Ha jön az álom

  • .
  • 2010. március 11.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. február 25. Ablonczy Balázs, a kitűnő történész megírta, miért szavaz a Fideszre.

Ez természetesen az ő dolga. Ám van egy mondata, amelyre, úgy érzem, reagálnom kell. Gyurcsány Ferencet bírálva visszásnak nevezi, hogy a villája (valójában, mint vagyonnyilatkozata mutatja, nem az övé, hanem nyilván a feleségéé) korábbi tulajdonosát firtató kérdésre egy interjúban úgy válaszolt: "De hát mindenki a máséban lakik." Ez Ablonczy Balázs szerint "tökéletesen tükrözi a posztkommunista relativizmust".

Miért is? Magyarországon nem volt reprivatizáció. Szerencsére, mert lehetetlen lett volna, ennél még a szerencsétlen kárpótlási jegyrendszer is jobb volt. 1991. február 4-én, a kárpótlási törvényjavaslat vitájában Orbán Viktor vezérszónokként egyebek közt ezzel utasította el még a kárpótlást is a javasolt formában: "(...) nemcsak a volt tulajdonosokkal szemben történtek igazságtalanságok az elmúlt 40 esztendőben, hanem a privilegizáltakat leszámítva az egész társadalommal szemben. (...) Életek, szabadság, állások, előmeneteli és tanulási lehetőségek: ezek a hátrányok az igazságosság szempontjából legalább olyan súlyosak voltak, mint a vagyontárgyak elkobzása. (...) mérhetetlenül igazságtalan lenne a ma élő és a kisajátításokban teljesen vétlen nemzedékek rovására végrehajtani az egykori tulajdonosok kárpótlását. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a kárpótlás költségeit nem az állam, hanem az egyre roszszabbul élő adófizető polgárok fogják viselni. (...) A döntő gazdasági megfontolástól vezettetve el kell utasítanunk a kárpótlás gondolatát felettébb egyszerűen; nincs rá fedezete Magyarországnak."

Az érvelés persze főleg a termelőeszközökre vonatkozott, de ahogy gyárat vagy földet, ugyanúgy házat sem kaptak vissza természetben az egykori tulajdonosok. Amikor Gyurcsány Ferenc feleségül vette Dobrev Klárát, és hozzá költözött, vajon ki kellett volna nyomoznia az épület történetét? És mi lett volna a nem relativista erkölcsi kötelessége, ha megtudja, hogy a zsidónak minősült egykori tulajdonostól az ő születése előtt 15 évvel, beköltözése előtt 52 évvel származása miatt vették el a villát, nyolc esztendővel később, 1952-ben pedig mint burzsujtól államosították? (Dobrev Klára nagyapja, Apró Antal állami és pártvezetőként kapott ott lakást.) Mondta volna 1996-ban, hogy oda nem hajlandó költözni?

Egyébként százezrek laknak mástól elvett lakásban, és morális tekintetben mindegy, hogy villáról vagy két szoba-konyháról van szó. Az 1940-50-es évek fordulójáig a bérházak mind magántulajdonban voltak, állami lakás alig létezett. Aki az 1990-es években olcsón megvette a tanácsi lakását, az többnyire az egykori háztulajdonosoktól "elrabolt" ingatlant vett meg. Mindegyiküknek legyen lelkiismeret-furdalása? Vagy ez csak bizonyos négyzetméterszámon felül minősül erkölcsi relativizmusnak? Antall József tisztességét senki nem vitatta, pedig a Karády-villa volt a miniszterelnöki rezidenciája. Igaz, tudtommal a színésznő egykor csak bérelte azt, de ott lakott, és nem jószántából költözött ki onnan.

Gyurcsány Ferencet sok mindenért lehet bírálni. Szeretni meg amúgy sem kell. (Szerencsére senkit.) De képtelenségnek tartom morálisnak látszó érveléssel azt vetni a szemére, hogy "olyan villából jár politizálni, amelyet egy zsidótól vettek el". Ablonczy Balázs a könyveiből ítélve sokkal okosabb annál, hogy ezt ne tudná.

Domány András

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.