Polónyi István

Felnőttóvoda

A felsőoktatási törvény századik módosításáról

  • Polónyi István
  • 2015. május 24.

Publicisztika

A minisztérium szétküldte – egyelőre még csak szűkebb körben – azt az előterjesztését, amely egyéb mások mellett a felsőoktatási törvény módosítását, valamint a felsőoktatásban szerezhető szakok jegyzékének felsorolását (lényegében szűkítését) tartalmazza. Ezzel centenáriumhoz érkeztünk. A rendszerváltás óta megszületett három felsőoktatási törvénynek számos módosítása után ez a mostani, amelyet hamarosan a parlament elé terjeszt a kormány, lesz a századik.

A törvénymódosítás célja, hogy a Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiai dokumentum célkitűzéseit megvalósítsa, azaz „a nemzetközi oktatási és kutatási térben magasan pozicionált, a társadalmi kihívásokra válaszolni képes, Magyarország gazdasági sikerességét alapjaiban meghatározó felsőokta­tási rendszer működtetése, melynek alapvető mozgatórugója a verseny”.

Ugye, szép? Kicsit lózungos, de olyan magasan szántó. Pláne, ha elmélyedünk az előterjesztés „Vezetői Összefoglaló”-jában, amely szerint „a felsőoktatási koncepció célkitűzései öt fő irányvonal keretében foglalhatóak össze”. Az első „együttműködés és versenyhelyzet kialakítása a felsőoktatási intézményrendszeren belül és kifelé”. Világos: külső, belső verseny, bármit is jelent az, egy állami és agyonsza­bályo­zott, lényegében minden döntésében államilag meghatározott és korlátozott felsőoktatásban. A második a „munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képzési struktúra”. Az Orbán-kormányzatok fél évtizede alatt kezdjük megérteni, mit jelent ez: rövid távú munkaerő-piaci igények szerinti képzésszerkezetet. Hiába 3–6 év az átfutása a felsőoktatási képzésnek, a mai igények, kereseti és elhelyezkedési jellemzők alapján döntenek az indítható szakokról. A harmadik az „akadémiai értékeket megjelenítő, tudományos kiválóságon alapuló világszínvonalú felsőoktatás megteremtése”. Ehhez már kommentárt sem igazán érdemes fűzni. Az Orbán-kormányzatok alatt jelentősen szűkült az állami támogatás, az oktatók keresete lassan évtizede változatlan, így azután csupán megmosolyogtató a világszínvonalról szóló halandzsa. Mint ahogy a negyedik célkitűzés, „a magyar gazdaság innovációs képességét biztosító egyetemi kutatás-fejlesztés és innovációs háttér” is, hiszen közismert a hazai akadémiai szféra innovációs teljesítményének nemzetközi összehasonlíthatatlansága.

Viszont egyértelmű, hogy mit jelent az ötödik alapvetés: „a célkitűzésekhez igazodó és azt követő intézményrendszer létrehozása”. Ennek a célkitűzésnek a megvalósulása egyértelmű. Egyértelműen látszik a szakstruktúra olyan átrendezése, amely az elitcserét szolgálja. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemet monopolhelyzetbe hozza a törvénymódosítás „a nemzetközi és európai közszolgálati felsőoktatás vonatkozásában az alap- és mesterképzések” területén. Nyilvánvaló a cél, a nemzetközi tanulmányok szakot megbízható kezekbe adni, s a többi intézményt kizárni belőle. Aligha kétséges, hogy a kommunikáció és médiatudomány szak esetében is hasonló volt az elképzelés, de itt (egyelőre) nem sikerült megtalálni azt a jogi konstrukciót, hogyan lehetne ezt a szakot kizárólag megbízható kezekbe adni (például a Pázmányt monopolhelyzetbe hozni). De ami késik, nem múlik.

A törvénymódosítás fontos hálózatfejlesztési vívmánya a főiskolák (vagy azok egy része) „alkalmazott tudományok egyeteme” névre való átkeresztelése, amelynek vélhetően egyetlen értelme az, hogy a felsőoktatásért felelős államtitkár ne egy no name vidéki főiskola stratégiai rektorhelyettese legyen. De legalább ennyire fontos másik vívmány a „közösségi felsőoktatási képzési központ”, amely nyilvánvalóan arra való, hogy a felsőoktatás nélküli fideszes megyeközpontok mégiscsak eldicsekedhessenek a következő választás kampányában, hogy felsőoktatási várossá váltak. Pedig a közösségi főiskola egyébként rendkívül fontos eleme lehetne a tömegesedő felsőoktatásnak, mivel a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának, felsőoktatási bevezetésének lehetne az intézménye, mint ahogyan az pél­dául az Egyesült Államokban van. A hazai felsőoktatás azonban, amely egyértelműen az eli­tesedés és a létszámszűkítés felé mozog, nem igényli ezt a funkciót.

 

*

A törvénymódosítás egyik igazán sajátos eleme egy felügyeleti ellenőrző testület, a konzisztórium intézményének megteremtése, amely­nek „egyetértése szükséges (…) a középtávú intézményfejlesztési terv, illetve kutatás-fejlesztési innovációs stratégia elfogadásához, a rektori pályázat tartalmához, az intézményi költségvetési terv és a költségvetési beszámoló elfogadásához az intézmény vagyongazdálkodási tervének meghatározásához, gazdálkodó szervezet alapításához, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséhez”. Ez a testület lényegében olyan, mintha a nadrágszíj mellé még hózentrógert is kapnának az egyetemek – hiszen a miniszterelnök által kinevezett kancellári rendszer néhány hónappal ezelőtti létrehozása azt szolgálta, hogy a felsőoktatási intézmények vezetésében érvényesüljön a fenntartói ellenőrzés. A konzisztórium most ezt a fenntartói ellenőrzést tovább akarja erősíteni.

Az első Orbán-kormány alatt egy azóta nyugdíjba vonult nagyhatalmú pénzügyi államtitkár azt mondta az egyik, minisztériumok közötti egyeztetésen, hogy a felsőoktatási intézménynek pontosan akkora önállóságra van szüksége, mint egy óvodának. A harmadik Orbán-kormány alatt el is érkeztünk erre a szintre.

A szerző oktatáskutató.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”