Parászka Boróka

Intés és igazodás

Fidesz-közeli RMDSZ-kongresszus Kolozsváron

  • Parászka Boróka
  • 2015. május 24.

Publicisztika

Mindenki üzent mindenkinek, de csak egy dolog dőlt el: Kelemen Hunor újabb négy évig maradhat a párt élén. Nagyjából így összegezhető a legnagyobb romániai magyar érdekvédelmi szervezet 12. kongresszusa.

Ahhoz képest, hogy a párt tavaly év végén kilépett a kormányból, és politikai jelentőségét egyre több elemző kérdőjelezi meg, most a román politikai elit minden fontos képviselője megjelent, vagy üzent valami szépet. Az egykori koalíciós partner, a „cserbenhagyott” Victor Ponta beszédet mondott, Klaus Johannis államfő pedig üzenetet küldött. A Nemzeti Liberális Párt ellenzékből ajánlott tízéves együttműködést. Mindennek fényében úgy tűnhet, az RMDSZ még mindig komolyan vehető, hasznos partner Romániában, ellenzékben és kormányon egyaránt. A szövetség azonban most nem ennek a közönségnek játszik.

A román kapcsolatokat a kivárás és a taktikus távolságtartás jellemzi, a magyar irányt pedig a feltétlen kiegyezés szándéka határozza meg. Markó Béla elnöksége idején az RMDSZ vezetése nem kötelezte el magát egyetlen magyarországi pártszövetség mellett sem, az „egyenlő közelség” elve szerint alakultak a viszonyai. A Fidesz természetesen nem fogadta el ezt az „önjáró” politikai gyakorlatot, és a 2010-es választások után intézkedések sorával zárta el a szövetséget a magyarországi forrásoktól. Az első és leglátványosabb ilyen döntés az oktatási-nevelési támogatások folyósításának elirányítása volt – egy RMDSZ-en kívüli szervezethez. A magyarországi választások után néhány hónappal az erdélyi szervezet élén az Orbánnak következetesen ellenálló Markó Bélát Kelemen Hunor váltotta, aki első megválasztása után többször is jelezte: fontosnak tartja a Fidesz–RMDSZ-viszony javítását. Az elmúlt években több kudarcos kísérlet is történt erre. Ez idő alatt jöttek létre, illetve erősödtek meg az erdélyi magyar versenypártok – az Erdélyi Magyar Néppárt és a Magyar Polgári Párt –, s szorult vissza az RMDSZ több önkormányzatban, a parlamentben és a szenátusban is.

Kelemen Hunor első négy elnöki éve alatt kiderült, hogy bár a Magyarországról érkező juttatások megvonása nem jelent végzetes vérveszteséget, de a romániai politikai pozí­ciók simán gyengíthetők annyira Budapestről, hogy a kieső támogatások már sem önkormányzati, sem kormányzati forrásokból nem pótolhatók. Aztán az év elején, két hónappal e kongresszus előtt megtört a jég, s a magyar kormány megállapodott az RMDSZ-szel, hogy a szövetség segíti a kettős állampolgárságot kérvényezők honosítási eljárását. Ezzel egy időben nyilatkozatok sora látott napvilágot arról, hogy a magyar kormány Kelemen Hunor szervezetét tekinti stratégiai szempontból fontos partnerének (az efféle hűségnyilatkozatok korábban Tőkés László Erdélyi Magyar Néppártjának jártak). A honosítási együttműködés anyagi szempontból is előnyös az RMDSZ-nek, de a nagy nyereség mégis az, hogy nincs több veszteség. A jövő évi választásokra készülő szövetséget többé már nem torpedózhatják meg a Magyarországról finanszírozott versenypártok.

Kelemen Hunor számára személyes tétje is volt a különbékének, hisz párton belüli pozíciói évek óta bizonytalanok voltak. Nemcsak Markó korábbi támogatói voltak bizalmatlanok vele szemben, de a „jobbról előzés” veszélye is fenyegette, a párton belül önállósodó székelyföldi önkormányzatok vezetői közül akár komoly kihívóra is számíthatott. Különösen a KDNP-vel jó viszonyt ápoló Kovászna megye állásfoglalása volt kérdéses: a megyeszékhelyt, Sepsiszentgyörgyöt vezető Antal Árpád polgármestert sokan Kelemen utódaként tartották számon. A Fidesz–KDNP-vel tető alá hozott megegyezés után azonban ez a rivalizálás elhalt, a kongresszuson Kelemen Hunor egyedüli jelöltként indult.

