Polónyi István

Felnőttóvoda

A felsőoktatási törvény századik módosításáról

  • Polónyi István
  • 2015. május 24.

Publicisztika

A minisztérium szétküldte – egyelőre még csak szűkebb körben – azt az előterjesztését, amely egyéb mások mellett a felsőoktatási törvény módosítását, valamint a felsőoktatásban szerezhető szakok jegyzékének felsorolását (lényegében szűkítését) tartalmazza. Ezzel centenáriumhoz érkeztünk. A rendszerváltás óta megszületett három felsőoktatási törvénynek számos módosítása után ez a mostani, amelyet hamarosan a parlament elé terjeszt a kormány, lesz a századik.

A törvénymódosítás célja, hogy a Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiai dokumentum célkitűzéseit megvalósítsa, azaz „a nemzetközi oktatási és kutatási térben magasan pozicionált, a társadalmi kihívásokra válaszolni képes, Magyarország gazdasági sikerességét alapjaiban meghatározó felsőokta­tási rendszer működtetése, melynek alapvető mozgatórugója a verseny”.

Ugye, szép? Kicsit lózungos, de olyan magasan szántó. Pláne, ha elmélyedünk az előterjesztés „Vezetői Összefoglaló”-jában, amely szerint „a felsőoktatási koncepció célkitűzései öt fő irányvonal keretében foglalhatóak össze”. Az első „együttműködés és versenyhelyzet kialakítása a felsőoktatási intézményrendszeren belül és kifelé”. Világos: külső, belső verseny, bármit is jelent az, egy állami és agyonsza­bályo­zott, lényegében minden döntésében államilag meghatározott és korlátozott felsőoktatásban. A második a „munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képzési struktúra”. Az Orbán-kormányzatok fél évtizede alatt kezdjük megérteni, mit jelent ez: rövid távú munkaerő-piaci igények szerinti képzésszerkezetet. Hiába 3–6 év az átfutása a felsőoktatási képzésnek, a mai igények, kereseti és elhelyezkedési jellemzők alapján döntenek az indítható szakokról. A harmadik az „akadémiai értékeket megjelenítő, tudományos kiválóságon alapuló világszínvonalú felsőoktatás megteremtése”. Ehhez már kommentárt sem igazán érdemes fűzni. Az Orbán-kormányzatok alatt jelentősen szűkült az állami támogatás, az oktatók keresete lassan évtizede változatlan, így azután csupán megmosolyogtató a világszínvonalról szóló halandzsa. Mint ahogy a negyedik célkitűzés, „a magyar gazdaság innovációs képességét biztosító egyetemi kutatás-fejlesztés és innovációs háttér” is, hiszen közismert a hazai akadémiai szféra innovációs teljesítményének nemzetközi összehasonlíthatatlansága.

Viszont egyértelmű, hogy mit jelent az ötödik alapvetés: „a célkitűzésekhez igazodó és azt követő intézményrendszer létrehozása”. Ennek a célkitűzésnek a megvalósulása egyértelmű. Egyértelműen látszik a szakstruktúra olyan átrendezése, amely az elitcserét szolgálja. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemet monopolhelyzetbe hozza a törvénymódosítás „a nemzetközi és európai közszolgálati felsőoktatás vonatkozásában az alap- és mesterképzések” területén. Nyilvánvaló a cél, a nemzetközi tanulmányok szakot megbízható kezekbe adni, s a többi intézményt kizárni belőle. Aligha kétséges, hogy a kommunikáció és médiatudomány szak esetében is hasonló volt az elképzelés, de itt (egyelőre) nem sikerült megtalálni azt a jogi konstrukciót, hogyan lehetne ezt a szakot kizárólag megbízható kezekbe adni (például a Pázmányt monopolhelyzetbe hozni). De ami késik, nem múlik.

A törvénymódosítás fontos hálózatfejlesztési vívmánya a főiskolák (vagy azok egy része) „alkalmazott tudományok egyeteme” névre való átkeresztelése, amelynek vélhetően egyetlen értelme az, hogy a felsőoktatásért felelős államtitkár ne egy no name vidéki főiskola stratégiai rektorhelyettese legyen. De legalább ennyire fontos másik vívmány a „közösségi felsőoktatási képzési központ”, amely nyilvánvalóan arra való, hogy a felsőoktatás nélküli fideszes megyeközpontok mégiscsak eldicsekedhessenek a következő választás kampányában, hogy felsőoktatási várossá váltak. Pedig a közösségi főiskola egyébként rendkívül fontos eleme lehetne a tömegesedő felsőoktatásnak, mivel a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának, felsőoktatási bevezetésének lehetne az intézménye, mint ahogyan az pél­dául az Egyesült Államokban van. A hazai felsőoktatás azonban, amely egyértelműen az eli­tesedés és a létszámszűkítés felé mozog, nem igényli ezt a funkciót.

 

*

A törvénymódosítás egyik igazán sajátos eleme egy felügyeleti ellenőrző testület, a konzisztórium intézményének megteremtése, amely­nek „egyetértése szükséges (…) a középtávú intézményfejlesztési terv, illetve kutatás-fejlesztési innovációs stratégia elfogadásához, a rektori pályázat tartalmához, az intézményi költségvetési terv és a költségvetési beszámoló elfogadásához az intézmény vagyongazdálkodási tervének meghatározásához, gazdálkodó szervezet alapításához, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséhez”. Ez a testület lényegében olyan, mintha a nadrágszíj mellé még hózentrógert is kapnának az egyetemek – hiszen a miniszterelnök által kinevezett kancellári rendszer néhány hónappal ezelőtti létrehozása azt szolgálta, hogy a felsőoktatási intézmények vezetésében érvényesüljön a fenntartói ellenőrzés. A konzisztórium most ezt a fenntartói ellenőrzést tovább akarja erősíteni.

Az első Orbán-kormány alatt egy azóta nyugdíjba vonult nagyhatalmú pénzügyi államtitkár azt mondta az egyik, minisztériumok közötti egyeztetésen, hogy a felsőoktatási intézménynek pontosan akkora önállóságra van szüksége, mint egy óvodának. A harmadik Orbán-kormány alatt el is érkeztünk erre a szintre.

A szerző oktatáskutató.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.