Külcsín, belharc - A kisebbségi kerettörvény tervezetének bukása Romániában

  • Parászka Boróka
  • 2005. november 3.

Publicisztika

Fél évvel azután, hogy a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) tagja lett az új romániai kormánynak, s néhány órával azután, hogy Bukarestben a román és a magyar kormány megtartotta első, történelminek mondott közös ülését, a román szenátus leszavazta az RMDSZ által kidolgozott kisebbségi kerettörvényt.

Fél évvel azután, hogy a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) tagja lett az új romániai kormánynak, s néhány órával azután, hogy Bukarestben a román és a magyar kormány megtartotta első, történelminek mondott közös ülését, a román szenátus leszavazta az RMDSZ által kidolgozott kisebbségi kerettörvényt. Akkor, amikor az erdélyi magyar és a magyarországi magyar politikai jelenlét hatékonyabbnak mutatja magát, mint bármikor, ez a szenátusi fordulat tökéletes kudarcnak látszik. Sőt, akár úgy is tűnhet: a "románok" visszalökték a feléjük nyújtott "magyar" kezet. Amit már ki se kellett volna nyújtani, hisz az ilyes gesztusok fölöslegesek, sőt károsak. Aki ilyet tesz, az egyrészt magára vessen, másrészt meg: a tizenötmillió magyar hazáját árulja, most épp a románoknak - akik szintén épp olyanok (köpönyegforgatók, álnokok), amilyenek mindig is voltak.

Csakhogy ennek a könnyű magyarázatnak egyik eleme sem igaz.

*

Ha volt gesztusértéke a román-magyar közös kormányülésnek, akkor a hangsúly semmi-képpen sem a román és a magyar jelzőn van. Ez a kezdeményezés nem (elsősorban) a nemzeti megbékélést jelzi. (Arra amúgy sem nagyon van szükség, a román nacionalizmus az utóbbi években radikális változásokon ment át, leülepedett, és nem keresi a konfliktusokat. Sőt: a német-román együttműködés Nagyszeben kulturális fővárosi jelölésével kiteljesedni látszik. Saját anakronizmusával és sok esetben indokolatlan agresszivitásával elsősorban a magyar nacionalizmus küzd Erdélyben. Tét nélkül persze, hiszen a magyar közösség kisebbségi jogai - ellentétben a romániai romák kisebbségi jogaival - messzemenően érvényesülnek.)

Igazi értéke viszont annak lesz, ha kormányközi kérdéssé válik sok olyan probléma (a kultúra finanszírozásától a környezetvédelemig), amit a két állam külön-külön nem tudott vagy nem akart megoldani. A közös kormányülés révén vált egyértelműbbé az is: Bukarest felelőssége saját, magyar nemzetiségű állampolgárai iránt nem függeszthető fel, és nem értékelhető le. A román kormány felelősségvállalását nem helyettesíti a magyaré, számos probléma pusztán magyar kormányzati akarattal nem orvosolható. Téved az is, aki azt állítja, hogy a kettős állampolgársági szavazás utáni "lelkifurdalás" szülte a közös kormányülést. A két állam felelőssége saját állampolgárai iránt ezen az ülésen merült fel igazán a kérdést megillető hangsúllyal.

A közös román-magyar kormányülés utóéletének a legfontosabb hozadéka épp az lenne, ha a bármely oldali magyar pártpolitika - határokon túl és innen - felismerné: sem a kisebbség-, sem a nemzet-politika nem magyar belügy. Nem lehet olyan hatékony kulturális, gazdasági és politikai programokat kialakítani, amelyek nincsenek összhangban a Magyarországgal határos államok hasonló kezdeménye-zéseivel. A Magyarország határain túl élő közösségeket persze el lehet képzelni "önmagukban", mintha nem volnának részei egy másik politikai és nemzeti környezetnek, de ez fikció lenne, nemzeti rövidlátás.

A tét tehát az, hogy sikerül(t)-e az együttes ülésen egyezségre jutni a hatékony együttműködésről, s hogy fel tudja-e mérni a magyar kül- és belpolitika, hogy mikor kell visszavonulnia, s mely kérdésekbe nem lehet és nem is kell beleártania magát.

A magyar belpolitikai vitákat szemlélve ez, úgy tűnik, továbbra sem egyértelmű.

*

Az, hogy a szenátus a törvénytervezetet közvetlenül a közös kormányülés után utasította el, véletlen egybeesés. Már amennyiben véletlenszerűnek, azaz kiszámíthatatlannak tekintjük a román ellenzéki és koalíciós pártok működését. A kisebbségi törvénytervezet előkészítéséről szóló vita hónapok óta folyik Romániában. A szenátus másfél hónapja kapta kézhez a tervezetet, és épp a közös kormányülés idejére járt le az a negyvenöt nap, ami alatt a szenátusnak az alkotmány értelmében ki kellett alakítania véleményét. Ráadásul a kisebbségi törvénytervezet úgy bukott meg a szenátusban, hogy tulajdonképpen meg sem bukott. A szenátus ugyanis csupán véleményezi a parlament elé kerülő törvényt, amit ezután némileg módosított formában tárgyalnak majd a képviselők (a módosítás a kulturális autonómiát nem érinti).

