Ki fizet?

Publicisztika

1998 őszén Kenedi János kutató egy készülő tanulmányához betekintést kért bizonyos iratokba, amelyeket akkor a Belügyminisztériumban (BM) tároltak. A tárca elutasította, Kenedi a bírósághoz fordult, ami neki adott igazat. A BM majd egy év múltán azzal a feltétellel járult volna hozzá a kutathatósághoz, ha a történész titoktartási nyilatkozatot ír alá. Kenedi újra bírósághoz fordult, a bíróság újra a javára döntött, a minisztérium meg újra nagy ívben tett minderre. A bírói ítélet negligálása miatt inkább kétszer is fizetett bírságot. 2003-ban végre a kérdéses papírokat az Országos Levéltárba szállították - egy kivételével. Azt nem adták, az istennek sem!

1998 őszén Kenedi János kutató egy készülő tanulmányához betekintést kért bizonyos iratokba, amelyeket akkor a Belügyminisztériumban (BM) tároltak. A tárca elutasította, Kenedi a bírósághoz fordult, ami neki adott igazat. A BM majd egy év múltán azzal a feltétellel járult volna hozzá a kutathatósághoz, ha a történész titoktartási nyilatkozatot ír alá. Kenedi újra bírósághoz fordult, a bíróság újra a javára döntött, a minisztérium meg újra nagy ívben tett minderre. A bírói ítélet negligálása miatt inkább kétszer is fizetett bírságot. 2003-ban végre a kérdéses papírokat az Országos Levéltárba szállították - egy kivételével. Azt nem adták, az istennek sem!

Kenedi közben az Európai Bírósághoz fordult, az pedig idén májusban elmarasztalta az államot a tíz és fél éve indokolatlanul húzódó eljárás miatt. Az irat kiadására azonban nem kötelezte. Az Igazságügyi Minisztérium közleményében jelezte a strasbourgi döntés tudomásulvételét, s azt, hogy kifizeti a Kenedinek megítélt összesen 13 ezer eurós kártérítést. Amúgy meg coki - vigye Kenedi a büdös euróit és legyen velük boldog, mert iratot juszt sem kap. (Amit hiába is keresne ott, ahol eddig, mert az már egy másik minisztériumhoz került - most éppen ez is az oka annak, miért nem juthat hozzá.)

Kenedi történetének már rég nem a félmúltunk megismerhetősége a lényege. Igen, a kádárizmussal való szembenézéssel kábé húszéves késésben vagyunk. De a rendszerváltás után két évtizeddel még mindig nem jutottunk túl az alapokon. Azon például, hogy a demokratikus jogállam attól az, ami, mert a szabályai mindanynyiunkra egyformán kötelezők. Mondunk egy ilyet: a jogerős bírósági döntést, ha már kihasználtunk minden fellebbviteli lehetőséget, végre kell hajtani. Mindenkinek: a magyar állam elmarasztalt minisztériumának is. Ez a minisztérium viszont nemcsak hogy tojik az ítéletre, de a jogsértést, amit a köz s a törvények szellemének kárára követ el, a köz pénzéből finanszírozza. Tizenháromezer eurót fizet a zsebünkből.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.