Karsai Dániel

Hazudni márpedig szabad

A sajtó-helyreigazítás vége?

  • Karsai Dániel
  • 2020. július 27.

Publicisztika

A hírekben észrevétlen maradt az Alkotmánybíróság friss, május 26-án hozott, IV/254/ 2020. számú határozata, mely a továbbiakban gyakorlatilag lehetetlenné teszi politikai vitákban a sajtó-helyreigazítás jogintézményének alkalmazását.

Az ügy tényállása meglehetősen egyszerű: a promenad.hu nevű internetes portál tudósított a hódmezővásárhelyi Fidesz frakcióvezetőjének a sajtótájékoztatójáról, szó szerint közölve a politikus azon állításait, melyek szerint a városnak 5,6 milliárd forint készpénze van, és ezért érthetetlen, hogy Márki-Zay Péter polgármester miért kívánja bezáratni a strandot és a városi stadiont. A cikk semmilyen kommentárt nem fűzött a frakcióvezető szavaihoz, és annak szerzője Márki-Zay Pétert sem kérdezte meg a témáról. Első ránézésre annyi történt, hogy egy helyi lap tudósított egy helyi eseményről.

„Véleményként értelmeződhet”

Igen ám, de Márki-Zay Péter szerint a frakcióvezető hazudott, egy szava sem igaz (ő nem akarta bezáratni a strandot és a stadiont), ezért sajtó-helyreigazítási pert indított, melyet első és másodfokon meg is nyert. A Kúria viszont elutasította a keresetét, mondván, hogy a vitatott ügyben pusztán a közszereplő politikusok közötti nézetkülönbség került kifejtésre, így a perbeli vita nem lépte túl a politikai vita kereteit. A cikkben közölt mondatok Márki-Zay Péter szándékaitól eltérő értelmezhetősége önmagában nem gond, és azokról egyébként is vita zajlik a fideszes frakcióvezető és a polgármester között, így a kérdés meghaladja egy sajtó-helyreigazítási per kereteit.

Mindezek után a polgármester az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult arra hivatkozva, hogy a hamis tényállítások sértik a jó hírnevét. A testület elutasította az alkotmányjogi panaszt a következő indokokkal. Az AB először részletesen bemutatta saját, sajtószabadsággal kapcsolatos gyakorlatát, melyet ezen a helyen nem ismétlek meg, csak az ügy szempontjából releváns megállapításokat veszem górcső alá.

Az AB leszögezte, hogy a közügyekről való tájékoztatásnak a lehető legszélesebb védelmet kell élveznie. Ezután azonban rámutatott, hogy a politikai vita kontextusában kifejtett tényállításokat nem lehet „a bizonyíthatósági teszt köznapi értelemben vett automatikus alkalmazásával” értékelni. Arra is figyelemmel kell lenni az AB szerint, hogy a kijelentés „milyen valódi jelentést hordoz a választópolgárok számára”. Az AB szerint a polgárok tisztában vannak azzal, hogy a politikusok hajlamosak a „figyelemfelkeltésre és túlzásokra”, és ezt is figyelembe kell venni – különösen, ha a szólás a közéleti szereplők tevékenységére vonatkozik, ebben az esetben ugyanis a (tény)közlés is véleményként értelmeződhet. Magyarán, az AB szerint egy politikus állíthat valótlan tényeket egy másik politikusról, mert ez pusztán kritika, melynek valóságtartalmát a választók úgysem veszik komolyan.

Az AB mindehhez még hozzáfűzte, hogy bár a valótlanságok közlésére a sajtószabadság nem terjed ki, mégis más a felelőssége a sajtónak, ha nem saját tartalmat tesz közzé, hanem a „közéleti vita frontvonalában tevékenykedő” politikusok kijelentéseit terjeszti. Az AB szerint Magyarországon kialakult a plurális politikai nyilvánosság, és a közéleti viták során elhangzottakat a társadalom kellő körültekintéssel tudja értékelni. E körültekintés része az is, hogy a társadalom számíthat egy kifogásolt tényállítás kapcsán válaszra, cáfolatra.

A konkrét ügyről az AB megállapította, hogy egyértelműen közügyről volt szó a cikkben, amelyben az érintett polgármester cáfolata nem hangzott el, arra a cikk megjelenése előtt nem volt lehetőség. Ugyanakkor a testület szerint ez nem gond, ugyanis figyelembe kell venni a téma „politikai vitába való beágyazódását”, és azt, hogy a vita a fideszes frakcióvezető és a polgármester között a témában régóta zajlik. Minthogy a polgármesternek számos helyen lehetősége van reagálni a vitában elhangzó „kritikákra”, így a cikk megfelelt az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdésében foglalt „alkotmányos követelményeknek”. (Az AB itt valószínűleg a demokratikus közvélemény kialakulására célozhatott, bár annak kialakítása az Alaptörvény e szakasza alapján, bármilyen meglepő is lehet, nem a sajtó feladata. Hanem az államé, hogy az ilyen közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit biztosítsa.)

