Szántó T. Gábor

Fal mögött

Miért rossz a zsidók hangulata?

  • Szántó T. Gábor
  • 2012. december 22.

Publicisztika

Zsidónak maradni ma Magyarországon a 20. századi nemzeti és internacionalista típusú asszimiláció, a szekularizáció, a vészkorszak és a diktatúra után nem könnyű. Zsidónak lenni Magyarországon a jól működő intézményi infrastruktúra hiánya, a vallásos életforma, gondolkodás és az új típusú, zsidó etnikai reneszánsz idegenkedő társadalmi fogadtatása, másrészt a totalitárius diktatúrák mentális károkat okozó utóhatása miatt ma is kihívás.

A 21. század második évtizedében a folytatódó asszimilációs trend mellett némileg megnövekedett zsidó közösségi, kulturális érdeklődést tapasztalni és ennél csekélyebb vallási aktivitást; az elvándorlás becslések szerint évente néhány száz, esetleg egy-két ezer fős (ebből 150-200-an tartanak Izraelbe). Az alábbi írás, melyben a zsidó kifejezés a szövegkörnyezettől függően olykor a zsidó származásúakra, olykor a zsidó identitásúakra, s néhol - például az antiszemitizmus célpontjaként - mindkét csoportra értendő, elsősorban a nehézségeket veszi számba.

Emlékezet, antiszemitizmus és identitás

A zsidók történelmük során ma élvezik a legnagyobb szabadságot, s többnyire biztonságban élnek az euroatlanti diaszpórában. A vallás kevésbé szigorúan határozza meg a hétköznapi életet, de a modern zsidó identitás számos eleme összetartja a közösségbe tartozókat.

A vészkorszak traumái azonban Kelet-Európában alapvetően meghatározzák legalább két nemzedék gondolkodásmódját, reflexeit. A pozitív, tételes tudás és zsidó identitás hiánya, illetve a traumatizáltság azzal is jár, hogy az antiszemitizmus elleni harc válik a zsidó identitás elsődleges, némelyek esetében kizárólagos terepévé. S minthogy a biztonságérzet megteremtése és az identitás maradékainak őrzése vagy az elveszett identitás visszaszerzése minden traumatizált és azonosságtudatában sebzett ember és közösség számára fontos, ez azzal is fenyeget, hogy sokan figyelik és szinte várják az antiszemitizmus jeleit, hogy reagálva, esetenként túlreagálva a jelenséget, biztonságérzetüket megerősítsék, és azonosságtudatuk újratermelődjön. Ez a fenyegetettségtudatból eredő szolidaritásközösség azonban nem termel értéket, és nem ad igazi örömet sem, csupán fenntartja e töredékes, áldozati önképre épülő identitást.

Igen, küzdenünk kell a Magyarországon egyre nyíltabban, máskor leplezetten, de a mindennapok kultúrájába ivódva jelentkező antiszemitizmussal és az egyoldalú mércével mérő Izrael-ellenességgel. Ám e küzdelem, melyet csak politikai irányzatokon átívelő erkölcsi koalíció vívhat meg hatékonyan, nem helyettesítheti a szerves zsidó identitást. Ez utóbbi a közösségi érzés mellett a vallásgyakorlatban, a zsidó hagyomány, filozófia, zsidó nyelvek, a zsidó történelem, a zsidó irodalom ismeretében, a zsidó társadalmi és szellemi létben gyökerezik, s utóbbiak birtokában akár szekuláris identitásként is működhet. Rossz hangulatot, esetleg némi lappangó lelkiismeret-furdalást is okozhat zsidók között a zsidóságról való tudás hiánya. Ezt sokan lenézéssel, távolságtartással kompenzálják e tudás birtokosaival szemben.

A tényleges zsidóknak vajmi kevés közük van a róluk szóló beszédhez: az antiszemitizmushoz és az antiszemitizmussal való gyakran jogos, néha alaptalan megbélyegzéshez. A zsidókhoz, illetve a zsidók által preferáltan vallott értékekhez való viszony eszközzé, kóddá vált az elmúlt két évtizedben, elsősorban a történelempolitikai csaták során.

Hadd említsek két példát! A modernizációs deficit - például a Horthy-korszakban keresett jobboldali identitás, ha mégannyira nem antiszemita is (bár gyakran úgy tűnik, hogy az) - összefügghet az antiszemitizmus bizonyos mértékű elfogadásával vagy a zsidósággal rokonított értékek, mint például a transznacionalizmus elutasításával, Európa-, illetve Amerika-ellenességgel. A szélsőjobbtól a jobboldal egyes médiumaiig megjelenő antiszemitizmus és a Horthy-reneszánsz nemcsak a mai magyarországi zsidóság életminőségét, a zsidók és a többségi társadalom együttélésének harmóniáját rongálja, hanem Magyarország gazdasági-kulturális integrációs esélyeit és jó hírnevét a világban.

