Sárközi Gábor

Kifehérített kép

Romák a magyar sajtó híranyagaiban

  • Sárközi Gábor
  • 2012. március 2.

Publicisztika

Mint a viccben: régi igény a cigányt bűnözőként látni és láttatni. Nem kell messzire menni a példáért, a közelmúltban az egyik kereskedelmi tévécsatorna a mezőőr által lefülelt kukoricatolvajokról szóló riportot mutatott be.

Majd kínos védekezések, szánalmas magyarázkodások során kiderült, hogy fizetett helyi statisztákkal megrendezett jeleneteket láthatott a nagyérdemű. Persze szó sem volt cigányról, a riport kerülte még a bevett képi sugalmazásokat is, de a trenírozott közönség pontosan tudni vélte, kik is az "elkövetők" - legalábbis erre utaltak a műsorral foglalkozó internetes olvasói bejegyzések. A leleplezés után a végül kirúgott riporternő lett fajilag (sic!) is beazonosítható - naná, hogy nem magyar -, finoman szólva is kétes erkölcsű perszóna a kommentekben. Meglett a cigány. Akkor sem csodálkoztunk volna, ha a történtek után az állásából elbocsátott "főszereplő", a szintén megvezetett és megfizetett cinkos mezőőr celebbé avanzsál, mint Barna bácsi (!), a kerítését 220 volttal védő kesznyéteni gazda.

Árnyalatlanul

Csináljon bármit, a cigány bármihez nyúl, az bűnben fogan - durva leegyszerűsítéssel ebben a tételben is összefoglalható annak a kutatásnak az eredménye, ami a romák médiaképét vizsgálta a magyar sajtó híranyagaiban. Mégsem emiatt érdekfeszítő Bernáth Gábor és Messing Vera Szélre tolva - roma médiakép 2011 című munkája. E tekintetben legfeljebb a romákat nettó bűnözőként bemutató híradások statisztikai növekedése érdemelne figyelmet, de éppen az a lényeg, hogy ma az olvasó/néző ezt, és szinte csak ezt a kontextust kapja a nyakába, ha "a cigány" a téma. A bűnözést. Utoljára a rendszerváltás előtt volt ilyen egysíkú és egyöntetűen negatív a sajtó romaképe.

A kutatópáros legfrissebb vizsgálatából kiderül, hogy a csúsztatás csupán az egyik, és nem is feltétlenül a legfontosabb eszköze a magyar sajtó romákról kialakított képének. A szelektív figyelem - hogy a romák csak meghatározott témakörökben szerepelhetnek a hírekben - olyan mértékben eluralkodott, hogy nehéz lenne eszerint különbséget tenni az egyes médiumok között. Hagyján, hogy a cigány pozitív szereplő nem lehet - jól példázza ezt az olasz hajószerencsétlenség hőseként a külföldi után nagy nehezen a magyar sajtónyilvánosságban is megjelenő zenész, Fehér Sándor származásának kínos elhallgatása -, de az etnikailag vagy szociálisan irreleváns hírekben nem is szerepelhet. Mert a kriminalizáláson túl, ami még a kisebbségi önkormányzatiságot vagy a roma önszerveződést taglaló híradásokat is elérte, a cigány legfeljebb az állami segítségnyújtás - túlnyomórészt még ma is névtelen, arctalan - alanya (ingyenélő) lehet. Adósak maradnak a szerzők e szelektív tematizálás finomelemzésével, tán nem is dolguk, de így nem tudjuk meg pontosan, mik a lényegi különbségek a szerkesztőségek gyakorlatában, leszámítva néhány példát és a hozzájuk tartozó magyarázatot.

A kutatás öt hónapnyi mintájában elemzett félezer, romákkal kapcsolatos tudósítás közül egy tucat (3 százalék) érintette a diszkrimináció vagy a jogvédelem témáját, de ezek fele is külföldi szervezetek Magyarországot elmarasztaló jelentéseit és a rájuk adott kormányzati cáfolatot taglalta. Nincs már olyan, hogy valakit nem engednek be a szórakozóhelyre, vagy nem veszik fel bőrszíne miatt egy állásra, de iskolai szegregáció sincs. A kutatók rámutatnak ugyan, hogy a mindennapi diszkriminációnak korábban nyilvánosságot teremtő, médiaformáló erővel is bíró cigányszervezetek eltűntek a süllyesztőben (emlékszik még valaki a Roma Polgárjogi Alapítványra, vagy a Roma Parlamentre, a kisebbségi ombudsman intézményére?), és a polgárjogi beszédmódot kitörölte a politika, de a kép így nem teljes. Ez egyfelől túlságosan finom megfogalmazás, mert az azért megérne egy misét, ahogy a szélsőjobb a jogfosztottságot sajátosan újraértelmezve lenyúlta a polgárjogi retorikát, de pártunk és kormányunk is sokat tesz azért, hogy dehonesztáló kontextusba illesszen minden jogvédő igyekezetet. A "rózsadombi jogvédők" hallatán már annak is a patás ördög jelenik meg, aki nem feltétlenül az alaptörvény asztalánál elmormolt imával kezdi a napját.

