Váradi Balázs

Légágyak és reggelik

Kinek fialjon az Airbnb?

Publicisztika

Nem is olyan régen, ha valakinek kiadó lakása volt, bérlőt keresett bele, minél hosszabb távra, és kész. Az pedig, aki pár napra, hétre elutazott valahová, szállodában, panzióban keresett magának szállást, és pont.

A két szándék alig találkozott: még a népszerű turistacélpontokon is csak a szűk, kevéssé szervezett, mindkét fél számára bizonytalan, nehezen feltérképezhető „Zimmer Frei” piac jelentette a kivételt. A turistának meg kellett fizetnie a szálloda minden borsos árú – és nagyrészt felesleges – szolgáltatását a naponta vasalt törülközőtől a minibárig; akinek meg csak pár hónapig volt üres a lakása, nos, annak felkopott az álla.

A lakása úgy maradt, ő meg, ha ágyazással akart pénzt keresni, mehetett szállodába szobalánynak. A kereslet és a kínálat közt furcsa lyuk tátongott.

De jött az internet, és minden megváltozott.

Ott, ahol eddig szinte nem volt piac, online piacterek jöttek létre, és radikálisan lecsökkentették az egymásra találás és a tájékozódás addig túl magas költségeit. Ezzel több százszorosára nőtt a lakóingatlanok rövid távú kereskedelmi kiadásának piaca. Ez a változás, a szinte teljesen új szegmens létrejötte mikroökonómia-tankönyvbe illően teremtett értéket. Egyszerre keletkezett fogyasztói többlet – hiszen ha a 150 eurós szálloda helyett 50 eurós Airbnb-ben tudunk megszállni, száz eurót spóroltunk, amit akár el is utazgathatunk – és termelői többlet: Airbnb-ként kiadva több hasznot tud hozni a lakástulajdonosnak az ingatlana. És természetesen az új, online piactér működtetője is megtalálja a maga profitját. A társadalmi haszon létrejöttét jól mutatják a mennyiségi változások: megugrott a turizmus, több lett a kiadott lakás.

Ám, mint szinte minden olyan piaci átalakulás, amelynek hátterében valamely innováció áll, ennek a hatása sem merül ki a vevőknek és eladóknak termelt új társadalmi értékben. Átrendezi azt, hogy ki lesz a nyertes, illetve ki a vesztes – azaz lesznek elosztási hatásai –, és olyanokat is érint, akik sose fognak Airbnb-lakásban lakni, és kiadó ingatlanjuk sincs – e tovagyűrűző hatásokat nevezi ugyancsak a közgazdasági nyelv externáliáknak.

Az Airbnb és társai megjelenésével kispénzűek százezrei indulnak el oda, ahova eddig csak a szállodát megfizetni képes turisták utaz­tak. A bővülő, egyúttal híguló turizmusnak lesznek pozitív hatásai – az éttermek, kocsmák, taxik, múzeumok bevételei nemcsak a tulajdonosaiknak és dolgozóiknak tesznek jót, de az utánuk fizetett adó révén az egész országnak. A lakóingatlanok felértékelődése más csoportoknak is hasznot hoz. Megélénkülhet az új építésű ingatlanok kereslete. Jól járnak a lakóingatlan-tulajdonosok, hiszen felmehet az ingatlanuk ára, ahogy a hosszú távú bérlőktől elvárt lakbér is.

Ám a megnövekedő olcsó turizmusnak lehetnek negatív hatásai is: a lármát, adott esetben a bűnözést társasházak, sőt egész városrészek lakóközössége szenvedheti meg. A magasabb lakbér pedig növelheti a lakásvesztéssel megpecsételődő, nehezen visszafordítható társadalmi lecsúszás veszélyét, és szűkítheti a vidékről a városba költözés előrelépést jelentő esélyeit. És miközben örülünk annak, hogy több (bel)városi ingatlan van többek által intenzív használatban, a városnak minden plusz használó terhet is jelent: megnövekedett keresletet a közösségi szolgáltatások iránt vagy épp szennyezést.

E negatív hatásokat – hagyományosan – helyi/üdülőhelyi adóval és települési övezeti együttélési szabályokkal lehet gátak között tartani, városszabályozási, szociálpolitikai beavatkozásokkal, például lakhatási támogatással enyhíteni – a növekvő adóbevétel ad is rá az önkormányzatnak vagy az államnak plusz keretet.

És hogy el ne felejtsem: rosszul járnak az Airbnb-mentes kiinduló állapothoz képest a szállodatulajdonosok, a szállodai dolgozók és azok is, akik a turisták által felkapott helyen bérelnének hosszú távra lakást.

Ha most betiltanánk az Airbnb-t, fordítottak lennének a hatások.

