Ki fizet?

Publicisztika

1998 őszén Kenedi János kutató egy készülő tanulmányához betekintést kért bizonyos iratokba, amelyeket akkor a Belügyminisztériumban (BM) tároltak. A tárca elutasította, Kenedi a bírósághoz fordult, ami neki adott igazat. A BM majd egy év múltán azzal a feltétellel járult volna hozzá a kutathatósághoz, ha a történész titoktartási nyilatkozatot ír alá. Kenedi újra bírósághoz fordult, a bíróság újra a javára döntött, a minisztérium meg újra nagy ívben tett minderre. A bírói ítélet negligálása miatt inkább kétszer is fizetett bírságot. 2003-ban végre a kérdéses papírokat az Országos Levéltárba szállították - egy kivételével. Azt nem adták, az istennek sem!

1998 őszén Kenedi János kutató egy készülő tanulmányához betekintést kért bizonyos iratokba, amelyeket akkor a Belügyminisztériumban (BM) tároltak. A tárca elutasította, Kenedi a bírósághoz fordult, ami neki adott igazat. A BM majd egy év múltán azzal a feltétellel járult volna hozzá a kutathatósághoz, ha a történész titoktartási nyilatkozatot ír alá. Kenedi újra bírósághoz fordult, a bíróság újra a javára döntött, a minisztérium meg újra nagy ívben tett minderre. A bírói ítélet negligálása miatt inkább kétszer is fizetett bírságot. 2003-ban végre a kérdéses papírokat az Országos Levéltárba szállították - egy kivételével. Azt nem adták, az istennek sem!

Kenedi közben az Európai Bírósághoz fordult, az pedig idén májusban elmarasztalta az államot a tíz és fél éve indokolatlanul húzódó eljárás miatt. Az irat kiadására azonban nem kötelezte. Az Igazságügyi Minisztérium közleményében jelezte a strasbourgi döntés tudomásulvételét, s azt, hogy kifizeti a Kenedinek megítélt összesen 13 ezer eurós kártérítést. Amúgy meg coki - vigye Kenedi a büdös euróit és legyen velük boldog, mert iratot juszt sem kap. (Amit hiába is keresne ott, ahol eddig, mert az már egy másik minisztériumhoz került - most éppen ez is az oka annak, miért nem juthat hozzá.)

Kenedi történetének már rég nem a félmúltunk megismerhetősége a lényege. Igen, a kádárizmussal való szembenézéssel kábé húszéves késésben vagyunk. De a rendszerváltás után két évtizeddel még mindig nem jutottunk túl az alapokon. Azon például, hogy a demokratikus jogállam attól az, ami, mert a szabályai mindanynyiunkra egyformán kötelezők. Mondunk egy ilyet: a jogerős bírósági döntést, ha már kihasználtunk minden fellebbviteli lehetőséget, végre kell hajtani. Mindenkinek: a magyar állam elmarasztalt minisztériumának is. Ez a minisztérium viszont nemcsak hogy tojik az ítéletre, de a jogsértést, amit a köz s a törvények szellemének kárára követ el, a köz pénzéből finanszírozza. Tizenháromezer eurót fizet a zsebünkből.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.