A cigányok és úgy általában a szegénység megbélyegzése persze nem kurzusfüggő, emlékezzünk csak az előző kormány szociálisnak hívott intézkedéseire, és az ezeket kísérő, a "monoki modell"-nek megágyazó retorikájára. A dologtalan romák képét nem árnyalja egyetlen híradás sem. Hogy teszem azt a romák körében a magas munkanélküliségi arányok mögött valójában jelentős munkateljesítmény áll, csak épp nem a regisztrált és legális szférában, hanem például a magyar gazdák magyar földjén fekete napszámban megtermelt magyar termények alakjában.

A roma kultúra is csatát vesztett, pedig ez az a terület, amely a sporttal együtt minden kisebbség kitörési pontja volt, amolyan vigaszágat, megszólalási felületet jelentett az érintetteknek. Az igen szerény kulturális jelenlét kétharmada a celebek napi gondjairól - például az autóeladás nehézségeiről, a fellépés előtti önmegtartóztatásról stb. - számol be, persze a bűnözés itt is megjelenik, adótartozás vagy legalább közúti kihágás formájában. A származás már esetleges, a korábban cigányként ismert szereplőkről esetlegesen derül ki hovatartozásuk, jobbára kifehéredtek.

Együttélés, püspökkel

Azon a ponton lesz igazán érdekes a kutatás, amikor azt elemzi, hogyan áramlik be a közpolitika gondolkodásmódja és szóhasználata a nyilvánosságba. Hogyan szokik hozzá a médiafogyasztó ahhoz a beszédhez, ami pár éve még széles körű tiltakozást váltott volna ki. Hogyan hisszük el a médiának, hogy a rasszizmus és előítélet csak a szélsőjobb sajátja, hogyan felejtjük el az emberséges (hogy egy másik szitokszóvá vált kifejezéssel éljek: politikailag korrekt) beszédmódot, ha olyanokról esik szó, akiknek saját hangjuk nem jut el a nyilvánosságba. Mert ugye a cigánytelep ritkán tart sajtótájékoztatót, és szóvivőt sem alkalmaz. A szélsőjobb szövege olyannyira felemelte az ingerküszöböt, hogy reflektálatlanul a pofánkba tolhatják közszolgálatilag, ha a cigány szülőket en bloc letahózza, gyerekeik füzetének elégetésével vádolja a kormányzati oktatás- és felzárkózáspolitika egyik favoritja, aki ráadásul a katolikus egyház cigányügyi főfelelőse püspöki rangban. Neki mellesleg, derül ki egy másik forrásból, a szeretet, az együttélés kultúrájának terjesztése a célja. Így nehéz lesz!

A cigányokról szóló híradások harmada kormányzati programbejelentés. Azért a fogyasztó nem annyira hülye, hogy ne lássa: a nyomor és a reménytelenség a hangzatos szólamok ellenére, vagyis inkább éppen azért, mert ezek jobbára propagandabejelentések, nem változik. Az viszont kevéssé elvárható, hogy az arcába zúduló információtömeg ellentmondásait ne úgy oldja fel, hogy a cigányok lusták, a sok állami támogatást és segélyt meg mind elisszák. Ennek a képnek az árnyalása a média dolga lenne, ha már a politika foglyul ejtette a közbeszédet. A romák vesztésre állnak, a kiűzetés végérvényesen lezajlott: "mi" van és "ők", a "mi pénzünkből" támogatásra szorulók, az önerejükből életre is alkalmatlan és érdemtelen szerencsétlenek, a megsegítendők, rosszabb esetben haszonlesők, bűnözők.

Ideje lenne megkérdezni a romákat is.

A szerző a Roma Sajtóközpont munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.