A baloldal 1990 utáni ideológiai útkeresésében és a jobboldal elleni küzdelmében sokszor a holokauszt emlékezetében, az antiszemitizmus elleni harcban talált kapaszkodót. Ám az érdemi kritikán túl a megszólalók néha túloznak, netán alaptalanul bírálnak, vagy mai, demokratikus deficittel kapcsolatos, jogos hiányérzetüket összekeverik az antiszemitizmus elleni harccal, és az antiszemitizmus vádjával stigmatizálják ellenfeleiket. Nem becsülhetjük le a tényleges antiszemitizmus mértékét és veszélyét, de szót kell ejtenünk arról a történelmi érzékenységről is, mely a nemzeti és keresztény jelszavakban láncreakciószerűen kirekesztést és antiszemitizmust vizionál, noha ez nem szükségszerűen jár együtt velük.

Elégtelen intézmények

Az antiszemitizmus és az azt övező társadalmi közöny fájdalmasan meggyengítheti a zsidók magyarságtudatának, illetve társadalmi szolidaritásának gyökereit. De az antiszemitizmus a zsidók rossz hangulatának csak az egyik oka.

A vallásellenes, anticionista diktatúra nyomán, a hagyomány és a felelősségvállaló szolidaritás megszakadásával Magyarországon a közösségi önfenntartás tradíciója is odaveszett. A kivérzett közösség maradéka megszokta az egyébként nélkülözhetetlen állami támogatást: kiszolgáltatott az állami forrásoknak és az azt elosztóknak. A függő helyzet rontja az autonóm, plurális zsidó élet és a demokratikus kontroll esélyeit; a tagság, saját finanszírozás híján, nem érzi kellőképpen magáénak saját szervezeteit, és nem érzi feljogosítva magát a vezetők ellenőrzésére sem. A függés rontja a közösségi szolidaritást is, hiszen az egyes személyek vagy közösségek egymás vetélytársai az állami vagy más források megszerzésében, és ez gyakorta politikai különalkukhoz vezet.

Az ideológiai, nemzedéki törésvonalak és a politikai hatalomhoz fűződő eltérő viszony következtében az antiszemitizmus jelensége sem tud igazi belső összhangot teremteni a zsidó közösségben. Az atomizálódott közösség e pillanatban a zsidógyűlölettel szembeni hatékony, közös fellépésre is képtelen. Nincs átfogó stratégia, csak dialógus- és akciókezdemények. Ebben a kérdésben is inkább vetélkedés, pozíciókeresés zajlik, mintsem valódi együttműködés.

A korábban egypólusú zsidó érdekképviselet, mely az "oszd meg és uralkodj" elvén lojalitásért cserébe nyújtott anyagi támogatást, deformálta és demoralizálta a zsidó civil szervezeteket. A Mazsihisz politikai tevékenységének ezt az elemét is sok bírálat érte, akárcsak működésének más aspektusait. A régi képviseleti monopólium megszűnőben, a Chabad/Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség színrelépésével egy másik erőpólus jött létre, de új, szélesebb alapokon nyugvó együttműködés és képviselet hiányában a zsidó származásúak eddig nem aktivizált részét még senki nem tudta maga mögé állítani.

Rossz hangulatot okoz a régi zsidó intézményrendszer kontraszelektált vezetésének kiüresedett szellemisége. Rossz hangulatot okoznak a Mazsihisz-BZSH körül elkövetett bűncselekmények, bűncselekménygyanús vagy erkölcsileg kétes ügyek, melyekben nem derül ki az igazság, és nem vonják felelősségre az elkövetőket.

Rossz hangulatot okoz az is, ha az állam részéről érzékeli a zsidó közösség az "oszd meg és uralkodj" törekvését.

Ám sem az értékközpontú, belső dialóguson és érdekegyeztetésen alapuló, legitim képviselet hiánya, sem az ideológiai nézetkülönbségek, sem a vészkorszak emléke, sem az antiszemitizmus nem szolgál kizárólagos magyarázattal arra a racionális érveket nélkülöző rossz hangulatra, mely beárnyékolja a közösséget, és a közösségen belüli, egymással szembeni ellenérzésekre.

A frusztráció európai gyökerei

Mivel a diaszpóra zsidók kollektív akarata - kisebbségi helyzetük következtében, Kafka naplójának szavaival - a külső életben "szétforgácsolódó", és a kollektívum képtelen szuverén módon megtestesülni e léthelyzetben, identitása nem teljesedhet ki. Másokkal szembeni elkülönböződését a vallási szokások meglazulásával a zsidóság nem tudja kifejezni, s igazán nem nyilvánulhat meg egységesen és határozottan a többséggel szemben akkor sem, ha sérelem éri, ezért a harag, az indulat sokszor befelé fordul, és sokszor helyettes tárgyakon vesz elégtételt. A belső viták indulatossága néha azért ilyen heves, mert a fenyegetettséget, esetleg annak vélelme miatti feszültséget, másrészt a teljesebb identitás hiányérzetének frusztrációját a közösség saját maga ellen fordítja.

