György Péter

Gyorsan ölő gondolatok

Az eugenika és a náci Volkskörper

  • György Péter
  • 2012. március 23.

Publicisztika

"Néha érdekes vagy mulatságos szövegeket olvastunk fel egymásnak, mint az egyetemisták. Thomas ráakadt egy francia brosúrára a Zsidókérdést Kutató Intézetben. 'Figyeld csak ezt a furcsa szöveget. Egy bizonyos Charles Laville Biológia és együttműködés című cikke. Íme. Egy politikának biológiai politikának kell lennie, vagy nem politika.'" Jonathan Littell: Jóakaratúak

Az eugenika társadalom- és kultúrtörténete - amint a Magyar Narancs legutóbbi cikkéből is látható volt - számtalan meglepetést tartogat az olvasóközönség számára. (Lásd: A gének mérnökei, Magyar Narancs, február 2.) Ám úgy vélem - és Barotányi Zoltán írása erre a szükségesnél kevesebb hangsúlyt fektet -, hogy az eugenikát lehetetlen értelmezni a német nemzetiszocialista államban játszott szerepének hangsúlyos taglalása nélkül.

Higiénikus megoldás

A nemzetiszocialista világnézet a fajbiológia forradalmát jelentette, az élet és a halál politikai jelentésének alapvető újradefiniálását. Az élő testként elképzelt német népközösség, a Volksgemeinschaft nevében létrejött faji állam az eugenikát használta radikális szociál- és fajpolitikájának eszközeként. Mégpedig megszületésének pillanatától: 1933. június 28-án dr. Wilhelm Frick birodalmi belügyminiszter a Bevölkerungs- und Rassenpolitik (kb. "Népesedési és fajpolitika") c. beszédében világossá tette, hogy a kulturális és faji degenerációnak véget vető, fajhigiénián alapuló szociálpolika nem fog kínlódni a humanizmus hagyományával. Ugyanabban az évben, épp július 14-én fogadta el a Reichstag a genetikai, örökölhető betegségek megakadályozásáról szóló, a kényszersterilizációt és az aktív eutanáziát előíró törvényt.

A nemzet, illetve a Volkskörper, a "néptest" "megtisztítása" érdekében hozott törvény az örökölhető(nek tekintett) betegségek, illetve kártékony testi állapotok megszüntetését tartotta kívánatosnak mind "filozófiai", mind gazdasági, szociálpolitikai okokból. Rendelkezett a veleszületett idiotizmusról (angeborener Schwachsinn), a skizofréniáról, a mániás depresszióról, az örökletes (sic!) epilepsziáról, a Huntington choreáról, népiesen vitustáncról, az örökletes vakságról, az örökletes süketségről, az örökletes testi deformitásról, valamint az alkoholizmusról. Ez a - ma már nyilvánvalóan abszurd - betegségfogalom nem jelentett radikális változást a wilhelmiánus, illetve a weimari Németország örökségéhez képest, mindössze megvalósította azok összes papíron maradt ígéretét, valóra váltotta a mindennapjaikat is átjáró képzeteket. Ennek a tudományos és társadalmi haladás reményében létrejött rasszista tudáskészletnek volt az egyik csúcsintézménye a drezdai Higiéniai Múzeum, amelynek modern építészeti, ismeretterjesztő programja semmilyen más korszakban nem lett volna elképzelhető, csak a húszas években. Valójában nem is múzeum, inkább oktató- és propagandaközpont, illetve adatbázis volt, amely az emberi egészség, a normatív test- és énfogalmak közötti összefüggéseket dokumentálta. (Gesunde Frau, Gesundes Volk - hirdette az 1932-es kiállítás plakátja.) A higiénia fogalma itt egyszerre utalt az egyéni, személyes gyakorlatra és volt politikai metafora, amely a korszak urbanisztikáját, építészetét, dizájnját is a megszállottságig foglalkoztatta. Szoros összefüggésben állt a tervezhető, új élet iránti lelkesedéssel, amely éppúgy áthatotta a bécsi kör gondolkodóit, mint a szovjet mérnököket. Csakhogy a sztálini antropológiai forradalom a lélekben rejlő terrorra és az értelmet magával ragadó világmegváltoztatási vágyra épült. Néhány abszurd és abszurditásában tébolyult, a majomemberig elmenő kísérleten kívül végül nem lépett az eugenika útjára. A párt iránti elkötelezettséget nem testi adottságként méricskélte, inkább meghagyta egyéni felelősség és döntés dolgának - míg németül (és angolul meg franciául is) a higiénia a biológiai mérnökség, az eugenika eszköze is volt. Hol a test fizikai tisztaságával, hol a faji adottságok és a belőlük következő társadalmi szerep tisztaságával azonosították. Valójában a test és a "faj" higiéniája már a nemzetiszocializmus előtt jóvátehetetlenül egybemosódott; a fajvédelem követői ki is használták az egyén személyes és a "népközösségek" kollektív egészsége, a hagyományos úton és az örökletesenfertőző betegségek közti retorikai, metaforikus átmeneteket. Mindez különösen alkalmas volt arra, hogy immár az egy nyelvet beszélők közösségét is radikálisan megbontsa, és kialakítsa azt a szemléletet, mely szerint az értéktelen, haszontalan, kárt okozó csoportok elpusztítása, azaz a "szociálpolitikai" érdekektől vezérelt aktív eutanázia elfogadható, sőt támogatandó a saját közösségen, családon belül is.

