Erémi Zoltán

Koncepció nélkül, hál' istennek

Az új Btk. tervezetéről

  • Erémi Zoltán
  • 2012. április 14.

Publicisztika

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium honlapján egy hónapja hozzáférhető a büntető törvénykönyv (Btk.) tervezete. (Ennek néhány eleméről lásd korábbi írásunkat: Odacsapna, Magyar Narancs, 2012. március 1.) A tervezet a kormány álláspontjának ugyan nem tekintendő - remélhetőleg a kormány álláspontja nem a végszavazás előtti egyéni képviselői módosító indítványokból fog kiderülni -, mégis ez az a szöveg, amely a most lezáruló szakmai véleményezés, a "társadalmi vita", a nemzeti konzultáció alapját képezi.

Nem tudjuk, vajon mennyi időt vett igénybe a tervezet összeállítása, az azonban bizonyos, hogy a véleményezésre adott egy hónap még sok is. Hiába futjuk át felületesen, hiába olvassuk el részletesen akár többször is: ez a Btk. bizony - némi fazonigazítással - ugyanaz, mint a régi. Úgy tűnik, a Nemzeti Együttműködésnek sem ideje, sem igénye nincs arra, hogy új büntetőkoncepciót vigyen a rendszerébe - aminek az utóbbi idők jó pár törvényének ismeretében egyenesen örülni kell.

Reszkessetek, betörők!

Az önálló gondolatok hiánya különösen szembetűnő a törvény általános részében, amelynek fogalmisága, eszköztára alig különbözik az eddigitől; még a társadalomra veszélyesség idülten kommunista fogalma is megmaradt, ahogyan a büntetés célja, eszköztára is változatlan a lényeget illetően, habár az eddigi szigorúbb büntetőpolitika következetes továbbfejlesztése tetten érhető az összbüntetés feltételeinek, a bűnhalmazatra, a visszaesőkre vonatkozó szabályok szigorításában. Ezzel szemben viszont a fiatalkorúakkal kapcsolatos szabályozás sehol sem tükrözi a kormányzat elképzeléseit a "nevelésről", ami a tizennyolc év alatti elkövetőknél az elsődleges cél; nem találni egy bekezdést sem a "fiatal felnőttekről", a huszonegy év alattiak különösen veszélyeztetett, erkölcsi-egzisztenciális értelemben labilis elkövetői rétegéről. Üdítő újdonság a szankciórendszerben az egyelőre homályos rendszertani helyzetű elzárás, a jóvátételi munka, valamint az elektronikus adat végleges hozzáférhetetlenné tétele. Ugyancsak szembetűnő újítás a gyermekkorúak sérelmére elkövetett cselekmények elévülésének az az új szabálya, amely szerint ezek a sértett tizennyolcadik életéve betöltésétől számított öt évig nem évülnek el.

Kifejezetten vadnyugati viszont a jogos védelem új szabályozása, melynek logikailag érthetetlenül első helyre került passzusa a jogtalan támadások ellen telepített, "élet kioltására nem alkalmas" védelmi berendezések elismeréséről szól (ez a kiemelt elhelyezés talán abból a tiszteletből fakad, amit e szabály megrendelője iránt érez a törvény előkészítője). E gazdag asszociációkkal társítható szabály remélhetőleg nem válik a társadalomalakítás jövőbeni elsődleges eszközévé, s mint ilyen, jó érzéssel csak azt várhatjuk, hogy minél hamarabb eltűnik a szövegből. Ami ezután következik, némileg hasonlít az eddigiekhez, megtűzdelve azzal a rettenetes, rendszeridegen vélelemmel, miszerint élet kioltására irányuló támadásnak kell tekinteni a személy ellen irányuló vagy a lakásba behatolással éjjel fegyveresen, felfegyverkezve elkövetett csoportos támadást - magyarul az éjszakai betörőt le lehet lőni, punktum. Itt is csak remélhetjük, hogy konszolidált jogállami kereteink között ezek a szabályok csak a jogalkalmazókat izgatják fel, a vadászpuskás családfőket és a fegyveres biztonsági őröket kevésbé. Megjegyezzük, ha már muszáj volt, jogtechnikailag elég lett volna a "szükséges mérték" értelmezéseként elismerni az ilyen támadással szembeni védekezés jogát. A passzus azzal az eddig is megvolt ostoba zárszóval végződik, hogy "a megtámadott nem köteles kitérni a jogtalan támadás elől", ami sose volt kérdéses, bár a civilizáltabb népek talán mostantól se verik pépesre rokonaikat meg az őrülteket, hogy csak két klasszikus példát említsünk.

Különös részek

A Btk. különös része, azaz az egyes bűncselekmények törvényi tényállásai ugyancsak kevés meglepetést rejtegetnek. Maga a rendszer áttekinthető, néhol kifejezetten racionálisan átvariált a korábbihoz képest; a meglevő törvény keretei között nehéz lett volna a vagyon elleni, gazdasági cselekményeket ily módon átfogalmazni. Kifejezetten korszerűnek ható (és talán használható) tényállások védik az informatikai rendszereket, és büntetik a felhasználásukkal elkövetett csalást, a szellemi tulajdon megsértését, alapos szabályozást kaptak a kormány hangoztatott szándékának megfelelően a kiskorúak elleni, a korrupciós és a hivatali bűncselekmények. Pár kivétel azonban borzolhatja a kedélyeket.