Hasonlóképpen frusztrációval jár, hogy a kisebbségi léthelyzetben megteremtett kulturális produktum nem tudja igazán kivívni a méltó elismerést. Sem valódi szakmai, sem széles közönségsiker nem éri el az esetek nagy részében, mert a többségi ízlés, ideológiai igény a többségi tapasztalat, világlátás és esztétikai ízlés visszatükrözését várja a kultúrától, a kisebbségi helyzet és érzékenység pedig sok esetben más perspektívát képez.

A kisebbségi kultúra vagy engedményeket tesz a többségi: nemzeti vagy tömegkultúrának és onnan szerez közönséget, elismerést, vagy a külső siker hiánya ellenére hű marad önmagához, ám akkor az elismerésért folytatott küzdelem áthelyeződik a kisebbségi közösségen belülre - s így sokszor kielégítetlen marad, és destruktívvá válik.

A zsidó Európában a vészkorszak óta jelképpé vált, az áldozat univerzális jelképévé, és e mivoltában megbecsült kötőanyaga a transznacionális identitásnak. Ám ha zsidóként kollektív népi létét folytatja, saját etnokulturális hagyományait, vallási szokásait gyakorolja - noha beolvadhatna -, olykor értetlenül, távolról szemlélt csodabogárrá válik.

Az emigránskultúrára épülő és Európánál vallásosabb Egyesült Államokban a zsidó lét nem jelent egyet a puszta áldozati léttel, s nem csak jelképként tekintenek rá. Kézzelfogható valóság maradt, a kultúrában ennek ellenére mégis képes volt szimbolikusan is megtestesíteni a másik, a kisebbségi, a bevándorló karakterét, és mások is ráismerhettek benne saját történetükre. E demokratikus polgári társadalom - melynek nagy része maga is bevándorlók leszármazottjaként tekintett önmagára, így a kettős identitás és vele együtt annak kultúrája is természetesebb - a 20. század második felében nyitottabbnak és kulturálisan kevésbé hierarchikusabbnak bizonyult, mint Európa egyházi, arisztokratikus, akadémikus, nemzeti eredetű kultúrája.

Európa posztmodern transznacionalizmusa és univerzalizmusa kissé távolságtartóan szemléli a hagyományát őrző, népi létéhez ragaszkodó zsidót. Hasonlóan, mint tette a modern nemzetállamok Európája, s még korábban a kereszténység Európája. A nagy különbség a múlthoz képest, hogy Európában ma nincs jogi diszkrimináció, és nincs a zsidók létét az államok részéről fenyegető veszély. (Az iszlám fundamentalizmus az euroatlanti világ minden szabad polgárát fenyegeti, akárcsak Izrael létét.) Ám a Liberté, Egalité, Fraternité forradalmi jelszava után fellépő francia Clermont Torrent maximája: a zsidónak mint egyénnek mindent, a zsidóságnak mint közösségnek semmit, Európában messze visszhangzik. Csak a beolvadó, igazodó zsidó volt az igazán "jó zsidó" a kereszténység, a nemzetállam számára, s az európai kultúrában ma sincs másképp, csak új modellhez: az univerzalista narratívához kell igazodni.

Közép-európai tapasztalat, hogy a tudatos modern zsidó kulturális lét a konzervatív és a liberális kultúraeszménytől is idegen. Az identitásőrzés mellett, kihangosítva a két nagy ideológiai áramlat szüntelen egyoldalúságát, az embert folyton kísértő kettősségeket, bizonytalanságokat és ellentmondásokat, a hiányérzetet és az árnyalatok igényét testesíti meg, ezért reked kívül a nagy ideológiai táborokon.

Félő, hogy csak a zsidóságát a múlt részeként kezelő vagy ironikus perspektívába helyező, más identitásokat is egyenrangúan magáénak valló zsidó az igazán "jó zsidó" a posztmodern Európa kultúrája számára. Ha nem így tesz, és a vallás, az etnikai öntudat, netán a modern Izrael is hangsúlyos része öntudatának és kultúrájának, vagy az identitásvesztés ábrázolásában ezek az értékek pozitívan tételeződnek, könnyen ismét perifériára: kulturális gettófal mögé szorulhat.

E gettólét azonban a töredezett identitású közösségben frusztrációt okoz, a frusztráció pedig a kisebbségi közösségben és kultúrában reked. A közösségen belüli ellenérzéseknek, rossz hangulatnak - minden vélt vagy valós fenyegetettségen, ideológiai nézetkülönbségen, minden versengésen és érdekcsatán túl - ez a frusztráció az egyik legfontosabb oka.

A szerző író, a Szombat c. folyóirat főszerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.