP-SZDSZ-kormánnyal együtt mindenkit elküldött az anyjába. Az arcok pirosodtak, a polgármester a sajátjaitól már az ünnepség után, a színpad tövében kapott hideget-meleget, de hamar napirendre tért az eset fölött mindenki.

Ekkor már nagyjából elfogadott volt, hogy március 15-én vagy otthon maradunk, vagy elmegyünk valamelyik rendezvényre, ahol viszont beszélni fog valaki, azon az alapon, hogy ha már forradalomra emlékezünk, forrongjunk. Meg kell idézni a múltat, össze kell vetni a jelennel, párhuzamot kell vonni. El kell magyarázni, az akkori jókhoz és rosszakhoz ma kik hasonlítanak a tetteik alapján, le kell vonni a következtetést: miattuk rossz, avagy nekik köszönhetően jobb most minekünk. Ez addig, amíg minden párt külön-külön tartott március 15-én nagygyűlést, elviselhető volt, feltéve, hogy senki sem tévedt el, és oda ment, ahová eredetileg akart. Ha nem, óhatatlanul keserű szájízzel ment haza, mert magára ismert.

A MIÉP-hez kötődő radikális jobboldaliak újítása volt, hogy elmentek a fővárosi, SZDSZ-es ünnepségre, sípoltak, fütyültek. Ez később a tojásdobálással egészült ki. A tojászáportól esernyővel kellett védeni a főpolgármestert.

Két évvel később kordont állítottak fel, és ez is természetes kellékévé vált az ünnepnek, ahol a hazaárulózás az alapzaj. Ha már forradalomra emlékezünk, tegyünk valamit, kössünk el egy tankot, aztán nézzük, mi lesz belőle.

Elkerített szónok, gondosan megválogatott közönség a közelben, távolabb a fütyülők, kiabálók. Ilyen képeket ma akármelyik március tizenötödikei vagy október huszonharmadikai gyűlésen lehet látni, mert ami eredetileg a jobboldal innovációja volt, azt átvették a többiek is. Igazságtalan vagyok, ha nem írom le, hogy azért volt némi hezitálás, az első lépést mindig nehéz megtenni a sötét oldalon. De aztán egész jól ment.

Számomra megrendítő pillanat volt, amikor 2016-ban Ungváry Krisztián történész sípolt az október huszonharmadikai ünnepségen. Megütötték, elgörbült a szemüvege, de sípolt tovább rendületlenül

Viselkedése azt a meggyőződést demonstrálta, hogy nem olyan nagy ügy ez. Folytatni kell, nem számít, milyen nap van, nem úgy van, mint a Bibliában, hogy ideje van mindennek, mert az együttélés hagyományos szabályait már fölülírta egy másik szokásjog. Most itt az alkalom, sokan vannak az utcán, a nyilvános gesztust sokkal több ember látja, hallja, sokkal többet meg lehet vele szólítani, rémíteni, botránkoztatni.

Ez politikus logika. Ehhez képest a különböző pártokra szavazó választókat a rémületük, dühük nem fogja más belátásra bírni, viszont együtt kell élniük. Vannak közös élettereik, alkalmaik, egy levegőt kell szívniuk a postán, iskolai szülői értekezleten. Az életük minősége valóban függ attól, hogy a kormány épp mit épít és mit barmol szét, de nagyban attól is, hogy ők maguk milyen körülményeket teremtenek maguknak, és hogyan nyilvánulnak meg közösségben. Le tudnak-e festeni együtt társadalmi munkában egy óvodai kerítést, össze tudják-e szedni a szemetet a Tisza-parton, le mernek-e ülni egy asztalhoz a főzőversenyen.

Amikor Makóra kerültem 1995-ben, néhány hónapig együtt dolgoztam Laci kollégámmal, aki később elkerült Belgiumba tudósítani. Mesélte, hogy a nemzeti ünnepen ott nem beszélnek politikusok. Gyerekeknek, családoknak szóló programok zajlanak, arcfestés, kézműves-foglalkozás, rendőrségi és katonai bemutató, mint egy nyugis falunapon. Nem tudom, így megy-e ez ott még, de az biztos, ezt a velejéig idegen miliőt sikerült távol tartani.

Brüsszelt megállítja a Vezénylő Tábornok és a Tanítanék Mozgalom, vállvetve.

Nemzeti egység, lehet ünnepelni.

(Címlapképünkön: Orbán Viktor beszédet mond a Múzeumkertben 2019. március 15-én. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.