Ez a csomag tartalmaz(ott) minden, kisebbségi szempontból fontos jogszabályt: az anyanyelv használatának szabályozását a törvényhozásban és a közigazgatásban, az anyanyelvi oktatásra vonatkozó előírásokat. Meghatározta a kisebbségek státusát (azt, hogy ki és hogyan minősül kisebbségnek Romániában) és a kisebbségi szervezetek státusát (melyek a legitim szervezetek, és ezek hogyan vehetnek részt az érdekérvényesítésben). Külön-külön már születtek a nyelvhasználatra, az oktatásra, a kisebbségi érdekképviseletre vonatkozó jogszabályok, de ezek nem álltak összhangban egymással - a kisebbségek ügyét épp egy ilyen átfogó törvény tehetné rendbe. (Számos konfliktus született például abból a kérdésből, hogy a kisebbségi szervezet érdek-képviseleti, netán kulturális szerv-e, vagy politikai párt. Azaz: kinek miért jár pénz, támogatás. Az RMDSZ-t gyakran éri az a vád, hogy az állami kulturális támogatásokat politikai célokra használja. A kerettörvény - szerencsés esetben - ezt is eldönthetné.) A tervezet legfontosabb eleme a kulturális autonómia törvénybe foglalása, amely biztosítaná a kisebbségi közösségek jogát saját kultúrájuk alakítására, a kisebbségi sajtó és oktatás létrehozására és szabályozására, a vallási intézmények működtetésére. A kisebbségi autonómia ügyében sem az oktatási, sem a kulturális minisztérium nem dönthetne egyedül: a törvénytervezet rendelkezik a Kisebbségi Autonómia Tanácsok létrehozásáról és azok bevonásáról a döntéshozatalba. Az új rendszer kulcseleme a decentralizálás lenne.

Félretéve a kérdést, hogy megfelelő-e a kerettörvény vagy sem: az biztos, hogy egy ilyen szabályozás sok, másfél évtizedes viszályt rendezne Romániában. Ez egyaránt érdeke az etnikai alapon létrejött szervezeteknek és a politikai pártoknak.

*

A román koalíciós pártok vezetése (ideértve a Gyurcsány Ferenccel tárgyaló T-riceanu kormányfő liberális pártját) elvileg határozottan támogatta a javaslatot. Mégis, a két legnagyobb koalíciós párt - a demokraták (PD) és a liberálisok (PNL) - között is akadtak, akik nemmel vagy nem szavaztak. Tehetett volna-e bármit is a Bukarestben tárgyaló magyar kormány azért, hogy ne bukjon el a szenátusban a kisebbségi törvény? Aligha. Ez ugyanis, a látszattal ellentétben, nem magyar-román összecsapás volt, hanem a román belpolitika belső válságának a jele. Ha a koalíció fegyelmezetten és megbízhatóan működik, a tervezet átmegy a szenátuson.

De az a kormányszövetség, amelynek az RMDSZ is tagja, eleve gyenge lábakon áll. Basescu államelnök beiktatása óta hetente dobja be felbontásának a lehetőségét. Ezt az ötletet sok demokrata párti politikus támogatja (az előre hozott választás és a nagyobb kormánytöbbség reményében). T-riceanu kormányfő pedig nemcsak partnerét nem tudta megfegyelmezni, de saját párttagságát sem: a közös kormányzás megkezdése óta sokan hagyták el a liberális pártot, és erős a belső ellenzéke is. A nemrég posztjáról leköszönt, majd pártját is elhagyó liberális kultuszminiszter asszony, Mona Musc- például sokszor bírálta a törvénytervezetet, közte és Markó Béla között éles nyilatkozatváltások zajlottak.

A legtöbb kritika a kulturális autonómia tervezetét érte, mégpedig ellenzéki oldalról: a szociáldemokraták és a Nagy-Románia Párt azt indítványozták, hogy ezt a fejeze-tet töröljék a törvénytervezetből. A szenátusi szavazást azonban a kormánykoalíció legjelentéktelenebb tagja, a konzervatív párt (PC) döntötte el.

Ez az eltűnőben levő kis formáció valószínűleg utoljára jutott be a román törvényhozásba. Eddigi szereplése nem hagyott mély nyomokat a választókban: épp a kisebbségi törvényről szóló szenátusi vitában válhatott láthatóvá azon szavazók számára, akik még mozgósíthatóak a nacionalista jelszavakkal.

