Levélkettős

Publicisztika

A cserfes Susanna és Almaviva grófné hálás jelenetkéjét elirigyelve, az elmúlt napokban az Operaház szakmai igazgatói is eldallantották a maguk levélkettősét.

A cserfes Susanna és Almaviva grófné hálás jelenetkéjét elirigyelve, az elmúlt napokban az Operaház szakmai igazgatói is eldallantották a maguk levélkettősét. Keveházi Gábor balettigazgató indította a bús melódiát, amelyhez csepp ütemkéséssel Kesselyák Gergely főzeneigazgató is csatlakozott, s mindketten egyazon strófát recitáltak, miszerint a következő évadra tervezett előadásszám-csökkentés (310-ről 265-re) jócskán betenne a honi opera- és balettkultúrának. E felvetésen okvetlenül el kell gondolkodnunk, de előbb nyugtázzuk, hogy nemzeti intézményünk tavaly nyáron hivatalba lépett vezetősége a benső meghasonlás szomorú végstádiumába jutott, melyből aligha lesz immár visszaút. Lapunk idejekorán hangot adott féltő aggodalmának, amely fölöttébb hamar beigazolódott: a direktóriumból pillanatok alatt kivált Petrovics Emil, utóbb távozott a gazdasági vezető, most pedig Kesselyák és Keveházi keveredett konfliktusba a főigazgatóval, Hegyi Árpád Jutocsával. (Az egyéb kalamitásokról, így példának okáért A csodálatos mandarin körül támadt, nehezen menthető szerzői jogi balhéról, a bemutatók elhalasztásáról és elmarasztásáról, Kovalik Balázs megbocsáthatatlan hanyagolásáról, vagy éppenséggel a főigazgató - korábbról már jól ismert - vezetési módszereiről ezúttal jól nevelten hallgatunk.) Hegyi mellett ugyan még ott áll a maga sokat próbált szakértelmével Müller Péter Sziámi, ám ők ketten aligha lesznek képesek gatyába rázni az Operaházat. Az ugyanis évtizedes válságban leledzik, s ez a tény minden bizonnyal fontosabb, mint az, hogy egy nyilvánvalóan bukott vezetőség tarantellája lassanként bőrnadrágos bajor pofozós táncba megy át.

Végre is mi a baj az Operaházzal? A leegyszerűsítéstől való ösztönös idegenkedésünket leküzdve, valahol ott lelhetjük föl az elhantolt blökit, hogy az Operaház sokba van a költségvetésnek (lévén egy, illetve - a balettel - két költséges műfaj otthona), ráadásul a működése gazdaságtalan (mint minden állami nagyüzemé, mely magaskultúrát állít elő), az előadások színvonala pedig tartósan hanyatlik. Látható, hogy e három tényező közül az elsőn nem lehet változtatni, vagyis az operára - hiába szívnánk netán a fogunkat - költeni kell, méghozzá sokat. A bajok két másik kútfeje viszont emberi számítás szerint kiiktatható, csak szabaduljunk meg végre az operaüzem pénznyelő szisztémájától, s azoktól a dekorált és módfelett kiérdemesült művészektől, akik az igazgatóság iránti haragjuknak még nagyon is hangot tudnak adni, de egy Verdi- vagy Puccini-áriának már réges-rég nem. A magyar operakultúra nívóját ugyanis pillanatnyilag nemcsak az esetleges előadásszám-csökkentés veszélyezteti, hanem jó néhány rendben megtartott előadás is.

Minket sem tölt el örömmel a jövő évadra vonatkozó főigazgatói terv, egyúttal mi is áhítjuk az Operaház gazdasági rendbetételét, s legalább ennyire az intézmény művészi színvonalának restaurálását. Ehhez azonban új ember, pontosabban új emberek kellenek. Nemcsak az igazgatói irodákba, de a színpadra és a zenekari árokba is.

Mielőtt még fölcsendülne Siegfried gyászindulója, s a lángok belekapnának a Walhallába.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.