Karsai Dániel

Hazudni márpedig szabad

A sajtó-helyreigazítás vége?

  • Karsai Dániel
  • 2020. július 27.

Publicisztika

A hírekben észrevétlen maradt az Alkotmánybíróság friss, május 26-án hozott, IV/254/ 2020. számú határozata, mely a továbbiakban gyakorlatilag lehetetlenné teszi politikai vitákban a sajtó-helyreigazítás jogintézményének alkalmazását.

Az ügy tényállása meglehetősen egyszerű: a promenad.hu nevű internetes portál tudósított a hódmezővásárhelyi Fidesz frakcióvezetőjének a sajtótájékoztatójáról, szó szerint közölve a politikus azon állításait, melyek szerint a városnak 5,6 milliárd forint készpénze van, és ezért érthetetlen, hogy Márki-Zay Péter polgármester miért kívánja bezáratni a strandot és a városi stadiont. A cikk semmilyen kommentárt nem fűzött a frakcióvezető szavaihoz, és annak szerzője Márki-Zay Pétert sem kérdezte meg a témáról. Első ránézésre annyi történt, hogy egy helyi lap tudósított egy helyi eseményről.

„Véleményként értelmeződhet”

Igen ám, de Márki-Zay Péter szerint a frakcióvezető hazudott, egy szava sem igaz (ő nem akarta bezáratni a strandot és a stadiont), ezért sajtó-helyreigazítási pert indított, melyet első és másodfokon meg is nyert. A Kúria viszont elutasította a keresetét, mondván, hogy a vitatott ügyben pusztán a közszereplő politikusok közötti nézetkülönbség került kifejtésre, így a perbeli vita nem lépte túl a politikai vita kereteit. A cikkben közölt mondatok Márki-Zay Péter szándékaitól eltérő értelmezhetősége önmagában nem gond, és azokról egyébként is vita zajlik a fideszes frakcióvezető és a polgármester között, így a kérdés meghaladja egy sajtó-helyreigazítási per kereteit.

Mindezek után a polgármester az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult arra hivatkozva, hogy a hamis tényállítások sértik a jó hírnevét. A testület elutasította az alkotmányjogi panaszt a következő indokokkal. Az AB először részletesen bemutatta saját, sajtószabadsággal kapcsolatos gyakorlatát, melyet ezen a helyen nem ismétlek meg, csak az ügy szempontjából releváns megállapításokat veszem górcső alá.

Az AB leszögezte, hogy a közügyekről való tájékoztatásnak a lehető legszélesebb védelmet kell élveznie. Ezután azonban rámutatott, hogy a politikai vita kontextusában kifejtett tényállításokat nem lehet „a bizonyíthatósági teszt köznapi értelemben vett automatikus alkalmazásával” értékelni. Arra is figyelemmel kell lenni az AB szerint, hogy a kijelentés „milyen valódi jelentést hordoz a választópolgárok számára”. Az AB szerint a polgárok tisztában vannak azzal, hogy a politikusok hajlamosak a „figyelemfelkeltésre és túlzásokra”, és ezt is figyelembe kell venni – különösen, ha a szólás a közéleti szereplők tevékenységére vonatkozik, ebben az esetben ugyanis a (tény)közlés is véleményként értelmeződhet. Magyarán, az AB szerint egy politikus állíthat valótlan tényeket egy másik politikusról, mert ez pusztán kritika, melynek valóságtartalmát a választók úgysem veszik komolyan.

Az AB mindehhez még hozzáfűzte, hogy bár a valótlanságok közlésére a sajtószabadság nem terjed ki, mégis más a felelőssége a sajtónak, ha nem saját tartalmat tesz közzé, hanem a „közéleti vita frontvonalában tevékenykedő” politikusok kijelentéseit terjeszti. Az AB szerint Magyarországon kialakult a plurális politikai nyilvánosság, és a közéleti viták során elhangzottakat a társadalom kellő körültekintéssel tudja értékelni. E körültekintés része az is, hogy a társadalom számíthat egy kifogásolt tényállítás kapcsán válaszra, cáfolatra.

A konkrét ügyről az AB megállapította, hogy egyértelműen közügyről volt szó a cikkben, amelyben az érintett polgármester cáfolata nem hangzott el, arra a cikk megjelenése előtt nem volt lehetőség. Ugyanakkor a testület szerint ez nem gond, ugyanis figyelembe kell venni a téma „politikai vitába való beágyazódását”, és azt, hogy a vita a fideszes frakcióvezető és a polgármester között a témában régóta zajlik. Minthogy a polgármesternek számos helyen lehetősége van reagálni a vitában elhangzó „kritikákra”, így a cikk megfelelt az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdésében foglalt „alkotmányos követelményeknek”. (Az AB itt valószínűleg a demokratikus közvélemény kialakulására célozhatott, bár annak kialakítása az Alaptörvény e szakasza alapján, bármilyen meglepő is lehet, nem a sajtó feladata. Hanem az államé, hogy az ilyen közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit biztosítsa.)