A kábítószer-bűnözéssel szemben a törvény a legkisebb engedékenységet sem mutatja. Eltörli a kábítószerfüggőkre vonatkozó kedvezőbb szabályokat, a kereskedelemmel egy kalap alá veszi és kettőtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegeti az átadókat. Az elterelés lehetőségét (vagyis a gyógykezelésen való részvétel folytán a büntethetőség megszűnését) pedig összekapcsolja az "elkövetés körülményeinek a nyomozó hatóság előtti feltárásával", bármit értsen is ez alatt. Ne legyenek kétségeink: ezek a szabályok kizárólag a fogyasztókat-függőket érintik hátrányosan, valódi bűnmegelőzési-bűnüldözési értékük egyszerűen nincs.

Jelentős változáson ment keresztül a nemi erkölcs elleni cselekmények köre. Hogy a jogalkotó mit ért szexuális cselekményen, az az értelmező rendelkezésből kiderül: azt, amit eddig a közösülés/fajtalanság rossz ízű kategóriái lefedtek. Az is világos, hogy a szexuális erőszak eddig is - kényszerítésként - büntetni rendelt tényállása a nemzetközi kötelezettségvállalásoknak megfelelően a nemi erkölcs elleni tényállások közé került (hogy mit hoz a jövő, e tényállás a bontóperek szükségképpeni velejárója lesz, avagy a nemi szabadság pajzsa, nem tudjuk). Pedagógusok figyelmébe ajánljuk a megrontás új esetét: "az a tizennyolcadik életévét betöltött személy, aki tizennegyedik életévét betöltött, de tizennyolcadik életévét be nem töltött személlyel a vele kapcsolatban fennálló hatalmi vagy befolyási viszonyával visszaélve szexuális cselekményt végez, egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő". Hogy ezt hogyan lehet majd kimagyarázni, várjuk a precedenseket. Ide tartozik a hivatali bűncselekmények közé sorolt tényállás is, mely szerint az a közfeladatot ellátó személy (például pedagógus), aki eljárása során mást tettleg bántalmaz, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Nesze neked, poroszos nevelés, sallerek és kokik! Összességében helyeselhetjük a szigorú és részletes szabályokat - csak nehogy ránk fogják egyszer, hogy efféle szexuális cselekményt végeztünk.

Az új Btk. egyebekben épp olyan "jó", mint a régi. Egyébként is, a büntetőjog legfőbb letéteményesei a hatalommegosztás rendszerében jelenleg kissé ingatag helyzetű bíróságok. Legyen szó akár szigorúbb büntetési tételekről, akár szigorodó, a jogalkalmazó kezét megkötni kívánó büntetéskiszabási elvekről: tudomásul kell vennünk, hogy a társadalmi viszonyoknak megfelelő minőségű/szigorúságú/enyheségű ítélkezés csak megfelelően képzett és továbbképzett, a társadalmi-gazdasági viszonyokkal, a szociológiai tényekkel tisztában levő, méltányos ítélkezésre képes bírói kartól várható. Ne feledjük: a büntető törvény az a kódrendszer, amelynek alkalmazásával a bírók a sértettet is képviselő állami büntetőhatalom és a terhelt közötti jogvitát független fórumként megfejtik, eldöntik, kifejezik. Ezt a szabadságot a törvényhozó nem jogosult elvenni - s ezzel a törvénykönyvvel nem is veszi el.

Létezhet bizonyára olyan olvasata is e tervezetnek, hogy lám, szigorúan szakmai dolgokban mégse megy a nagyot akarás. Mi azonban nem kívánunk fölényeskedni a Btk. tervezetével: úgy látjuk, hogy ami a hátránya, az a legfőbb erénye is.

Hálaadás

Ez a tervezet, szerencsére, nem akar több lenni, mint ami; nem akar versenyre kelni sem Csemegi, sem Visinszkij életművével. Hála egyszerű természetének, szelíden átemeli az újba a régi törvényben felhalmozott összes szakmai tapasztalatot, tudományos és gyakorlati bölcsességet, s ehhez a rendszerbe illeszkedő módon hozzáteszi azt, ami a sajátja, miközben elenyészőnek mondható az újdonság "salakja": az a néhány szokatlan és kegyetlen rendelkezés, ami talán hatályba se lép. Mert ha belegondolunk, mi lett volna, ha a büntetőjogot is úgy istenigazából megreformálják... Ne fanyalogjunk hát! Adjunk hálát az előterjesztőnek, hogy jogi hagyományainkba illeszkedő, fantáziátlan és kiegyensúlyozott művét közrebocsátotta!

Végkövetkeztetés: óriási szerencse, hogy a Btk. tervezetének nincs koncepciója!

A szerző jogász. Blogja: www.eremizoltan.blogspot.com.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.