Udvarhelyi Éva Tessza-Török Ágnes

Koldusoperáció

A köztérhasználat korlátozásáról

  • Udvarhelyi Éva Tessza
  • Török Ágnes
  • 2005. szeptember 22.

Publicisztika

A fővárosi közgyűlés 2005. június 30-án egy, a közterületen koldulást az eddigieknél szigorúbban tiltó rendelet ügyében döntött.

Míg ma Magyarországon a zaklató módon és a gyermekkel való koldulás minősül pénzbírsággal büntetendő szabálysértésnek, a köztérhasználatra vonatkozó rendelet módosítására benyújtott indítvány a koldulás más, passzív formáit is büntetni kívánta Budapest turisztikai szempontból kiemelt közterületein. Az indítványt a fővárosi közgyűlés elutasította. Ám az elutasítás ellenére is érdemes megvizsgálni a javaslat mögött meghúzódó politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális folyamatokat. A világ más nagyvárosaiban megfigyelhető tendenciák alapján talán csak idő kérdése, hogy Budapesten is tiltott tevékenység legyen a kéregetés vagy koldulás.

*

A budapesti kezdeményezés több szempontból sem volt egyedülálló az országban. Egyrészt Kaposvár és Szeged önkormányzata már korábban rendeletet alkotott a koldusok bizonyos helyekről való kitiltásáról, a "néma" koldulást is szabálysértéssé minősítve. (A szegedi helyzetről lásd: Majd az idő eldönti, Magyar Narancs, 2005. június 9.) Másrészt e rendeletek felfoghatók a városi közterek konkrét és szimbolikus birtokbavételéért folyó "küzdelem" mérföldköveiként is. E küzdelem korábbi állomásaiként említhető a fővárosi önkormányzat több éve folyó aluljáró-tisztogatási akciósorozata is, melynek során a fokozottabb tisztán tartás mellett megpróbálják fizikailag kiszorítani a hajléktalanokat, illegális árusokat és graffitiseket a frekventált budapesti aluljárókból. Egyes várostervezési, városépítészeti törekvések is hasonló fogantatásúak - például a mai utcabútor-tervezési trend, amely kifejezetten olyan padokkal kívánja ellátni Budapest köztereit, amelyeken csak ülni lehet, feküdni nem (lásd a hullámos padokat vagy az újabban megjelenő egyszemélyes köztéri "székeket"). A 4-es metró aluljáróit és állomásait - a tervek szerint - "csövesbiztosra" igyekeznek kialakítani, olyan zugok és sarkok nélkül, ahová a hajléktalan emberek esetleg be tudnának húzódni.

A hajléktalanok és koldusok köztéri megjelenésének korlátozása világszerte egyre jellemzőbb. Az USA legtöbb államában hoztak olyan helyi rendeleteket, amelyek a köztéri alvást, ülést, kéregetést tiltják (bár ott e rendeletek egy részét a legfelsőbb bíróság alkotmányellenesnek nyilvánította és megsemmisítette). Kanadában és Ausztráliában a koldulást és az autók szélvédőjének mosását tiltották be, pénzbírsággal, illetve börtönbüntetéssel sújtva az "elkövetőket". A lisszaboni önkormányzat által finanszírozott utcai szociálismunkás-szolgálat egyik feladata a hajléktalanok átmeneti eltávolítása a közterekről, ha prominens vendég jár arra. Németországban is van példa arra, hogy a hajléktalanokat a rendőrök szó szerint kitoloncolják Berlin központjából, Japánban pedig a tokiói vezetés tervezi megtiltani a parkban alvást.

*

Vajon milyen társadalmi-kulturális körülmények motiválják az ilyen döntéseket, és milyen következményeik lehetnek - jóval túl kimondott céljaikon?