Az AB a fenti döntéssel szabad utat adott a közügyekben való hazudozásnak, és gyakorlatilag kiüresítette a sajtó-helyreigazítás jogintézményét politikai ügyekben. Pedig az AB-nek már kiindulási tézise is alapvetően téves. Vitatható, hogy ma Magyarországon plurális politikai nyilvánosság lenne. Elképesztő kormánypárti média- és propagandatúlsúly mellett ugyan az ellenzéki vélemények megjelenhetnek, de lényegesen kevesebb embert érnek el, és őket is kisebb hangerővel, mint a NER médiatartalmai.

Ami ennél is fontosabb, a társadalom nem tudja „kellő körültekintéssel” értékelni a médiában elé kerülő információkat. A rendkívül felgyorsult információáramlásban a kritikai hírolvasás szinte lehetetlenné vált még a legtanultabb emberek számára is. Az olvasó akarva-akaratlanul a szó szoros értelmében kész ténynek veszi, amit elé tárnak, egyszerűen nincs ideje leellenőrizni a vele közölt adatok pontosságát. Pontosan ezt a jelenséget használják ki korunk információs pestisének, a hamis híreknek a terjesztői. A fake news hatalmas probléma, alapvetően lehetetleníti el a közügyek értelmes megvitatását és a racionális döntéshozatalt, hiszen a politikusok kezét megkötik a társadalmi elvárások, amelyek adott esetben irracionális hisztérián is alapulhatnak. Mindezért a való tények közlésének kötelezettségét relativizáló alkotmánybírósági álláspont rendkívül veszélyes és téves.

Horgonyhatás

Az AB-döntés legsúlyosabb hibája ugyanakkor nem is a fent kifejtettekben keresendő. Teljességgel elfogadhatatlan ugyanis az a nézet, hogy a másik felet pusztán azért nem kell megszólaltatni egy – hamis – tényállításokat közlő cikkben, vagy azért nem kell a sajtó-helyreigazítási kérelmének eleget tenni, mert azt az érintett később úgyis cáfolni tudja majd. Ez az álláspont súlyosan sérti a jó hírnévhez való jogot, de a józan ésszel és a média működésével is alapvetően ellentétes. Az érvelés- és döntéselmélet immáron majdnem fél évszázada ismeri az ún. horgonyhatás elméletét (és ezzel összefüggésben az „előfeszítés” és a „szuggesztió” fogalmakat). Ennek lényege – nagyon leegyszerűsítve –, hogy egy adott témában az első információ alapvetően befolyásolja a témáról való gondolkodásunkat. A média világában egyébként is közhelynek számít, hogy egy hazug állítás kigyomlálása hihetetlen erőfeszítést igényel (ha egyáltalán lehetséges), miközben a hazugság elterjesztéséhez – kis túlzással – elegendő az Enter gombot megnyomni. A modern médiaviszonyok között alapvető jelentőségű tehát a hamis hírek elleni küzdelem.

Az AB e döntésével a fenti érvekkel ellentétes utat járt be, e határozata nyomán gyakorlatilag lehetetlen lesz sikeres sajtó-helyreigazítási pereket indítani. Ennek oka, hogy nincsen olyan közügy, ahol a hazugsággal érintett fél ne tudná elmondani a kritikáját (hiszen minimum egy Facebook-oldala mindenkinek van). Ugyanakkor e válasz már sokkal kevesebb embert és kisebb hatásfokkal érhet majd el, mint az eredeti hazugság. A fake news elleni küzdelem tehát nem nélkülözheti az erős – bírói úton és gyorsan kikényszeríthető – jogi eszközöket. (Ezek közé tartozna az is, hogy személyiségi jogi perekben a bíróságok végre ne csak szimbolikus, hanem valódi visszatartó erővel rendelkező sérelemdíjakat ítéljenek meg.) Magyarországon az e tekintetben egyébként sem túl erős eszköztáron, amelynek fontos része a sajtó-helyreigazítási kérelem, most súlyos léket ütött az AB határozata.

Az amúgy is nehezen védhető döntést rá­adásul komor keretbe foglalja, hogy egy ismert ellenzéki politikus ügyében született. Az Alkotmánybíróságot sokan és nem ok nélkül vádolják kormánypárti szimpátiával vagy akár a NER érdekeinek nyílt kiszolgálásával. Nem a fentiekben elemzett határozat lesz az, melyet e bírálatok cáfolatául világ- és Európa-szerte lobogtatni lehet majd, bocsánatkérést követelve a kritikusoktól.

A szerző ügyvéd, alkotmányjogász.

Az írás eredetileg a Magyar Narancs 2020. június 25-i számában jelent meg, most online újraközöljük.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.