"Ide figyelj, róka koma! (A tb-önkormányzatok reinkarnációja)

  • Markos András
  • 2003. július 17.

Publicisztika

A közelmúltban három tárca (a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi, valamint az Igazságügyi Minisztérium) minisztere előterjesztést nyújtott be a kormánynak a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletéről szóló 1998/XXXIX. törvény módosításáról. Az anyagot az érdekvédelmi szervezeteknek is megküldték. A tervezet a társadalombiztosítás feletti "járulékfizetői ellenőrzés" megvalósítását célozza, és az elképzelések szerint 2004. január 1-jén lépne hatályba.

A közelmúltban három tárca (a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi, valamint az Igazságügyi Minisztérium) minisztere előterjesztést nyújtott be a kormánynak a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletéről szóló 1998/XXXIX. törvény módosításáról. Az anyagot az érdekvédelmi szervezeteknek is megküldték. A tervezet a társadalombiztosítás feletti "járulékfizetői ellenőrzés" megvalósítását célozza, és az elképzelések szerint 2004. január 1-jén lépne hatályba.

*

A Fidesz kormányra kerülésekor megszüntette az 1993-tól 1998 első feléig működő társadalombiztosítási (tb) önkormányzatokat. Emiatt sokan támadták az Orbán-kormányt, de elsősorban politikai és nem szakmai szempontból, hiszen a legnagyobb szakszervezet, az MSZOSZ így elveszítette tb-pozícióit. Sok jóindulatú, de a tényeket nem ismerő szakértő a demokrácia elleni támadásnak fogta fel az önkormányzatok feloszlatását - holott az nem az önkormányzatiság, csupán az adott önkormányzatok megszüntetése volt.

Hogy e lépésre miért volt szükség, azzal nagyjából minden párt tisztában volt. Az Országgyűlés a tb-önkormányzatok sorozatos botrányai miatt 1995 végén vizsgálóbizottság felállításáról döntött, amelynek azt kellett kiderítenie, hogy az Egészségbiztosítási Önkormányzat és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) a gazdálkodásra vonatkozó jogszabályokat nem sértette-e meg, illetve nem folytatott-e a járulékfizetők érdekeit súlyosan sértő működést. A bizottság elsősorban azokra az ügyekre koncentrált, amelyek már napvilágra kerültek a sajtóban, illetve az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentéseiben.

A munkát nehezítette, hogy számos dokumentumhoz hozzá sem jutott a bizottság; így volt ez például abban az - államnak mintegy négymilliárdos veszteséget okozó - ügyben is, amelyben a Co-Nexus, a Postabank, a Globex és az egyéb cégek közötti elvtelen üzleti, személyi és anyagi kapcsolatok végső számláját a tb - azaz a járulékfizetők - állta. Ezen iratok döntő része az informális elnökségi, a zárt ülések jegyzőkönyveiben és feljegyzésekben várta a "feltámadást"; az 1998-as kormányváltás után is csak részben vált hozzáférhetővé.

Számításaim szerint a tb-önkormányzatok működése idején közel 100 milliárd forintos kár keletkezett a társadalombiztosításnál - beleértve a járulékbehajtás és az ellenőrzés elégtelensége, illetve az informatikai rendszer működésképtelensége miatti veszteségeket is. Íme néhány tétel: hozzávetőlegesen 12 milliárd forintot emésztett föl a Postabank befektetéseibe helyezett pénzösszeg, plusz az ÁSZ szerint is felesleges folyamatos banki tőkeemelés és garanciavállalás (a tb-önkormányzatok tulajdonosai voltak a Postabanknak); a társadalombiztosítási járuléktartozások és kamatok elengedése olyan cégeknek is, amelyeknél ez indokolatlan volt; a felelőtlen vagyongazdálkodás okozta vagyonvesztés; az indokolatlanul magas irodabérleti díjak; a nem működő informatikai rendszerek világbanki hiteleinek és kamatainak a visszafizetése - és még sokáig lehetne folytatni a kárlistát.

Az önkormányzati tagok persze védték a mundér becsületét; a parlamenti vizsgálóbizottság anyagáról - amelyet az MSZP-SZDSZ dominálta Országgyűlés elsöprő többséggel fogadott el - az egyik elnökségi tag nyilvánosan kijelentette: "Nem mondom azt, hogy mi a véleményem, hogy a tisztelt (országgyűlési) képviselők milyen minőségben mit csináljanak velem, ha megengedem. (...) Nem tudok eltekinteni attól, hogy az önkormányzat létrehozását egyedül az akkor ellenzékben lévő MSZP nem ellenezte, csendben volt."