Érdemes még megemlíteni, hogy az online piactér természetes monopólium: az az online vállalkozás, amely először és a legvonzóbban gyűjti egy helyre a keresletet és a kínálatot, komoly előnyben lesz a később érkezőkkel szemben. Hiszen a lakáskiadók ott hirdetnek, ahol sok bérlő fordul meg – még ha kicsit magas is a levont jutalék –, a bérlők meg oda csoportosulnak, ahol sok kiadó lakást találnak. (Ezért emlegetem itt az egyszerűség kedvéért mindvégig az „Airbnb”-t, holott tudom, hogy a szektor ennél színesebb, és a booking.com-tól a szállás.hu-ig töb cég is jelen van a piacon.) Az új piac teremtette társadalmi haszon jelentős része a piacteret működtető vállalat kasszájában fog csilingelni.

És végül gyorsan takarítsunk el az útból két hamis érvet is.

Először is: a (lakás)tulajdon szabadságából még a liberális demokráciákban sem következik – sem jogilag, sem erkölcsileg –, hogy a tulajdon felhasználásával zajló piaci tranzakciókat ne lehetne a társadalmi hatások figyelembevételével akár a tiltásig menően szabályozni vagy megadóztatni. Ha a földemen szőlőt termesztek vagy az autómmal személyeket szállítok pénzért, ugyanígy a hegyközségi és fuvarozási regulák és díjak dzsungelében fogom találni magam.

Másodszor pedig: vakarjuk le a „sharing economy” marketingragyogását is e történetről. A posztmaterialista Nirvánában az embe­rek csodálatosan egymásra találnak a világhálón: egyetlen kattintással megosztanak egymással utazást, szállást, ételt-italt, s végül önző autó-, lakás- és konyhatulajdonosból köz-e-autókkal furikázó, önzetlen és boldog lényekké változnak át. Van, aki hisz ebben a vízióban – de ha szálláskiadásról beszélünk, a „sharing economy” kategóriájába legfeljebb a fizetés helyett jó szándékkal operáló couchsurfing mozgalom tartozik. Annak, amiről beszélek, a haszon és a megtakarítás vágya a mozgatórugója. Adam Smith se kívánhatna piacibb piacot.

 

A hazai szabályozás: a közjó

Mindezek után tegyük fel valódi kérdésünket: hogyan kéne a magyar államnak szabályoznia az Airbnb-t? És hol tegye ezt: a központban vagy helyben?

Az első körben induljunk ki abból, hogy az állam semmi másra nem vágyik, mint hogy maximalizálja a közjót.

Ebben az esetben az elosztási hatásokkal, azzal tudniillik, hogy kinek a zsebéből vesz ki és kiébe tesz forintokat az Airbnb, nem kell foglalkoznunk. Elég, ha megvonjuk a jólétet növelő és a tovagyűrűző (extern) hatások egyenlegét, és végiggondoljuk azt, hogy mekkora adók és milyen szabályok között lesz ez a különbség a legmagasabb. Egyengessük az ingatlantulajdonosok gyarapodásának és a turisták spórolásának útját (hiszen az mindenkinek jó), de közben a szomszédokat se kergessék az őrületbe ittas brit tinédzserek, és a magasabb lakbér miatt a lakhatását elvesztő szegényből se legyen hajléktalan.

Ennek kulcsa nyilván a szabályozás és a szolgáltatás megadóztatása lenne, illetve az, hogy ezeket az adókat a negatív externáliák enyhítésére fordítsuk. A helyzetet bonyolítja, hogy a különböző városokban a hatások mértéke is különböző lehet: közgazdaságtani, közösségi gazdaságtani számításokkal kell forintösszegeket rendelni melléjük. Hány milliárd forint haszon jelentkezik a lakástulajdonosoknál, hány a turistáknál, hány a közvetítőknél és mennyire rúgnak a negatív tovagyűrűző hatások? És a pozitívak?

Hanti Gergely adatai szerint a budapesti lakások 1, a belső (I–IX.) kerületiek 4 százaléka van rövid távon kiadva. Ez vajon mennyire befolyásolja a lakbéreket? Az ingatlanárakat? Ezt a kérdést a szakfolyóiratokban elvárt igényességgel Magyarországon még nem válaszolta meg senki. Addig is marad a hasra ütés. Az én tippem: az elsődleges pozitív hatások nagyobbak, mint a másodlagos negatívak; és az V., a VI. és a VII. kerület kivételével az Airbnb-nek elenyésző a közvetlen hatása a lakásárakra és a lakbérekre.

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbb helyen engedélykötelesen és szabályok közé szorítva is virágzik az Airbnb-piac. Van, ahol csak az amúgy lakott lakások adhatók ki. Van, ahol évenkénti maximum időkorláttal, néhol – a szállodává válást akadályozandó – meleg étel nyújtása nélkül engedik működni a szektort. Ami közös: a szabályozás zöme városi, illetve települési szinten zajlik – hiszen a fenti kérdésekre a válaszok minden városban mások lesznek.

 

A hazai szabályozás: a politika

Persze nagyon naivnak kell lenni ahhoz, hogy azt higgyük, a beavatkozó államot kizárólag a közgazdasági modellek közjóegyenleteinek maximalizálása hajtja. A politika három dimenziója játszhat itt szerepet.

