Bretter Zoltán

Ki a civil?

Az izraeli és a palesztin hadviselésről

Publicisztika

„A Hamászt demokratikusan választották meg a gázai emberek, ezt nem szabad elfelejteni, nem szabad félrenézni – mondta Gilad Erdan, Izrael ENSZ-nagykövete, majd így folytatta: „A Hamász, a népirtó dzsihádista terrorcsoport viseli a kizárólagos felelősséget mindazért, ami Gázában történik.”

Nos, először is lássuk, mi a demokrácia. A kérdés konkrétabb formában így hangzik: vajon a gázai civilek mennyiben cinkosok és mennyiben „magánemberek”, akik nem lehetnek részesei a konfliktusnak, és nem is szabad, hogy azok legyenek?

Demokrácia vs. liberalizmus, sokadik menet

Mondhatjuk, hogy a szavazati joggal rendelkezők felelősek a Hamász akcióiért: azok, akik a Hamászra szavaztak, és a demokrácia értelmében azok is, akik nem. Igen, az utóbbiak is, annál is inkább, mert nem láttunk a Hamász hatalma ellen szerveződött „civil mozgalmakat”, és az izraeli túszszedést sem ítélték el gázai „civilek”.

A demokratikus berendezkedés mindenkori, születéskori igazságtalansága a „többség zsarnoksága” (Tocqueville), avagy – érthetőbben és konkrétabban – a kisebbség elnyomása. Tetszik, nem tetszik, a többség a felelősségbe vonszolja, túszul ejti a kisebbséget, kollektív felelősséget gyúr az egyéniből; Rousseau ezt nevezi „általános akaratnak”. A demokratikus szavazás aktusa individuális és technikailag titkos, így utólag soha nem vizsgálható eredményesen az, hogy ki a civil (a „magánszemély”, azaz aki nem kér részt a politikai döntésekből), és ki az, aki maga is részt vett az általános akarat megformálásában. Legföljebb – elméletileg – azt lehetne mondani, hogy az igazi civil az, aki nem szavazott.

Ám ezzel a mondással is sok a baj. Aki nem szavaz, nem lehet civil, citoyen, mert saját ­akaratából kimaradt a közügyek intézéséből; kizárólag magánemberként szeretne élni, a közösségi létből kiszakítja magát; antik görög értelemben „idióta”. A civilség viszont azt a minőséget jelenti, hogy valaki teljes lényével a közjó előállításán fáradozik, részt vesz a ­közügyek intézésében, magánérdekeit nem a köz érdekei elé, hanem azok mögé helyezi. A civilség minőségének elveszítésével jár az is, hogy az önmagát kizárólag magánemberként fölfogó egyénre a közösség mint értéktelen­re tekint, és kitaszítja magából (ahogy azt ­Rousseau javasolja az „általános akarat” megképződésének folyamatában). És végül: még ha a nem szavazókat, a távolmaradókat nem is iktatjuk ki a közösségből, vagy megengedően viszonyulunk ahhoz, hogy ő kiiktatja önmagát, még mindig megmaradhat kisebbségnek, tehát a többségi zsarnokság áldozatának.

Eme okfejtésünk mindenképpen arra vezet, hogy Gáza szavazóképes lakossága – a demokrácia fogalmából adódóan – mindenképpen felelős a Hamász tetteiért. Akár a Hamászra szavazott, akár nem, és akkor is, ha nem szavazott. A demokrácia szemszögéből, hangsúlyozom, a demokrácia előfeltevései alapján tehát létezik kollektív bűnösség.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.