Polónyi István

Felnőttóvoda

A felsőoktatási törvény századik módosításáról

  • Polónyi István
  • 2015. május 24.

Publicisztika

A minisztérium szétküldte – egyelőre még csak szűkebb körben – azt az előterjesztését, amely egyéb mások mellett a felsőoktatási törvény módosítását, valamint a felsőoktatásban szerezhető szakok jegyzékének felsorolását (lényegében szűkítését) tartalmazza. Ezzel centenáriumhoz érkeztünk. A rendszerváltás óta megszületett három felsőoktatási törvénynek számos módosítása után ez a mostani, amelyet hamarosan a parlament elé terjeszt a kormány, lesz a századik.

A törvénymódosítás célja, hogy a Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiai dokumentum célkitűzéseit megvalósítsa, azaz „a nemzetközi oktatási és kutatási térben magasan pozicionált, a társadalmi kihívásokra válaszolni képes, Magyarország gazdasági sikerességét alapjaiban meghatározó felsőokta­tási rendszer működtetése, melynek alapvető mozgatórugója a verseny”.

Ugye, szép? Kicsit lózungos, de olyan magasan szántó. Pláne, ha elmélyedünk az előterjesztés „Vezetői Összefoglaló”-jában, amely szerint „a felsőoktatási koncepció célkitűzései öt fő irányvonal keretében foglalhatóak össze”. Az első „együttműködés és versenyhelyzet kialakítása a felsőoktatási intézményrendszeren belül és kifelé”. Világos: külső, belső verseny, bármit is jelent az, egy állami és agyonsza­bályo­zott, lényegében minden döntésében államilag meghatározott és korlátozott felsőoktatásban. A második a „munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képzési struktúra”. Az Orbán-kormányzatok fél évtizede alatt kezdjük megérteni, mit jelent ez: rövid távú munkaerő-piaci igények szerinti képzésszerkezetet. Hiába 3–6 év az átfutása a felsőoktatási képzésnek, a mai igények, kereseti és elhelyezkedési jellemzők alapján döntenek az indítható szakokról. A harmadik az „akadémiai értékeket megjelenítő, tudományos kiválóságon alapuló világszínvonalú felsőoktatás megteremtése”. Ehhez már kommentárt sem igazán érdemes fűzni. Az Orbán-kormányzatok alatt jelentősen szűkült az állami támogatás, az oktatók keresete lassan évtizede változatlan, így azután csupán megmosolyogtató a világszínvonalról szóló halandzsa. Mint ahogy a negyedik célkitűzés, „a magyar gazdaság innovációs képességét biztosító egyetemi kutatás-fejlesztés és innovációs háttér” is, hiszen közismert a hazai akadémiai szféra innovációs teljesítményének nemzetközi összehasonlíthatatlansága.

Viszont egyértelmű, hogy mit jelent az ötödik alapvetés: „a célkitűzésekhez igazodó és azt követő intézményrendszer létrehozása”. Ennek a célkitűzésnek a megvalósulása egyértelmű. Egyértelműen látszik a szakstruktúra olyan átrendezése, amely az elitcserét szolgálja. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemet monopolhelyzetbe hozza a törvénymódosítás „a nemzetközi és európai közszolgálati felsőoktatás vonatkozásában az alap- és mesterképzések” területén. Nyilvánvaló a cél, a nemzetközi tanulmányok szakot megbízható kezekbe adni, s a többi intézményt kizárni belőle. Aligha kétséges, hogy a kommunikáció és médiatudomány szak esetében is hasonló volt az elképzelés, de itt (egyelőre) nem sikerült megtalálni azt a jogi konstrukciót, hogyan lehetne ezt a szakot kizárólag megbízható kezekbe adni (például a Pázmányt monopolhelyzetbe hozni). De ami késik, nem múlik.

A törvénymódosítás fontos hálózatfejlesztési vívmánya a főiskolák (vagy azok egy része) „alkalmazott tudományok egyeteme” névre való átkeresztelése, amelynek vélhetően egyetlen értelme az, hogy a felsőoktatásért felelős államtitkár ne egy no name vidéki főiskola stratégiai rektorhelyettese legyen. De legalább ennyire fontos másik vívmány a „közösségi felsőoktatási képzési központ”, amely nyilvánvalóan arra való, hogy a felsőoktatás nélküli fideszes megyeközpontok mégiscsak eldicsekedhessenek a következő választás kampányában, hogy felsőoktatási várossá váltak. Pedig a közösségi főiskola egyébként rendkívül fontos eleme lehetne a tömegesedő felsőoktatásnak, mivel a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának, felsőoktatási bevezetésének lehetne az intézménye, mint ahogyan az pél­dául az Egyesült Államokban van. A hazai felsőoktatás azonban, amely egyértelműen az eli­tesedés és a létszámszűkítés felé mozog, nem igényli ezt a funkciót.

 

*

A törvénymódosítás egyik igazán sajátos eleme egy felügyeleti ellenőrző testület, a konzisztórium intézményének megteremtése, amely­nek „egyetértése szükséges (…) a középtávú intézményfejlesztési terv, illetve kutatás-fejlesztési innovációs stratégia elfogadásához, a rektori pályázat tartalmához, az intézményi költségvetési terv és a költségvetési beszámoló elfogadásához az intézmény vagyongazdálkodási tervének meghatározásához, gazdálkodó szervezet alapításához, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséhez”. Ez a testület lényegében olyan, mintha a nadrágszíj mellé még hózentrógert is kapnának az egyetemek – hiszen a miniszterelnök által kinevezett kancellári rendszer néhány hónappal ezelőtti létrehozása azt szolgálta, hogy a felsőoktatási intézmények vezetésében érvényesüljön a fenntartói ellenőrzés. A konzisztórium most ezt a fenntartói ellenőrzést tovább akarja erősíteni.

Az első Orbán-kormány alatt egy azóta nyugdíjba vonult nagyhatalmú pénzügyi államtitkár azt mondta az egyik, minisztériumok közötti egyeztetésen, hogy a felsőoktatási intézménynek pontosan akkora önállóságra van szüksége, mint egy óvodának. A harmadik Orbán-kormány alatt el is érkeztünk erre a szintre.

A szerző oktatáskutató.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.