A városi közterek használata jól láthatóvá tesz néhány rejtett szociális-kulturális folyamatot. Többé-kevésbé tükrözi a különböző társadalmi csoportok erőtereit, egymáshoz való viszonyulásuk és alkalmazkodásuk nehézségeit. A közterületeken olyan csoportok, egyének kerülnek egymással közvetlen kapcsolatba, akik egyébként nem vagy ritkán érintkeznek a mindennapokban. E találkozások feszültségekkel terhesek, hisz a különböző életmódot folytató emberek érdekei, céljai, értékei és normái ütköznek egymással. Más és más célból, más és más módon használják a köztereket a különböző társadalmi rétegekhez, szubkultúrákhoz tartozók. Másra az utcákon, tereken, aluljárókban közlekedő járókelők, másra a boltosok, a vendéglátóhelyeket működtetők, másra a hajléktalanok, a koldusok, a turisták.

A hajléktalan emberek és a koldusok számára a közterületek a tulajdon hiányából fakadó hátrányaik csökkentésére alkalmas helyeket jelentik. Sokan közülük csak itt tudják kielégíteni minimális megélhetési szükségleteiket. A hajlék-talanok egy része az aluljáróban talál védelmet az időjárás viszontagságai ellen, lakás és otthon híján sokan itt próbálnak kialakítani valamiféle privát szférát maguknak; s ez sok - lakással rendelkező - járókelőt zavar, hisz ők ideiglenesen, közlekedésre használják e tereket. Sokan kifogásolják a koldulás vagy a hajléktalanság látványát, s morognak a koldusok "zaklatása", a koszos öltözetű, kellemetlen szagú hajléktalanok miatt. Ez a megközelítés figyelmen kívül hagyja az ilyen életforma kialakulásának okait és nehézségeit, miként azt is, hogy az utcán élők tisztálkodási vagy jövedelemszerzési lehetőségei szűkösek. Pedig fontos lenne elgondolkodni, vajon jogosan vádolják-e a társadalom perifériájára szorult csoportokat, egyéneket azokért a magatartásformákért, amelyek hátrányos társadalmi, vagyoni helyzetükből fakadó életmódjuk kényszerű következményei.

*

A városvezetés esztétikai és idegenforgalmi okokra hivatkozva próbálja eltüntetni az utcán élők és koldusok "sokakat zavaró látványát" azáltal, hogy megerősíti a csoportokat elválasztó határvonalakat, növeli térbeli távolságukat. Nem kimondott, de annál inkább megvalósuló célja, hogy láthatatlanná tegye a problémákat azzal, hogy bizonyos nyilvános helyekről különböző eszközökkel kiszorítja, elkülöníti a társadalom perifériájára szorultakat.

Az ilyen szegregáló törekvéseknek bőven akadnak történeti előzményei. Mind Budán, mind Pesten már a XIX. században találunk példát arra, hogy bizonyos csoportok egyes tereket egyáltalán nem használhattak, míg más terek egy-egy meghatározott csoport számára voltak fenntartva. Gyáni Gábor történész Az utca és a szalon című munkájában (1999) idéz egy korabeli feljegyzést, melyben "a rendőrség azt kéri É, hogy a tanács tiltsa ki a (cselédeket, gyerekeket, mezítlábas és rongyos öltözékű munkásokat) a (Margit rakparti) sétányról, ahhoz hasonlóan, ahogy a pesti oldalon lévő Duna-korzón is tilos a cselédek és kisgyermekek tartózkodása! Az utóbbiak számára ugyanakkor jelölje ki a közeli Corvin teret tartózkodási hely gyanánt." A történeti szakirodalomból tudjuk azt is, hogy a városban a közép- és felső rétegek (polgári) igényeinek nem megfelelő viselkedésformákat és csoportokat megreformálandónak vagy eltávolítandónak tekintették, és - dologházak, szociális intézmények, bordélyházak alapításával - számos alkalommal korlátozták azon csoportok szabadságát, amelyeket a többségi társadalom normarendszere nem tudott elfogadni (például a közveszélyes munkakerülőkét, a koldusokét, a prostituáltakét). E rendteremtési akciók közül kiemelkedik az a rendelet, amely az első világ-háború előtt, Bárczy István főpolgármestersége idején született. E koncepció a nagyvárosi "irdatlan >>koldusügyA mai aluljáró-tisztogatási akció és a koldulást tiltó kezdeményezések két okból is e törekvések örökösének tekinthetők. Egyrészt mert a város bizonyos részeit, tereit a többi fölé emelik, s ezzel a város lakói között is hierarchiát teremtenek. Ez a nézőpont a belső, turisták által látogatott részeket lényegesen magasabb becsben tartja a külsőnek tekintett kerületeknél. Másodszor, az összes program közös jellemzője, hogy bizonyos - általában a középosztályinak, polgárinak tekintett - csoportokat és viselkedési módokat előnyben részesít másokkal szemben. E hierarchia tisztelete ma azzal is jár, hogy a magántulajdon egyre nagyobb teret hasít ki a városi közterekből. Vajon miért engedi a városi vezetés a különböző kávéházak és éttermek járdafoglalásait, miközben a hajléktalanokat eltávolítaná onnan? Nemcsak a gazdasági érdekek játszhatnak ebben szerepet, de a kívánatosnak, normának tekintett kulturális értékek és viselkedésformák felsőbbrendűségébe vetett hit is, amely éles ellentétben áll a szegénység jeleivel és a szegénység emberi velejáróival kapcsolatos ellenérzésekkel.