*

A többrendbeli szervezeti reformot két talányos hasonlattal indította útjára Kelemen: „szemüvegcserére” van szükség, és „újratervezés” lesz – nyilatkozta a kongresszus előtt. Ez nagyjából azt jelenti, hogy könnyítene az RMDSZ struktúráján, megszűnik például a szövetségi főtitkárság, s visszatér az ügyvezető elnökség intézménye. A szervezeten belüli kinevezések és szankciók rendszere gyorsabbá válhat, és személyes hatáskörbe kerülhet. Az „újratervezést” mint a kongresszus mottóját Markó Béla felszólalásában kifogásolta, jelezvén, hogy továbbra is fontos lenne a döntéshozatali részvétel. A neki címzett kritikára az elnök azzal válaszolt, hogy a kor kihívásaihoz kell igazodnia az RMDSZ-nek.

A magyarországi vendégek a maguk módján értékelték a belső folyamatokat. „Nem fogadható el semmi, ami az RMDSZ-t gyengíti” – mondta az Orbán Viktor üzenetét tolmácsoló Semjén Zsolt, és a korábbi évek konfliktusairól, szankcióiról említést sem téve hangsúlyozta, hogy a magyar kormány és az RMDSZ szövetségben dolgozik a kijelölt célok megvalósításán… Az erdélyi kiegyezés példa lehet a felvidéki, kárpátaljai és a délvidéki magyar kisebbségi szervezetek előtt is – így szól a kolozsvári intés.

„Köszönettel tartozunk Kelemen Hunor elnök úrnak, hogy nem pusztán rendezett viszony, hanem bizalmi viszony van az RMDSZ és a magyar kormány között. Az RMDSZ természetszerű kapcsolatot kell jelentsen Románia és Magyarország között. Minkét ország nemzeti érdeke az együttműködés, ebben meghatározó szerepe van az RMDSZ-nek. Rajtunk nem fog múlni, Magyarország önök mögött áll, mindig számíthatnak Magyarországra” – nyiltakozta Semjén. De követendő pél­dáról szólt Schiffer András is, a már a Kádár-korszakban előszeretettel emlegetett „híd szerepre” utalva, amikor azt mondta, hogy az RMDSZ lehet Románia és Magyarország között a kapocs. Berényi József a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának nevében pedig azt köszönte meg Kelemen Hunornak és csapatának, hogy az interetnikus együttműködést szorgalmazó Híd-Mosttal szemben a Fidesz-partner MKP-t támogatták. Az MSZP-t Tóbiás József képviselte, aki bár valamiféle enyhe kritikát megfogalmazott a „megosztó” KDNP felé, szintén az RMDSZ „összefogáspárti” politikáját emelte ki.

A díszvendégek felszólalását még fegyelmezetten végighallgatta a hétszáz meghívott, a kongresszus további munkája azonban lazuló figyelem mellett zajlott. Eckstein Kovács Péter, az RMDSZ szabadelvű politikusa, Traian Băsescu korábbi tanácsosa, aki az előző kongresszuson Kelemen kihívója volt, most egy ­Facebook-posztot írt, melyben elpanaszolta: szakmai vita nem volt, a jelöltek úgy emelgették a karjukat, mintha „tornaórán” lettek volna. Több vidéki küldött jelezte, hogy szavazatukat vagy nem vették figyelembe, vagy nem is szavazhattak, s nem volt senki, aki odafigyelt volna a felszólalásukra, hisz érdekegyeztetés, műhelymunka alig volt.

Az egyedüli jelölt Kelemen Hunort a 778 küldöttből 590 választotta újra. S valóban nem mondhatja senki, hogy sikertelen négy évet tudhat maga mögött: az RMDSZ nincs kormányon, de politikai ajánlatokat még mindig kap. A Fidesz–KDNP-vel végül kiegyezett a szövetség, más magyar politikai partner, alternatíva meg amúgy sem mutatkozik: a Jobbikot meg sem hívták a kongresszusra, a többi ellenzéki párt tét nélküli protokollüzenetet hozott. A szervezet belső konfliktusait jegelték. Ezzel még el lehet valahogy gazdálkodni a következő négy évben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.