Levélkettős

Publicisztika

A cserfes Susanna és Almaviva grófné hálás jelenetkéjét elirigyelve, az elmúlt napokban az Operaház szakmai igazgatói is eldallantották a maguk levélkettősét.

A cserfes Susanna és Almaviva grófné hálás jelenetkéjét elirigyelve, az elmúlt napokban az Operaház szakmai igazgatói is eldallantották a maguk levélkettősét. Keveházi Gábor balettigazgató indította a bús melódiát, amelyhez csepp ütemkéséssel Kesselyák Gergely főzeneigazgató is csatlakozott, s mindketten egyazon strófát recitáltak, miszerint a következő évadra tervezett előadásszám-csökkentés (310-ről 265-re) jócskán betenne a honi opera- és balettkultúrának. E felvetésen okvetlenül el kell gondolkodnunk, de előbb nyugtázzuk, hogy nemzeti intézményünk tavaly nyáron hivatalba lépett vezetősége a benső meghasonlás szomorú végstádiumába jutott, melyből aligha lesz immár visszaút. Lapunk idejekorán hangot adott féltő aggodalmának, amely fölöttébb hamar beigazolódott: a direktóriumból pillanatok alatt kivált Petrovics Emil, utóbb távozott a gazdasági vezető, most pedig Kesselyák és Keveházi keveredett konfliktusba a főigazgatóval, Hegyi Árpád Jutocsával. (Az egyéb kalamitásokról, így példának okáért A csodálatos mandarin körül támadt, nehezen menthető szerzői jogi balhéról, a bemutatók elhalasztásáról és elmarasztásáról, Kovalik Balázs megbocsáthatatlan hanyagolásáról, vagy éppenséggel a főigazgató - korábbról már jól ismert - vezetési módszereiről ezúttal jól nevelten hallgatunk.) Hegyi mellett ugyan még ott áll a maga sokat próbált szakértelmével Müller Péter Sziámi, ám ők ketten aligha lesznek képesek gatyába rázni az Operaházat. Az ugyanis évtizedes válságban leledzik, s ez a tény minden bizonnyal fontosabb, mint az, hogy egy nyilvánvalóan bukott vezetőség tarantellája lassanként bőrnadrágos bajor pofozós táncba megy át.

Végre is mi a baj az Operaházzal? A leegyszerűsítéstől való ösztönös idegenkedésünket leküzdve, valahol ott lelhetjük föl az elhantolt blökit, hogy az Operaház sokba van a költségvetésnek (lévén egy, illetve - a balettel - két költséges műfaj otthona), ráadásul a működése gazdaságtalan (mint minden állami nagyüzemé, mely magaskultúrát állít elő), az előadások színvonala pedig tartósan hanyatlik. Látható, hogy e három tényező közül az elsőn nem lehet változtatni, vagyis az operára - hiába szívnánk netán a fogunkat - költeni kell, méghozzá sokat. A bajok két másik kútfeje viszont emberi számítás szerint kiiktatható, csak szabaduljunk meg végre az operaüzem pénznyelő szisztémájától, s azoktól a dekorált és módfelett kiérdemesült művészektől, akik az igazgatóság iránti haragjuknak még nagyon is hangot tudnak adni, de egy Verdi- vagy Puccini-áriának már réges-rég nem. A magyar operakultúra nívóját ugyanis pillanatnyilag nemcsak az esetleges előadásszám-csökkentés veszélyezteti, hanem jó néhány rendben megtartott előadás is.

Minket sem tölt el örömmel a jövő évadra vonatkozó főigazgatói terv, egyúttal mi is áhítjuk az Operaház gazdasági rendbetételét, s legalább ennyire az intézmény művészi színvonalának restaurálását. Ehhez azonban új ember, pontosabban új emberek kellenek. Nemcsak az igazgatói irodákba, de a színpadra és a zenekari árokba is.

Mielőtt még fölcsendülne Siegfried gyászindulója, s a lángok belekapnának a Walhallába.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.