Ha jön az álom

  • .
  • 2010. március 11.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. február 25. Ablonczy Balázs, a kitűnő történész megírta, miért szavaz a Fideszre.

Ez természetesen az ő dolga. Ám van egy mondata, amelyre, úgy érzem, reagálnom kell. Gyurcsány Ferencet bírálva visszásnak nevezi, hogy a villája (valójában, mint vagyonnyilatkozata mutatja, nem az övé, hanem nyilván a feleségéé) korábbi tulajdonosát firtató kérdésre egy interjúban úgy válaszolt: "De hát mindenki a máséban lakik." Ez Ablonczy Balázs szerint "tökéletesen tükrözi a posztkommunista relativizmust".

Miért is? Magyarországon nem volt reprivatizáció. Szerencsére, mert lehetetlen lett volna, ennél még a szerencsétlen kárpótlási jegyrendszer is jobb volt. 1991. február 4-én, a kárpótlási törvényjavaslat vitájában Orbán Viktor vezérszónokként egyebek közt ezzel utasította el még a kárpótlást is a javasolt formában: "(...) nemcsak a volt tulajdonosokkal szemben történtek igazságtalanságok az elmúlt 40 esztendőben, hanem a privilegizáltakat leszámítva az egész társadalommal szemben. (...) Életek, szabadság, állások, előmeneteli és tanulási lehetőségek: ezek a hátrányok az igazságosság szempontjából legalább olyan súlyosak voltak, mint a vagyontárgyak elkobzása. (...) mérhetetlenül igazságtalan lenne a ma élő és a kisajátításokban teljesen vétlen nemzedékek rovására végrehajtani az egykori tulajdonosok kárpótlását. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a kárpótlás költségeit nem az állam, hanem az egyre roszszabbul élő adófizető polgárok fogják viselni. (...) A döntő gazdasági megfontolástól vezettetve el kell utasítanunk a kárpótlás gondolatát felettébb egyszerűen; nincs rá fedezete Magyarországnak."

Az érvelés persze főleg a termelőeszközökre vonatkozott, de ahogy gyárat vagy földet, ugyanúgy házat sem kaptak vissza természetben az egykori tulajdonosok. Amikor Gyurcsány Ferenc feleségül vette Dobrev Klárát, és hozzá költözött, vajon ki kellett volna nyomoznia az épület történetét? És mi lett volna a nem relativista erkölcsi kötelessége, ha megtudja, hogy a zsidónak minősült egykori tulajdonostól az ő születése előtt 15 évvel, beköltözése előtt 52 évvel származása miatt vették el a villát, nyolc esztendővel később, 1952-ben pedig mint burzsujtól államosították? (Dobrev Klára nagyapja, Apró Antal állami és pártvezetőként kapott ott lakást.) Mondta volna 1996-ban, hogy oda nem hajlandó költözni?

Egyébként százezrek laknak mástól elvett lakásban, és morális tekintetben mindegy, hogy villáról vagy két szoba-konyháról van szó. Az 1940-50-es évek fordulójáig a bérházak mind magántulajdonban voltak, állami lakás alig létezett. Aki az 1990-es években olcsón megvette a tanácsi lakását, az többnyire az egykori háztulajdonosoktól "elrabolt" ingatlant vett meg. Mindegyiküknek legyen lelkiismeret-furdalása? Vagy ez csak bizonyos négyzetméterszámon felül minősül erkölcsi relativizmusnak? Antall József tisztességét senki nem vitatta, pedig a Karády-villa volt a miniszterelnöki rezidenciája. Igaz, tudtommal a színésznő egykor csak bérelte azt, de ott lakott, és nem jószántából költözött ki onnan.

Gyurcsány Ferencet sok mindenért lehet bírálni. Szeretni meg amúgy sem kell. (Szerencsére senkit.) De képtelenségnek tartom morálisnak látszó érveléssel azt vetni a szemére, hogy "olyan villából jár politizálni, amelyet egy zsidótól vettek el". Ablonczy Balázs a könyveiből ítélve sokkal okosabb annál, hogy ezt ne tudná.

Domány András

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.