A romániai pártok nacionalizmusa sokat tompult az elmúlt években. A 2000-es választásokkor úgy tűnt: megerősödik a szélső-jobboldali politika - ám nem így történt. A szociáldemokrata párttal szemben alternatívát kínáló jobboldali pártok megerősödésével terét vesztette az ultranacionalizmusával piacoló, magyarellenességéről és antiszemitizmusáról hírhedt Nagy-Románia Párt. A "klasszikus" román nacionalizmus jelszavai - például a Székelyföld "túlzott" önállósodásától, elszakadásától való félelem - háttérbe szorultak, hogy aztán a mostani szenátusi vitán megint előrángassák őket. Sőt ebben a vitában megjelent egy sokkal fifikásabb, az unióra és NATO-ra fazonírozott retorika is. A kisebbségi törvény ellen érvelők szerint Bukarest a NATO-ból való "kizárásával" vagy a csatlakozás elodázásával játszik, ha a törvényt a jelenlegi formájában fogadja el. A konzervatívok szembefordulása a kisebbségi törvénytervezettel ugyanakkor nem csak a szavazókért folytatott küzdelmet jelzi. A PC a vitákkal terhes hónapok alatt egyszer sem szólalt meg. Hirtelen elutasító fellépése csak azt jelzi, hogy nem a nacionalizmus társadalmi meg-erősödésére érzett rá - annyi történt, hogy a kis párt megzsarolta nagykoalíciós társait. A kisebbségi törvény elhasalását leginkább a román pártok közötti taktikázás okozta.

*

Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a román pártok tartanak a kulturális autonómia törvénybe iktatásától. Pedig teljes félreértésről van szó. Amikor a kormány a kulturális autonómia kialakításán fáradozik, elsődleges célja az, hogy mentesítse a kulturális intézményeket és a kultúra finanszírozását érintő döntéseket a politikai nyomástól. Ezért - magyarországi mintára - köztes, szakmai testületeket próbálnak létrehozni, például a Román Nemzeti Kulturális Tanácsot, s nagyobb hatáskört szánnak a Román Kulturális Intézetnek is. A román politikával azt nem sikerült megértetni, hogy - mutatis mutandis - a kisebbségi törvénytervezet is ugyanezt az autonómiát ígéri. Tény, hogy a javaslatot nem sikerült eléggé átláthatóvá és érthetővé tenni. De azért, hogy a kisebbségi autonómia nacionalista botránykővé váljon a megnyugvásra kész romániai belpolitikai életben, egyes magyar kisebbségi politikusok is megtették a magukét. Két RMDSZ-es szenátor (Sógor Csaba és Garda Dezső) a Székelyföld területi autonómiá-jára vonatkozó törvénytervezetet nyújtott be, s kettejük nyilatkozatai (az első lépés a kulturális, a második a területi autonómia) adtak tápot a magyar elszakadási törekvésektől való román neonacionalista félelmeknek. Hogy mi a különbség a területi és a kulturális autonómia között, azon a politikailag nem túl művelt román nacionalizmus nem mereng, kiváltképp, ha hasonló indítványokkal és nyilatkozatokkal találja szembe magát.

Az ódzkodókat az is gyanakvóvá tette, hogy az erdélyi magyar közélet változatlanul a kettős állampolgárság kérdésétől hangos. Vajon miért ragaszkodik ehhez a kéréshez a román miniszterelnök-helyettes Markó Béla is? Nem jó a román állampolgárság? Vagy nem elég? Vagy már nem is kell? Ki tudja ezt Bukarestből megállapítani? És ha a magyarországi népszavazáson elutasították a kettős állampolgárságot, akkor vajon mihez ragaszkodik az RMDSZ és Markó Béla?

A román politikai nacionalizmus felhorgadásához és a kisebbségi törvény leszavazásához a magyar érdekképviselet is szállított alapanyagot. Az RMDSZ sem biztos, hogy pontosan tudja, mit akar (legalábbis ami a szenátorok munkáját illeti): területi vagy kulturális autonómiát. S egymásra talált a két nacionalizmus is: a Fidesz által egykor favorizált RMDSZ-ellenzéki udvarhelyi polgármester, Szász Jenő is tiltakozott a tervezet ellen, és alkotmányellenesnek minősítette. Tiltakozását "természetesen" felkarolta a Nagy-Románia Párt - elvégre mi sem természetesebb és hi-telesebb, mint amikor egy román nacionalista a magyar nacionalistával egyetértve utasítja el a magyar kulturális autonómiát. Ha már a radikalizmusukról híres magyarok is úgy ítélik meg, hogy a román alkotmányba ütközik a törvénytervezet, komoly aggodalomra lehet ok!

*

De a kör akkor zárul majd be igazán, amikor a román belpolitikai adok-kapok magyar belpolitikai kérdéssé válik, és a magyar kormányon kérik számon azt, hogy miért zsarolja a román konzervatív párt a román demokratákat és liberálisokat (mondhatni, azokkal az eszközökkel, amelyeket az RMDSZ adott a kezébe), miért nem csinál rendet, és védi meg a kisebbségben élő magyarokat (önmaguktól is). Kár, hogy Karinthy vagy Caragiale ezt már nem érhette meg. Transznacionális egyetértésben szórakoznának.

A szerző A Hét című marosvásárhelyi hetilap főszerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.