Ez volt az igazi, tomboló biopolitika. Hisz ki tudhatta volna szabályozni a biológiai test és a társadalmi én közötti határokat? A szó szerinti és a faji tisztaság sulykolása, a "higiénikus" megoldások mániákus feltérképezése, a folytonos vadászat a láthatatlan kórokozókra, a megszállott transzparencia éppúgy érintette a konyhát, a fürdőszobát, az étkezést, mint a reprodukciót, a szexualitást, a faji tisztaságot. Az egymással össze nem illők közötti - tehát fajidegen elemekkel folytatott - nemi élet felett mindig is ott lebegett a rettenetes gyanú: a fattyú nemzésének mítosza. A bastard angolul és németül is egyszerre jelent rohadékot és biológiai deviánst, korcsot. Az addig tűrt homoszexualitás elleni brutális fellépés világosan megmutatta, hogy társadalom és biológia jóvátehetetlenül egybemosódott. A test feletti kontroll a kriminalitással került összefüggésbe: az össze nem illő testek közösülése a német néptest elleni támadást jelentette.

Elittudások elegye

Az új társadalom, az új ember fogalma eltérő mértékben és módon, de mind a jobb-, mind a baloldalon összefüggésben állt az eugenikus társadalmi reformok, a forradalmi átalakulás igézetével. E reformprogram gyakorlatát jelentősen befolyásolta a genetikai kutatás korabeli állapota. Ez a tudás már régóta sokkal komolyabb volt annál, hogy a politikusok és a társadalmi tervezők ne foglalkozzanak az öröklés társadalmi következményeivel. Azoknak a bonyolult testi és pszichológiai állapotoknak a vizsgálata, amelyeket gyógyíthatatlan és (gyakran tévesen) örökletes betegségnek véltek, a természettudomány nevében folyt, s így megkerülhetetlennek nyilváníttatott. Mai ismereteinknél viszont e tudás jóval kevesebb és homályosabb volt, s e kezdetlegességét gátlástalanul és sikerrel használhatta fel a vak előítélet, a kulturális és politikai megvetés. Az eugenika normatív fogalmai beláthatatlan következményekkel jártak az emberi személyiségről alkotott elképzelésre: a fajok "tudományos" hierarchiája kijelölte a független személyiség fogalmához való hozzáférést. A XVIII. század óta folyamatosan, az egyenlőség szellemével együtt kísértett a fajelméletek sora - de a tudományos-technológiai modernitás és a filozófiai-antropológiai reakció végül az eugenikában, az elittudások eme montázsában alkotott ritka hatásos, pillanatok alatt halálosnak bizonyuló elegyet.