Először: a közjó fogalma maga is ideológiafüggő. Vajon számítson-e a budapesti önkormányzati döntéseknél a német turista jóléte? A szállodás vesztesége? Az Airbnb-platform profitja? És vajon tényleg pont ugyanakkora súllyal vegye-e figyelembe a milliomos lakástulajdonos jólétét a kerület, mint a kiárazott bérlőét?

Másodszor. Frédéric Bastiat zseniális pamfletjében a gyertyaöntők érveit gyűjti össze a napsütés betiltása mellett. A szállodaiparban érdekeltek ugyanúgy meg fogják próbálni visszaszoríttatni, sőt, betiltatni a rövid távú lakáskiadást, ahogy a taxisok az Ubert elintézték. Ők is a közjóval fognak hadonászni – de valójában a csoportérdekük szolgálatába állítanák a politikát. Ne féltsük az Airbnb-t és társait se, nyilván ők is beszállnak a lobbiharcba.

Végül a piac szabályozásába beszüremkedhet a politika vertikális dimenziója is. A kormányzat különböző szintjein a fenti küzdelmek különféleképp dőlhetnek el, s ez konfliktushoz vezethet. Az Egyesült Államokban például az állami törvényhozásban a közjónak (és az azzal, ha igazam van, egy irányba mutató Airbnb-nek), a városiban már a szállodásoknak és a mérges szomszédoknak jobbak a pozíciói: az állami szabályok szinte mindig megengedőbbek, mint a helyiek. Másfelől magát az Airbnb-t könnyebb állami szinten megregulázni, mint egy kisvárosnak vagy egy kerületnek felvenni vele a harcot.

Magyarországon ez a konfliktus fordítva, a sajátos rezsim-ellenzék dimenzióban jelentkezik. Az Airbnb természetes versenytársai, a szállodatulajdonos oligarchák a kormányzathoz vannak bekötve, míg a lakástulajdonosok, a szomszédok és a kisebb-nagyobb mértékben kiárazott bérlők a budapesti belső kerületek döntéseit próbálhatják befolyásolni – mely kerületeket történetesen ideológiailag heterogén ellenzéki koalíciók vezetik.

Így már nem is olyan meglepő, hogy a kormány, miközben továbbra is magánál tartja a lakáskiadás szabályozásának minden jogát, 2020 nyarán e szabályozás egyetlen dimenzióját, a kiadható napok számát nagy garral az önkormányzatok jogkörébe utalta. Ez aligha annak a jele, hogy Orbán, aki amúgy tíz éve mindent centralizál, és a pandémia közepette is talált időt az önkormányzatok költségvetésének megkurtítására, hirtelen meglátta a fényt, és amikor kiürült minden szálláshely, szálloda is, Airbnb is, rádöbbent a szubszidiaritás fontosságára. A politikai cél elég nyilvánvaló: éket verni az itt-ott amúgy is csikorgó ellenzéki együttműködésekbe, egymás ellen fordítani a bérlőpárti, tőkeellenes, a negatív externáliákra fogékony baloldali politikusokat a lakástulajdonos- és piacpárti, erősebben hatékonyságelvű jobboldaliakkal. Hiszen az előbbiek zsigerből az Airbnb betiltását pártolnák, esetleg azt, hogy csak évi néhány hétre lehessen engedélyezni, míg az utóbbiak nem fogadnák el a kiadás hosszának korlátozását.

Személyes és bevallottan piacpárti intuícióm az, hogy az Airbnb-piac elsődleges pozitív társadalmi hatásai lényegesen meghaladják annak kárait – már tudniillik akkor, ha bölcs szabályozással a lakást ily módon kiadóknál, valamint a bérlőknél és a közvetítőknél keletkező haszon egy részét elvonjuk és a tovagyűrűző hatások kezelésére fordítjuk. Azt hiszem, hogy a teljes tiltás ebben az esetben sem a legjobb megoldás – ahogy például a városi magán­autózás, az alkohol, a könnyű drogok piacán sem az, jóllehet ezek esetében a lakáskiadásnál jóval súlyosabb negatív externáliákkal kell számolnunk.

S hogy valóban igazam van-e? Talán igen, talán nem. De a jó hírem az, hogy az intuíciónak és a személyes hiedelmeknek itt nem kell szerepet játszaniuk – ezek ugyanis nagyrészt empirikus kérdések. Mielőtt tehát egymásnak esnek párbeszédesek és jobbikosok, MSZP-sek és momentumosok a leginkább érintett kerületekben (I., VI., VII., VIII., IX.), azt tanácsolnám: fogadjanak fel egy ingatlangazdászt, hogy számolja ki, mennyi az annyi. A járvány elmúltáig el is készülhetne az elemzés. És akkor kiderülne, hogy valós vitáik vannak-e, vagy csak nem tudják megállni egymás fejének püfölését a Fidesz által cinikusan a kezükbe nyomott palacsintasütővel.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.