*

A mostani anyagot a három miniszter arra való hivatkozással terjesztette elő, hogy a kormányprogram megígérte a tb-felügyelet létrehozását, amely garantálja a rendszer törvényes, napi politikai befolyástól mentes, szakszerű és hatékony működését.

A tervezett egészségbiztosítási és nyugdíj-biztosítási tanácsnak 9 tagja lenne. Hármat delegálna az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkáltatói, hármat az OÉT munkavállalói oldala és hármat a kormány. Nem lehetne tanácstag országgyűlési képviselő, miniszter, politikai államtitkár, közigazgatási szervnél alkalmazott köztisztviselő, továbbá a Pénzügyminisztérium, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, illetve a tb igazgatási szervének munkavállalója vagy szakértője, a munkáltatói érdekképviselet, valamint a szakszervezetek választott képviselője, az egészségbiztosítási alapból finanszírozott egészségügyi szolgáltató tulajdonosa, támogatott gyógyszerkészítmény forgalmazója, képviselője - ide nem értve az egészségügyi intézmény magasabb vezető állású és beosztású szakmai vezetőit. A tanács tagjait hat évre választanák meg, díjazásuk a minisztériumi főosztályvezetői illetmény 80 - az elnöké 120 - százaléka lenne. A tanácsok éves induló bér- és mükődési költsége 140 millióra rúgna, ehhez jönne 30 millió forint egyszeri kiadás.

A felsorolás érdekes. Nem maradtak ki a már említett pazarló önkormányzatok egykori képviselői, sőt az, hogy az előterjesztés kivételt tesz az egészségügyi intézmények magasabb vezetőivel, utalhat arra is, hogy a leendő tagok hellyel-közzel már megvannak. Érthetetlen, hogy miközben az OEP a minisztériumnak van alárendelve - nem beszélve a pénzügyi tárcától való függőségről -, miért jelöl három főt a kormányzat, miközben a társadalombiztosítási szervek szakértőit kizárták.

A tervezett jogkörök még érdekesebbek. A tanács véleményezné az alapok költségvetésére és zárszámadására vonatkozó törvények tervezetét, a kapcsolatos jogszabályok tervezetét, értékelné a biztosítási ág helyzetét; javaslatokat tenne a tb-alapok egyensúlyi helyzetére, a biztosítási ág továbbfejlesztésére, tanulmányokat és koncepciókat készítene és így tovább. A parlament illetékes bizottsága előtt időről időre beszámolnának tevékenységükről.

A tervezet alapján úgy véli az ember, hogy ismét teljesen fölöslegesen hoznak létre egy testületet; hiszen a tárcákon belül megvannak azok a struktúrák, amelyek a tervezéssel, az előkészítéssel, a tanulmányírással foglalkoznak. Ráadásul a tervezett testületeknek döntési vagy vétójoguk nincs, és nem szólhatnak bele az alapok gazdálkodásába. (Az alapok költségvetését és zárszámadását az ÁSZ ellenőrizte és ellenőrzi a jövőben is.) Az önkormányzatok alá egy teljes nyugdíj- és egészségbiztosítási apparátus dolgozott. A tanács most tervezhetne, kutathatna, javasolhatna - holott, némi túlzással, az egészségügyi irányítás területén évtizedek óta más sem történik, mint koncepciógyártás és tanulmányírás.

Mire jó e párhuzamosság - miközben folyamatosan takarékos államról beszélünk? Amúgy az előterjesztő Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium egyik vezető tisztségviselője korábban mellszélességgel támogatta a már említett postabanki kezességvállalást a járulékfizetők terhére. Akik ugyanúgy nem ellenőriznek és nem láthatnak semmit az egészből, mint az önkormányzatok idején, noha minden az ő nevükben történik.

Tudja ezt mindenki; de hát a kormányprogram beígérte a "járulékfizetői ellenőrzést". Minderről egy vicc jut az eszembe. A nyúl, amikor a róka mama nincs otthon, odamegy a kis rókákhoz, és azt mondja nekik: "Megizélem az anyátokat, ha hazajön!" Hazajön a róka mama, és a kicsinyei elmondják, hogy a nyúl mit mondott nekik. Megmérgesedik a róka, kergetni kezdi a nyulat, de az jobbra-balra szökell, majd átugrik egy villás ágon, a róka meg a faág közé szorul. Körbejárja a nyúl a rókát, s így szól: "Ide figyelj, róka koma! Büdös is vagy, ronda is vagy, de ha már a gyerekeknek megígértem..."

A szerző szociológus, az 1995-1996-ban a tb-alapok gazdálkodását vizsgáló bizottság szakértője.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.