A törvény életbe lépését követően a német társadalomnak el kellett fogadnia, hogy az eugenika szempontjából veszedelmes betegségekben szenvedőknek kényszersterilizáció vagy aktív eutanázia lesz a részük. És ez nem ment nehezen. Pár év leforgása alatt nem pusztán százezres nagyságrendben sterilizáltak különféle állapotban élő, "betegnek" nyilvánított embereket, de úgynevezett eutanázia-központokat is felállítottak. Ezekben titkon - a III. Birodalomban az ilyesmi elméletben mindig titkon történt - több tízezer embert végeztek ki, olyan technológiákkal, amelyek egy részét aztán az Endlösung idején is felhasználták. És ezek még nagyrészt a békeévek voltak - még ha háborús hisztéria, a Birodalom gyarapítása, illetve fegyverkezés és fenyegetés töltötte is ki őket. A jobbára romantikus kastélyokban működő eutanázia-központokban 1940 és 1941 között gázzal és injekciókkal 70 997 német állampolgárt végeztek ki. Brandenburgban, Bernburgban, Sonnenstein/Pirnában, Hadamarban, Grafeneckben, Hartheimben elmebetegeket, gyerekeket, alkoholistákat, fiatal nőket, öregembereket öltek meg. A majd 80 ezer állampolgár kiirtása esetén nincs értelme valamiféle Gedankenexperiment (gondolatkísérlet) során kiszámolni, hogy hány embernek kellett tudnia arról, ami az oroszországi háborúig történt. De a faji tisztaság és a népközösség nevében végrehajtott eutanázia emléke alapvetően meghatározta, hosszú évtizedekre kikezdte az egyéniségről való magától értetődő, netán optimista beszéd lehetőségét. Még mielőtt nekiláttak volna a mássá tett zsidók módszeres kiirtásának, a német társadalom megérkezett a forradalmi amnézia állapotába. El kellett felejteniük, hogy a népközösség és a néptest egészsége érdekében soha, de soha nem kérdeztek rá, hogyan tűntek el testvéreik, szüleik, gyermekeik. Ezek után ők sem voltak többé azok, akik annak előtte. A Volksgemeinschaft (népközösség) ígérete és követelményrendszere erősebb, forradalmibb norma volt, mint a katolicizmus vagy a református egyházhoz tartozás, és végül erősebbnek bizonyult a családi kötelékeknél is. De vajon nem épp ez volt-e a biológiai, faji forradalom érdekében álló eugenika igazi célja: az tudniillik, hogy a németek saját magukat, élő húsukat kizárólag a Volkskörper (néptest) részeként értsék? Németnek és egészséges testnek lenni ugyanazt jelentette, s ezt kellett követniük nemi életükben és halálukban egyaránt. Ha a testük nem volt hasznos, ha nem volt ölésre, szülésre, munkára képes, jó német test, akkor érdemtelen volt a létezésre. Az 1933. július 14-i dátum sem volt véletlen. Az eugenika tébolyát a nemzetiszocializmus a Bastille lerombolásának évfordulóján emelte be a jogba, s ezzel annak a forradalomnak az érvényét vonta vissza, amely megteremtette a modern individuumfogalom lehetőségét.

Kegyetlen szolgálat

E tébolynak sem a liberális demokráciák, de végül az államszocializmus sem engedett. A Kaiser Wilhelm Gesellschaft meg a német tudomány csúcsintézményeinek számító természettudományi intézetek viszont szinte észrevétlenül sodródtak bele a nemzetiszocialista eugenika tömeggyilkosságokhoz, majd genocídiumhoz vezető paradigmájába. Mire eljött azoknak a politikai programoknak a nagy napja, amelyek az "örökletesen idegenszerű" (Artfremd) fajokat akarták kiiktatni a németVolksgemeinschaftból, az antiszemita eugenika mögött már tettre készen állt a német természettudomány legitimációs bázisa. Mint Othmar von Verschuer vagy Adolf Butenandt példája mutatta, a legkisebb kétely és habozás nélkül. Frankfurtban von Verschuer asszisztensét Josef Mengelének hívták, aki akkor már figyelemre méltó publikációkat jegyzett családfakutatásügyben. Azokat a vérmintákat, amelyeket e kitűnő munkatárs a rasszkutatáshoz később Auschwitzban gyűjtött, a Nobel-díjas Adolf Butenandt berlini intézetében Günther Hillmann elemezte. Az elmúlt évtizedek tudománytörténeti kutatásaiból világosan kiderül, hogy a nemzetiszocializmus kultúrájában meghatározó szerepet játszottak az eugenika érvei, amelyeket a természettudományos megfellebbezhetetlenség aurája vett körül. A náci gyilkosokat ezek nyugtatták meg afelől, hogy amit tesznek, az nem Isten és ember elleni vétek, hanem kegyetlen, ám elkerülhetetlen szolgálat, és magán viseli a tudományos bizonyosság hitelesítő bélyegét. Mengele Auschwitzban a német természettudomány nevében cselekedett - és ennél nincs semmi, ami jobban kényszerít önvizsgálatra.

*

Az eugenika mára lassan átkerül a tudománytörténet lapjaira - még ha a küzdelem a rasszizmus árnyaival egyetlen percre sem ért véget.

Mindazok, akik a társadalmi és kulturális különbségeket biológiai szükségszerűségként fordítják le, akkor is potenciális tömeggyilkosok, ha ártatlanok. Mindazok, akik úgy vélik, hogy - például - a cigányok "természetükben" mások, mindazok, akik őket változtathatatlan adottságokkal rendelkező csoportnak és nem individuumoknak látják, azok az eugenika örökösei.

Tudniuk kell azt is, hogy a III. Birodalomban elkövetett rettenetes tettek is a szavakkal kezdődtek el, amelyek soha nem pusztán üres szavak. Vagy ígéretek, vagy fenyegetések, amelyek között mindig választanunk kell.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.