Holland és belga tévések rácsodálkoznak Magyarországra

Publicisztika

A televíziós stábok egy politikai riportműsorba forgattak anyagot. Meglepődtek, hova kerültek.

A külföldi tévések Csóka-Szűcs János történetét dolgozták föl: mint arról lapunk annak idején beszámolt, az ellenzéki aktivistát május közepén egy kora reggeli órában gyulai otthonában kereste fel tíz rendőr rémhírterjesztés gyanúja miatt.

Aligha véletlen, hogy a holland és belga tévések figyelmét fölkeltette ez az eset, amely a magyar rendszerváltás után harminc évvel történt az Európai Unió egyik tagállamában. Hiszen finoman szólva is rendhagyó, ha a rendőrség ilyen számban és erővel, ráadásul ilyen indokkal jelenik meg egy magánháznál; még akkor is, ha a NER tizedik évében járunk, az egypárti-egyszemélyi uralom kiépítésének a vége felé.

A rendőri intézkedés bevett protokollja szerint házkutatást tartottak, informatikai eszközök sorát foglalták le, a Mindenki Magyarországa Mozgalom és a Momentum gyulai aktivistáját előállították, rabosították, kihallgatták, amint erről többször is írtunk. Nem árt felidézni: Csóka-Szűcs „bűne” az volt, hogy megírta: a Békés Megyei Központi Kórház gyulai részlegét járványkórházzá minősítették át, és közel 1200 ágyat kiürítettek.

A Gyulai Járási Ügyészség két nap múlva bűncselekmény hiánya megszüntette az eljárást, majd az is kiderült, az ügyben a feljelentést Gyula fideszes polgármestere, Görgényi Ernő tette meg.

A két nyugat-európai televízió forgatócsoportot küldött Magyarországra, miután egy nappal a házkutatás és előállítás után már az Európai Parlamentben és a német szövetségi törvényhozásban, a Bundestagban is téma volt az ügy.

A holland és belga tévések Budapesten és Gyulán forgattak, a riportra több napot áldoztak a stábok. Miután a fővárosban és Gyulán végeztek a munkával, jutott arra egy kis idejük, hogy kötetlenül beszélgessenek Csóka-Szűcs Jánossal. Egymástól függetlenül mindkét stáb azt mondta el a gyulai férfinak, hogy azt hitték, csak egy megdöbbentő ügy miatt jöttek Magyarországra. De szembesülniük kellett egy másik legalább ilyen komoly, váratlan esettel is: sem a fővárosban, sem Gyulán nem találtak az utcákat járva olyan embert, aki nyilatkozott volna nekik.

Pedig a külföldi kollégák a magyar illetékesektől mindig azt hallják, hogy semmi gond, virágzik a sajtószabadság (még az Index-ügy előtt vagyunk), semmi gond nincs a véleménynyilvánítás szabadságával, senkit hátrány nem érhet és nem is ér nézetei miatt, sőt a magyar jogállamiság állapota jobb sok nyugat-európai országénál. De akkor mi oka lehet ennek a csöndnek és hallgatásnak? – kérdezték a holland és a belga tévések. Miért a hárítás, miért nem nyilatkoznak, miért térnek ki a mikrofon elől, miért nem merik vállalni véleményüket? Miért félnek? A választ, persze, nyilván ők is tudják, még ha nehéz is megérteniük, az Európai Unióban hogyan is lehetséges mindez. Ezzel a tanulsággal mentek vissza a tévések Amszterdamba és Brüsszelbe, elvíve kis hazájukba Orbán Viktor Magyarországának hírét.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.