Ha jön az álom

  • .
  • 2010. március 11.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. február 25. Ablonczy Balázs, a kitűnő történész megírta, miért szavaz a Fideszre.

Ez természetesen az ő dolga. Ám van egy mondata, amelyre, úgy érzem, reagálnom kell. Gyurcsány Ferencet bírálva visszásnak nevezi, hogy a villája (valójában, mint vagyonnyilatkozata mutatja, nem az övé, hanem nyilván a feleségéé) korábbi tulajdonosát firtató kérdésre egy interjúban úgy válaszolt: "De hát mindenki a máséban lakik." Ez Ablonczy Balázs szerint "tökéletesen tükrözi a posztkommunista relativizmust".

Miért is? Magyarországon nem volt reprivatizáció. Szerencsére, mert lehetetlen lett volna, ennél még a szerencsétlen kárpótlási jegyrendszer is jobb volt. 1991. február 4-én, a kárpótlási törvényjavaslat vitájában Orbán Viktor vezérszónokként egyebek közt ezzel utasította el még a kárpótlást is a javasolt formában: "(...) nemcsak a volt tulajdonosokkal szemben történtek igazságtalanságok az elmúlt 40 esztendőben, hanem a privilegizáltakat leszámítva az egész társadalommal szemben. (...) Életek, szabadság, állások, előmeneteli és tanulási lehetőségek: ezek a hátrányok az igazságosság szempontjából legalább olyan súlyosak voltak, mint a vagyontárgyak elkobzása. (...) mérhetetlenül igazságtalan lenne a ma élő és a kisajátításokban teljesen vétlen nemzedékek rovására végrehajtani az egykori tulajdonosok kárpótlását. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a kárpótlás költségeit nem az állam, hanem az egyre roszszabbul élő adófizető polgárok fogják viselni. (...) A döntő gazdasági megfontolástól vezettetve el kell utasítanunk a kárpótlás gondolatát felettébb egyszerűen; nincs rá fedezete Magyarországnak."

Az érvelés persze főleg a termelőeszközökre vonatkozott, de ahogy gyárat vagy földet, ugyanúgy házat sem kaptak vissza természetben az egykori tulajdonosok. Amikor Gyurcsány Ferenc feleségül vette Dobrev Klárát, és hozzá költözött, vajon ki kellett volna nyomoznia az épület történetét? És mi lett volna a nem relativista erkölcsi kötelessége, ha megtudja, hogy a zsidónak minősült egykori tulajdonostól az ő születése előtt 15 évvel, beköltözése előtt 52 évvel származása miatt vették el a villát, nyolc esztendővel később, 1952-ben pedig mint burzsujtól államosították? (Dobrev Klára nagyapja, Apró Antal állami és pártvezetőként kapott ott lakást.) Mondta volna 1996-ban, hogy oda nem hajlandó költözni?

Egyébként százezrek laknak mástól elvett lakásban, és morális tekintetben mindegy, hogy villáról vagy két szoba-konyháról van szó. Az 1940-50-es évek fordulójáig a bérházak mind magántulajdonban voltak, állami lakás alig létezett. Aki az 1990-es években olcsón megvette a tanácsi lakását, az többnyire az egykori háztulajdonosoktól "elrabolt" ingatlant vett meg. Mindegyiküknek legyen lelkiismeret-furdalása? Vagy ez csak bizonyos négyzetméterszámon felül minősül erkölcsi relativizmusnak? Antall József tisztességét senki nem vitatta, pedig a Karády-villa volt a miniszterelnöki rezidenciája. Igaz, tudtommal a színésznő egykor csak bérelte azt, de ott lakott, és nem jószántából költözött ki onnan.

Gyurcsány Ferencet sok mindenért lehet bírálni. Szeretni meg amúgy sem kell. (Szerencsére senkit.) De képtelenségnek tartom morálisnak látszó érveléssel azt vetni a szemére, hogy "olyan villából jár politizálni, amelyet egy zsidótól vettek el". Ablonczy Balázs a könyveiből ítélve sokkal okosabb annál, hogy ezt ne tudná.

Domány András

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.