Hidegvérrel

  • 2001. június 14.

Publicisztika

Rendes liberális ilyenkor meg van lőve. Gondolja ezt is, gondolja azt is, és belefájdul a feje, hogy meg tudja indokolni mindkettőt. Az ölés az emberi történelem része, és azokban a szüntelenül adódó szerencsétlen pillanatokban, amikor ezzel szembesülünk, nem tudunk mit kezdeni vele. Most éppen Timothy McVeigh megölésével, ezzel az előre megfontolt szándékkal, tudományos alapossággal, bosszúállás céljából végrehajtott törvényes gyilkossággal, amiből akár igazi reality show is válhatott volna, ha úgy dönt az illetékes bíró. Az emberiség beleinternetezhette volna magát a Guinnessbe a legtöbb szempár által élőben végignézett kivégzés kategóriájában. Ezt megúsztuk, a szembenézést nem.

n Rendes liberális ilyenkor meg van lőve. Gondolja ezt is, gondolja azt is, és belefájdul a feje, hogy meg tudja indokolni mindkettőt. Az ölés az emberi történelem része, és azokban a szüntelenül adódó szerencsétlen pillanatokban, amikor ezzel szembesülünk, nem tudunk mit kezdeni vele. Most éppen Timothy McVeigh megölésével, ezzel az előre megfontolt szándékkal, tudományos alapossággal, bosszúállás céljából végrehajtott törvényes gyilkossággal, amiből akár igazi reality show is válhatott volna, ha úgy dönt az illetékes bíró. Az emberiség beleinternetezhette volna magát a Guinnessbe a legtöbb szempár által élőben végignézett kivégzés kategóriájában. Ezt megúsztuk, a szembenézést nem.

Timothy McVeigh gyilkos volt, hat éve fölrobbantott egy szövetségi épületet Oklahoma Cityben. Megölt százhatvannyolc embert, ártatlan gyerekeket is, nem csak azokat felnőtteket, akik szerencsétlenségükre épp abban a házban szolgálták az amerikai államot, és így a McVeigh fejében uralkodó zűrzavar méltóvá tette őket arra, hogy meghaljanak az elnyomó állam elleni harcban. Ami persze maga az elmebaj. Amerikában sokáig volt, aztán egy időben nem volt, 1976 óta megint van halálbüntetés. Ha van halálbüntetés, ha nincs, Amerika civilizált ország, hivatkozunk rá, igazodunk hozzá, példálódzunk vele, amikor érvekre van szükségünk. Szövetségi kivégzést harmincnyolc év óta most először hajtottak végre Amerikában, habár egyes államok azóta is sok száz alkalommal megtették ugyanezt. Timothy McVeigh lelkén azonban túl sok élet száradt ahhoz, hogy tovább élhesse a magáét. Hiába derült ki az utolsó előtti pillanatban, hogy ügyvédei nem kaptak meg több ezer oldalnyi dokumentumot (ami nem válik az ottani igazságszolgáltatás dicsőségére, az viszont példaértékű, hogy mégis kitudódott), nem merült fel olyan körülmény, ami megkérdőjelezte volna bűnösségét. És azt a mondatot, hogy Timothy McVeigh nem érdemelt halált, gyakorlatilag képtelenség most kimondani.

Azt viszont ki kell, hogy ölni nem csak McVeighnek nincs joga. Az államnak sincs.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.