Pedig az elkülönítés nem jelent megoldást - csak az ideális (vagyis tisztának és rendezettnek tűnő) városkép látszatát próbálja kelteni, akár azon az áron is, hogy növeli az érintett marginális csoportok nehézségeit. Ez a politika nemcsak hogy korlátozza a legelesettebbek szabad mozgását, de elvágja azt a néhány szálat is, amely valamennyire még a társadalomhoz köti őket, tovább nehezítve ezzel megélhetésüket. A Kálvin téri aluljáróból kiszorított hajléktalanok elmondták: korábban megegyeztek az aluljáróban áruló boltosokkal, hogy nem zavarják őket, 5-10 méternél közelebb nem mennek az üzletekhez. "Megtartjuk ezt a határt, hogy ne zavarjuk a vendégeket. Tiszteletben tartjuk őket. Aki adni akar nekünk, az 10 méterrel arrébb is megta-lál minket." Eddig a járókelőktől kaptak némi pénzt, a környéken lakók közül és az aluljáróban működő pékségből is gyakran vittek nekik ételt. Most, hogy el kellett hagyniuk az aluljárót, aggódnak, hogy a segíteni akarók nem fogják megtalálni őket, így még nehezebbé válik a létfenntartásuk; és az eső és hideg ellen is új védelmet kell találniuk. Persze ellenpéldák is akadnak: olyan koldusok, akik valóban zavarják a járókelőket, akadályozzák őket mozgásukban. Mégis kérdés, hogy az ilyen magatartásformák büntetését helyes-e kiterjeszteni a másokat nem akadályozó segítségkérőkre, a lakás híján az utcán élőkre, a némán koldulókra.

*

A szabályozó törekvések azt mutatják, hogy egyre szűkül a városi köztér, a "köz" jelentésköre. A marginális helyzetű emberek kiszorulnak a "köz" és a "városlakó" fogalmából is. Mind az aluljáró-tisztogatási programban, mind a koldusrendeletet előterjesztő indítványban az esztétikai és idegenforgalmi szempontok mellett a városlakók életminőségének javítására hivatkoznak. Úgy tűnik, mintha a hajléktalanokat és koldusokat e politika hívei nem sorolnák a város-lakók közé. És mintha valamiféle egyöntetű vi-selkedésformát próbálnának kikényszeríteni a városban élő, életkörülményeikben és lehetőségeikben távolról sem egyforma emberekből. A városi köztérhasználat során kialakuló konfliktusok látszólagos feloldására egyes városok vezetése - a szociális ellátórendszer fejlesztése mellett - a közterület-használatot próbálja korlátozni, és a szegénység jeleit kívánja eltüntetni szegregáló, büntető szabályozások révén. Nyilván nem könnyű az ideálisnak tekintett városkép megteremtése a szociális biztonság és egyéni szabadság összehangolása mellett. Mégis kérdés, hogy e problémák megoldása csupán szociál- és várospolitikai döntések függvénye-e. Vagy talán az odafigyelésből és empátiából származó elfogadás és alkalmazkodás, az egyéni és közösségi aktivitás is javíthat valamit a helyzeten? És vajon képesek vagyunk-e arra, hogy a "köz" fogalmába bevonjuk az abból egyre inkább kiszorítottakat?

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.