Hegedűs Dániel

Felnőni végre

Mit adott a visegrádi országoknak a hétvégén Európa?

Publicisztika

Két égető kérdés, a brit „reformcsomag” és a menekültválság kezelésének fordulatai is azzal fenyegettek a hétvégi uniós csúcson, hogy az integráció hajóját tovább taszítják az örvény középpontja felé.

Az első esetben Nagy-Britannia nélküli Európai Unió képe merült föl, a másodikban pedig a német menekültpolitika és az unión belüli német vezető szerep elleni nyílt lázadásé. Európa azonban a kudarc megengedhetetlenségének tudatában felnőtt a feladathoz, és bebizonyította, hogy napjaink európai integrációja pontosan úgy és azért működik, él túl és fejlődik tovább, ahogy és amiért az elmúlt 65 év során mindig is tette. Azért, mert Európa a kompromisszumok Európája.

 

*

Bár nem alkotnak annyira szerves és erős egységfrontot a menekültkérdésben, mint azt a nyugati és a magyar sajtó sugallta az elmúlt napokban, más ügyekben pedig egyenesen megosztottak a visegrádi országok, a párhuzamosságok is evidensek – és ilyen a menekültkérdés belpolitikai felhasználása is. Az uralkodó nyugat-európai értelmezés szerint a visegrádi országok tizenkét évvel a csatlakozásuk után mintha épp a kompromisszumkészségre, a szolidaritásra és a közös felelősségvállalásra lennének a legkevésbé hajlandók. Nyugati nézőpontból jórészt ezt hordozta a február 15-i visegrádi csúcs üzenete épp úgy, mint Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia kormányainak számos együttes és önálló lépése, nyilatkozata az elmúlt hónapokban.

A négyek a menekültkérdésben előre jelezték konfrontációs szándékukat. A macedón és bolgár határzár ötlete, a Görögországot a schengeni övezeten kívülre taszító „B terv” és a Törökországtól átveendő menekültkontingensek elutasítása nyílt szembefordulás a német menekültpolitika két stratégiai elemével – a schengeni övezet egységének megőrzésével és az EU–Törökország Akcióterv végrehajtásával. Bár a február 15-i V4-csúcs záródokumentuma sokat finomított, főleg stílusában, a közös állásponton, nem tudta felülírni a korábbi napok sajtónyilatkozatait. (Annál is kevésbé, mivel a „B tervről” szóló sorok mögé akkor is oda lehet érteni a görög határzár korábban felvetett ötletét, ha azt a szöveg expressis verbis nem említi.) Mindez Berlinben ritkán tapasztalt felzúdulást keltett; s már megmutatkoztak az első jelei annak, hogy nem több figyelmet és megértést igénylő partnerként, hanem kihívásként és problémaként kezdi szemlélni a német kül- és Európa-politika a négy kelet-közép-európai tagállamot. Németország helyzete valóban nem könnyű, de a visegrádiak erősen túlértékelik saját lehetőségeiket, és kockára teszik saját érvényesülésüket, ha a német pozíciók megrendülésére játszanak. Ha Németország felveszi a kesztyűt, s ennek már most vannak jelei, a visegrádi négyek gyorsan elszigetelődnek. Berlin nem érzelemvezérelt és nem kicsinyes, a német Európa-politika vezérelve „a bolt egyben tartása”, amit nem veszélyeztetnek csip-csup bosszúhadjáratokkal – de következmények nélkül sem fog maradni a visegrádiak „lázadása”.

Hogy a visegrádiak Berlinhez intézett kihívása kontraproduktív és felesleges volt, arról a hétvégi uniós csúcs végkimenete is árulkodik. Az uniós csúcs a V4-nek ugyanis a menekültügyben semmit nem adott. A kérdést lényegében elnapolták a következő európai tanácsi ülésre, s a záródokumentum bár nem említi a kontingensmegoldást, de hitet tesz az EU–Törökország Akcióterv végrehajtása és a schengeni övezet egysége mellett; valamint kiemeli – a hiányosságok felemlítése mellett – a hotspotok felállításának és működésének eredményeit is. A visegrádiak a „B tervvel” – legalábbis rövid távon – lyukra futottak, Görögország április végéig, május elejéig haladékot kap, amikor is dönteni kell a belső schengeni határokon fennálló határellenőrzési intézkedések meghosszabbításáról.

 

*

A négy visegrádi miniszterelnök annyira belefeledkezett a konfrontációs kurzusba a megítélésük szerint szorult helyzetben lévő Németországgal és Görögországgal szemben, hogy nem ismerték fel időben a politikai napirend dinamikus változásait. Ez most ahhoz vezetett, hogy a brit reformcsomag ügyében a legfontosabb követelésüket nem tudták sikerre vinni – talán másként alakult volna, ha két ló helyett egyet próbálnak megülni.

Európai nézőpontból szemlélve a brit kérdésben méltányos megállapodás született, ami valóban nem sérti az európai uniós jogot. Nagy-Britanniát a jövőben nem köti az integráció elmélyítésének a kötelezettsége, de nem is lehet gátja annak. Fontos eredmény ez, hisz a hat alapító tagállam minapi római deklarációja egyértelműen jelezte: továbbra is vannak tagállamok, amelyek az európai válaszokban és a mélyebb integrációban látják a jövőt. Az uniós polgárok számára biztosított szociális juttatások csökkentését célzó „vészfék mechanizmus” és a gyermekek után járó szociális támogatások tartózkodási ország szerinti indexálása (értsd csökkentése, ha például egy magyar állampolgár uniós munkavállaló Nagy-Britanniában dolgozik, de gyermeke, aki után a segélyt Nagy-Britanniában igénybe veszi, Magyarországon él) sem sért szerzett jogokat. Ezen intézkedések csak az új kérelmezőkre alkalmazhatók, azokra, akik jelenleg is igénybe veszik, nem; a gyermekek után járó támogatások esetében pedig csak négyéves átmeneti időszak után, 2020. január 1-jétől. Fontos részsikernek tekinthető az is, hogy a vészfék mechanizmus ugyan maximum négy évre függesztheti fel a szociális juttatások kifizetését, de akkor sem teljesen; a róla szóló döntés pedig nem nemzeti hatáskör, hanem a bizottság javaslata alapján az Európai Tanács döntése lesz; bevezetése tehát a kérelem alapján még nem automatikus.

Egy kényes ponton azonban elvéreztek a visegrádi országok – s ez a vészfék mechanizmus alkalmazási köre. Míg Varsó, Prága, Pozsony és Budapest szerette volna elérni, hogy csak az Egyesült Királyságra vonatkozó, speciális szabályról legyen szó, a tanács döntése alapján minden tagállam kérelmezheti a maga vonatkozásában az eljárást. Azaz: az uniós tagállamok, tehát Németország vagy Ausztria is korlátozhatják a jövőben érkező lengyel, cseh, szlovák és magyar munkavállalók és uniós polgárok szociális juttatásait azzal az érvvel, hogy az aránytalan terhet jelent a szociális ellátórendszerük működése számára.

Mindez persze távolról sem valami nagy, stratégiai vereség a V4-ek számára – de kudarcnak kudarc. Ami elkerülhető lett volna, ha a lényegi kérdésekre fókuszáló, rugalmas és reális Európa-politikát folytattak volna – a belpolitikai célú konfliktuskeresés helyett. Az állítólag hanyatló Európai Unió épp az effajta politizálásban jeleskedett a múlt hétvégén – ehhez nekünk, visegrádiaknak, igencsak fel kellene nőnünk.

A szerző politológus, a Német Külpolitikai Társaság (DGAP) elemzője.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.