Az AB a fenti döntéssel szabad utat adott a közügyekben való hazudozásnak, és gyakorlatilag kiüresítette a sajtó-helyreigazítás jogintézményét politikai ügyekben. Pedig az AB-nek már kiindulási tézise is alapvetően téves. Vitatható, hogy ma Magyarországon plurális politikai nyilvánosság lenne. Elképesztő kormánypárti média- és propagandatúlsúly mellett ugyan az ellenzéki vélemények megjelenhetnek, de lényegesen kevesebb embert érnek el, és őket is kisebb hangerővel, mint a NER médiatartalmai.

Ami ennél is fontosabb, a társadalom nem tudja „kellő körültekintéssel” értékelni a médiában elé kerülő információkat. A rendkívül felgyorsult információáramlásban a kritikai hírolvasás szinte lehetetlenné vált még a legtanultabb emberek számára is. Az olvasó akarva-akaratlanul a szó szoros értelmében kész ténynek veszi, amit elé tárnak, egyszerűen nincs ideje leellenőrizni a vele közölt adatok pontosságát. Pontosan ezt a jelenséget használják ki korunk információs pestisének, a hamis híreknek a terjesztői. A fake news hatalmas probléma, alapvetően lehetetleníti el a közügyek értelmes megvitatását és a racionális döntéshozatalt, hiszen a politikusok kezét megkötik a társadalmi elvárások, amelyek adott esetben irracionális hisztérián is alapulhatnak. Mindezért a való tények közlésének kötelezettségét relativizáló alkotmánybírósági álláspont rendkívül veszélyes és téves.

Horgonyhatás

Az AB-döntés legsúlyosabb hibája ugyanakkor nem is a fent kifejtettekben keresendő. Teljességgel elfogadhatatlan ugyanis az a nézet, hogy a másik felet pusztán azért nem kell megszólaltatni egy – hamis – tényállításokat közlő cikkben, vagy azért nem kell a sajtó-helyreigazítási kérelmének eleget tenni, mert azt az érintett később úgyis cáfolni tudja majd. Ez az álláspont súlyosan sérti a jó hírnévhez való jogot, de a józan ésszel és a média működésével is alapvetően ellentétes. Az érvelés- és döntéselmélet immáron majdnem fél évszázada ismeri az ún. horgonyhatás elméletét (és ezzel összefüggésben az „előfeszítés” és a „szuggesztió” fogalmakat). Ennek lényege – nagyon leegyszerűsítve –, hogy egy adott témában az első információ alapvetően befolyásolja a témáról való gondolkodásunkat. A média világában egyébként is közhelynek számít, hogy egy hazug állítás kigyomlálása hihetetlen erőfeszítést igényel (ha egyáltalán lehetséges), miközben a hazugság elterjesztéséhez – kis túlzással – elegendő az Enter gombot megnyomni. A modern médiaviszonyok között alapvető jelentőségű tehát a hamis hírek elleni küzdelem.

Az AB e döntésével a fenti érvekkel ellentétes utat járt be, e határozata nyomán gyakorlatilag lehetetlen lesz sikeres sajtó-helyreigazítási pereket indítani. Ennek oka, hogy nincsen olyan közügy, ahol a hazugsággal érintett fél ne tudná elmondani a kritikáját (hiszen minimum egy Facebook-oldala mindenkinek van). Ugyanakkor e válasz már sokkal kevesebb embert és kisebb hatásfokkal érhet majd el, mint az eredeti hazugság. A fake news elleni küzdelem tehát nem nélkülözheti az erős – bírói úton és gyorsan kikényszeríthető – jogi eszközöket. (Ezek közé tartozna az is, hogy személyiségi jogi perekben a bíróságok végre ne csak szimbolikus, hanem valódi visszatartó erővel rendelkező sérelemdíjakat ítéljenek meg.) Magyarországon az e tekintetben egyébként sem túl erős eszköztáron, amelynek fontos része a sajtó-helyreigazítási kérelem, most súlyos léket ütött az AB határozata.

Az amúgy is nehezen védhető döntést rá­adásul komor keretbe foglalja, hogy egy ismert ellenzéki politikus ügyében született. Az Alkotmánybíróságot sokan és nem ok nélkül vádolják kormánypárti szimpátiával vagy akár a NER érdekeinek nyílt kiszolgálásával. Nem a fentiekben elemzett határozat lesz az, melyet e bírálatok cáfolatául világ- és Európa-szerte lobogtatni lehet majd, bocsánatkérést követelve a kritikusoktól.

A szerző ügyvéd, alkotmányjogász.

Az írás eredetileg a Magyar Narancs 2020. június 25-i számában jelent meg, most online újraközöljük.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.