Levélkettős

Publicisztika

A cserfes Susanna és Almaviva grófné hálás jelenetkéjét elirigyelve, az elmúlt napokban az Operaház szakmai igazgatói is eldallantották a maguk levélkettősét.

A cserfes Susanna és Almaviva grófné hálás jelenetkéjét elirigyelve, az elmúlt napokban az Operaház szakmai igazgatói is eldallantották a maguk levélkettősét. Keveházi Gábor balettigazgató indította a bús melódiát, amelyhez csepp ütemkéséssel Kesselyák Gergely főzeneigazgató is csatlakozott, s mindketten egyazon strófát recitáltak, miszerint a következő évadra tervezett előadásszám-csökkentés (310-ről 265-re) jócskán betenne a honi opera- és balettkultúrának. E felvetésen okvetlenül el kell gondolkodnunk, de előbb nyugtázzuk, hogy nemzeti intézményünk tavaly nyáron hivatalba lépett vezetősége a benső meghasonlás szomorú végstádiumába jutott, melyből aligha lesz immár visszaút. Lapunk idejekorán hangot adott féltő aggodalmának, amely fölöttébb hamar beigazolódott: a direktóriumból pillanatok alatt kivált Petrovics Emil, utóbb távozott a gazdasági vezető, most pedig Kesselyák és Keveházi keveredett konfliktusba a főigazgatóval, Hegyi Árpád Jutocsával. (Az egyéb kalamitásokról, így példának okáért A csodálatos mandarin körül támadt, nehezen menthető szerzői jogi balhéról, a bemutatók elhalasztásáról és elmarasztásáról, Kovalik Balázs megbocsáthatatlan hanyagolásáról, vagy éppenséggel a főigazgató - korábbról már jól ismert - vezetési módszereiről ezúttal jól nevelten hallgatunk.) Hegyi mellett ugyan még ott áll a maga sokat próbált szakértelmével Müller Péter Sziámi, ám ők ketten aligha lesznek képesek gatyába rázni az Operaházat. Az ugyanis évtizedes válságban leledzik, s ez a tény minden bizonnyal fontosabb, mint az, hogy egy nyilvánvalóan bukott vezetőség tarantellája lassanként bőrnadrágos bajor pofozós táncba megy át.

Végre is mi a baj az Operaházzal? A leegyszerűsítéstől való ösztönös idegenkedésünket leküzdve, valahol ott lelhetjük föl az elhantolt blökit, hogy az Operaház sokba van a költségvetésnek (lévén egy, illetve - a balettel - két költséges műfaj otthona), ráadásul a működése gazdaságtalan (mint minden állami nagyüzemé, mely magaskultúrát állít elő), az előadások színvonala pedig tartósan hanyatlik. Látható, hogy e három tényező közül az elsőn nem lehet változtatni, vagyis az operára - hiába szívnánk netán a fogunkat - költeni kell, méghozzá sokat. A bajok két másik kútfeje viszont emberi számítás szerint kiiktatható, csak szabaduljunk meg végre az operaüzem pénznyelő szisztémájától, s azoktól a dekorált és módfelett kiérdemesült művészektől, akik az igazgatóság iránti haragjuknak még nagyon is hangot tudnak adni, de egy Verdi- vagy Puccini-áriának már réges-rég nem. A magyar operakultúra nívóját ugyanis pillanatnyilag nemcsak az esetleges előadásszám-csökkentés veszélyezteti, hanem jó néhány rendben megtartott előadás is.

Minket sem tölt el örömmel a jövő évadra vonatkozó főigazgatói terv, egyúttal mi is áhítjuk az Operaház gazdasági rendbetételét, s legalább ennyire az intézmény művészi színvonalának restaurálását. Ehhez azonban új ember, pontosabban új emberek kellenek. Nemcsak az igazgatói irodákba, de a színpadra és a zenekari árokba is.

Mielőtt még fölcsendülne Siegfried gyászindulója, s a lángok belekapnának a Walhallába.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.